بازدید 15374
ترفند جدید فروشندگان دستگاه‌های فلزیاب؛

آموزش مجاز برای «غارت گنجینه‌های تاریخی» کشور!

اگر تبلیغات گسترده فروش دستگاه‌های فلزیاب را گواهی برای سود سرشار صاحبان این تجارت دانسته و شاهد ماجرا را، شمار روز‌افزونِ شرکت‌های عرضه دستگاه‌های مختلف فلزیاب و انبوه تبلیغات این شرکت‌ها در فضای مجازی، رسانه‌های مکتوب و... بدانیم، آنگاه درخواهیم یافت ‌با چه حجم‌ از غارت میراث گرانبهایمان مواجهیم و با توسعه این تجارت، باید انتظار چه فاجعه‌ای را بکشیم.
کد خبر: ۴۷۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷ 01 February 2015
«طلایاب تصویری»، «پرداخت اقساطی»، «گارانتی تعویض و تعمیر»، «خریدار و فروشنده دستگاه‌های نو و کارکرده» و...؛ از انبوه تبلیغات فروش دستگاه‌های فلزیاب می‌توان به سادگی دریافت که سالانه چه حجمی از خاک در کشورمان برای یافتن دفینه و امثال آن زیر و رو می‌شود و در این مسیر چه بلایی بر سر میراث ارزشمندمان می‌آید.

به گزارش «تابناک»، فروش گسترده انواع دستگاه‌های فلزیاب، طلایاب، گنج‌یاب، معدن‌یاب و... که سال‌های سال با اشغال کردن ستون‌های تبلیغاتی، صفحات بسیاری ‌روزنامه‌ها و مجلات رقم خورده و ضرر و زیان زیادی متوجه میراث تاریخی کشورمان کرده بود، به تازگی وارد فاز جدیدی شده که بسیار نگران کننده‌تر به نظر می‌رسد.

اگر تبلیغات گسترده فروش دستگاه‌های فلزیاب را گواهی برای سود سرشار صاحبان این تجارت دانسته و شاهد ماجرا را، تعداد شرکت‌های عرضه دستگاه‌های مختلف فلزیاب و انبوه تبلیغات این شرکت‌ها در فضای مجازی، رسانه‌های مکتوب و حتی تراکت‌های نصب شده بر در و دیوار شهر‌ها بدانیم، آنگاه درخواهیم یافت ‌تا تلاش برخی ‌مردم برای پیمودن ره صد ساله در یک شب وجود داشته باشد، باید منتظر گسترش این تجارت باشیم.

اما آیا کسی از بلایی که در پس این تجارت بر میراث گرانبهای کشورمان می‌آید، آگاه نیست؟
به نظر پاسخ به این پرسش، بسیار ساده به نظر می‌رسد؛ کافی است چند نمونه از آگهی‌های عرضه دستگاه‌های فلزیاب را مشاهده کنیم تا دریابیم ‌چگونه فروشندگان این محصولات، از آن‌ها با عنوان طلایاب، معدن‌یاب، گنج‌یاب و امثال آن معرفی می‌کنند تا بتوانند نظر مشتریان را به خود جلب کرده و این حقیقت را از مشتریان ناآگاه‌شان مخفی کنند که دستگاهی که بر پایه امواج الکترومغناطیسی کار می‌کند، قادر به تشخیص جنس فلز و ـبسیاری از موارد دیگر که در تبلیغات ذکر می‌شود ـ نیست.

با این حساب سخت نیست ‌دریابیم چرا شکایتی علیه این شرکت‌ها نشده تا با پیگیری قضایی، منجر به تعطیلی این فروشندگان متقلب شده و عناوینی چون طلایاب، معدن یاب و ... را از تبلیغات آن‌ها حذف کند، زیرا اصولا خرید چنین دستگاه‌هایی، به جز در مواردی معدود، به انجام فعالیتی مجاز منجر نشده و غالبا به گنج‌یابی و جست‌وجوی دفینه می‌رسد.

آگاهی از همین حقیقت موجب شده که فروشندگان دستگاه‌های فلزیاب، تکیه زیادی بر قابلیت‌های خیالی دستگاه‌هایشان در یافتن دفینه و گنج داشته باشند و بنابراین، سود بیشتری از فروش انواع تصویری آن‌ها ـ که نمودارهایی محو از تراکم توده‌های زیر زمین به دست می‌دهند که باید تفسیر شوند‌ ـ به جیب بزنند!

اما ماجرا به اینجا ختم نشده و مدتی است ‌برخی فروشندگان دستگاه‌های فلزیاب، راهکار جدیدی برای توسعه تجارت خود یافته‌اند؛ آموزش چگونگی یافتن گنج و دفینه، چگونگی خارج کردن آن از دل خاک و احتمالا معرفی راهکارهای فروش این اشیا کشف شده که می‌تواند بسته کاملی برای ترغیب جویندگان گنج برای مراجعه به این شرکت‌ها به حساب آید.

همه این اتفاقات در حالی رقم می‌خورد که مسئولان میراث فرهنگی، نهادهای امنیتی و انتظامی، هیچ واکنش درخوری از خود نشان نمی‌دهند تا روز به روز به شمار نقاط شخم خورده کشورمان در کند و کاوهای سودجویان افزوده شده، انبوه کاوش‌های صورت گرفته به یافت شدن آثار تاریخی بیشتری منجر شده، کارتل‌ها و باندهای مخوف خرید اشیای باستانی توسعه یافته و در ‌‌نهایت، موزه‌های مشهور و غیر مشهور جهانی و کلکسیون افراد ثروتمند، با میراث باستانی ایران زمین، غنی‌تر از پیش شود.

آنچه به نوعی ماجرای گنج‌یابی در کشورمان را دردناک‌تر می‌کند، شائبه‌هایی است که درباره همکاری برخی کارمندان و مسئولان نهادهای مختلف، از جمله میراث فرهنگی با کاوشگران غیرقانونی مطرح می‌شود که به غارت میراث گرانبهای کشورمان، رنگ و بوی طرحی بنیان برافکن می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴۳
فروشندگان تنها به سودجویی خودشان هستند

و برای گول زدن کاربران هر کاری از دستشان بیاید انجام می دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
نترس
همشون جي پي اس دارن
این سفال های شکسته وکثیف و این وسایل برنزی و نقره ایی و بعضا طلا که همه وسیله فسق و فجور شاهان بوده اصولا به چه درد ما میخورد؟ بهتر نیست این ادوات قبیحه را به کفار بدهیم
پاسخ ها
لبخند
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
یا اباالفضل این دیگه چه نظریه تو دادی ؟!!!!
قطعا شوخی می کنی ولی برای کسایی که جدی گرفتند همین پاسخ بس که اگر اینها بدرد نخور بودند سایرین برای بدست آوردنش اینقدر هزینه نمی کردند.
1991
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
لبخند زینال بندری تو سایت معروفه به خاطر جملات سنگین شون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
دمتون گرم داداش
معلومه خوب بلدی از افعال معکوس استفاده کنی...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
من موندم چطوره نظرات این آقا مرتب منتشر میشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
زینال تو بی همتایی...
پیشنهاد می کنم خودت سایت بزن نت را می ترکونه!...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
دیگه خیلی بیمزه شده نظراتش.
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
دمتون گرم داداش
معلومه خوب بلدی از افعال معکوس استفاده کنی
رديابي اين تبليغات براي نهادهاي امنيتي كار سختي نيست،اينكه همه جا اين تبليغات ديده مي شود،شائبه هايي مانند؛ طعمه بودن،همدستي، بي تفاوتي نسبت به حفظ ميراث فرهنكي، تحت كنترل و رديابي بودن دستكاهها، وابستكي به مراكز قدرت، بها دادن صرف به موارد حاكميتي و.. را بوجود مي آورد،ضمنا بدليل فقدان قانون تشويقي مقتضي،مردم تمايلي به تحويل اشياء تاريخي به دولت ندارند.
سلام .
به آقای نویسنده بفرمایید که نگران نباشد.چون تمام دستگاه های فوق معدن یاب بوده و اصلا کارایی گنج یابی را ندارد.فقط مردم و جوانان بیکار که به دنبال یک شبه راه صدساله هستند نباید گول این تبلیغات را بخورند و پول بابت خرید یا اجاره دستگاه پرداخت نکنند.بنده شخصا با چندین دستگاه از گارتنر گرفته تا لیزری و اسکنر دار و.... و انواع دیگه برای معدن کار کرده ام و اصلا کاربرد گنج یابی ندارند.موفق باشید
تابناک جان طلایاب برای یافتن گنج کمتر استفاده میشه!!! میرند با این دستگاه خونه مردم را خالی می کنند...
تمامی این مظاهر تمدنی که شما از اون دم می زنید، باعث ایجاد حس خود بزرگ پنداری کاذب در بین ملت میشه. ملت همیشه در حال افتخار به پیشینیان خود شده آینده را فراموش میکنند. به عبارتی هیچگونه تلاشی برای رسیدن به قله های رفیع علم و دانش انجام نخواهند داد و مدام خواهند گفت: من آنم که رستم بود پهلوان
به قول معروف: داشتم داشتم شرط نیست، دارم دارم شرطه.
حالا گیرم قدیمها فرمانروای دنیا بودیم. مهم الآنه.
پس بگذار این گنجها را فروخته تا هم از شر حس کاذبشان خلاص شوند و هم به نان و نوایی برسند. توی شرع هم اومده که گنج مال کسیه که پیداش میکنه. فقط باید خمسش رو بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
تو رومانی دلالی عتیقه میکنی؟
بازارت کساد شده میخوای اینجوری یه رونقی به کارت بدی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
زینال بندری دوم!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
واقعا برای طرز تفکرت متاسفم اقای ناشناس به خاطر وجود امثال تو من باید برای دیدن اثار تاریخی کشورم میلیون ها خرج کنم و التماس کنم که به من ویزا بدن تا برم اثاری که مال خودمونرو ببینم
بايد حق كشف آثار باستاني به مردم داده بشه تا مردم بتونن رو اين قضيه كار كنن قوانين حال حاضر بسيار نا عادلانه و دست و پا گيره حتي فرد مالك چيزي كه املاك خودش پيدا كنه نيست ، با اين روش چه انتظاري ميشه داشت، فروش اين دستگاه ها در هيچ كشوري در دنيا ممنوع نيست مگه اينكه ما بخوايم اولي باشيم ولي تحت چه عنواني ميشه ممنوعش كرد؟
وقتی با افرادی که حتی به صورت اتفاقی اشیا تاریخی را پیدا می کنند برخورد بدی می شود و به جای اینکه هزینه ای به آنها برای این کار پرداخت کنند گاها مجازات هم می شوند.در صورتی که شرعا باید به آنها هزینه پرداخت شود .آخر و عاقبتش همین گسترش غیرقانونی و خروج آثار تاریخی از مملکت و گسترش اینجور شرکت هاست.و متاسفانه همانطور که تابناک نوشته تقریبا هیچکدام از این دستگاهها کارکرد درستی ندارند و تبلیغات اکثر آنها دروغین است.
بعضی از فلزیاب ها به منظور پیدا کردن جواهرات مخفی شده در منازل و سرقت آنها مورد استفاده قرار می گیرد.
جالبه بدونید دزدای عزیز هم از این دستگاه برای پیدا کردن طلاجات در خانه های مردم ظرف چند دقیقه در هر کنج مخفی استفاده می کنند.
تابناک به این نویسنده بگو هدف از گنجینه ملی چیه وقتی این موضوع حرفه ای نیست . از نظر قانون خدا یابنده گنج مالک گنجه حالا به جای اینکه بره خارج فروخته شه میشه با دادن اموزش این موضوع رو هم به بخش خصوصی سپرد و با حرفه ای گری در این موضوع اشیا به نمایش مردم داده شه و از نمایش اونا کلی پول در میاد تا اینکه این اشیا رو مثل اشغال توی انبار های دولتی بذاریم و حساب کتاب هم نداره دیگه هر بلایی سروشون میاد.
اگر کلمه ثروت ملی از اونور اب برای ما به ارث رسیده بهتره الان ببنیم اونور ابی ها دارن چیکار می کنن
اگه برات مفید بود روش کار کن
همه این دستگاهها تحت نظارت هست بدرد نمیخوره
تابناک جان شما دیگه چرا ؟؟ مافیای میراث فرهنگی نه مردم بلکه از ما بهترون هستند ....
ابنجا ایران است اینجا همه به دنبال پولند به هر قیمتی!
چی بودیم چی شدیم و در واقع از ماست که بر ماست
متأسفانه از این دستگاه های فلزیاب غیر مجاز در دزدی از منازل نیز استفاده می شود و سارقان مکان نگهداشت طلاجات و زیورآلات را به راحتی شناسایی نموده و سرقت می کنند. لازم است نیروی محترم انتظامی در این خصوص اقدام جدی به عمل آورده و مانع دزدی از منازل شهروندان شود.
عجب، یعنی حتی مسئولین میراث فرهنگی هم برای کاوش همکاری نکنند؟ آیا بنظر شما گنجینه های تاریخی باید زیر خاک مدفون بماند یا نصیب آقازاده ها شود؟ بهتر نیست با رفع موانع قانونی اینکار با آموزش درست همراه شود و با نظارت میراث فرهنگی گنجینه ها بجای خروج از کشور به موزه ایران باستان یا خزانه بانک مرکزی برود؟ بهر حال اینکار از لحاظ شرع اسلام هیچ منعی ندارد و این قانون است که باید اصلاح شود مگر اینکه نویسنده مقاله مسلمان نباشد یا هدف دیگری داشته باشد
بین افزایش ولع گنجیابی و بیکاری رابطه مستقیم وجود دارد. مادامیکه جوانان ما بیکار باشند جستجوی گنج؛ تازه بهترین کارشان است. بعلاوه چه ایرادی دارد که اشیا باستانی ما سر از موزه هایی در آورند که ارزشش را میدانند و در محفظه هایی گرانبهاتر از خود عتیقه جات نگهداریشان می کنند و در معرض دید جهانیان قرارشان میدهند؟ برای درک تفاوت موزه های ماو غربیها بهتر است سری به موزه های تهران و وضعیت اسفناک نگهداری از میراث تاریخی مان بزنید.
قوانين ما در حوزه گنجينه هاي خارجي باعث شده كه كسي علاقه به ارائه آن نداشته باشد در حالي كه در اروپا موزههاي خصوصي وجود دارد اگر اجازه بدهيم مردم داشتههاي خود را به نمايش بگذارند و هزينه بگيرند ديگر كسي به دلالان خارجي جنس نميفروشد وقتي موزههاي ما اين اشيائ را بخرند دليلي براي خروج وجود ندارد ...
....کجای دنیا فروش فلزیاب ممنوع هست؟؟؟؟طرف اگر خودش هم طلا کشف کنه باید 2 دستی تقدیم اقایون کنه!!!
خیلی خنده داره
آقا گنج یاب می خوای چیکار با علائم میشه خیلی دقیق تر از این دستگاههای مسخره به دفینه دست پیدا کرد .
با عرض سلام
بهتر نیست بجای اینکه پیدا کنندگان گنج را زیر سوال ببریم . دولت از کسانیکه در زمینی که مالکیتشان مال خودشان است گنج پیدا شده را ارزش گذاری نماید و بعد از کسر مالیات آن را خریداری نماید...
گذشته، حال و آینده ی ایران مهمه!
یه سفر تشریف ببرید اروپا تا ببینید، هم الانشون آباده و هم از کوچکترین آثار تاریخیشون به شدت نگهداری می کنند و در شناختن و شناسوندنش به جهان کوشش می کنند.
کدام علائم؟
بابا یافتن طلا در ایران باید ازاد بشه و دولت حق اکتشاف به یابنده پرداخت کنه تا به صورت منطقی این کارر انجام بشه و بیخودی این اشیا به خارج فرستاده نشود
میراث گرانبهای این مملکت مردمند . راه جلوگیری از قاچاق این اشیائی که شما از آن به میراث یاد می کنید این است که دولت هر کسی هرچه پیدا کرد را از طرف به قیمت مناسب بخرد .
من شنیدم با این دستگاه های فلز یاب به راحتی از منازل سرقت می کنند
اما آیا کسی از بلایی که در پس این تجارت بر میراث گرانبهای کشورمان می‌آید، آگاه نیست؟
خیلی ها آگاهند ولی به خاطر نفع شخصی ازش می گذرند.
پس به نظر شما نباید چاقو هم فروخت چون ممکنه یکی باهاش آدم بکشه؟
برود خارج بهتر است یا در پشت سد های عظیم غرق شود و نابود شود؟
....همون بهتر که خارجی ها ازشون نگهداری کنن
اگه این دستگاها واقعا طلا پیدا کن بودن ک خود اون فروشنده هاش همش طلا استخراج میکردن و واسه خودشون رقیب درست نمیکردن
اشتباه نكنيد اين دستگاه ها براي دزدي و سرقت توي شهر هاست نه گنج هاي تاريخي
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار