بازدید 2311

زنگ موسیقی انقلاب نواخته می‌شود

سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در حالی کمتر از دو هفته دیگر فعالیت خود را آغاز می‌کند که برای جامعه موسیقی خبرهای خوش و آیین‌های تازه‌ای را به‌همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۴۷۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۰ 01 February 2015
به گفته مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی و شهرداد روحانی و ارکستر صداوسیما به رهبری نادر مرتضی پور و خوانندگی سالار عقیلی روی صحنه می رود و همچنین اسفند امسال ارکستر سمفونیک تهران در حضور رئیس جمهور فعالیت رسمی خود را آغاز می کند، اما این پایان خبرهای خوش نیست؛ نواخته شدن زنگ موسیقی انقلاب و تحویل سال جدید موسیقی یکی دیگر از آیین های جدیدی است که اجرا می شود.

به گزارش جام جم، این خبرهای خوش را دیروز پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر اعلام کرد و گفت: در این دوره از جشنواره علاوه بر برنامه هایی که در جدول درج شده است، برنامه های دیگری هم داریم. یکی از این برنامه ها نواخته شدن زنگ موسیقی انقلاب در آیین اختتامیه این دوره از جشنواره است. این آیین طی سال های آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد تا به نوعی سال جدید موسیقی ایرانی را با زنگ موسیقی انقلاب آغاز کنیم.

آغاز به کار ارکستر سمفونیک، دیگر خبر خوشی بود که ارجمند در این نشست اعلام کرد. او در این باره توضیح داد: ارکستر سمفونیک تهران هم در این دوره از جشنواره به رهبری استاد منوچهر صهبایی و رهبری مهمان شهرداد روحانی رسما کار خود را همراه با گروه کر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حمید عسکری آغاز خواهد کرد. بر این اساس اسفند امسال هم به صورت کاملا رسمی برنامه ای مشروح و کامل را در حضور رئیس جمهور برگزار خواهد کرد که این اتفاق به نوعی شروع به کار رسمی ارکستر سمفونیک تهران خواهد بود.

به گفته مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد، بیست و پنجم بهمن ارکستر سمفونیک صداوسیما هم در جشنواره روی صحنه می رود تا با رهبری نادر مرتضی پور و خوانندگی سالار عقیلی اجرای موسیقی داشته باشد.

ارجمند پخش نماآهنگ های برگزیده جایزه سراسری ققنوس، پخش نماآهنگ «پیامبر مهربانی» با هدف ترویج چهره واقعی پیامبر اسلام به آهنگسازی خودش و خوانندگی علیرضا وکیل منش به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی را از دیگر اتفاقات این دوره از جشنواره دانست.

او همچنین درباره کمبود بودجه جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: بودجه این دوره از جشنواره از سال گذشته هم کمتر بود، اما سعی کردیم با مدیریت دکتر ریاحی و توانمندی آقای ترابی به عنوان دبیر جشنواره اعتبار این رویداد ملی را حفظ و آن را در سطح قابل قبولی مدیریت کنیم.

ارجمند گفت: متاسفانه بودجه دفتر موسیقی در سال گذشته مطابق با بودجه سال 76 بود و ما به دلیل منابع محدود مالی که با آن مواجه بودیم یا بسیاری از کارها را متوقف کردیم یا آن را به گونه ای دیگر مدیریت کردیم.

بودجه موسیقی، یک پنجاهم سینما

او با اشاره به مسائل مالی جشنواره گفت: ظرفیت مالی موسیقی ایران ده برابر سینماست، اما جالب است که بدانید میزان بودجه اختصاص یافته دفتر موسیقی یک پنجاهم بودجه سینما تعیین شده است، در حالی که همه می دانیم فراگیری موسیقی صددرصدی است، اما بودجه اش در حد فروش بلیت چند کنسرت سال است و این زنگ خطری برای موسیقی کشورمان است که متاسفانه در این سال ها هر روز لاغرتر می شود.

علی ترابی، دبیر اجرایی سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با اشاره به حضور 1122 نفری هنرمندان شرکت کننده در این دوره از جشنواره گفت: ما در 13نوبت میزبان تماشاگران موسیقی هستیم که این تعداد شرکت کننده نسبت به سال قبل به لحاظ کمی افزایش چند برابری داشته اند.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان بودجه این دوره از جشنواره گفت: یک میلیارد و 200 میلیون تومان پیش بینی درآمد حاصل از گیشه و یک میلیارد تومان بودجه این جشنواره خواهد بود که در مجموع ما این دوره از جشنواره را با دو میلیارد و 200 میلیون تومان برگزار خواهیم کرد.

ترابی در ادامه صحبت های خود با بیان این که عنوان بین المللی برای جشنواره موسیقی فجر اصطلاح نادرستی است، توضیح داد: در بسیاری از جشنواره های معتبر کشورهای خارجی در حوزه موسیقی عنوان بین الملل به هیچ عنوان وجود ندارد، در حالی که ما در کشورمان با این عنوان پز می دهیم و فکر می کنیم کار درستی را انجام داده ایم، در حالی که این طور نیست.

او اظهار کرد: ما امسال هنر کردیم و فقط هشت گروه را به جشنواره وارد کردیم که به نظر من نمی تواند دلیل محکمی برای عنوان بین المللی جشنواره باشد. ما حتی می خواستیم عنوان بین المللی را از جشنواره موسیقی فجر برداریم و شاید این اشتباه من بود که این عنوان را برنداشتم. من بر این باورم امروز دیگر مرزی میان بین الملل و غیر بین الملل نیست، بلکه آنچه مهم است توجه به ارزش های کیفی یک موسیقی است که باید به آن توجه کرد.

حسن ریاحی، دبیر سی امین جشنواره، امیرعباس ستایشگر، دبیر بخش نسلی دیگر و اکبر محمدی دبیر بخش استعدادهای درخشان هم در نشست خبری جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت حضور داشتند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها