بازدید 3339

مدارای زوجین کاهش یافته است

کد خبر: ۴۷۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷ 31 January 2015
یک جامعه‌شناس معتقد است: تبلیغات رسانه‌های گوناگون در نظام خانواده باعث تغییر در انتظارات زوجین نسبت به یکدیگر می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا حسنی‌درمیان منطقه خراسان، اظهار کرد: در نسل‌های گذشته مدارای زوجین ضریب بالاتری داشت اما امروز این مساله کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بی‌اعتمادی زوجین پس از ازدواج حاصل روابط دختر و پسر در چارچوب‌های تعریف نشده پیش از ازدواج است، تصریح کرد: در بحث طلاق عوامل متعددی موثر است که یکی از این عوامل روابطی است که قبل از ازدواج بین دختران و پسران در چارچوب‌های تعریف نشده وجود دارد و این روابط باعث بی‌اعتمادی پس از ازدواج می‌شود.

حسنی درمیان با بیان اینکه شناخت زوجین در خصوص الگوهای ازدواج ضعیف است،‌ خاطرنشان کرد: مکانیزم‌های دقیقی برای برگزاری مناسک ازدواج انجام نمی‌شود و این عوامل باعث بروز طلاق می‌شود.

اطلاع نداشتن والدین از نحوه ارتباط دختر و پسر


حسنی، اطلاع نداشتن والدین از نحوه انتخاب روابط بین دختر و پسر را یکی دیگر از عوامل موثر بر افزایش آمار طلاق دانست و افزود: این روابط به نوعی به خانواده تحمیل و سبب ناپایداری ازدواج می‌شود.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه آشنا نبودن زوجین با مهارت‌های زندگی از دیگر عوامل موثر بر افزایش نرخ طلاق است، تصریح کرد: خانواده‌ها در جامعه ما از سمت سنتی به مدرن پیش می‌رود و اگر این ساختار با الگوهای اسلامی شکل بگیرد پایدار خواهد بود اما در حال حاضر حالت برزخی در خانواده‌ها وجود دارد زیرا ساختار خانواده‌ها نه مدرن است و نه سنتی و این امر زمینه را برای افزایش آمار طلاق ایجاد می‌کند.

فقدان نظام‌های حمایتی در جامعه مدرن


حسنی با تاکید بر اینکه فقدان نظام‌های حمایتی در جامعه مدرن باعث ناپایداری خانواده‌ها می‌شود، بیان کرد: در جامعه سنتی، روابط خانوادگی قوی است و نقش ارتباطات رو در رو بین خانواده و انتقال مشکلات در چارچوب خانواده سنتی باعث استحکام خانواده می‌شود.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه در جامعه امروز به نیازهای فرزندان توجه بیشتری می‌شود، اظهار کرد: با این حال فقدان زمان لازم برای تامین نیازهای عاطفی باعث می‌شود جامعه نوین فاقد نظام حمایتی باشد.

وی با اشاره به اینکه نظام‌های حمایتی در واقع در جامعه نوین ایجاد نشده است، اضافه کرد: این سیستم‌ها در نظام سنتی وجود دارد اما جنبه دولتی ندارد بلکه مردمی و خانوادگی است به همین دلیل امروزه شاهد هستیم در استان‌هایی مانند یزد یا سیستان و بلوچستان که هنوز این نظام‌های حمایتی مردمی وجود دارد آمار آسیب‌های اجتماعی اندک است. برای مثال، یکی از این نظام‌های حمایتی نظام مشاوره‌ای است که اگر هزینه زیادی برای خانواده‌ها داشته باشد اختلافات در اولین گام به دادگاه برده می‌شود.

این جامعه‌شناس، تجملات موجود در جامعه مدرن را از عوامل موثری دانست که باعث لجام‌گسیختگی نظام خانواده می‌شود و افزود: تجملات باعث می‌شود هزینه‌های زیادی به خانواده تحمیل شود که همین امر ترس از ازدواج و ترجیح تجرد را در میان جوانان ایجاد می‌کند و خود این مساله باعث می‌شود جوانان نتوانند نیازهای جنسی خود را در چارچوب‌های مشروع ارضا کنند.

حسنی، ارائه الگوهای تربیتی و آموزش‌های نهاد خانواده را از راهکارهای استحکام نظام خانواده برشمرد و گفت: این آموزش‌ها باید از دوران مهدکودک، آغاز و در سنین مختلف ارائه شود تا وقتی که جوانان به سن ازدواج می‌رسند آموزش‌های لازم را فرا گرفته و برای ورود به زندگی زناشویی آمادگی کافی داشته باشند.

فقدان آموزش مهارت‌های خانواده


این جامعه‌شناس با اعتقاد بر اینکه جوانان در جامعه امروز مهارت‌های تحصیلی دارند، افزود: فقدان آموزش مهارت‌های خانواده احساس می‌شود، خلاء حضور کمرنگ بانوان در خانواده و حضور بیشتر آنان در جامعه باعث تضعیف نقش مادر بودن شده است به طوری که گاهی زنان فرزندآوری را سال‌ها به تاخیر می‌اندازند. به لحاظ ساختاری باید برنامه‌ریزی درستی برای تحکیم بنیان خانواده در جامعه ما صورت گیرد.

حسنی با تاکید بر اینکه اختلال در خانواده‌های امروز تنها فردی نیست،‌ اظهار کرد: باید نظام‌های خارج از خانواده در راستای تحکیم آن به درستی عمل کنند تا خانواده به عنوان جزئی از یک نظام اجتماعی تثبیت شود.

لزوم بهسازی اجتماعی

این جامعه‌شناس با بیان اینکه به یک تئوریزه در جهت استحکام خانواده نیازمندیم، تصریح کرد: مشکل این است که بیشتر مباحث مشاوره‌ای را در تحکیم خانواده مطرح می‌کنیم حال آنکه باید به بهسازی اجتماعی نیز بپردازیم زیرا تمام نظام‌های جامعه در تحیکم خانواده موثر هستند و خانواده تابعی از نهادهای اجتماعی است که کارکرد نظام‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کنار خانواده می‌تواند به تحکیم آن کمک شایانی کند.

وی تاکید کرد: اگر مسیر غرب را طی کنیم تاثیراتی را خواهیم دید که امروز جوامع غربی شاهد آن هستند و نهاد خانواده دچار اختلالات زیادی خواهد شد، ما به عنوان یک جامعه اسلامی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ملی خود باید در راستای تحکیم خانواده گام بردارد.

این جامعه شناس یادآور شد: طلاق، ‌اعتیاد و رفتارهای خشونت‌آمیز در صدر آسیب‌های اجتماعی خراسان رضوی قرار دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار