بازدید 7056

اقدام بعدی جمهوری‌خواهان در قبال ایران چه خواهد بود؟

به دنبال تصویب طرح وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در کمیته بانکداری سنا و در شرایطی که سناتورهای دموکرات اعلام کرده‌اند، فعلاً از تصویب این طرح حمایت نخواهند کرد، جمهوری خواهان به دنبال یافتن راهی برای پیگیری رویکرد خود، مبنی بر افزایش فشار‌ها بر ایران‌ از همه روش‌های ممکن هستند.
کد خبر: ۴۷۱۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵ 31 January 2015
به دنبال تصویب طرح وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در کمیته بانکداری سنا و در شرایطی که سناتورهای دموکرات اعلام کرده‌اند، فعلاً از تصویب این طرح حمایت نخواهند کرد، جمهوری خواهان به دنبال یافتن راهی برای پیگیری رویکرد خود، مبنی بر افزایش فشار‌ها بر ایران‌ از همه روش‌های ممکن هستند.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی آمریکایی The Hill در مطلبی به بررسی اقدام بعدی جمهوری‌خواهان در قبال ایران پرداخته و می‌نویسد، پس از آنکه طرح تحریم‌های جدید ایران ـ که مورد مخالفت رئیس جمهور آمریکاست ـ در کمیته بانکداری سنا به تصویب رسید، اکنون جمهوری‌خواهان مشغول بررسی اقدام بعدی خود در این زمینه هستند.

در همین راستا و با وجود اعلام عدم همراهی دموکرات‌ها با طرح مذکور، برخی از مقامات ارشد حزب جمهوری خواه، از میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا درخواست کرده‌اند، هرچه سریع‌تر طرح مذکور را برای رأی‌گیری به صحن سنا بیاورد. استدلال آن‌ها این است که باید با این کار، دموکرات‌ها را در عمل انجام شده قرار داد.

تد کروز، از سناتورهای ارشد جمهوری خواه که از جمله حامیان اصلی طرح تحریم‌های ایران است، در این زمینه می‌گوید: «این ناامید کننده است که تا امروز تنها تعداد اندکی از دموکرات‌ها تمایل خود به ایستادن در مقابل دولت اوباما را در بحث تهدید دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ابراز کرده‌اند».

با این حال، دیگر جمهوری‌خواهان طرفدار پیگیری رویکرد محتاطانه‌تری هستند و بر این باورند در حال حاضر، اولویت سنا باید به تصویب رساندن طرحی باشد که در موضوع توافق هسته‌ای ایران، به کنگره قدرت وتو بدهد. جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا از جمله این افراد است که اولویت خود را تصویب طرحی برای الزامی کردن تصویب توافق نهایی در کنگره اعلام کرده است.

روز پنجشنبه، کمیته بانکداری سنا، طرحی را که از سوی رابرت منندز و مارک کرک تهیه شده بود به تصویب رساند که بنا بر آن، در صورت عدم دستیابی به توافق در زمان مقرر، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد شد. شش سناتور دموکرات حاضر در کمیته مذکور نیز به نفع طرح مذکور رأی دادند. هرچند پیشتر اعلام شده بود ‌در مجموع ۱۰ تن از دموکرات‌ها نیز به طرح رأی خواهند داد، ‌اخیراً آن‌ها اعلام کردند تا ‌۲۴ مارس به طرح رأی نخواهند داد.

۲۴ نوامبر تاریخی است که ایران و گروه ۱+ ۵ توافق کرده‌اند تا آن زمان‌‌ به چهارچوب کلی توافق نهایی هسته‌ای دست پیدا کنند. کاخ سفید اعلام کرده، تصویب تحریم‌های جدید در شرایط کنونی، سبب متوقف شدن مذاکرات خواهد شد و ایالات متحده را در مسیر تقابل نظامی قرار خواهد داد. در همین راستا، اوباما شخصاً برای عدم تصویب این طرح با سناتور‌ها گفت‌و‌گو کرده است.

در این میان، ‌ برخی از سناتورهای جمهوری خواه نیز بر خلاف هم حزبی‌های خود اعلام کرده‌اند که اجازه خواهند داد، زمان لازم برای مذاکرات در اختیار دولت ‌باشد و فرایند گفت‌و‌گو‌ها پیش برود. باب کراکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا از جمله این افراد است که گفته: «من فکر می‌کنم رِأی‌گیری درباره طرح پس از ۲۴ مارس اقدام مناسبی باشد».

ریچارد شلبی از دیگر جمهوری‌خواهانی است که دیدگاهی مشابه دارد و می‌گوید: «ما باید در این موضوع کنار هم باشیم. من فکر می‌کنم درباره زمان انجام این کار و چگونگی انجام آن باید عاقلانه رفتار کنیم».

با ‌وجود این، در حال حاضر شمار بیشتری از جمهوری خواهان با مک کین هم نظر بوده و خواستار تصویب طرحی برای کسب نظر کنگره درباره توافق نهایی هستند. جان تیون در این زمینه می‌گوید: «ما باید درباره اینکه کنگره باید توافق نهایی را به تصویب برساند یا نه، رأی‌گیری کنیم. من امیدوارم این امر هر چه زود‌تر اتفاق بیفتد».

لیندسی گراهام نیز در بیانی مشابه می‌گوید: سناتور‌ها باید این موضوع را در نظر بگیرند که اگر ایرانی‌ها از میز مذاکره کنار بروند ‌یا بخواهند پیش از ۲۴ مارس اقدامی فریبکارانه انجام دهند، چه خواهد شد. بر همین اساس، وی تأکید می‌کند، ‌توافق نهایی باید برای تصویب به کنگره ارائه شود، ولی هنوز هم شماری از جمهوری‌خواهان می‌گویند به ‌چیزی کمتر از تهدید عینی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران راضی نیستند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان