بازدید 7676

سایه تروریست‌ها بر سر تجارت گاز ایران

تهران و بغداد در حالی بزرگترین قرارداد گازی منطقه خاورمیانه را امضا کرده‌اند که تا زمان پاکسازی کامل تروریست‌ها در عراق، امکان آغاز صادرات گازهای ترش پارس جنوبی به این کشور همسایه وجود ندارد.
کد خبر: ۴۷۱۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶ 01 February 2015
تهران و بغداد در حالی بزرگترین قرارداد گازی منطقه خاورمیانه را امضا کرده‌اند که تا زمان پاکسازی کامل تروریست‌ها در عراق، امکان آغاز صادرات گازهای ترش پارس جنوبی به این کشور همسایه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، ایران هر چند عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان را یدک می کشد اما سهم بزرگترین دارنده گاز جهان در تجارت جهانی این انرژی پر طرفدار حتی به دو درصد نمی‌رسد، با این وجود باید تا افق چشم انداز سهم ایران در تجارت جهانی گاز از مرز 10 درصد عبور کند.

انتقال گازهای ترش ایران به بازارهای جهانی در طول چند سال گذشته با چالش‌های مختلفی همچون منفی بودن تراز تولید و مصرف گاز در کشور به ویژه در فصل زمستان، تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی و مشکلات ساختار در بدنه صنعت گاز کشور دست و پنجه نرم کرده است اما اخیرا مشکل جدید یبه مشکلات متعدد حضور ایران در تجارت جهانی گاز همچون فعالیت گاه و بیگاه گروه‌های تروریستی اضافه شده است.

از این رو، پس از آنکه قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران به سه کشور اسلامی عراق، سوریه و لنان در قالب قرارداد خط لوله گاز اسلامی امضا شد اما به دلیل فعالیت تروریست‌ها در سوریه و پس از آن عراق اجرای این قرارداد گازی را به حالت تعلیق درآورده است.

با این وجود، عملیات آماده سازی خطوط لوله انتقال گازهای ترش پارس جنوبی به عراق در سطح شبکه سراسری گاز ایران در حال انجام است و پیش بینی می شود از سال 1394 ایران آماده صادرات گاز طبیعی به این کشور همسایه باشد.

سایه تروریست‌ها بر سر تجارت گاز ایران

ایران و عراق حدود دو سال قبل قراردادی به منظور انتقال روزانه 20 تا 25 میلیون مترمکعب گاز طبیعی امضا کردند و قرار بود با ساخت خطوط انتقال گاز در خاک دو کشور از تابستان سال‌جاری امکان صادرات گازهای ترش پارس جنوبی به استان‌های بغداد و دیاله این کشور همسایه فراهم شود.

بر این اساس، ایران هم اکنون ساخت خط لوله انتقال گاز به عراق را با ایجاد انشعابی از خط لوله ششم سراسری به پایان رسانده به طوری‌که کل عملیات لوله گذاری این خط لوله گاز صادراتی به پایان رسیده است و مطابق با برنامه زمان بندی پیش بینی می‌شود تا اردیبهشت ماه سال آینده امکان انتقال گازهای ترش به عراق در خاک ایران فراهم شود.

با این وجود، در شرایط فعلی عملیات ساخت خط لوله واردات گاز طبیعی در خاک عراق با پیشرفتی لاک پشتی همراه است و حتی در مقاطعی از سال جاری ساخت این خط لوله استراتژیک گاز متوقف شده است.

علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در گفتگویی درباره دلایل تاخیر در آغاز صادرات گاز طبیعی ایران به عراق، گفته است: بر اساس قرارداد در مرحله مقدماتی ایران باید به صورت موقت تابستان سال جاری به عراق گاز صادر می کرد که متاسفانه به دلیل شرایط نا امنی که در عراق به دنبال فعالیت گروه تروریستی داعش حاصل شده بود امکان ساخت خط لوله گاز فراهم نشده است.

این مقام مسئول با اشاره به توقف ساخت این خط لوله واردات گاز طبیعی از ایران در خاک عراق، اظهار کرده است: ایران از اردیبهشت ماه سال آینده آماده صادرات گاز به عراق بوده و آغاز انتقال گاز به این کشور همسایه منوط به اعلام آمادگی طرف عراقی و ایمن شدن منطقه است.

در همین حال عزیز الله رمضانی مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران اخیرا در جمع خبرنگاران از آغاز صادرات گاز ایران به عراق تا اردیبهشت ماه سال آینده خبر داده است.

از سوی دیگر، در حالی فعالیت تروریست‌ها به مانعی برای احداث خط لوله مشترک گاز ایران و عراق تبدیل شده است که روز گذشته شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با برگزاری دومین مناقصه بزرگ گازی ایران به ارزش 1.5 میلیارد دلار، اعلام کرد: قرار است عملیات احداث خطوط لوله و تاسیسات صادرات گاز ایران به عراق در قالب قراردادهای BOT توسط بخش خصوصی انجام شود.

به گزارش مهر، براساس توافق پیشین تهران – بغداد، قرار بود تابستان سال‌جاری اولین قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران از غرب کشور به بغداد با ظرفیت نهایی ۲۵ میلیون مترمکعب در روز عملیاتی شود.

عراق روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز ایران را براساس یک قرارداد هفت ساله و برمبنای قیمت‌های بین‌المللی وارد می‌کند که این میزان گاز برای تولید دو هزار و ٥٠٠ مگاوات برق استفاده خواهد شد.

این خط لوله از میدان گازی منصوریه در نزدیکی مرز ایران در استان دیاله عراق عبور خواهد کرد و سوخت مورد نیاز یک نیروگاه تولید برق در شهر صدر و یک نیروگاه دیگر در حوالی شمال بغداد را تامین خواهد کرد. این خط لوله ظرف ١٨ ماه تکمیل خواهد شد.

گاز مورد نیاز عراق تا تابستان با تکمیل مراحل ساخت خطوط قابلیت انتقال را دارد، علاوه بر این، با بهره‌برداری از ۵ فاز جدید پارس جنوبی شامل فازهای ۱۲، ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی مشکلی هم در تامین این حجم گاز طبیعی برای صادرات به عراق وجود ندارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر