بازدید 6825

چند درصد ایرانی ها سیگاری اند

مدیر برنامه ملی سرطان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه میزان بروز سرطان درایران درحال افزایش است گفت: اکنون سالانه 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان درکشورثبت می شود که این میزان درسال 2030 میلادی به 155 هزار نفر می رسد.
کد خبر: ۴۷۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳ 31 January 2015
مدیر برنامه ملی سرطان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه میزان بروز سرطان درایران درحال افزایش است گفت: اکنون سالانه 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان درکشورثبت می شود که این میزان درسال 2030 میلادی به 155 هزار نفر می رسد.

به گزارش ایرنا، دکتر علی قنبری مطلق روز شنبه درنشست خبری پویش ملی مبارزه با سرطان افزود: این به آن معناست که میزان ابتلا به سرطان درکشور 70 درصد افزایش خواهد داشت که دراین صورت به غیر از متخصصان سرطان درزمینه متخصصان جراحی و پرستاران با کمبود مواجه خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر میزان ابتلا به سرطان کمتر از میانگین جهانی است بطوریکه هم اکنون تعداد موارد ابتلا به سرطان به ازای هر صد هزار نفر درجهان درمردان 205 و درزنان 165 نفراست که درایران این ارقام درمردان به 134 نفر و درزنان به 128 نفر می رسد.

مطلق اظهار داشت: افزایش سن امید به زندگی، شیوه زندگی ناسالم و عوامل محیطی از جمله دلایل اصلی روند صعودی ابتلا به سرطان درکشور بشمار می رود.

مدیر برنامه ملی سرطان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هم اکنون 500 متخصص هماتولوژی و انکولوژی در کشور فعالیت دارند، گفت: سن امید به زندگی در سال 79، 58 سال بوده که این میزان در سال 91 به 73.8 سال رسیده و در مدت سه دهه سن امید به زندگی 16 سال افزایش داشته است.

مطلق افزود: این درحالی است که متوسط سن امید به زندگی در جهان 70.8 سال بوده و هر چه سن امید به زندگی افزایش یابد میزان بروز سرطان در جمعیت نیز افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور افزایش وزن دارند، گفت: 90 درصد جمعیت کمتر از پنج واحد میوه و سبزی مصرف کرده و 35 درصد مردم کشور نیز فعالیت بدنی ناکافی دارند که این عوامل ، زمینه ساز بروز سرطان هستند.

وی اضافه کرد: سازمان جهانی بهداشت برای کنترل چهار بیماری غیرواگیر سرطان، دیابت ، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های مزمن تنفسی باید بر کنترل سیگار، الکل ، فعالیت بدنی و تغذیه توجه داشت.

مدیر برنامه ملی سرطان وزارت بهداشت با بیان اینکه 10 درصد جمعیت جامعه سیگار مصرف می کنند، گفت: 10 درصد عامل سرطان ها نیز در کشورهای در حال توسعه ، مصرف دخانیات بوده و سیگار در ایران عامل یک چهارم مرگ و میرها به شمار می رود.

مطلق با بیان اینکه عفونت کنترل ها از دیگر راهبردهای پیشگیری و کاهش موارد ابتلا به سرطان است ، گفت: باید با ارتقای بهداشت عمومی به ویژه بهداشت آب آشامیدنی و بهداشت آماده سازی غذاها ، عفونت ها را کنترل کرد.

وی افزود: عفونت هپاتیت بی نیز عامل سرطان کبد است که واکسیناسیون آن در کودکی انجام شده و در بزرگسالی نیز برای گروه های آسیب پذیر انجام می شود؛ واکسن اچ پی وی HPV نیز برای از بین بردن عفونت ها به کار می رود که با سرطان دهانه رحم در ارتباط بوده و در دسترس است البته اقداماتی در حال انجام است تا این واکسن داخل کشور ساخته شود.

وی ادامه داد: 25 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان نیز به فعالیت بدنی ناکافی و تغذیه ناسالم و الکل مربوط می شود .

مدیر برنامه ملی سرطان وزارت بهداشت گفت: برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم برنامه داریم و یکی از راهبردها این است که آموزش های عمومی را ارتقا دهیم تا مردم علائم سرطان را بسناسند .

مطلق خاطرنشان کرد: برنامه تشخیص زود هنگام این سه سرطان به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شده و طی چند ماه آینده در شهرهای زیر 50 هزار نفر ، اجرا خواهد شد.

وی یادآور شد: کمتر از پنج درصد موارد سرطانی مربوط به کودکان بوده و نسبت بقای کودکان در این بیماری در مقایسه با بزرگسالان بیشتر است؛ امکان بقای پنج تا 10 ساله مبتلایان سرطان در کودکان بین 50 تا 70 درصد است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار