بازدید 3119

ستاره‌هاي دانشجويان كمرنگ شده اما كمتر نشده‌

آشنا گفت: فضاي اجتماعي دانشگاه‌ها البته بازتر شده اما فضاي علمي هنوز چندان برنگشته است؛ نشاط علمي در دانشگاه به وضع مطلوب حتي نزديك هم نشده.
کد خبر: ۴۷۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴ 01 February 2015
«در خصوص دانشجويان بايد بگويم كه ستاره‌هاشان كمرنگ شده اما كمتر نشده.»

حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رييس‌جمهور در حاشيه جشنواره علوم انساني و اسلامي فارابي با اشاره به وضعيت دانشجويان ستاره‌دار در خصوص فضاي حاكم بر دانشگاه به «اعتماد» مي‌گويد: «فضاي اجتماعي دانشگاه‌ها البته بازتر شده اما فضاي علمي هنوز چندان برنگشته است؛ نشاط علمي در دانشگاه به وضع مطلوب حتي نزديك هم نشده.» با اين حال او نسبت به آغاز تغييرات در وزارت علوم و فضاي كلي دانشگاه‌ها خوشبين است. به گفته او عزم سياسي دولت براي بازگرداندن منزلت علوم انساني و اجتماعي جدي است و ابراز اميدواري مي‌كند كه با سياست‌گذاري‌هايي كه حالا روشن‌تر شده‌اند شاهد اقدامات جدي‌تر وزارت علوم باشيم: «ارتباطاتي كه با دانشگاه‌ها و اساتيد دارم نشان مي‌دهد كه احساس فشاري كه از بيرون روي دانشگاه تحميل مي‌شد حالا كمتر احساس مي‌شود.»

هفتمين دوره جشنواره فارابي صبح ديروز با حضور رييس‌جمهور، وزير علوم، اساتيد و برگزيدگان حوزه علوم انساني و اسلامي برگزار شد. حسن روحاني حضور در جمع چهره‌هاي آكادميك را غنيمت شمرد تا به دفاع از دانشگاه برخيزد و در آستانه سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي از سه ركن اساسي براي زنده نگه داشتن نهادهاي علمي كشور سخن بگويد؛ استقلال، آزادي و گفت‌وگو.

وزارت علوم از ابتداي آغاز به كار دولت يازدهم از جمله مراكزي بود كه محل تغيير و تحولات واقع شده و به همان ميزان زير ذره‌بين مجلس شوراي اسلامي و موافقان و مخالفان دولت روحاني قرار گرفت. رييس‌جمهور كه در جريان انتخاب وزير علوم بارها براي دفاع از برنامه‌هايش در خصوص دانشگاه در جمع نمايندگان مجلس حاضر شد، در جشنواره فارابي بار ديگر از عزم دولت خود براي دفاع از دانشگاه گفت و تاكيد كرد: «اين دولت از ابتدا به دانشگاه وعده‌هايي داده است و حالا هم مي‌گويم كه تا آخر با اقتدار بر سر وعده‌هايش مي‌ايستد.» تاكيدي كه با كف زدن‌ و تشويق از سوي چهره‌هاي آكادميك حاضر در جلسه روبه‌رو شد.

رييس‌جمهور در سخنان روز گذشته خود بارها به ضرورت استقلال و آزادي در محيط دانشگاه تاكيد كرد و به صورت ويژه در خصوص رسيدگي به وضعيت علوم انساني در كشور سخن گفت. علوم انساني و به وي‍ژه حوزه علوم اجتماعي در دوره دولت قبل موجي از تغيير و تسويه را پشت سر گذاشت و رشته‌ها، سرفصل‌ها و منابع درسي ذيل عنوان «بومي‌سازي علم» به صورت عمده بازنگري شدند، حالا رييس دولت تدبير و اميد معتقد است كه نمي‌شود به بهانه بومي‌سازي واقعيت‌هاي علمي را ناديده گرفت: «بومي شدن علوم انساني و اسلامي به چه معناست؟ يعني دنيا هيچ دستاوردي براي استفاده ما ندارد؟ پيامبر اسلام گفت كه علم را بجوييد حتي اگر در چين باشد اين يعني كه حكمت و دانش مرز نمي‌شناسد، علم هرجا كه باشد ما در برابرش زانو مي‌زنيم چه چين باشد چه هند، چه اروپا باشد چه امريكا يا آفريقا. «الحكمه الضاله المومن» علم گمشده‌اي است كه هر كجا باشد ما به دنبالش مي‌رويم.» روحاني با اشاره به پيشرفت‌هاي قابل توجه كشور در حوزه‌هاي پزشكي و فناوري‌هاي نو، لزوم پيشرفت در علوم انساني را يادآور شد؛ حوزه‌اي كه به گفته او در آن «عقب هستيم» در حالي كه اكثر مشكلات عمده از جمله طلاق، اعتياد، سبك زندگي و... با تكيه بر پيشرفت در اين حوزه قابل حل هستند.

پيگير اجراي كرسي‌هاي آزاد انديشي هستيم

پس از دفاع جانانه رييس‌جمهور از نهاد دانشگاه و تجديد بيعتش با دانشگاهيان، معاون فرهنگي وزارت علوم در حاشيه اين مراسم و در گفت‌وگو با «اعتماد» به تبيين برخي فعاليت‌هاي انجام‌شده در راستاي زنده كردن دانشگاه پرداخت. سيد ضيا هاشمي مي‌گويد كه سياست كلي وزارت علوم در حال حاضر بر تقويت علوم انساني و پيوند اين حوزه با مسائل واقعي جامعه است: «علوم انساني مورد نياز جامعه است و بدون آن مديريت كلان جامعه دچار ضعف مي‌شود. اين حوزه از دانش مي‌تواند ابزاري باشد جهت سازماندهي براي حكمراني خوب و مديريت موفق. بنابراين وزارت علوم روي تقويت كيفي اين حوزه تاكيد فراوان دارد و البته به تقويت كمي آن هم متناسب با اقتضائات و سياست‌هاي آموزشي كشور بايد عمل كنيم.»

هاشمي از عزم معاونت فرهنگي وزارت علوم براي بازگرداندن فضاي نشاط به دانشگاه‌ها مي‌گويد. به گفته او بخش مهمي از فعاليت‌هاي اين معاونت معطوف به ايجاد فضاي نشاط علمي، نشاط اجتماعي، مشاركت گسترده‌تر و ايجاد فضاي مناسب براي گفت‌وگو براي تبادل نظر و تاثير بيشتر در دانشگاه‌ها است: « در همين راستا مسلما گسترش و تنوع تشكل‌هاي دانشجويي نيز مد نظر است به علاوه تشكل‌هاي اساتيد هم براي ما اهميت دارد تا امكان اظهارنظر و تبادل نظر اساتيد در حوزه‌هاي مختلف فراهم شود. در همين راستا يكي از مهم‌ترين اقدامات ما تقويت و توسعه كرسي‌هاي آزادانديشي است كه مورد اهتمام جدي اين وزارتخانه است. در طول چند هفته گذشته در جلسات مختلفي با روساي دانشگاه‌ها در همين خصوص شركت كردم و در گفت‌وگو با معاونت‌هاي فرهنگي دانشگاه‌ها نيز تاكيد كرده‌ايم كه اين كرسي‌هاي واقعي آزادانديشي حتما بايد برگزار شوند، آيين‌نامه آن هم چند ماه است كه آماده و ابلاغ شده تا بر اساس آن در يك فضاي آزاد، منطقي و قانونمند شاهد شكل‌گيري فضاي گفت‌وگويي ميان دانشگاهيان باشيم.»

اما از نظر هاشمي تنها وضع قوانين منجر به ايجاد فضاي گفت‌وگويي نمي‌شود. او معتقد است در شكل‌گيري فضاي گفت‌وگويي مساله فرهنگي و ذهني تاثير بسزايي دارد و ابراز اميدواري مي‌كند كه با ترويج كرسي‌هاي آزادانديشي رفته‌رفته فضاي آكادميك با روش‌هاي گفت‌وگو بيشتر خو گيرد تا زمينه براي تبادل نظر گسترده‌تر و جدي‌تر و مشاركت گسترده براي اساتيد و دانشجويان فراهم شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر