بازدید 2881

کاخ سفید: به کوبا غرامت نمی‌پردازیم

کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات‌متحده آمریکا هیچ غرامتی بابت 50 سال تحریم علیه کوبا به این کشور پرداخت نمی‌کند و از کنترل خلیج گوانتانامو نیز چشم‌پوشی نمی‌کند.
کد خبر: ۴۷۱۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶ 31 January 2015
کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات‌متحده آمریکا هیچ غرامتی بابت 50 سال تحریم علیه کوبا به این کشور پرداخت نمی‌کند و از کنترل خلیج گوانتانامو نیز چشم‌پوشی نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «تله‌سور»، «رائول کاسترو» رئیس جمهور کوبا مواردی را برای آمریکا مطرح کرد که پیش شرط برقراری روابط دیپلماتیک با این کشور آمریکای لاتینی می‌باشد اما کاخ سفید درخواست کوبا برای جبران خسارت ناشی از تحریم‌ها را رد کرد.

کاخ سفید در حالی که ادعا کرد واشنگتن و کوبا پیش از عادی سازی روابط ، طیف گسترده‌ای از اختلافات را باید حل کنند پرداخت غرامت ناشی از 50 سال تحریم اقتصادی علیه کوبا به مردم این کشور آمریکای لاتینی را رد و اعلام کرد از کنترل خلیج گوانتانامو نیز دست بر نمی‌دارد.

«کاسترو» پیشتر اعلام کرده بود که قبل از عادی سازی کامل روابط بین واشنگتن و «هاوانا» پایتخت کوبا، باید تمامی تحریم‌ها لغو شده و پایگاه نظامی آمریکا در خلیج گوانتانامو تعطیل گردد.

وی طی یک سخنرانی در سومین اجلاس جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) در کاستاریکا اعلام کرد: بازسازی روابط دیپلماتیک آغاز یک روند به سمت عادی سازی روابط 2 جانبه است اما اگر تحریم‌ها برچیده نشود، خاک گوانتانامو که به طور غیر قانونی توسط نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا اشغال شده آزاد نگردد، رادیو و تلویزیون نیز پخش برنامه‌هایی را که هنجارهای بین‌المللی را نقض می‌کند متوقف نکنند و اگر آمریکا به دلیل آسیب‌های انسانی و اقتصادی ناشی از تحریم‌ها به مردم کوبا خسارت و غرامتی پرداخت نکند از سرگیری روابط بین واشنگتن و هاوانا امکان پذیر نخواهد بود.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید طی مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: در حال حاضر با این ادعا و اظهارات رئیس جمهور کوبا طیف گسترده‌ای از اختلافات برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و عادی سازی روابط بین واشنگتن و هاوانا وجود دارد.

«ارنست» افزود: با وجود اختلافات بسیار واضح بر سر راه از سرگیری روابط بین واشنگتن و هاوانا دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا متعهد به بهبود روابط دیپلماتیک خود با این کشور آمریکای لاتینی است.

وی تصریح کرد: استراتژی که طی 5 دهه گذشته در تلاش برای منزوی کوبا به کار بسته شده هیچ نوع از تغییراتی که آمریکا مایل به ایجاد آن بود نتیجه نداده است و افزود: «اوباما» همچنان معتقد است که  زندان گوانتانامو باید تعطیل گردد اما کاخ سفید مایل به بسته شدن این پایگاه نیروی دریایی نیست.

آمریکا در سال 1903 بر اساس پیمانی پس از 5 سال مداخله برای سرنگونی حکومت اسپانیایی کوبا کنترل خلیج گوانتانامو را در دست گرفت؛ دولت کنونی کوبا معتقد است آمریکا باید سرزمین‌هایی را که به طور غیرقانونی در خلیج گوانتانامو اشغال کرده به این کشور بازگرداند.

از زمانی که اوباما در سال 2009 ریاست جمهوری آمریکا را در دست گرفت بارها وعده داده است که زندان گوانتانامو را تعطیل خواهد کرد اما تاکنون پیشرفت کمی در این زمینه داشته است.

بر اساس گزارش گروه‌های حقوق بشر در حال حاضر بیش از 100 زندانی در پایگاه نظامی گوانتانامو وجود دارد که روند دادرسی در مورد رفتارهای غیر انسانی و شکنجه علیه بازداشت‌شدگان همواره رد شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار