بازدید 3073

آلودگی هوا در خوزستان 66 برابر استاندارد

نماینده مردم اهواز در مجلس، باهشدار نسبت به تشدید مشکل آلودگی ریزگردها و هوا در استان خوزستان گفت: عددی که دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در این استان نشان داده اند حدود 66برابر حد استاندارد جهانی است.
کد خبر: ۴۷۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱ 01 February 2015
نماینده مردم اهواز در مجلس، باهشدار نسبت به تشدید مشکل آلودگی ریزگردها و هوا در استان خوزستان گفت: عددی که دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در این استان نشان داده اند حدود 66برابر حد استاندارد جهانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید شریف حسینی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به تشدید مشکلات ریزگردها در استان خوزستان و تبدیل آن به گرد و خاک غلیظ در روزهای اخیر اظهار داشت: این مسئله شرایط زندگی را نه تنها برای مردم این استان که برای استان های همجوار مانند بوشهر، ایلام و کرمانشاه نیز مشکل کرده است.

وی با بیان اینکه این پدیده از سال 80 آغاز شده و از سال 85 جدی شده است و با تصریح بر اینکه امروز برای حل این مشکل مستاصل شده ایم ادامه داد: حدود 5 هزار باکتری توسط ریزگردها منتقل می شود و همین مسئله باعث تشدید مشکلات درمانی و زیست محیطی برای مردم این استان شده است؛ در سال گذشته حدود 22 هزار مراجعه کننده به بیمارستان‌های استان داشته‌ایم و حدود 5 برابر این افراد نیز به پزشکان بخش خصوصی مراجعه کرده‌اند و نکته جالب این است که 60 درصد این افراد هیچ نوع زمینه بیماری تنفسی نداشته‌اند.

حسینی با اشاره به آمار روزهای پاک و ناسالم سال های 89 و 90 در استان خوزستان تصریح کرد: در سال 89، 45 روز خطرناک، 11 روز بسیار ناسالم و 127 روز ناسالم داشته ایم و در سال 90 نیز 54 روز خطرناک، 58 روز بسیار ناسالم، 74 روز سالم و تنها 55 روز پاک را در استان خوزستان شاهد بوده‌ایم.

نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به استانداردهای جهانی برای آلودگی هوا در شهرها خاطرنشان کرد: براساس این استانداردها میزان آلودگی هوا باید بین 150 تا 250 میکروگرم بر هر مترمکعب باشد اما دستگاه های سنجش آلودگی هوا در استان خوزستان تا 10 هزار میکروگرم در مترمکعب را نشان داده اند که این 66 برابر حد استاندارد است؛ به گونه ای که این دستگاه ها دیگر توان نشان دادن میزان آلودگی هوا را ندارند.

نطق ها و سیمنارها بی فایده بوده است/ ریزگردها در اولویت دولت ها نیست

حسینی در ادامه تصریح کرد: نطق ها، سمینارها و نشست های مختلفی که از سال 85 تاکنون برگزار شده، در حد صورت جلسات باقی مانده و اقدام اساسی نشده است و اولویت مسئولان دولت قبلی و فعلی نیز مشکل ریزگردها نبوده است.

وی با بیان اینکه از 11 مورد گرد و غباری که در سال 93 در خوزستان اتفاق افتاده 9 مورد کانون داخلی داشته است اظهار داشت: این نشان می دهد که باید زمینه های داخلی را از بین ببریم.

نماینده مردم اهواز به توافق سال 90 میان شرکت ملی نفت و سازمان منابع طبیعی برای مالچ پاشی حدود 200 هزار هکتار از شن های روان در این استان اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه این توافق مصوبه سفر رئیس جمهور بوده، اما تاکنون فقط 12.5 درصد آن اجرا شده است.

سه اقدام لازم برای کاهش آلودگی ها در خوزستان

حسینی در ادامه از رئیس جمهور خواست تا با تشکیل کمیته ویژه با تصویب اختیار کامل در سطح استان های درگیر آلاینده ها اقدامی اساسی در این رابطه انجام دهد و خاطرنشان کرد: پر آب کردن تالاب هورالعظیم برای جلوگیری از سرایت ریزگردها به داخل شهرها، ادامه مالچ پاشی طبق توافق انجام شده و ایجاد کمربند سبز در استان های دارای مشکل ریزگردها از جمله اقدامات لازم در این رابطه است؛ چراکه در تهران نشستن و تصمیم گرفتن مشکلی را حل نمی کند.

این نماینده مجلس به سرایت مشکل آلاینده ها به محصولات کشاورزی این استان از جمله گندم و خطر آن برای استان های دیگر اشاره کرد و ادامه داد: درخواست ها مهاجرت ها و درخواست انتقالی کارمندان از این استان که به دلیل مشکلات تنفسی آنها مطرح می شود از دیگر مشکلات موجود در این زمینه است.

وی از تصویب اختصاص 20 تا 30 درصد حق بدی آب و هوا متناسب با مدرک تحصیلی به کارمندان این استان در کمیسیون تلفیق خبر داد و تصریح کرد: دولت در قبال ریزگردها دو راهکار بیشتر ندارد؛ یا اعلام کند که توانایی حل این مشکل را دارد و کار اساسی انجام دهد یا اعلام کند که توانایی حل این مشکل را ندارد و با مردم شفاف صحبت کند.

حسینی در عین حال با بیان اینکه دولت های همسایه به دلیل مشکلات داخلی نتوانستند تعهدات کنوانسیون بیابان زدایی را انجام دهند گفت: دولت اگر نمی تواند با کشورهای دیگر کار را هماهنگ کند با مردم شفاف صحبت کند تا مردم بدانند؛ مسئول جدی این مشکل محیط زیست است و خانم ابتکار (رئیس سازمان) باید با جدیت این را دنبال کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل