بازدید 27743
بالاخره ترفند «تیم اجاره‌ای» قطری‌ها جواب داد؛

قطر با تیم ملی چند ملیتی و ورزشکار دزدی، فینالیست جام‌جهانی شد

دانیل ساریچ، الدر ممسویچ، زارتکو مارکوویچ، رافائل کاپویته، برتراند روینه و بورخا ویدال، بازیکنان اصلی ترکیب تیم ملی هندبال قطر را تشکیل می‌دهند؛ بازیکنانی که توانستند با تغییر تابعیت و دریافت حقوق‌های هنگفت، پیراهن تیم ملی قطر را بپوشند و این تیم را به فینال رقابت‌های جهانی هندبال برسانند.
کد خبر: ۴۷۱۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵ 31 January 2015
قطر با تیم ملی چند ملیتی و ورزشکار دزدی، فینالیست جام‌جهانی شدشب گذشته، تیم ملی هندبال قطر، سرسخت‌ترین رقیب کشورمان در رقابت‌های قاره خودش را به فینال رقابت‌های جهانی هندبال رساند؛ رقابت‌هایی که معتبر‌ترین آوردگاه برای هندبالیست‌های جهان است و حضور یک تیم آسیایی در آن معنا و پیام خاصی دارد.

ما در چند سال گذشته، شانه به شانه قطری‌ها بازی کردیم و ‌گاه برنده و ‌گاه بازنده بودیم؛ اما سابقه رویارویی‌های ما با کشور همسایه‌مان در حاشیه خلیج فارس هیچ‌ گاه نشانگر این تفاوت فاحش در سطح بازی دو کشور نبود؛ تفاوت فاحشی که ایران را در رتبه ۲۱ رقابت‌های جهانی هندبال ۲۰۱۵ قرار بدهد و قطری‌ها را به فینال این رقابت‌ها برساند.

علت را که ‌جویا می‌شویم، به‌ نتیجه جالبی می‌رسیم. همسایه میلیاردر ما سرانجام توانست در یکی از رشته‌های ورزشی، با روش «خرید ورزشکار» به یک موفقیت عالی دست یابد و فینال یک رقابت بزرگ جهانی ‌را تجربه کند.

به گزارش «تابناک»، در سال‌های گذشته، اخباری مبنی بر حضور ورزشکاران حرفه‌ای کشورهای مختلف با لباس تیم ملی قطر، روی خروجی سایت‌ها قرار می‌گرفت. برخی از این اخبار با توجه به رقابت این ورزشکاران با قهرمانان کشور خودمان برای خودمان جالب توجه بود، ولی چون غالبا در رشته‌های انفرادی بود، به چشم نمی‌آمد. حتی اگر قطری‌ها در این رشته‌ها صاحب مدال المپیک هم می‌شدند، در میان انبوه مدال‌هایی که در این رشته‌ها توزیع می‌شد، این تقلب قطری‌ها به چشم نمی‌آمد.

اما اولین زنگ خطر‌ها برای ورزش حرفه‌ای با تلاش فدراسیون فوتبال قطر برای به خدمت گرفتن فوتبالیست‌های مطرح دنیا در قالب تیم ملی این کشور به صدا در‌آمد؛ اتفاقی که با رسانه‌ای شدن، مخالفت سرسختانه فیفا را به همراه داشت و قطری‌ها نتوانستند تیم ملی متشکل از چند ملیت را تشکیل بدهند؛ هرچند هم‌اکنون نیز‌ در تیم ملی این کشور، یکی دو بازیکن غیر قطری بازی می‌کنند.

بعد از مخالفت فیفا با این ایده‌ قطری‌ها، آن‌ها چندی پیش با به خدمت گرفتن رائول گونزالس اسپانیایی ـ که سال‌های پایانی فوتبالش را در این کشور می‌گذراند ـ به دنبال کشف استعدادهای بین‌المللی برای فوتبال کشورشان افتادند تا به این ترتیب، دیگر مشکلی برای به خدمت گرفتن آن‌ها نداشته باشند. ‌تشکیل تیم ملی برای یک کشور دو میلیونی ـ که درصد بالایی از جمعیتش را کارگران مهاجر تشکیل می‌دهند ـ کار سختی است و گویا سرمایه‌گذاری برای پیدا کردن استعدادهای بین‌المللی برای تیم ملی این کشور از سرمایه‌گذاری برای استعدادیابی راحت‌تر است.

اما هرچقدر ‌برنامه قطری‌ها برای ساختن یک تیم ملی چند ملیتی در فوتبال کمی تا قسمتی ناکام بود، آن‌ها توانستند در هندبال به این مسأله جامه عمل بپوشانند و در حالی که کسی خواسش نبود، ‌یکباره سر از فینال رقابت‌های جهانی هندبال دربیاورند. تنها کمی بعد از پیروزی عنابی پوشان برابر لهستان و راهیابی‌شان به فینال بود که همه فهمیدند در این تیم چه می‌گذرد. خبرنگاران حاضر در محل مسابقات، شب گذشته از بازیکنان خارجی تیم ملی قطر سؤال‌هایی در خصوص علت تغییر تابعیتشان پرسیدند که با مدیریت مسئولان برگزاری رقابت‌ها، کسی حاضر به پاسخگویی به آن نشد.

کار‌شناس شبکه اسکای در خصوص تیم ملی قطر می‌گوید: نام بازیکنان تیم قطر، گویای همه چیز است. آن‌ها با تیمی سرشار از بازیکنان اروپایی و در ادامه تعدادی نفرات آفریقایی بازی می‌کنند. نام این تیم قطر نیست و معتقدم آن‌ها با تمامی تیم‌های حاضر در جام جهانی تفاوت دارند.

نگاهی به ترکیب تیم ملی قطر هم نشان می‌دهد، ‌اعترضات به این تیم پر بیراه هم نیست. دانیل ساریچ، الدر ممسویچ، زارتکو مارکوویچ، رافائل کاپویته، برتراند روینه و بورخا ویدال به همراه چند بازیکن دیگر، هسته اصلی تیم قطر هستند که اسامی آن‌ها شباهتی به نام‌های عربی و حتی آسیایی ندارد. البته ‌بازیکنان دیگر قطر با نام‌های عربی هم بیشتر با اصالت تونسی هستند. این تیم در میان منتقدانش به تیم اجاره‌ای شهرت پیدا کرده است.

نکته جالب درباره جام جهانی ۲۰۱۵ قطر و میزبانی آن‌ها در این است که قطری‌ها نه تنها برای تشکیل تیم ملی‌شان از بازیکنان خارجی استفاده کردند که برای دادن شور و حال به ورزشگاه‌هایشان هم در ابتدای این مسابقات، تعدادی تماشاگر اسپانیایی را استخدام کرده بودند.

و سرانجام اینکه رسیدن قطری‌ها به فینال رقابت‌های جهانی هندبال، نشان داد ‌بالاخره آن‌ها نتیجه سرمایه‌گذاری فراوانشان را یک رشته دیدند و توانستند ‌با تئوری استخدام ورزشکار برای تیم ملی کشورشان و تشکیل یک تیم ملی اجاره‌ای به فینال یک رقابت بزرگ جهانی برسند. شاید آن‌ها با این ترفند بتوانند در جام‌جهانی ۲۰۲۲ ـ که میزبانش هم هستند ـ به افتخارات بزرگی دست پیدا کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار