بازدید 3255

لغو عوارض و پلمپ مخازن سوخت کامیون‌ها در مرز ترکیه

لغو عوارض و پلمپ مخازن سوخت وسایل نقلیه ترانزیتی در مرز دو کشور ایران و ترکیه از فردا یکشنبه انجام می‌شود.
کد خبر: ۴۷۱۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳ 31 January 2015
لغو عوارض و پلمپ مخازن سوخت وسایل نقلیه ترانزیتی در مرز دو کشور ایران و ترکیه از فردا یکشنبه انجام می‌شود.

به گزارش مهر، براساس توافق انجام شده میان ایران و ترکیه از فردا 12 بهمن ماه پلمپ مخازن سوخت وسایل نقلیه ترانزیتی دو کشور ایران و ترکیه در مرز انجام می شود، همچنین کلیه عوارض دریافتی از کامیون‌های ترانزیتی هم از فردا به طور مشترک میان دو کشور لغو خواهد شد.

براین اساس پس از کشمکش هایی که ماه های قبل بین ایران و ترکیه برسر تعیین عوارض برای کامیون های ایرانی و پلمپ مخازن سوخت کامیون های ترکیه ای به وجود آمده بود، تفاهم نامه ای میان نماینده ایران و ترکیه به امضا رسید که براساس آن از روز 26 دي ماه سال جاري كليه عوارض دريافتي متقابل از وسايل نقليه دو كشور متردد در خاك يكديگر بطور مشترک حذف شود.

همچنین در این تفاهم نامه آمده است که كاميون‌هاي ترك ورودي به كشور نيز با پرداخت مابه‌التفاوت سوخت به طرف ايراني در مبادي ورودي كشور، نسبت به حمل و نقل دوجانبه اقدام و كاميونهاي ايراني نيز با داشتن سوخت همراه بدون پرداخت مبالغي به خاك تركيه وارد شوند.

در خصوص سوخت وسایل نقلیه ترانزیتی هم مقرر شده بود که از دوازدهم بهمن ماه سال جاري طرفين سوخت مصرفي خود را در خاك يكديگر به همراه داشته و مخزن سوخت آنان پلمپ شود و همچنين كليه عوارض دريافتي از كاميونهاي ترانزيتي نيز از همان تاريخ به طور مشترك لغو شود. از جمله توافقات ديگر با طرف تركيه‌اي در اين زمينه، موضوع مدت زمان ترانزيت كاميونهاي عبوري از كشور و رعايت نوبت خروج در مبادي تركمنستان براي كاميونهاي ترك بوده كه طرفين توافقاتي را بعمل آوردند.

براساس این گزارش، انتظار می رود که با اين توافقات سهميه ناوگان ايراني در حمل و نقل جاده‌اي منطقه حفظ  و ترانزيت كالا به روال عادي جريان يابد و ميزان كرايه حمل كالاهاي صادراتي و وارداتي به كشور كه در چند ماه اخير به شدت افزايش يافته بود، کاهش پیدا کند.

به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اين تصميمات درخصوص حفظ سهميه ناوگان ايراني در رقابت هاي منطقه‌اي و افزايش ميزان صادرات از كشور به دليل كاهش كرايه حمل و تأثيرات آن بر واردات براي صادركنندگان و واردكنندگان دو كشور و افزايش حجم تجارت گرفته شده است.

ایران و  ترکیه دو شریک تجاری مهم محسوب می شوند که به خصوص در زمینه ترانزیت کالا اشتراکات زیادی میان دو کشور وجود دارد. بنابر تفاهم نامه های انجام شده حجم تجارت سالیانه میان ایران و ترکیه باید به 30 میلیارد دلار در سال برسد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر