بازدید 4171

12 سال تحصیل٬ 950 هزار تومان

خرید و فروش مدرک معضل امروز و دیروز نیست٬ دغدغه‌ی سالیانی متمادی که آینده علمی کشور را در سایه سکوت و بی‌توجهی مسئولان نشانه رفته است.
کد خبر: ۴۷۳۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۹ 07 February 2015
ابتدا که تبلیغ را می بینی باور نمی کنی که دوازده سال تلاش برای یادگیری علم، تنها با  950 هزار تومان چوب حراج زده شود اما با کنکاش بیشتر در اخبار و مرور پیامک های تلفن همراه می‌توان عمق فاجعه را درک کرد. خرید و فروش مدرک تحصیلی دیپلم آن هم به صورت نقد و اقساط علاوه بر ایجاد شغل جدید جهت سوء‌استفاده مالی از مردم بر طبل بی ارزشی نظام تعلیم و تربیت کشور نیز می‌کوبد.

در میان افراد و خانواده‌های فریب خورده از خرید و فروش مدرک تحصیلی جعلی٬ سکوت آموزش و پرورش در خصوص تدوام تبلیغات کذب در رسانه‌‌های دیداری و شنیداری جای تعجب دارد٬ افرادی که در کمال خونسردی آگهی‌های فروش دیپلم را در جای جای خیابان‌های شهر نصب و به صورت پیامک دیگران را از شغل خود آگاه می‌کنند.

حال سوال اینجاست که اگر بی‌توجه به نتایج خرید و فروش دیپلم باشیم چگونه می‌توانیم نسبت به پیامدهای مدرک‌فروشی در سایر مقاطع تحصیلی و حتی تحصیلات تکمیلی از جمله فروش پایان‌نامه و معامله پروژه‌های دانشجویی چشم‌پوشی کنیم.

 

فروش دیپلم فاجعه‌ای برای آموزش و پرورش است

لازمه مقابله با هر نوع تخلفی بستن شریان‌های آن در ابتدا و فرهنگ سازی برای جلوگیری از تکرار آن است در این رابطه نیز برخورد با هر نوع خرید و فروش دیپلم نیازمند ورود آموزش و پرورش به موضوع و برخورد با متخلفان این حوزه است٬ در این رابطه قاسم جعفری -عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم- در گفت وگویی درباره فروش مدرک دیپلم از سوی آموزشگاه‌های فنی‌و حرفه‌ای و سایر موسسات آزاد٬ می‌گوید: فروش اینگونه مدارک تحصیلی از سوی وزارتخانه‌ایی که مسئول تربیت افراد بود٬ فاجعه است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه نمی‌توان هیچگاه دانش را با پول معامله کرد٬ می‌افزاید: فروش دیپلم و یا هر مدرک دیگری زشت ترین اقدام برای کسب درآمد بیشتر و هزینه‌های ناشی از این اقدام نامشروع است.

وی ادامه می‌دهد: در این نوع خرید و فروش‌ها افرادی بدون شایستگی مدارکی را کسب می‌کنند که برخی از آنها می‌توانند از این مدارک سوءاستفاده کنند.

 

انتقاد از تبدیل برخی موسسات فنی-هنری به بنگاه فروش مدرک

برخی شنیده‌ها حاکی از این است که تفویض بعضی از اختیارات آموزش و پرورش به وزارت ارشاد و بی‌توجهی هر دو وزارت‌خانه فرصت ایجاد بنگاه‌های معاملات مدرک به جای آموزشگاه‌های اعطای مدرک را فراهم کرده است در این رابطه علیرضا سلیمی -عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس-با انتقاد از عملکرد برخی از موسسات درخصوص فروش مدرک تحصیلی، می‌گوید:برخی موسسات که مجوز خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می‌کنند در سایه بی توجهی و نبود نظارت به بنگاهی برای فروش مدرک تبدیل شده اند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه می‌دهد: برخی از موسسات فنی و هنری بدون برگزاری کلاس‌های عملی و تئوری اقدام به ارایه مدرک در عوض دریافت پول می کنند که فعالیت این نوع واحدها باید هر چه سریع تر متوقف شود.

وی با تاکید بر اینکه تبدیل شدن برخی موسسات آموزشی به بنگاه های اقتصادی هیچ توجیهی ندارد، می‌افزاید: باید هر چه زودتر جلوی فعالیت چنین موسساتی را که هیج تلاشی برای رشد بار علمی کشور ندارد گرفت.

سلیمی تاکید می‌کند: آموزش و پرورش که امتیاز صدور مجوزها برخی از موسسات هنری و فنی را به وزارت ارشاد واگذار کرده باید در تصمیم خود بازنگری اساسی صورت بدهد.

 

فروش وقیحانه دیپلم جعلی در ملاء‌عام

در حال که گفته‌ها حکایت از فروش آزادانه مدرک دیپلم در ملاء‌عام دارد آموزش و پرورش هیچ اقدامی در این رابطه و خلع ید سوءاستفاده کنندگان نکرده است که در این راستا قاسم احمدی‌لاشکی -عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس- با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان نسبت به فعالیت غیرقانونی برخی موسسات هنری و فنی‌ وحرفه‌ای که اقدام به ارایه دیپلم به افراد می‌کنند٬ می‌گوید: با ادامه این روند به طور حتم افت شدید سطح علمی در کشور آن هم در مراحل ابتدای تحصیلات را شاهد خواهیم بود.

 

ضرورت توقف ادامه فعالیت موسسات صادرکننده دیپلم جعلی

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی٬ با یادآوری فعالیت گسترده موسسات غیرقانونی برای ارایه مدرک دیپلم٬ تصریح می کند:‌ فروش دیپلم با مجوز آموزش و پرورش فقط با یک پیامک با اقساط بلند و کوتاه مدت فاجعه‌ای است که متاسفانه در رسانه‌ها نیز تبلیغ و با پیامک نیز به اطلاع مردم در سایه غفلت مسئولان می‌رسد.

وی تاکید بر ضرورت ورود آموزش و پرورش به بحث خرید و فروش دیپلم٬ می‌افزاید: به طور حتم دستگاه متولی این حوزه وزارت آموزش و پرورش بوده و هیچ توجیهی برای بی‌توجهی به آن قابل قبول نیست.

احمدی‌لاشکی با بیان اینکه باید قوانین سفت و سخت‌تری برای مقابله با خرید و فروش مدرک چه در مقطع دیپلم و چه در دانشگاه لحاظ شود٬ می‌گوید: هیچ حوزه‌ای در کشور به اندازه آموزش اهمیت نداشته و نمی‌تواند به رشد همه جانبه آن کمک کند.

 

موسسات فروش دیپلم جعلی زیر ذره‌بین مجلس

تمامی افراد چه متخصص و چه غیر آن بر ضرورت مقابله با مدرک‌فروشی جهت ممانعت از رشد منفی بار علمی کشور تاکید داشته و معتقدند که سودجویان باید بدانند که زمان ادامه به تخلفاتشان سرآمده که در این راستا حجت‌الله درویش‌پور- عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس- با تاکید بر اینکه ارایه مدرک تحصیلی در ازای دریافت وجه خلاف قانون است٬ می‌گوید:موسساتی که اقدام به فروش دیپلم می‌کنند باید بدانند که از این پس حاشیه ‌امنی برای آن‌ها وجود ندارد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی٬با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به تخلف فروش دیپلم به سرایت این تخلف به مقاطع تحصیلی دیگر منجر خواهد شد٬ تصریح می‌کند: مسئولان مربوطه از جمله وزارت آموزش و پرورش باید هر چه سریع‌تر با شناسایی چنین موسساتی نسبت به لغو مجوز و پلمب آن‌ها اقدام کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬‌ با بیان اینکه برخورد با پدیده مدرک فروشی نیازمند اقدام دور از شعار مسئولان در جهت رشد بار علمی کشور است٬ می افزای: فعالیت آزادانه مؤسسات متخلف هنری و فنی و حرفه‌ای که در ازای دریافت پول اقدام به فروش مدرک تحصیلی می‌کنند اعتبار آموزش و پرورش را نیز در کشور خراب خواهد کرد.

درویش‌پور ادامه می‌دهد: فردی که با پرداخت پول موفق به اخذ دیپلم می‌شود به طور حتم برای رسیدن به مقاطع تحصیلی بالاتر نیز از پرداخت پول استفاده خواهد کرد.

حال با تمام معضلات پیش روی آموزش کشور نمایندگان متفق‌القول بر ضرورت بازنگری آموزش و پرورش بر وظایف خود تاکید داشته و می گویند: در صورت ارایه حتی یک مورد تخلف فروش دیپلم از سوی موسسات هنری و فنی و حرفه ای به طور حتم بررسی موضوع در کمیسیون و احضار وزیر آموزش را در کنار تفحص از این موضوع را در دستور کار خود خواهند داشت.

هم‌اکنون؛ بهتر است وزارت آموزش و پرورش خود قبل از ورود مجلس و سایر دستگاه‌های نظارتی به موضوع تخلف موسسات آزاد در فروش مدرک دیپلم با لیست‌ها و همچنین اسامی موسساتی که در اختیار دارد ورود کرده و قبل از هر نوع اقدام قضایی نسبت به لغو مجوز واحدهای متخلف یا پلمب آن‌ها اقدام کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار