بازدید 62723
گزارش کامل سومین روز جشنواره فیلم فجر؛

«شکاف» یک تراژدی تمام عیار برای تماشاچی+فیلم

تورج اصلانی گفت: بازیگران به کارشان تعهد ندارند و ایمانشان به کارشان قوی نیست... بازیگران غرغرویی داریم که اولا سواد علمی و غریزی ندارند و فقط غر می‌زنند و یک منِ گنده دارند که با خودشان سر صحنه می‌آورند. الان، برخی از بازیگران یاد گرفته‌اند یک کارخانه را اسپانسر ‌کنند، ‌برای اینکه ٢٠٠میلیون‌تومان دستمزد بگیرند...
کد خبر: ۴۷۲۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰ 03 February 2015
سومین روز جشنواره فیلم فجر در شرایطی با اکران «مرگ ماهی» اثر قابل تامل روح اله حجازی در کاخ جشنواره آغاز شد و با نمایش پنج فیلم دیگر استمرار خواهد یافت که فيلم‌های سينمايی رخ ديوانه، عصر يخبندان و كوچه بي‌نام در صدر آرای مردمی دومين روز از سي و سومين جشنواره فيلم فجر قرار گرفتند.

به گزارش «تابناک»؛ سالن اصلی برج میلاد در روز سوم از سی و سومین مجموعه فیلم فجر با نمایش شش فیلم میزبان مخاطبان است تا پس از رگه‌های امید که روز دوم جشنواره با نمایش فیلم‌های «خداحافظی طولانی»، «چهارشنبه 19 اردیبهشت» و تا حدودی «خانه دختر» درباره گیشه سینما در سال آینده ایجاد شد، امروز بتوان با تامل بیشتری به فضای پیش روی سینمای ایران نگریست.

«مرگ ماهی» تازه‌ترین اثر روح اله حجازی که حتی تریلری از آن نیز منتشر نشده، مستند «بختک» به کارگردانی محمد کارت و تهیه کنندگی رامبد جوان، «احتمال باران اسیدی» نخستین تجربه کارگردانی سینمایی بهتاش صناعی‌ها که از قضا فیلم مهمی است، «تگرگ و آفتاب» تازه ترین ساخته رضا کریمی و «شکاف» دومین فیلم بلند کیارش اسدی زاده پیاپی نمایش خواهند داشت و «جزیره رنگین» تازه ترین فیلم خسرو سینایی نیز آخرین فیلم به نمایش درآمده این روز است.

سه فیلم بیشترین اقبال 20 هزار تماشاچی را داشتند
طناز طباطبایی در نمایی از رخِ دیوانه

در این میان با شمارش ۲۰۷۲۲رای در روز دوم جشنواره فیلمهای برگزیده «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی با میانگین امتیاز ۳/۲۳حائز رتبه نخست و جایگاه عصریخبندان را موقتاً گرفت، «عصریخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی با میانگین امتیاز ۳/۱۳ رتبه دوم را در اختیار گرفت و «کوچه بی نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی با میانگین امتیاز۳/۰۱ سومین رتبه را در اقبال تماشاگران به خود اختصاص داده اند.

10:02- تورج اصلانی فیلمبردار توانمند و البته کارگردان فیلم «جینگو» درباره فیلمش به شرق گفته است:

- شما می‌توانید به‌عنوان یک تحلیلگر مثال بزنید که ٣٠سال سینمای ایران عباس کیارستمی را پس زد، ‌بااین‌حال عباس کیارستمی در جهان درخشید. خیلی‌ها خواستند مانند کیارستمی فیلم بسازند، ولی نشد. عباس کیارستمی یک امضا و برند است. اگر او با دوربین از مورچه‌ها فیلم می‌گیرد، یک دنیا تجربه پشت این کار وجود دارد و می‌تواند آن را منتقل کند.

- فیلم در اوج سخت‌گیری دوره آقای احمدی‌نژاد تولید شد. در موقعیتی که دنیا ما را پس زد و در تحریم بودیم و خودمان هم در داخل همدیگر را پس می‌زدیم. «جینگو» محصول شرایطی بغض‌آگین بود که طی کردیم. در این دوران شرایطی را که به‌عنوان شهروندان یک شهر لمس کرده‌ام، در فیلم بازگو کردم. به دوستان گفته‌ام اگر چنین کاری می‌کنم درانتها می‌خواهم خودم را سرگرم کنم و به خودم زمان بدهم ریشه‌ای که در این خاک دارم را نخشکانم. آن زمان در موقعیتی قرار گرفتم که ممنوع‌الکار و ممنوع‌الخروج شدم. در این موقعیت چند راه داشتم؛ اول اینکه به اپوزیسیون تبدیل شوم، که اصلا کار من نیست.

کار من هنر است نه سیاست. دیگر اینکه به آن طرف مرزها بروم که بازهم کار من نیست. چون اعتقاد دارم حرف خانه به همسایه ربطی ندارد. من ممنوع‌الکار بودم. اما دوسال در این مورد مصاحبه نکردم. البته به‌دلیل ترس نبود. چون دنیا از من استقبال می‌کرد. باور من این است که اینجا ریشه دارم و اینجا باید ثمر دهم. اگر هم هجرتی می‌کنم و دور دنیا را می‌گردم باید به همین‌جا برگردم و ثمرم اینجا باشد. آدم‌هایی که از این ریشه پرستاری می‌کنند؛ اول پدر و مادر و خانواده‌ام، ‌بعد هم‌محله‌ای‌ها و همشهری‌هایم و بعد مردم مملکتم هستند. اینها از این درختی که کاشته شده سهم دارند. در آن شرایط دوربین را روشن کردم و مشاهداتم را در تهران گرفتم.

«جینگو» برای من برون‌ریزی مقطعی بود و سعی کردم ثمر هم بدهم. حال این ثمر نه گیلاس است و نه زردآلو، اما در عین حال، ‌همه طعمی دارد. میکس چندمیوه است. درخت ‌فیلم من یعنی «جینگو»، محصولش طعم چندگانه دارد. شاید فیلم دومم طعم خالص‌تری بگیرد. ته همه اینها این است که فلسفه نگاه من به جهان این است که خیام‌وار به زندگی نگاه ‌کنم. در انتهای فیلم هم می‌گویم «بی‌خیال». اگر بی‌خیال نشویم نگرانی‌ها زیر پوست به عفونت چرکین تبدیل می‌شود. اگر بی‌خیال نشویم همه نسبت به هم گارد می‌گیریم و تبدیل به دوست و دشمن می‌شویم. همان چیزی که در جامعه ما باب شده و امیدوارم روز‌به‌روز کمتر شود.

سه فیلم بیشترین اقبال 20 هزار تماشاچی را داشتند

- به ممیزی فکر نمی‌کنم و خیلی درگیر آن نیستم. چون فیلم را با هزینه خودم ساختم و دست آخر بگویند اکران نکن، اکران نمی‌کنم. مگر پول نفت وارد فیلم «جینگو» شده که بخواهم پاسخگو باشم؟ کسانی که با درآمد نفت، فیلم می‌سازند پاسخگو نیستند، ‌حالا چرا من به‌دلیل فیلمی که با هزینه خودم ساخته‌ام باید پاسخگو باشم؟ وظیفه من این است که اثری را تولید کنم. اگر هیچ‌جایی در انتظار اثر من نیست مهم نیست. ولی قرار نیست تولید نکنم. کارم را تولید می‌کنم و در زیرزمین خانه‌ام نگه می‌دارم تا زمانش برسد. به این شک ندارم.

- بازیگران الان یکی، دوساعت منتظرشان می‌شویم و می‌گویند ترافیک بود یا مصاحبه داشتیم. الان آدم‌ها به کارشان تعهد ندارند و ایمانشان به کارشان قوی نیست... الان، بازیگران غرغرویی داریم که اولا سواد علمی و غریزی ندارند و فقط غر می‌زنند و یک منِ گنده دارند که با خودشان سر صحنه می‌آورند. اگر بازیگران یاد بگیرند مثل آقای ملک‌مطیعی من خودشان را کنار بگذارند، سینمای ایران پیشرفت می‌کند و گران نمی‌شود. الان، برخی از بازیگران یاد گرفته‌اند یک کارخانه را اسپانسر ‌کنند، ‌برای اینکه ٢٠٠میلیون‌تومان دستمزد بگیرند. هیچ‌جای دنیا مثل ایران به بازیگر دستمزد نمی‌دهد. مگر سینمای ایران چقدر بضاعت دارد و چقدر می‌فروشد؟

10:05- نمایش فیلم «مرگ ماهی» تازه ترین ساخته روح اله حجازی آغاز شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «همیشه فکر می‌کردم ماهی‌ها موقع مردن، وقتی لب می‌زنن، یه چیزی می‌خوان بگن که من اونو نمی‌شنوم.» طناز طباطبایی، مهناز افشار، پانته آبهرام،علی مصفا،ریما رامین‌فر،بهرنگ علوی، حسام محمودی، مروارید کاشیان و مهرداد میرکیانی و نیکی کریمی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

سه فیلم بیشترین اقبال 20 هزار تماشاچی را داشتند

10:48- در مراسم استقبال از فیلم «مرگ ماهی» به کارگردانی روح الله حجازی، کیوان کثیریان روی صحنه آمد و گفت: من قرار  نبود اینجا باشم اما بگذارید دو کلمه در این جشنواره حرف بزنم. برخی نوشتند من ۲۰۰ میلیون تومان از جشنواره پول گرفتم، آقای رضاداد حداقل این پول را به من بدهید. دوستان قرارداد را هم چاپ کنید تا رضاداد مجبور شود پول بدهد!

در ادامه روح الله حجازی کارگردان فیلم گفت شب گذشته مانند شب هایی که قرار است فیلمم  کلید بخورد خوابم نمی برد. استرس داشتم. شنیدم توقع ها از فیلم بالا رفته است. ابراهیم حاتمی کیا اینجا است می داند من شب کلید زدن ز«ندگی خصوصی اقا و خانم میم» از استرس نخوابیدم و صبح تبخال زدم. خواهش می‌کنم توقع هایتان را پایین بیاورید. این یک فیلم کاملا معمولی است که آن را به دو عزیزی که نیستند اما یادشان زنده است تقدیم می‌کنم؛ زنده یادان علی حاتمی و رسول ملاقلی پور. اگر این فیلم را ببینید درک می کنید چرا چنین کاری کردم.

محمود کلاری فیلمبردار این فیلم گفت: از دوستانی که ۱۰ صبح برای نمایش فیلم آمده اند ممنونم.

پانته آ بهرام گفت درست که باید توقع ها را پایین بیاورید اما ما این فیلم را با لذت و عشق کار کردیم و امیدوارم این انرژی به شما منتقل شود.

ریما رامین فر بازیگر گفت: خوشحالم که شما را ۱۰ صبح اینجا میبینم.

همچنین بابک حمیدیان بیان کرد: روی ماه همه تان را می بوسم.

علی مصفا ادامه داد: امیدوارم از فیلم خوشتان بیاید.

بهرنگ علوی نیز گفت: خوشامد می گویم به همه عزیزانی که ۱۰ صبح اینجا هستند. آخرین باری که این ساعت فیلم دیدم زمان مدرسه بود که به جای مدرسه سینما می رفتیم. خوشحالم بعد از دو سال دوباره شما را می بینم. سال پیش برای من کارت صادر نشد، اما امسال به من کارت دادند. امیدوارم «مرگ ماهی» یکی از فیلم های مورد علاقه تان باشد.

حجازی در پایان گفت: چهره های درجه یک سینما را اینجا می‌بینم. نیمی از کارگردانان خوب این جا هستند که باعث افتخار من است.

11:25- دلاور دوستانیان کارگردان مستند «زندگی پنهان» از نمایش فیلم خود در کاخ جشنواره سی و سومین جشنواره فیلم فجر ضمن ابراز رضایت از نمایش فیلمش در سالن اصلی کاخ، گفته است: بازخوردی که از تماشاگران هنگام تماشای این فیلم دریافت کردم مثبت بود و بسیار خوشحالم که مخاطبان اثر را پسندیدند و انتظار این استقبال را نداشتم.

12:08- محمد کارت کارگردان مستند «بختک» که ظهر امروز به نمایش در خواهد آمد، درباره اثر به مهر گفته است: همه تلاشم در ساخت فیلم «بختک» این بوده که «گداگرافی» نکنم. شاید هرکس دیگر بود برای تاثیر بیشتر، صحنه شیشه کشیدن عموی معتاد شبنم را نشان می داد و یا روی آشغال هایی که در گوشه حیاط خانه جمع شده تاکید می کرد اما همه تلاش من این بوده که روی فقر و بدبختی آنها زوم نکنم و تنها چند خانواده را با همه شادی ها و بغض هایشان به تصویر بکشم. به نظرم «بختک» فیلمی درباره فقر نیست بلکه درباره تضاد معلق آدم ها است. تلاش کردم دغدغه ها، نوع فیزیک و حتی نوع رفتار و برخورد این آدم ها متفاوت از چیزی باشد که قبلا دیده ایم و حتی روابط بی پرده این آدم ها هم برای مخاطب جدید است.

12:10- روح اله حجازی فیلم پربازیگر «مرگ ماهی» که با مضمون مرگ ساخته را به پدر و مادرش تقدیم کرد و در ابتدای تیتراژ پایانی فیلم، این موضوع را یادآوری کرد.

12:20- نشست خبری فیلم «مرگ ماهی» تازه ترین ساخته روح الله حجازی با حضور اکثر بازیگران و عوامل این فیلم از جمله ریما رامین‌فر ‌، پانته‌آ بهرام‌، علی مصفا‌، بابک حمیدیان،‌طناز طباطبایی‌، بهرنگ علوی‌ و محمود کلاری‌، برگزار شد.  همچنین امیر جعفری و لیلا حاتمی هم که همسرانشان در این فیلم بازی می‌کردند در نشست پرسش و پاسخ «مرگ ماهی» حاضر شدند و حمید فرخ‌نژاد هم که در دو فیلم قبلی روح‌ الله حجازی با او همکاری داشت‌، از حاضران در نشست بود.

کارگردان «مرگ ماهی» با اشاره به اینکه پس از تماشای فیلم حتما متوجه شده‌اید که چرا این فیلم را به علی حاتمی و رسول ملاقلی‌پور تقدیم کرده است، یادآور شد که آن دو کارگردان، فیلم‌های ویژه‌ای با مضمون مادر ساخته بودند. حجازی گفت: در ادامه فیلم‌های قبلی خود (زندگی خصوصی آقا و خانم میم) و (زندگی مشترک آقای محمودی و بانو) دوست داشتم، تجربه دیگری هم داشته باشم و در این فیلم نسبت به کارهای قبلی حوزه اختیاراتم به دلیل اینکه نویسنده و تهیه کننده هم بودم بیشتر بود. تلاش کردم در «مرگ ماهی» با این گروه طرح دیگری دراندازم و خیلی دوست نداشتم که اگر دو فیلم قبلی‌ام توفیقی داشته در همان مسیر باشم.

این کارگردان با بیان اینکه تلاش کنیم کمی عمیق‌تر به مناسبات رفتاری میان آدم‌ها بپردازیم و به لحاظ فرمی هم نگاه متفاوتی داشته باشیم گفت: داستان «مرگ ماهی» برای من بهانه‌ای بود تا هم قصه بگویم و هم در کنار آن از مناسبات میان آدم‌ها بازتعریفی داشته باشم.

او همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از فیلم‌های خوب تاریخ سینمای ایران را محمود کلاری فیلمبرداری کرده است‌، گفت: او همچنان پویا، خلاق و با انرژی است و خدا مرا دوست داشت که با چنین گروهی کار کردم.

- محمود کلاری هم که فیلمبردار «مرگ ماهی» است در سخنانی کوتاه بیان کرد: تجربه سه دهه در سینما چیزهایی را به آدم یاد می‌دهد‌ و وقتی در اولین جلسه با روح‌الله حجازی ملاقات کردم او فیلم را برایم تعریف کرد و متوجه شدم روی فضا خیلی تاکید دارد. همان زمان فکر کردم این فیلم می‌تواند برای من به عنوان فیلمبردار دستاورد باشد و مرا به روزهای آغازینم به سینما برمی‌گرداند. در یک دهه اخیر بیشتر در فیلم‌هایی کار کرده ام که خودشان را به پرداخت رئالیستیک و فضای مستند داستانی نزدیک می‌کردند‌ اما «مرگ ماهی» برخلاف آنها دوربین ثابتی داشت و اشتیاق عجیبی را در من زنده می‌کرد.


- پانته‌آ بهرام هم به عنوان یکی از بازیگران این فیلم با ابراز خوشحالی از دیدن نتیجه کار گروه بر پرده سینما گفت: وقتی همه چیز یک گروه خوب است و به همه آدم‌های اطرافت اعتماد داری فقط کافیست خودت را رها کنی. چون دیگر خیالت راحت است و فقط باید فیلمنامه را خوانده باشی و کمی هم استعداد بازیگری داشته باشی.

- طناز طباطبایی دیگر بازیگر فیلم «مرگ ماهی» نیز در این نشست بیان کرد: در ابتدای کار آقای حجازی تاکید داشت که چیزهایی هست که در فیلمنامه نیست و در اجرا به آن می‌رسیم و تقریبا همه ما درگیر این بودیم که چه اتفاقی قرار است بیفتد.

او با ابراز رضایت از فیلم «مرگ ماهی» که آن را برای اولین بار تماشا می‌کرد گفت: سابقه بازیگری من در سینما به شش هفت سال قبل بر می‌گردد که عموما نقش‌های برون ریزی بودند اما سکوت در این فیلم برایم جذاب بود و از نتیجه کار راضی هستم.

- علی مصفا هم در سخنانی کوتاه با بیان اینکه برایش مهم بوده بار دیگر با محمود کلاری کار کند و نیز با سینماگرانی که تا به حال کار نکرده بوده همکاری داشته باشد‌، اظهار کرد: جذابیت این کار جراتی بود که آقای حجازی در این فیلمنامه داشت‌ و خصلت تجربی که در متن بود‌ برایم باعث انگیزه شد که در این گروه همکاری کنم.

- بابک حمیدیان که پرکارترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر امسال است‌، با اشاره به اینکه از سال گذشته تا کنون مسیر طولانی را طی کرده است‌، به مقدمه‌ای که روح الله حجازی برای «مرگ ماهی» نوشته اشاره و اظهار کرد که امیدوارم روح‌الله با این فیلم به آرزویش نزدیک شده باشد.

- ریما رامین‌فر یکی دیگر از بازیگران فیلم «مرگ ماهی» با بیان اینکه «وقتی با علی مصفا و محمود کلاری کار کردم متوجه شدم هیچ بزرگی بی‌دلیل بزرگ نیست» گفت: «مرگ ماهی» فیلم عجیبی است و اولین بار که متن آن را خواندم حس گنگ و مطبوعی داشتم الان هم که فیلم را دیدم دچار احساس گیجی لذت‌بخشی شدم

- بهرنگ علوی که به گفته خودش امیدی نداشته امسال بتواند در فیلمی حضور داشته باشد،‌ بیان کرد: پس از بازی در «دربند» و بعد از دوسال توانستم در این فیلم بازی کنم که البته در تمام این مدت نقش‌های زیادی به من پیشنهاد می‌شد که همیشه شبیه «دربند» بودند و فکر می‌کنم اگر همه آنها را قبول کرده بودم می‌توانستم یک مازراتی بخرم.

تعداد بازدید : 63
دانلود نقد و بررسی «مرگ ماهی»

12:30- علیرضا رئیسیان می‌گوید که در جدیدترین ساخته‌اش «دوران عاشقی» به سراغ یک فعال حقوق زنان که نقش آن را لیلا حاتمی بازی می‌کند، رفته است.

این کارگردان در پاسخ به اینکه آیا رفتن به سراغ فعال حقوق زنان روند کار را با چالش روبرو نکرد؟  به ایسنا گفته است: چالش سختی بود به هر حال بحث‌های فمنیستی به شکل کاملا شعاری و فضای روشنفکری مطرح است بنابراین رفتن به سراغ چنین موضوعی هم جذاب و هم مخاطره‌آمیز است. من می‌خواستم برای اولین بار این موضوع را مطرح کنم که یک فعال حقوق زنان در چالش پرونده‌ای که مربوط به خودش است چه واکنشی دارد. مسوولیت اجتماعی و عواطف فردی یکی از انگیزه‌های من برای رفتن به این سمت بود و نوعی روایت سیال و تعدد شخصیت‌های مرد در کنار شخصیت اصلی فیلم.

این سه فیلم بیشترین اقبال 20 هزار تماشاچی را داشتند

12:40- فریدون جیرانی  پس از تماشای مستند «آزادراه» با اشاره به سوژه این مستند که درباره سرنوشت ساخت آزادراه تهران شمال است، گفت: ساخت یک مستند جذاب از یک طرح اقتصادی نیمه کاره،کار سختی است. به نظرم فکری که در پشت فیلم بوده درآمده است و تکنیک فیلم در پلان‌های هوایی و تاحدودی مباحث آرشیوی قابل تامل و ارزشمند است. روند ساخت این مستند به خوبی نشان می‌دهد که یک طرح اقتصادی چه مسیر پر پیچ و خمی را پشت سر می‌گذارد.

این کارگردان با یادآوری فیلم «اون شب که بارون اومد» کامران شیردل که سال‌ها قبل ساخته شده بود،گفت: روایت مستند «آزادراه» بگونه‌ای است که مرا به یاد آن فیلم انداخت که کارگردان آن به سراغ ماجرای دهقان فداکار رفته بود و آنچه در فیلم مطرح شد، نشان داد در این ماجرا دروغ‌هایی گفته شده بود و در مستند «آزادراه» هم روایت به همین‌گونه است و این موضوع درآمده است.

13:02- محمدحسین لطیفی گفت: میزان استقبال مردم از فیلم های هنر و تجربه در جشنواره می تواند ملاکی برای ارزیابی مخاطبان این فیلم ها باشد.

این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به اشتیاق برخی از جوان ها به فیلم های خاص اظهار کرد: جوان هایی که در بخش هنر و تجربه حضور دارند می خواهند با فیلمی که می سازند حرف خودشان را بزنند. شاید بعضی از مواقع به این نکته برسیم که نشود اما گاهی هم فیلم تجربی خوبی ساخته می شود.

لطیفی درباره یکی از فیلم های حاضر در هنر و تجربه توضیح داد: موقت فیلم بسیار خوبی است که امیر عزیزی که دستیار من هم بوده آن را بر اساس خواسته و علاقه اش ساخته است. اگر این فیلم به خوبی در گروه هنر و تجربه اکران شود و در جشنواره های خارجی هم حضور یابد می تواند قطعا دیده می شود. اگر ۱۷ سینما در کل کشور به این گونه فیلم های خاص اختصاص یابد مطمئن باشید این نوع آثار به فروش حقیقی و مورد نظر می رسند. مردم باید کم کم با چنین سینمایی آشنا شوند و سینمای هنر و تجربه به همین دلیل آمده است که ذائقه مردم را به مرور تغییر دهد.

13:00- سعید راد گفت درباره حضور کارگردانان جوان در کنار کارگردانان با تجربه در این دوره از جشنواره گفت: اتفاقا حضور این جوان‌ها یکی از دلایل اصلی‌ام برای حضور در جشنواره است. متاسفانه گاهی می‌بینیم که در فیلم‌ها تفکر خوب و افراد مولف کم پیدا می‌شود. کسی که بتواند آینده سینما را به عنوان کارگردان مولف تعیین کند در سینمای ایران کم داریم و امیدوارم که حضور کارگردانان جوان در کنار کارگردانان با تجربه، سینما را متحول کنند.

روایت یک سینماگر از ممنوع الفعالیتی اش در دوره احمدی نژاد

این بازیگر سینما سپس به لزوم تداوم ثبات مدیریت جشنواره فجر اشاره کرد و گفت: اتفاق خوشایندی که شاهد آن هستیم این است که مدیریت سینما و جشنواره خوشبختانه تغییر نکرده است و امیدوارم این اتفاق در سال‌های آینده نیز تکرار شود چرا که در حرفه ای شدن جشنواره نقش موثری دارد.

سعید راد با ابراز امیدواری از حضور فیلم‌های باکیفیت در جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: با توجه به حرفه‌ای بودن جشنواره فیلم فجر باید آثار حرفه‌ای در این جشنواره شرکت داده شود. معتقدم هر فیلمی را نباید حرفه‌ای دانست و با حضور آن در جشنواره فجر موافقت کرد.

13:10- جمشید محمودی کارگردان سینما درباره حضور پر رنگ فیلمسازان جوان در این جشنواره گفت: با اینکه جوان هستم اما معتقدم نباید نسل با تجربه سینما که این هنر از آن ها به ما منتقل شده را از یاد ببریم. ما از فیلمسازان پیشکسوت آموختیم و این فیلمسازان قطعا بازهم باید دیده شوند. این کارگردان سینما توضیح داد:بسیاری از آثار مطلوب و استاندارد در سینمای ایران ساخته فیلمسازان پیشکسوت و با سابقه است و این فیلمسازان به طبع ما را حمایت می کنند.  ورود نیروهای جوان اتفاق خوبی است و نسل جوانی که در سال های اخیر در سینمای ایران رشد کرده امروز به بلوغ رسیده است.

کارگردان فیلم «چند متر مکعب عشق» درباره ارتباط مخاطب با آثار سینمایی جوانان گفت: در سینمای دنیا ثابت شده است که قطعا مخاطب فیلم خوب را انتخاب می‌کند؛ شاید بخشی از مخاطبین حرفه ای ما با نام فیلمساز فیلمی را انتخاب کند اما سایر مردم بیشتر موضوع فیلم را دنبال می کنند و درباره آن می شنوند تا فیلم را انتخاب کنند.

13:30- محمدرضا فرجی درباره استقبال از سینماهای مردمی در جشنواره سی و سوم بیان کرد: استقبال مردم از فیلم‌ها بسیار خوب است و درصد اشغال صندلی‌های سانس‌های غروب و شب ۸۰ تا ۹۰ درصد است. سینماهای آزادی، استقلال، راگا، فرهنگ، فلسطین و ملت در روز اول بیشترین استقبال را داشتند که میانگین مخاطب آن‌ها به بیش از ۷۵ درصد در چهار سانس رسید. همچنین بیش از ۱۴ هزار نفر در روز نخست در سینماهای مردمی فیلم‌ها را تماشا کردند.

مدیر امور سینماهای جشنواره فجر درباره فیلم‌هایی که تاکنون به سانس فوق العاده رسیدند، بیان کرد: همانطور که اعلام شد در روز نخست «ایران برگر» در سینما فرهنگ و در روز دوم «عصر یخبندان» در سینما کورش به سانس فوق العاده رسید. علاوه بر این، در روز دوم در سایر سینماهای مردمی هم «عصر یخبندان» با ازدحام روبرو شد. به طور کلی بیشترین استقبال از نگاه مردمی در دور روز اول به «عصر یخبندان»، «ایران برگر» و «رخ دیوانه» مربوط بود.

14:00- نمایش فیلم «احتمال باران اسیدی» نخستین فیلم بلند سینمایی  بهتاش صناعی‌ها به نمایش درآمد. شمس لنگرودی، مریم مقدم و پوریا رحیمی سام، ارسلان عبدالهی، عیسی حسینی، حبیب‌پور سیفی، پروین ملکی، امان رحیمی، سینوهه دانشمند، حسن حسینیان، سام جابر انصاری، سعید پیامی‌پور، علی نادربیگی، نیلوفر سیاری، احمد ذبیحی و الهه بخشی این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

بر اساس خلاصه داستان این فیلم، منوچهر شصت سال سن دارد، او بازنشسته اداره دخانیات است. ولی از سر بیکاری همچنان هر روز به اداره می‌رود. مادرش تا زنده بود آرزو داشت ازدواجش را ببیند. در حالی که منوچهر حتی دوستی هم در زندگی نداشته به جز خسرو...

روایت یک سینماگر از ممنوع الفعالیتی اش در دوره احمدی نژاد

15:20- صادق داوری‌فر کارگردان مستند «فیه ما فیه» که فردا 15 بهمن ماه مستندش در برج میلاد کاخ جشنواره‌ی فیلم فجر به نمایش در می‌آید به ایسنا گفته است: این مستند درمورد پرتره‌های روحانیونی هست که من قبلا درمورد آنها فیلم ساخته بودم.

او با اشاره به مستندهای قبلی‌اش که درباره‌ی روحانیون بوده است، توضیح داد: مستندی مانند «شیخ شوخ کاشی» درمورد حجت‌الاسلام قرائتی و «برعکس عکس» در مورد حجت‌الاسلام حائری یزدی که خودم آنها را کارگردانی کرده‌ام و «شیخ حسین» که تهیه‌کنندگی‌اش بر عهده‌ی من بود و باقی‌شان هم درمورد سوژه‌هایی بود که با آنها به نتیجه نرسیدم یا بهتره بگویم آنها با من به نتیجه نرسیدند.

داوری‌فر در رابطه با دغدغه‌ش در مورد ساختن مستندش برای این قشر، مطرح کرد: اینکه من درمورد این قشر فیلم می‌سازم به خاطر یک دغدغه‌ی شخصی‌ست و احساس کردم حوزه‌ای‌ست که کمتر کسی به آن ورود کرده یا اگر هم ورود پیدا کرده‌اند با یک نگاه خیلی کلیشه‌ای ورود کرده‌اند و یک نگاه راحت و روان وجود ندارد یا من حداقل ندیده بودم.

15:38- سهیلا گلستانی کارگردان فیلم سینمایی «دو» که در بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره بین‌الملی فیلم فجر حضور دارد بیان کرد: از حضور و تجربیات پرویز پرستویی در تولید فیلم سینمایی «دو» بسیار در این کار استفاده کردیم. با وجود پرویز پرستویی، بسیار آرامش داشتم و از طرفی با درک عمیق و تفاهم کاملی که بین من و پرستویی و البته دیگر عوامل بود توانستیم کار تولید فیلم سینمایی «دو» را به خوبی پیش ببریم.

بازیگر فیلم سینمایی «بوفالو» اضافه کرد: فیلم سینمایی «دو»، نخستین تجربه همکاری من و پرویز پرستویی در سینما نیست اما حضور او در این فیلم به عنوان تهیه‌کننده در کنار من و گروهم تجربه بسیار خوبی بود. حضور کارگردان‌های جوان در این دوره از جشنواره قابل تأمل است،‌ کارگردانان جوان به عنوان نسلی هستند که دیر یا زود وارد سینما می‌شدند و من برای همه این عزیزان آرزوی موفقیت دارم و امیدوام که سینمای ایران با حضور آنها دوره‌ای از شکوفایی را تجربه کند.

روایت تنهایی شمس لنگرودی با احتمال باران اسیدی

16:00- داوود میرباقری کارگردان مختارنامه به تسنیم گفته است:

- اساساً هنر برای این به وجود آمده است که تلنگری به بشر و نادانی‌هایش بزند. به نوعی می‌گویند که اساساً هنر ادامه‌ی وظایف پیامبران است. بشر آن‌قدر دچار روزمرگی می‌شود که در نابسامانی‌ها غرق می‌شود و کار می‌رسد به داعش امروز که من کسی را بکشم و جگرش را بخورم و انگار کار مقدسی کرده‌ام و خداوند مرا به بهشت می‌رساند. هنرمند در همین‌جاست که شاخک حسی خود را به کار می‌اندازد و پای آن می‌ایستد. هنرمند با آگاهی از وضعیت امروز می‌آید و می‌گوید وضعیت ما چیست و چه باید باشد. هایدگر می‌گوید هنر تلنگری به بشر است و هر وقت بشر به انحراف کشیده می‌شود هنرمند به میدان می‌آید. حالا یکی مثل بکت در اوج ناامیدی این حرف را می‌زند و یکی مثل چخوف، با اینکه دکتر بوده و سل هم داشته و می‌دانسته می‌میرد، با امیدواری صحبت می‌کند. چخوف می‌گوید هنر درک زمانه است و هگل می‌گوید درک ضرورت زمانه است، اینکه شما بفهمید جامعه در چه وضعی است و مخالف آرمان‌شهر به کجا می‌رود.

- من به یک باور رسیده‌ام. فیلم دینی فیلمی نیست که در آن حتماً نماز نشان داده شود. در سریال «امام علی (ع)» ما فقط دو صحنه‌ی نمازخوانی داریم. هنر به من آموخته است اگر رفتاری دراماتیک نیست، حذفش کن، چون تأثیری نمی‌گذارد. اما اگر آن رفتار باعث اتفاقی می‌شود که در جان مخاطب می‌نشیند و در یادش می‌ماند و آن را فراموش نمی‌کند، آن صحنه را بگذار. مالک اشتر در سریال «امام علی (ع)» در یک صحنه نماز می‌خواند. من خیلی انتقاد شنیدم که چرا در این سریال همه‌ی آدم‌های جبهه‌ی مخالف امام علی (ع) سر سجاده در حال نماز خواندن هستند، اما یکی نیست در جبهه‌ی امام علی (ع) نماز بخواند. این یعنی اینکه تعریف کار هنری هنوز برای ما جا نیفتاده است. شخصیت مالک‌ اشتر به‌شدت برای من مهم بود. همه‌ی رفتارش الگو بود و بنابراین جایی به نماز ایستاد که ارزش همه‌ی نمازها را کنار بزند و این‌طور خودش را به مخاطب تحمیل کرد.

- سخت است، خیلی سخت است تبدیل کردن رفتار و اعتقادات شیعی به سینما. حوصله می‌خواهد و باید برای آن وقت بگذاریم و کار کنیم تا بشود. من تا جایی که توانستم، کردم و احساس کردم اگر این کار را اینجا بکنم، آن تأثیری را که هنر و من دنبالش هستیم می‌گذارد. اما اگر توقع این باشد که من آدمی درست کنم که ریش داشته باشد و مدام نماز بخواند و من بخواهم بگویم این بچه‌مذهبی فیلم من است، هرگز این کار را نمی‌کنم و اگر هم جایی ببینم، موضع می‌گیرم و می‌گویم که تو داری نوع این تفکر را خراب می‌کنی.

روایت تنهایی شمس لنگرودی با احتمال باران اسیدی

16:15- نشست خبری فیلم «احتمال باران اسیدی» که با توجه به فیلمنامه و بازیهای منحصر به فرد به ویژه بازی شمس لنگرودی، باید یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره سی و دوم لقبش داد و پیرامون مضمون تنهایی بشر در عصر کنونی است، با حضور  بهتاش صناعی‌ها(کارگردان)، شمس لنگرودی، پوریا رحیمی سام(بازیگران)، مریم مقدم (نویسنده و کارگردان)،‌محمدرضا جان پناه (مدیر تصویربرداری)، سمیرا برادری (تهیه کننده)، ایرج رامین‌فر و کامپوزیا پرتوی برگزار شد.

در این نشست شمس لنگرودی گفت: بعد از سی، چهل سال فعالیت در عرصه ادبیات از نظر جسمی خیلی خسته‌ شده بودم اما به هیچ وجه خستگی ‌، ناامیدی و بطالت را دوست ندارم و به همین دلیل به سینما آمدم. با احتیاط به سینما آمدم، خوشبختانه بعد از دیدن فیلم احساس کردم بار سنگینی از دوشم برداشته شده است، این فیلم مرا وارد فضای دیگری کرد که با آن فضای خسته کننده خیلی متفاوت است. وست دارم حالا که زنده‌ایم زندگی کنیم به همین دلیل تلاش کردم از فرصت و فضای جدیدی که سینما برایم فراهم کرد، استفاده کنم.

او با اشاره به حضورش در عرصه بازیگری در دهه 50 متذکر شد: آمدنم به بازیگری ناگهانی نبود چرا که 22 سالگی در یک فیلم کوتاه بازی کرده بودم و دهه 50 نیز در کلاس‌های بازیگری اسکویی‌ها شرکت داشتم اما بعد از انقلاب به دنبال شعر رفتم و همیشه مشغله اصلی‌ام شعر بود. البته در کنار شعر به موسیقی و سینما هم علاقه‌مند بودم اما نمی‌شود همه اینها را با هم پیش برد.

لنگرودی که پیش از این در فیلم دیگری با نام «فلامینگوی شماره 13» بازی کرده بود آن تجربه را تجربه‌ای خوشایند دانست و افزود: در آن فیلم با گروهی خوب همکاری داشتم که اهل ادبیات بودند و همین گروه مرا به ادامه کار در سینما علاقه‌مند کرد. امیدوارم آنچه را که در شعر به دنبالش بودم، بتوانم در سینما هم ادامه بدهم. به هر حال زندگی خیلی سخت است و برایم آرزو است که بتوانم باری هرچند کوچک از دوش آدم‌ها بردارم و این کار را گاهی با شعر انجام می‌دهم و گاه با سینما.


در این نشست بهتاش صناعی‌ها کارگردان فیلم «احتمال باران اسیدی» در پاسخ به پرسشی درباره سوء استفاده از حضور شمس لنگرودی در فیلمش و بالا بردن فیلمش با استفاده از حضور این شاعر گفت: اگر هر بازیگر سوپر استاری را برای این نقش انتخاب می‌کردیم به همین مساله متهم می‌شدیم. آقای شمس برای فیلم ما بسیار گزینه مناسبی بود. ایشان به شدت با استعداد است و هرچند در ادبیات سوپر استار است وقتی به سینما آمد نمی‌خواست به پیشینه ادبی‌اش توجه کند. البته پیشینه ادبی ایشان و شهرتشان برای فیلم ما غنیمت است اما قرار نیست با ایشان فیلم خود را بالا ببریم.

- صناعی‌ها در ادامه صحبتش یادآور شد: سینمای ما به نفس‌های تازه نیاز دارد. فیلم‌های متفاوت می‌تواند جان دوباره‌ای به سینمای ما ببخشد. خوب است از فیلم‌های شعاری که نق می‌زنند فاصله بگیریم همچنان که ما هم در فیلممان تلخی‌ها را نمایش می‌دهیم اما با یک زبان جدید این کار را می‌کنیم.

- کامبوزیا پرتوی دیگر هنرمند فیلمساز که به عنوان مشاور کارگردان با ساخت این فیلم همکاری داشته است‌، با اشاره به دوستی‌اش با بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم (یکی از فیلمنامه نویسان و بازیگر فیلم) گفت: بچه‌ها از دوستان قدیمی من هستند و دوست داشتم برای ساخت فیلمشان هرکمکی می‌توانم انجام بدهم.

پرتوی که شمس لنگرودی را برای بازی در این فیلم پیشنهاد کرده است‌، اضافه کرد: مونتاژ یک فیلم به من سپرده شده بود‌ و اتفاقا آقای لنگرودی یکی از بازیگران آن بود و من متوجه استعداد ایشان شدم و فکر می‌کردم چگونه می‌توان ایشان را در سینما نگه داشت و از این عرصه فراری‌اش نداد.

تعداد بازدید : 44
دانلود نقد و بررسی «احتمال باران اسیدی»

16:31- در رونمایی از فیلم سینمایی «مرگ ماهی» به کارگردانی سیدروح‌الله حجازی در برج میلاد (سالن اهالی رسانه و سینماگران) چهره‌های شاخصی مانند ابراهیم حاتمی‌کیا، کمال تبریزی، محمدمهدی عسگرپور، سیدرضا میرکریمی، همایون اسعدیان، پرویز پرستویی، حمید فرخ‌نژاد، مهتاب کرامتی، بهنوش طباطبایی، امیر جعفری، لیلا حاتمی، بهروز افخمی، آزاده نامداری، سیدمحمود رضوی، مصطفی کیایی و... حضور داشتند.

16:40- «تگرگ و آفتاب» تازه‌ترين ساخته رضا کريمي در سالن اصلی کاخ جشنواره اکران شد. در خلاصه داستان اين فيلم سينمايي آمده است: «يحيي که رزمنده جواني است و براي يک مرخصي چند روزه به شهر آمده ناخواسته در موقعيتي خاص قرار مي‌گيرد و ترديد در اينکه در شهر بماند يا دوباره به منطقه برگردد.» پريوش نظريه، جواد عزتي، اصغر همت، پيام دهکري، پرديس احمديه، با حضور افتخاري: مهران احمدي و سحر قريشي. با معرفي: کسري عزيزا در این فیلم به هنرنمایی می‌پردازند.

روایت تنهایی شمس لنگرودی با احتمال باران اسیدی

17:00- خسرو سینمایی گفته است:

- سینمای ایران هیچکاک‌زده است و تخریب‌شده. هیچکاک یک فیلم‌ساز متوسط بود. من همیشه حرفم این است که ما از جنبه‌ی شعار و هورا کشیدن پشت یک نفر دست برداریم و بیایم در یک ترازوی مناسب افراد را بسنجیم. من کسی نیستم که بخواهم بگویم هیچکاک خوب است یا بد. فقط می‌گویم چون ما اصلاً چیز دیگری ندیده‌ایم، فیلم‌سازان بزرگ هم‌دوره‌ی او را نشناخته‌ایم، هیچکاک را بزرگ کرده‌ایم. جوانان ایرانی چیز دیگری ندیده‌اند.

وقتی به آن‌ها می‌گویم بیلی وایدر، فقط من را نگاه می‌کنند و وقتی می‌گویم هیچکاک، هورا می‌کشند. به همین دلیل، همه‌ی سینمای ما این شده است که من چگونه تعلیق ایجاد کنم تا بیننده بترسد. به‌هرحال، این هم یک نوع از سینماست. اما هزار نوع سینمای دیگر هم وجود دارد که در ایران کسی آن‌ها را نمی‌‌شناسد. هیچکاک یک جای دیگر است و من در جای دیگر و ربطی به هم نداریم. اما اگر بخواهد مدل قرار بگیرد، آن ‌هم با آن همه ضعفی که در فیلم‌هایش وجود دارد، اینجاست که من اعتراض دارم.

- یک روز از قم به من زنگ زدند و گفتند ما می‌خواهیم شما در مورد فیلم‌های هیچکاک صحبت کنید. من هم گفتم من فقط درباره‌ی فیلم‌هایی حرف می‌زنم که بریده نشده باشند، چون اگر بریده شده باشند از نظر حیثیت حرفه‌ای به خودم اجازه نمی‌دهم. اما حاضرم سکانس‌هایی از فیلم‌های معروف هیچکاک را به شما معرفی می‌کنم. شما آن بخش‌ها را بیاورید و به نمایش بگذارید تا من بگویم چقدر در کارگردانی هیچکاک اشکال وجود دارد. من مشکلی با هیچکاک ندارم. او فیلم‌ساز متوسط و بسازبفروش زمان خودش بود.

- یک بار، در یک جلسه‌ی رسمی، ما را خواستند برای فیلم «هیولای درون» که من 28 سال پیش آن را ساخته‌ام و به عنوان بهترین کارگردان فیلم‌های بعد از انقلاب جایزه‌ای به من دادند. من آگاه بودم که این فیلم در زمان خودش سانسور شد. 135 دقیقه‌ی فیلم تبدیل به 90 دقیقه شده بود، درحالی‌که جایزه‌ی بهترین کارگردانی و فیلم‌برداری را گرفته بود. اما اینکه بعد از 25 سال از من تقدیر کنند بازی است، این تقدیر برای دولت قبلی بود و وقتی من به آنجا رفتم، گفتم انرژی نسل من هدر رفت، انرژی نسل جدید را هدر ندهید.

آنجا اعلام کردند که هدیه‌ی من پنج سکه‌ی طلاست، اما وقتی به خانه آمدم و در جعبه را باز کردم، دیدم تنها سه سکه در درون آن قرار دارد. وقتی به رئیس آن قسمت زنگ زدم و گفتم من پول و سکه نمی‌خواهم، آبروی ما به خاطر حضور مهمانان خارجی در میان است. اگر این اشتباه برای آن‌ها هم پیش آمده باشد خیلی زشت است، پاسخ دادند که خیر، حالا در مورد شما این اشکال پیش آمده است که اشکالی ندارد.

وقتی روابط اجتماعی کلی به این‌گونه حرف زدن، جمله‌بندی و توهین‌های افرادی که در بالاترین سطح جامعه ایستاده‌اند ختم می‌شود، شما نباید توقع داشته باشید که سینما پاک از ابتذال باشد. نسل شما نسلی است که من همیشه امید سازندگی و موفقیتش را داشته‌ام و لازم است که آگاه بشوید. این‌گونه نیست که ما بنشینیم و از سر خوش‌خیالی بگوییم یک فیلمی هم می‌سازیم. دوستان شاهد هستند که ما در گرم‌ترین شرایط به جزیره‌ی هرمز رفتیم و زندگی کردیم تا فیلمی را بسازیم که دوستش داشتیم.

- هیچ‌وقت فیلم آپارتمانی جمع و جور نمی سازم، چون فیلم‌سازی حرفه‌ام نیست، ‌زندگی‌ام است و زندگی خودم را آلوده نمی‌کنم.

17:57- کیارش اسدی زاده کارگردان «گس» به مهر گفته است:

- واقعیت این است نسل ما مسئولیت‌پذیر نیست و احساس می کند اگر بچه دار شود جلو پیشرفتش گرفته می شود. در مجموع ماجرای بچه دار شدن برای این نسل ماجرای ترسناکی است. من به خیلی ها که شاید از قشر روشنفکر جامعه هم نباشند برخورد کرده ام که معتقدند  پدر و مادرشان در حقشان خیانت کرده اند که آنها را به دنیا آورده اند. ولی اصولا چون از نظر این نسل و نه منِ فیلمساز این مساله مقوله ترسناکی است و افراد را بر سر یک دوراهی و شوک بزرگ قرار می دهد، پرداختن به این مساله برایم مهم بود.

- در این جنس سینمایی که من دنبال می کنم آن لحظه ای که مخاطب حتی مخاطب حرفه ای که چشمش با کادر و کمپوزیسیون آشناست، بگوید «وای چه پلانی، چه قاب زیبایی در این صحنه می بینم» به نظرم آن پلان به شدت آسیب خورده است چون به این شکل مخاطب از فیلم جدا می شود و ناگهان یک چیز شیک می بیند. البته در این جنس سینمای قصه گو که مخاطب باید همراه قصه باشد و قرار نیست مدام چیزهای خوشگل ببیند، حرف من صدق می کند وگرنه در ژانرهای دیگر نمایش پلان های زیبا و قاب عکسی کاربرد هم دارد. به همین دلیل در این نوع سینما من با چنین کادربندی هایی مشکل دارم.

- خود من بچه دارم و اصلا هم نمی خواهم در فیلم چنین مانیفستی بدهم که بچه دار نشوید البته چون هنوز در فضای فیلم هستم نمی دانم این قضیه چقدر درست درآمده است اما واقعا این ماجرا اصلا مساله ساده ای نیست که به راحتی اتفاق بیفتد. در دوره ای که دارد به همه توصیه می شود که بچه دار شوید باید آگاهانه این تصمیم گرفته شود چون اصلا اتفاق ساده ای نیست.

18:26- حجت‌الله ایوبی دقایقی قبل با حضور در برج میلاد (محل نمایش فیلم‌ها برای اهالی سینما و اصحاب رسانه) ضمن بازدید از بخش های مختلف، در جریان نمایش فیلم‌های سی و سومین جشنواره فجر در برج میلاد قرار گرفت. رییس سازمان سینمایی با حضور در میان اهالی رسانه درباره کم و کیف برگزاری این دوره از جشنواره سخن گفت. ایوبی همچنین با حضور در بخش‌های بولتن و اتاق خبر جشنواره، در جریان نحوه اطلاع رسانی و انعکاس اخبار این رویداد بزرگ فرهنگی سینمایی قرار گرفت. رییس سازمان سینمایی پس از این دیدارها، قرار است به تماشای فیلم «شکاف» ساخته کیارش اسدی‌زاده بنشیند.

روایت تنهایی شمس لنگرودی با احتمال باران اسیدی

ایوبی در پاسخ به سئوالی درباره اکران قطعی فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» در این دوره از جشنواره گفت: مجید مجیدی اعلام کرده که فیلمش آماده شده و در حال بررسی و ایجاد شرایط مناسب برای اکران این فیلم است که آیا این فیلم را در جشنواره فجر نمایش دهد یا خیز، اما احتمال اکران این فیلم بیش از اکران نشدن آن است.

- ایوبی در پاسخ به کارکرد سند مالکیت فیلم‌های سینمایی که چندی پیش در مراسم تودیع و معارفه محمد احسانی و حبیب ایل بیگی گفت: سند مالکیت فیلمهای سینمایی شناسنامه آثار هستند و در واقع یکی از مشکلاتی که بویژه سرمایه گذاران به عنوان صاحبان فیلم با آن مواجه بودند این بود که این سند مالکیت در جایی ثبت نمی‌شد و این سند هر آنجه مربوط به حقوق فیلم و مالکیت صاحبان اثر است در این سند به ثبت میرسد. در واقع این سند متعلق به همه کسانی است که در ساخت یک فیلم سینمایی سهم دارند. در واقع  من آرزو کردم کسب و کار سینما آنقدر خوب شود که فیلم هم جز اسناد معتبر و ارزشمند به حساب بیاید.

- او در پاسخ به پرسشی دیگر درباره حمایت سازمان سینمایی از ساخت فیلم‌های جدید توسط بهرام بیضایی و ناصر تقوایی اظهار کرد: خود این بزرگان بهتر از هر کسی می‌دانند که هر زمان بخواهند فیلم بسازند ما استقبال خواهیم کرد.

18:30- نشست نقد و بررسی فیلم «تگرگ و آفتاب»  با حضور رضا کریمی کارگردان، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، مهدی جودی تدوین گر، حسین مجد طراح صحنه و لباس و کسری عزیزا، پردیس احمدیه و پیام دهکردی بازیگران این فیلم و با اجرای ذبیح الله رحمانی منتقد سینما برگزار شد.

- رضا کریمی کارگردان این فیلم گفت: این کار از پیش تولید تا ارسال به جشنواره حدود 4 ماه طول کشید. این کار با هزینه‌ی شخصی خودم و حمایت فارابی تولید شد. برای این کار ماه ها تلاش کردیم و تجربه‌ی تازه‌ای بود.

- کریمی درباره اقتباس قصه از داستان داش‌آکل صادق هدایت گفت: طرح اولیه فیلم‌نامه ما ارتباط زیادی با داستان داش‌آکل نداشت و حین نگارش هم سعی کردم تا از آن داستان دور شوم و مبنای اصلی ما براساس این قصه نبود اما در ادامه از آن استفاده کردم که در تیتراژ هم ذکر شد.


- پیام دهکردی بازیگر این فیلم گفت: بسیار خوشحالم و خوشحالی ویژه‌ی من از این است که چهره‌ی یک فرد مهربان را در میان جمع می‌بینم که همیشه مهربانی و آموزه هایش همراه من بوده است و من با این مهربانی بزرگ شده ام و قد کشیده ام و آن شخص کمال تبریزی است.

حضار با شنیدن امسال کمال تبریزی، وی را تشویق کردند.

تعداد بازدید : 44
دانلود نقد و بررسی «تگرگ و آفتاب»

19:00- فیلم «شکاف» دومین اثر کیارش اسدی زاده اکران شد. این فیلم نیز مانند «گس» که فیلم اول کیارش اسدی‌زاده بود، موضوع و بستری اجتماعی دارد و به مسئله کودکان در خانواده می‌پردازد. ماجرا به ایجاد یک حادثه برای یک کودک و چالش به دنیا آوردن کودکی دیگر توسط خانواده‌ای دیگر می پردازد و در نهایت یک تراژدی رقم می‌خورد. هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر و سحر دولت‌شاهی در این فیلم بازی می‌کنند.

روایت تنهایی شمس لنگرودی با احتمال باران اسیدی

19:40- آزاده صمدی، بازیگر فیلم سینمایی «ارغوان» بیان کرد: بازی در سینما و یا تلویزیون برایم فرقی نمی‌کند. اگر متنی، کارگردانی و یا عواملی برایم جذاب باشد، بازی در آن اثر را قبول می کنم و سعی می‌کنم کار خوبی را ارائه دهم. در سال گذشته چندین تئاتر بازی کردم و به دلیل مشغول بودن به تمرین های تئاتر، زمان کافی برای بازی در کارهای تلویزیونی و یا سینمایی پیدا نکردم اما در هر صورت اولیت من با کاری است که با آن ارتباط برقرار می‌کنم.

بازیگر فیلم سینمایی «سیزده» در ادامه این گفت‌وگو، درباره ورود نسل جدید کارگردانان به سینما گفت: نسل جدید کارگردانان بسیار مستعدی هستند؛ فیلم دیده اند، کتاب خوانده‌اند، به روز هستند و تحصیلات سینمایی دارند. به نظرم با این روند، در آینده شاهد علی حاتمی‌های دیگر، مهرجویی‌های دیگر و بیضایی‌های دیگر در سینما باشیم. البته این خاصیت زمان است که آدم ها عوض می شوند و به نظرم خیلی خوب است که کارگردانان جوان مستعد وارد سینما شوند. فیلم های خوبی هم تا حال ساخته اند و به طور حتم هرچه بگذرد هم فیلم‌های‌شان بهتر خواهد شد.

صمدی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم مخاطبان اصلی سینما مردم هستند که باید نظر آنها تامین شود. اگر مردم فیلم نبینند و به سینما نروند فیلم ها فروخته نمی شود.

20:00- فیلم دو با حضور سهیلا گلستانی و پرویز پرستویی در سینما کورش به نمایش رسید. سهیلا گلستانی در این مراسم با تقدیر از مردم حاضر که برای تماشای این اثر سینمایی به سینمما کورش آمده بودند اظهار کرد: این اثر سینمایی از یک داستان کوتاه ترجمه شده و به حس و حال این داستان واقف هستیم. این فیلم در ۶ ماه تولید شد، از نکات مثبت این اثر سینمایی بازی درخشان بازیگران است و پرویز پرستویی و مهتاب نصیرپور به این فیلم کمک بسیاری کردند.این اثر را بار رنج خویش ساختیم و امیدواریم به جان شما بنشیند.

پرویز پرستویی نیز گفت: تجربه همکاری با سهیلا گلستانی را در چند اثر سینمایی داشتم. قصه فیلم دو را دوست داشتم و این اثر تجربه ای جدید بود و بازیگران خود را در اختیار کار قرار دادند. من دغدغه تهیه کنندگی ندارم و تصور می کنم به منظور رونق سینما باید فضای آرامی را باید برای مردم فراهم کرد.

20:25- رضا داودنژاد سه شنبه ۱۴ بهمن ماه میهمان جشنواره در برج میلاد شد. وی درباره حال جسمانی خود پس از عمل جراحی گفت: عمل های جراحی تمام شده و در حال حاضر دوران نقاهت را سپری می کنم. برای عمل کوتاه رفته بودم که متاسفانه زمان عمل طولانی شد و به دلیل بروز سکته کبدی پیوند مجدد کبد انجام شد. در حال حاضر حال جسمانی ام بهتر شده است و انشالله آخرین عمل را انجام داده باشم.

این بازیگر سینما درباره حضور پرتعداد فیلمسازان جوان در بخشهای نگاه نو و سودای سیمرغ جشنواره امسال یادآور شد: تغییرات را کاملا به فال نیک می گیرم و امیدوارم همانقدر که جوانان به حوزه سینما وارد شده اند و فضای کار برای آن ها فراهم شده، به تجربه های سینما نیز بها دهیم. ما گذشتگان را نباید فراموش کنیم. کارگردان های بزرگی داریم که امروز دیگر به دنبال سیمرغ نیستند و در بخش سودای سیمرغ حضور ندارند اما باید همیشه نگاه نو و سینمای حقیقت این فیلمسازان با سابقه مورد توجه واقع شود.

وی توضیح داد: امیدوارم حضور کارگردانان با سابقه در سینما در کنار جوانان ادامه یابد و زمینه فعالیت هر دو گروه از سوی مدیران تسهیل شود. فیلم های جشنواره سی و سوم بیشتر محصول جوانان است و مخاطبان باید این فیلم ها را ببینند؛ امیدوارم این جوانان فضای خود و مخاطبانشان را پیدا کنند و فیلم های خوب و صاحب سبکی را ارائه دهند تا مخاطبان خود را راضی کنند.

بازیگر فیلم های «مرهم» و «دردسرهای بزرگ» درباره ادامه فعالیت خود به عنوان بازیگر در سینما بیان کرد: امیدوارم سال آینده با پایان دوران نقاهت کار جدیدی را آغاز کنم و احتمالا با فیلم «مصائب شیرین ۲» فعالیت خود را ادامه می دهم.

20:55- نشست خبری فیلم «شکاف» که یک تراژدی تمام عیار برای تماشاچی خسته برج میلاد بود، با حضور بابک حمیدیان، هانیه توسلی و سحر دولتشاهی بازیگران و علی سرتیپی و منیژه حکمت تهیه‌کنندگان و کیارش اسدی زاده کارگردان برگزار شد.

- کیارش اسدی زاده در مورد شکل گیری ایده فیلم گفت: ایده اولیه این فیلم از زمانی در ذهن من شکل گرفت که من و همسرم تصمیم گرفتیم که صاحب فرزند شویم. همراه با این شرایط با زوجی آشنا شدیم که درگیر شرایطی شدن که به اجبار فرزند دار شوند. بعد از آن ایده اولیه را با شاهرخ کافی شروع به نگارش فیلم‌نامه کردیم و نتیجه کار این شد.

- هانیه توسلی دیگر بازیگر فیلم گفت: اولین چیزی که برای من مهم است فیلم‌نامه است. ضمن اینکه جوان‌ها جسارت بیشتری در فیلم‌سازی دارند. البته در بین فیلمسازهای جوان هم هستند کسانی که می خواهند فیلم‌های به ظاهر هنری بسازند ولی کاری پوچ و بی فایده می سازند.

- سحر دولتشاهی دیگر بازیگر این فیلم گفت: مدت طولانی با این فیلم‌نامه همراه بودم و از کار کردن با فیلمسازهای جوان لذت می برم.

- بابک حمیدیان در مورد دورخوانی که در این فیلم صورت می گرفت گفت: ما برای این فیلم دورخوانی کردیم و تجربه خوبی بود. علاوه بر اینکه صحنه هایی‌در این فیلم بود که در سکانس‌های خارجی فیلم‌برداری شد. یادم است در یکی از این سکانس‌های خارجی من و خانم توسلی بازی می‌کردیم که پلیس در چند متری آن صحنه آمد و با بدترین حالات با ما برخورد کرد و این صداها به کمک صداگذاری در فیلم حذف شد.

تعداد بازدید : 39
دانلود نقد و بررسی «شکاف»

21:00- سیروس الوند گفت: جشنواره فیلم فجر به سبب جمع آوری ساخته های متفاوت یک ساله سینما زیر چتر واحد در حقیقت بازتاب دهنده نقشه راه سینمای ایران در سال پیش رو به شمار می ورد و خوشحالم که تعداد زیادی از آثار جشنواره امسال درباره موضوع زنان و مشکلات و دغدغه های آنها تولید شده است.

21:30- نمایش فیلم «جزیره رنگین» تازه ترین ساخته خسرو سینایی که در بخش خارج از مسابقه بخش سودای سیمرغ قرار دارد، آغاز شد تا پایان بخش اکران‌های روز سوم کاخ جشنواره باشد. مهدی احمدی تنها بازیگر غیر محلی این فیلم سینمایی است که پیش از این در فیلم عروس آتش برای او بازی کرده و بقیه بازیگران از جمله هنرمندان جنوب کشور هستند. فيلم سينمايي جزيره رنگين در قالب داستان‌هاي کوچک به معرفی جزيره هرمز می‌پردازد.

00:55 بامداد روز چهارشنبه 15 بهمن ماه- نشست رسانه ای فیلم جزیره رنگین با حضور خسرو سینایی کارگردان، مهدی احمدی بازیگر، علی لقمانی، علیرضا کریمی برگزار شد.

خسرو سینایی در این نشست گفت: ۱۱۵ فیلم را در طول ۴۷ سال تجربه کردم از اینرو اگر قرار باشد یک فرمول را برای ساخت همه آثار تکرار کنم تجربه جدیدی حاصل نمی شد. برای من فیلم ساختن وقتی طراوت خود را حفظ می کند که روشی جدید را برگزینم. برخی می گویند چرا به سبک فلان فیلم اثر جدیدت را نمی سازی؟ من دوست دارم در هر یک از فیلم های خودم راه های جدید را تجربه کنم.

- برای من فیلم ساختن نوعی زنده بودن است و اگر فیلم به یک حرفه به معنای کسب درآمد تبدیل شود کار دشواری پیش رو خواهیم داشت. اگر چیزی را بسازید که نمی دانید حاصل آن چه می شود و در این راه خطر کنید برایتان لذت بخش خواهد بود. اعتراف می کنم زندگی را دوست دارم و به همه توصیه می کنم زندگی را دوست داشته باشند.


- ۴ سال برای ساخت قطار زمستانی صبر کردم و در این فاصله با بودجه ای که داشتم به جزیره هرمز رسیدم و خوشبختانه فارابی ۵۰ درصد با من شریک شد. سوژه این اثر سینمایی، مسئله محیط زیست را مطرح می کند. جزیره رنگین امکانات طبیعی زیبا دارد و از طرفی داستان های کوچک در آن اتفاق می افتد که اتصال این داستان ها به ما کمک می کند.

- می توانیم گستره فیلمسازی را گسترش دهیم . البته می توانیم فرمی کلاسیک را برای فرمت مورد نظر فیلمسازی انتخاب کنیم. بسیاری از بازیگران فیلم جزیره رنگین بازیگر نبوده و برخی تئاتر های محلی بودند.

- این کارگردان کهنه کار سینمای ایران به فیلمسازان توصیه کرد که جرات داشته باشند و در نواحی مختلف ایران فیلم بسازند. جرات بکنید به نواحی ایران بروید و از بازیگران محلی استفاده کنیم. اگر بخواهید یک عمر در عرصه فیلمسازی از یک فرمول استفاده کنید بازنده اید. برای من مهم است که نسل جوان به دنبال دیدن اثری از من است که ۴۰ سال پیش ساختم اظهار کرد: در فیلم جزیره رنگین حرف های زیادی است که به دل من می نشیند وتلاش کردیم این اثر سینمایی شعاری نباشد.

تعداد بازدید : 47
دانلود نقد و بررسی «جزیره رنگین»

00:57 بامداد روز چهارشنبه 15 بهمن ماه-  فرهاد اصلانی بازیگر فیلم «کوچه بی نام» در گفت وگو با تماشاگران این اثر سینمایی در سینما فلسطین گفت: این فیلم حاصل یک کار تیمی است و همه دلی کار کردند و امیدوارم این اثر به دل شما نیز بنشیند.

باران کوثری از دیگر بازیگران این اثر سینمایی نیز گفت: این فیلم حاصل تلاش همه ما بود و گروه با صمیمیت و همراهی در راستای خلق اثری درخور توجه تلاش کردند.

هاتف علیمردانی کارگردان این فیلم نیز در مورد فیلمش گفت: من فضای اجتماعی را دوست دارم و از عوامل حرفه ای استفاده کنم و فرهاد اصلانی همیشه دوست و مشاور خیلی خوبی برای من بوده است. باران کوثری نیز این را یاد می دهد که خوب بازی کردن فقط جلوی دوربین نیست در تمام مراحل زندگی اش این کار را انجام می دهد.

ستاره پسیانی نیز درباره حضور در جشنواره سی و سوم گفت: خیلی در جشنواره حضور نداشتم و فقط برای فیلمی که درآن بازی کردم در سینما حاضر شدم.

تعداد بازدید : 61
دانلود نیم نگاهی به روز سوم جشنواره فیلم فجر
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۲
من فکر میکنم غالب فیلمهای ایرانی بیشتر از آنکه سعی در جذب مخاطب با محتوا داشته باشند، با بازیگران و آرایشهای غلیظشان جذب مخاطب می کنند.
البته این نشان دهنده این هم هست که ایراد کار اصلی از خود ما مردمه.
پاسخ ها
صادق
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
بله تفکر شما کاملا قابلمشاهده هست .
فیلم نامه ضعیف ... فیلم ضعیف تر ... بازی گر !!!
سینمای ایران پوچ است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
پوچ!
:)
بابک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
خواهش میکنم....لطف دارید...پوچی از خودتونه
طناز
همیشه پای محمود در میان است
بنده معلم روستاهای قم هستم روستاییان دکتراحمدی نزاد رامیستایندعاشق این مظلومند
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
سواد چیز خوبی است.
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
مظلوم؟ ایشون یا معاون اولشون؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
مظلوم رو خوب اومدی...خخخخخ
رامین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
یعنی من درست خوندم؟ شاید صبح زوده خواب دیدم
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
مظلوم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نشری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
معاون اولش که سالها باهاش کار کرده اونم از نزدیکترین نوعش ، افشاش میکنه، از بیماری سیاسی وحشتناکش میگه ، اونوقت این روستاییان عزیز چطوری محمود رو اینقدر خوب میشناسن و عاشقشند.؟؟؟!!
لطفا به جای ممنوع الفعالیت بنویسین ممنوعیت فعالیت، یا ممنوعیت اشتغال (کار)
فقط لنز اون دوربین 400میلیون تومنه Angienux optimo prime
ارزش
پاسخ ها
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
پس گرونه!
رامین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
دوست عزیز همچین نوشتی فکر کردم 300 میلیارده
سالهاست دوست ندارم برم سینما .چون دیگه محتوای خاصی ندارن.هرکسی هم با کلی جراحی و بعد گریم و آرایش و به لطف پول باباش شده هنرپیشه
شاید برای اینه که احمدی نژاد ظاهرش مثل اون ها است اما بپرسید چه کار برای آن ها کرده
اقا یه سوال چرا این بازیگرای ما لباس های غیر متعارف یا مثلا عینکای اجق وجق استفاده میکنند یعنی مثلا میخوان بگن بازیگرن ؟؟؟ کلا برام سواله که یعنی نمیشه آدم هم بازگر باشه هم عینک معموله بزنه ؟؟؟ تو کفه عینک اون اقاهه بیدم
سينماي ايران دقيقا مثل ايران خودرو و سايپا ميمونه. حياتش وابسته به عدم وجود رقيبه .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل