بازدید 16531

واکنش الازهر به فیلم محمد رسول الله(ص)

کد خبر: ۴۷۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹ 02 February 2015
در آستانه اکران فیلم «محمد رسول الله(ص)» در ایران، مرکز اسلامی الازهر و برخی از علمای دینی این کشور، به بهانه این که فیلم «محمد رسول الله(ص)» مجید مجیدی، صدا و چهره پیامبر(ص) را مجسم کرده است، از مسئولان کشورمان خواستند که مانع از اکران این فیلم شوند، این در حالی است که مجید مجیدی، کارگردان فیلم، پیش از این اعلام کرده بود که ادای احترام به پیامبر اکرم(ص) در تمام صحنه‌های فیلم مورد تأکید بوده و چهره ایشان به دلیل قداست و حساسیت ویژه‌ای که وجود داشت، به نمایش درنیامده است.

به گزارش ایکنا الازهر در این بیانیه، مخالفت شدید خود را با به تصویرکشیدن چهره پیامبران و انبیاء الهی در فیلم‌های نمایشی و هنری به دلیل جایگاه ویژه و قداست آنان اعلام کرده است. مرکز اسلامی الازهر در این بیانیه مدعی شده است: ساخت این‌گونه آثار از جایگاه مقدس و کمال اخلاقی و مقام والای انبیاء و فرستادگان الهی در قلوب انسان‌ها می‌کاهد.

در این بیانیه همچنین، تأکید شده که ممنوعیت مجسم‌کردن شخصیت انبیاء تنها به ممنوعیت به تصویرکشیدن چهره آن‌ها محدود نمی‌شود، بلکه مجسم‌کردن صدای انبیا نیز به هیچ وجه جایز نیست.

الازهر با بیان این که این مرکز نهادی نیست که بتواند مانع از ساخت و نمایش آثار هنری شود، اعلام کرد: این مخالفت تنها با استناد به آموزه‌های شریعت اسلامی انجام شده، و تصمیم‌گیری در زمینه ممنوعیت و مجوزندادن به این گونه فیلم‌ها مسئولیت نهادهای مربوطه است.

شیخ احمد الطیب، شیخ الازهر نیز با تأکید بر این که به تصویرکشیدن چهره پیامبران امری کاملا حرام و ممنوع است، تبلیغاتی که در زمینه فیلم «محمد رسول الله(ص)» مبنی بر این که این فیلم به سیره و زندگینامه پیامبر(ص) پرداخته و در آن لشکرکشی ابرهه به مکه در «عام الفیل» به تصویر کشیده شده را محکوم کرد.

در همین راستا، برخی علمای دینی مصر و الازهر نیز با هشدار نسبت به نمایش این اثر هنری، از مسئولان کشورمان خواستند که در مقابل نمایش این فیلم بایستند و مدعی شدند که این رفتار غیرمسئولانه ایران با اقدامات غربی‌ها در انتشار کاریکاتورهای موهن به پیامبر(ص) فرقی ندارند.

علمای مصری در حالی این ادعا را مطرح کرده‌اند که مجید مجیدی، کارگردان فیلم بارها تأکید کرده که هدف از ساخت فیلم «محمد رسول الله(ص)»، معرفی صحیحی از پیامبر(ص) به دنیای غرب است و موضوع آن هم بیشتر حول دوران پیش از اسلام و عصر کودکی حضرت محمد(ص) بوده و ابراز امیدواری کرده که این فیلم موجب وحدت بیشتر میان مسلمانان شود.

در همین راستا، کمپینی از جوانان در شبکه‌های اجتماعی برای تحریم این فیلم تشکیل شده و از مسئولان کشورهای عربی و اسلامی می‌خواهد که مانع اکران این فیلم شوند و تولیدکنندگان آن را مورد پیگرد قضایی قرار دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل