بازدید 2807

ذخیره‌سازی گسترده میوه برای شب عید

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی با تاکید بر اینکه فضای واردات میوه به کشور باید بسته شود، گفت: میزان ذخیره‌سازی سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید نسبت به گذشته بسیار متفاوت و گسترده بوده است.
کد خبر: ۴۷۱۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰ 31 January 2015
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی با تاکید بر اینکه فضای واردات میوه به کشور باید بسته شود، گفت: میزان ذخیره‌سازی سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید نسبت به گذشته بسیار متفاوت و گسترده بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین صفایی در نشست خبری با اشاره به تنظیم بازار میوه شب عید با بیان اینکه امسال، نهمین سالی است که دولت در پروژه تنظیم بازار میوه شب عید ورود می‌کند، اظهار داشت: سازمان مرکزی تعاون روستایی برای اجرای این پروژه، ماموریت یافته است و ما در این راستا برای ذخیره دو محصول سیب و پرتقال که بیشترین مصرف را در آن ایام دارند، اقداماتی را انجام داده‌‌ایم.

وی افزود: ما دو محصول سیب و پرتقال را به اندازه‌ای که نیاز است، از باغداران یا سردخانه‌ها خریداری و ذخیره کرده‌ایم تا در 10 روز پایانی سال و روزهای نخست سال 94 به بازار عرضه شود.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه شبکه توزیع میوه امسال نسبت به سال گذشته بسیار گسترده‌تر شده است، گفت: بخشی از واحدهای صنفی شهری، سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری و شبکه‌های تعاونی روستایی در توزیع میوه شب عید امسال نقش دارد.

صفایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه میزان ذخیره‌سازی میوه چقدر بوده است؟ گفت: میزان ذخیره‌سازی نسبت به گذشته بسیار متفاوت است، ضمن اینکه با توجه به حساسیت‌ها و فضاسازی‌هایی که انجام شد، تا اعلام شود با کمبود میوه مواجه هستیم و باید تن به واردات دهیم، ما اقدام به واردات نکردیم.

وی با تاکید بر اینکه فضای واردات میوه در کشور باید بسته شود، افزود: امسال به دلیل ممانعت دولت از واردات و فشاری که از سوی افرادی که منافعی از واردات داشتند، به ما وارد شد، تصمیم گرفتیم میزان ذخیره‌سازی سیب و پرتقال را با سطح گسترده‌تری انجام دهیم.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد: در زمینه محصولاتی که در پایان سال تقاضا برای آنان افزایش پیدا می‌کند؛ از جمله گوشت مرغ و گوشت قرمز، ذخیره‌سازی در کشور بیش از اندازه است و یکی از دغدغه‌های وزارت جهاد، صادرات این محصولات است.

صفایی در مورد خرید تضمینی شیر خام با بیان اینکه خرید تضمینی شیر خام در جریان است، اظهار داشت: ما روزانه بخشی از شیر خام کشور را با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار (1440 تومان برای شیر با بار میکروبی زیر 100 هزار و چربی بالای 3.2 درصد) خریداری می‌کنیم که این اقدام دو نتیجه را برای ما رقم می‌زند؛ اول اینکه در سال‌های گذشته ایران توانسته بخشی از شیر خشک تولیدی داخل را صادر کند. خرید تضمینی شیر توسط ما برای تولید شیر خشک، خامه و کره است که با این کار، فضا برای افزایش صادرات شیر خشک و افزایش ارزآوری به کشور گسترده‌تر خواهد شد.

وی اضافه کرد: هدف دوم ما تولید کره است. در طول سالیان گذشته بیش از 90 درصد کره‌ای که به صورت بسته‌بندی در کشور عرضه می‌شود، وارداتی است و کمتر از 10 درصد آن تولید داخل است که با این اقدام سازمان مرکزی تعاون روستایی، بخشی از کره مورد نیازمان را تامین می‌کنیم.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی در مورد خرید تضمینی ذرت نیز گفت: سال گذشته قیمت خرید تضمینی این محصول 465 تومان بود که این قیمت تضمینی است و امسال نیز با افزایش 90 درصدی به 870 تومان رسید. از سوی دیگر، قیمت‌های جهانی با کاهش قابل توجهی همراه بود که همین امر سبب شد عمده ذرت تولیدی کشور توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی به نمایندگی از دولت خریداری شود.

صفایی افزود: به دلیل افزایش حجم خرید و همچنین همکاری نکردن چند بانک، پرداخت مطالبات ذرت‌کاران حدود 2.5 ماه است که با تاخیر همراه بوده‌ایم، ضمن اینکه تا امروز 650 هزار تن ذرت از کشاورزان خریداری شده است.

وی با بیان اینکه تعداد 33 پروژه در حوزه فنی ـ اجرایی با اشتغالزایی 246 نفر در 20 استان کشور طی دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد، اظهار داشت: یکی از واحدهای تولیدی که طی هفته جاری افتتاح می‌شود، کارخانه پنبه‌ پاک‌کنی در شهرستان سرخس است. این کارخانه با ظرفیت فرآوری 25 هزار تن در پنبه در یک دوره طی روزهای آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و بخشی از نیاز استان خراسان رضوی را که یکی از قطب‌‌های تولید پنبه در کشور است، برطرف می‌سازد.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: علاوه بر این، افتتاح دو کارخانه فرآورده‌های لبنی در استان‌های یزد و البرز، افتتاح تعدادی مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در چهار استان سمنان، قزوین، کردستان و مازندران، افتتاح انبارهای چند منظوره در 9 استان کشور، افتتاح سه سردخانه در استان‌های مازندران، کردستان و آذربایجان غربی، افتتاح شش مورد واحدهای اعتباری در استان‌های خوزستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی و ... از جمله پروژه‌های افتتاحی در دهه فجر امسال است.

صفایی درباره خرید تضمینی خرما، با بیان اینکه روش خرید تضمینی این محصول طی سال جاری بسیار متفاوت‌تر از گذشته بوده است، گفت: ما امسال خرید تضمینی این محصول را به صورت مشروط انجام دادیم؛ یعنی به کشاورزان اعلام کردیم محصولاتشان را با بسته‌بندی که ما اعلام می‌کنیم، به امانت در سردخانه‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی قرار دهند و 50 درصد پولشان را نیز دریافت کنند. سپس چهار ماه به آنان فرصت دادیم تا به دنبال بازاریابی برای فروش محصول خود باشند. در صورتی که موفق به فروش محصولشان در بازار مناسب شوند، حساب سازمان تعاون روستایی را تسویه نمایند و محصولشان را در آن بازار مناسب به فروش برسانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار