بازدید 3002

جریمه قطع درختان در قم افزایش یافت

کد خبر: ۴۷۱۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶ 01 February 2015
اعضای شورای شهر قم لایحه‌ای را تصویب کردند که طبق آن جریمه قطع اشجار در سال آینده افزایش می‌یابد.

به گزارش مهر، تعیین تعرفه جدید جریمه قطع اشجار که از مصادیق عوارض است یکی از موضوعاتی بود که در جلسه صبح یکشنبه شورای اسلامی شهر قم بررسی شد.

هزینه اولیه، سن درخت، ضریب کمبود سرانه منطقه، درآمد حاصل از محصول، ضریب ارزش بصری و... از جمله شاخص‌هایی است که برای تعیین این عوارض در نظر گرفته می‌شود.

این لایحه توسط رئیس کمیسیون خدمات شهری در این جلسه مطرح شد.

وی با اشاره به فرمول‌های موجود در این لایحه ابراز داشت: مبالغ تعیین شده در این رابطه جریمه است یعنی هم باید بازدارنده باشد و هم باید مبلغی باشد که اگر کسی مجبور شد، بتواند پرداخت کند.

اعضای شورای شهر به مبهم بودن این لایحه به دلیل وجود فرمول‌های مختلف، اعتراض داشتند. برخی افزایش بی رویه این رقم را نادرست می‌دانستند.

حسن بختیاری از کسانی بود که با مسئله افزایش نرخ جریمه موافقت کرد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه رشد یک درخت در قم بسیار پر هزینه است، ابراز داشت: متأسفانه دیده می‌شود که هم در طرح‌های شهرداری و هم از سوی مردم قطع درخت به راحتی صورت می‌گیرد. وقتی درختی در مسیر یک طرح عمرانی قرار می‌گیرد، کسی به تغییر طرح فکر نمی‌کند بلکه فورا درخت را قطع می‌کنند.

وی افزود: ما برای فضای سبز و درخت سه مولفه می‌خواهیم که آب، خاک و هوا است و برای تأمین هر سه در شهر قم مشکل داریم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: هزینه تمام شده فضای سبز در قم بسیار بالا است و یک درخت هم برای ما ارزش حیاتی دارد.

وی معتقد است جریمه‌ها برای قطع اشجار باید به گونه‌ای باشد که بازدارنده شود.

بختیاری با اشاره به اینکه چند سال عضو کمیته قطع اشجار بوده، افزود: وقتی جایی الزام وجود داشت، قطع اشجار ایجاد می‌شد که به جای آن چند برابر شهرداری مکلف به کاشت درخت می‌شد که این موضوع دیگر مشمول جریمه نمی‌شود.

نائب رئیس شورای شهر ادامه داد: این جرایم بیشتر برای کسانی بازدارنده است که راحت‌ترین کار را قطع درختان می‌دانند.

۹۳ درصد قطع اشجار را شهرداری انجام می‌دهد


به گفته نماینده سازمان پارک‌ها و فضای سبز قم ۱۵۳۰ درخت در سال گذشته قطع شده که ۹۳ درصد آن را خود شهرداری قطع کرده است.

شهردار قم در توضیح این موضوع با اشاره به اینکه در شهر ما هزینه نگهداری فضای سبز بسیار بالا است، ابراز داشت: هم زمستان‌ها مشکلات بسیاری داریم در نگهداری فضای سبز و هم تابستان‌ها.

وی ادامه داد: اگر هزینه‌های پنهان نگهداری درخت و فضای سبز را حساب کنیم به مراتب بیش از این مبالغی است که در این آیین‌نامه مطرح شده است.

محمد دلبری با بیان اینکه در شهرداری قم همواره سیاست‌های پیشگیرانه نسبت به قطع اشجار داشته‌ایم اظهار داشت: آماری که دوستان می‌دهند آنهایی است که مراجعه می‌کنند. ما ضعفی داریم که بسیاری از قطع اشجار کنترلی روی آنها صورت نمی‌گیرد.

آمار کامل نیست

وی اضافه کرد: علت اینکه ۹۳ درصد قطع اشجار به خاطر طرح‌های ترافیکی است به این دلیل است که ما تعداد درختان قطع شده را گزارش می‌دهیم و بسیاری اوقات مردمی که در خانه‌هایشان ساخت و ساز می‌کنند بدون هیچ نظارتی درختان را قطع کرده و هیچ مبلغی هم پرداخت نمی‌کنند.

وی با اشاره اینکه باید به میزان متراژ بنا ضابطه‌ای داشته باشیم که شهروندان درخت بکارند، ابراز داشت: این لازمه کار ما در آینده است تا بتوانیم مسائلی مانند ریزگردها را کنترل کنیم.

درنهایت این آیین‌نامه با رأی اعضای شورای شهر تصویب شد. بر اساس تعرفه‌های جدید، جریمه قطع اشجار بر اساس معیارهای خاص افزایش ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصدی خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار