بازدید 2517

فسخ تعهدات هسته ای ایران در صورت شکست مذاکرات

کد خبر: ۴۷۱۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲ 31 January 2015
آرشیو جمهوری اسلامی پرونده قطوری به نام پرونده فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را در خود جای داده است. تهران قصد دارد این پرونده را برای همیشه بایگانی کرده و دیگر صفحه ای به آن افزوده نشود اما این موضوع موجب آن نمی شود که ایرانی ها از حقوق خود عقب نشینی کنند یا محدودیتی خصمانه را بپذیرند.

گروه سیاسی خبرگزاری خانه ملت; علی ودایع : مردم ایران خود را آماده برگزاری سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کرده اند. در طول این سال‌ها دشمنان سرزمین پارس و ملت ایران، فتنه ها و توطئه های رنگارنگی علیه جمهوری اسلامی طراحی و اجرایی کرده اند.

در سال‌های دیکتاتوری رژیم پهلوی، اقتصاد و تکنولو‍ژی ایرانی ها به غرب و آمریکا وابسته بود و آنها به عنوان استعمارگرانی مدرن منابع طبیعی ایران را به تاراج می بردند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال57 این چرخه ناخوشایند قطع شد.

استعمارگران خشمگین از حاکمیت مردم ایران بر سرنوشت خویش ، با تحریک رژیم صدام حسین جنگ تحمیلی را اغاز کردند. درجریان جنگ تحمیلی به دلیل تحریم های تسلیحاتی که توسط ایالات متحده و اتحایه جماهیرشوروی وضع شده بود، رزمندگان ایرانی به خودکفایی نظامی و اقتصادی در عرصه های مختلف دست پیدا کردند.

در سال های پس از جنگ تحمیلی،جمهوری اسلامی برای شتاب بیشتر توسعه اقتصادی نیاز شدیدی به انرژی پیدا کرد اما مکانیسم چرخه سوخت ایران که در جریان جنگ تحمیلی آسیب دیده بود ، کفاف نیازهای موتور اقتصاد درحال گردش ایران را نمی داد ؛ جهت براورده شدن این نیاز و همچنین لزوم پرهیز از مصرف سوخت های فسیلی که مخرب محیط زیست هم هستند ، جمهوری اسلانی فعالیت هایی برای دستیابی به سوخت پاک یا همان انرژی صلح امیز هسته ای را آغاز کرد.

اواخر سال 1381، پس از اعلام موفقیت های هسته ای ایران، هجمه رسانه های صهیونیستی - غربی با همراهی گروهک تروریستی منافقین با ادعای تلاش تهران برای دستیابی به بمب اتمی آغاز شد. این در حالی بود که منافقین سال های اولیه انقلاب تعداد زیادی از مردم ایران اسلامی را ترورکرده و در سال های جنگ تحمیلی هم برای به شهادت رساندن رزمندگان ایرانی با رژیم بعث صدام رقابت و رفاقت می کردند!

در نهایت آ‍ژانس بین المللی انرژی اتمی(I.A.E.A) تحت تاثیر فشار غربی ها و ادعاهای پوشالی رسانه های معاند با جمهوری اسلامی وارد برخورد تخاصمی شد. نکته جالب اینجاست که پیش از تهران، رژیم صهیونیستی خارج از نگاه و بازرسی آ‍ژانس اقدام به تولید و انباشت سلاح های نامتعارف هسته‌ای کرده بود. علامت سوال بزرگی که همچنان مطرح مانده این است که چرا زرادخانه های هسته ای تل‌آویو یا برخی کشورهای دیگر مخل امنیت خاورمیانه و جامعه جهانی محسوب نمی شود؟!

در سال‌هایی که شبه نظامیان القاعده و طالبان با هدایت سیا و سرمایه آل‌سعود در جهان دست به جنایت و کشتار می زدند، ناگهان پرونده جعلی علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران به معضل امنیت جامعه جهانی تبدیل شد.

تهران براساس استراتژی کلان جمهوری اسلامی برای تعامل با کشورهای دیگر،ایران مذاکرات هسته ای را طرف های غربی آغاز کرد.

در طول مذاکرات که از 14 مهرماه 1382 آغاز شد، ایرانی ها هزینه های سنگینی برای حل و فصل مسالمت آمیز دستیابی به حق و حقوق هسته‌ای خود پرداخته‌اند، در حالی که جمهوری اسلامی می توانست با بی اعتنایی به آ‍ژانس انرژی اتمی و سازمان ملل متحد فعالیت های هسته ای را پیگیری کند.

به مرور زمان مذاکرات هسته ای با افزایش زیاده خواهی های طرف غربی و بدقولی‌های آنها همراه شد که در نتیجه آن تفاهم‌نامه سعدآباد با شکست مواجه شد. در سال های بعد نیز متاسفانه دیپلماسی ضعیف دولت دهم همراه با فتنه برخی عناصر داخلی که منجر به آشوب سیاسی سال 88 شد، ناگهان شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران قطعنامه صادرکرد. جمهوری اسلامی تحت فصل 7 منشورسازمان ملل متحد قرار گرفت وبار حقوقی ناخوشایندی متوجه تهران شد.

نکته جالب اینجاست که در جریان رای گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد، محرز شد که همچنان معادلات منفعت طلبانه بلوک شرق و غرب برای استعمارمنابع ایران بر فضای مناصبات بین الملل حاکم است. کشورهایی که گمان می رفت متحدین تهران در مواجه با غرب باشند نیز دست‌های خود را بالا بردند تا منافع کلان جمهوری اسلامی و مردم ایران مورد تهدید واقع شود.

امروز کسی منکرحرکت خلاف جهت دولت دهم با استراتژی های کلان جمهوری اسلامی نیست و تهران تلاش می کند که پرونده فعالیت های صلح آمیزهسته ای ایران را با گروه 5+1 برای همیشه حل کند. براین اساس دولت یازدهم اجازه یافته است علی رقم بی اعتماد ایران به دست چدنی آمریکایی ها با پوشش مخملین، مذاکرات هسته ای شکل تعاملی تری به خود بگیرد.

نتیجه اعتماد مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی به فرزندان انقلاب در جریان تفاهم‌نامه ژنو مشخص شد و دیوار تحریم ها اندکی متزلزل شد. در جریان دور جدید مذاکرات اگرچه همه خواسته های ایران تامین نشد اما میزان التهاب برخی سیاستمداران غربی و ر‍ژیم صهیونیستی نشان داد که ایران آب در لانه موریانه ها ریخته است.

براساس برخی اسناد فاش شده سری امریکایی ها ، دشمنان منطقه ای ایران از موفقیت های دیپلماتیک تهران به شدت خشمگین هستند و حتی واشنگتن را تهدید به انتقام کرده اند که جای تامل دارد.

قرار براین بود که ظرف یک سال، ایران و گروه 5+1 به تفاهم جامع هسته ای دست پیدا کنند اما این گونه نشد و تفاهم نامه ژنو به مدت 10ماه دیگر تمدید شد. ایران ظرف 14 ماه گذشته، تعهداتی فراتر از تعهدات قانونی به آ‍ژانس انرژی اتمی موسوم بهNPT  عمل کرده است.

در روزهای گذشته، کنگره آمریکا، بار دیگر اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود قرار  داده است ؛ البته رئیس جمهور آمریکا نیز در واکنش به این کار، در سخنرانی سالانه خود اعلام کرد، هر گونه تحریم علیه ایران را وتو خواهد کرد و اجازه نخواهد داد، ایران از طریق کنگره تحریم شود.حال موضوع اینجاست که هرگونه تخطی غربی ها از مفاد تفاهم‌نامه‌ژنو به منزله فسخ تمام تعهدات ایران با گروه 5+1 و حتی بازنگری در تعامل با آژانس انرژی اتمی می باشد.ایران در رابطه با منع گسترش و تکثیر سلاح های هسته ای خود را بیشتر به فتوای مقام معظم رهبری متعهد می داند تا به تعهدات و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی و براین اساس هرگز پیگر ساخت بمب اتم نبوده است و هرگز نخواهد بود.

در طول مذاکرات اگرچه انتقاداتی به تیم مذاکره کننده هسته ای مطرح شده است اما مجلس شورای اسلامی همچنان به فرزندان انقلاب اعتماد داشته و از آنها در جریان مذاکرات تمام قد حمایت می کند.
 نمایندگان ملت در بهارستان اگرچه براساس استراتژی کلان جمهوری اسلامی خواهان تفاهم و تعامل با جامعه جهانی هستند ولی اجازه نمی دهند که به این بهانه دست‌آوردهای هسته ای ایران نابود شود و رژیم تحریم های خصمانه غرب همچنان پابرجا بماند. جمهوری اسلامی بیش از آنچه که باید به مذاکره و چانه زنی فرصت داده است و موعد بسته شدن پرونده جعلی علیه فعالیت های صلح آمیزهسته ای فرارسیده است.نکته حائز اهمیت برای تهران این است که جمهوری اسلامی تمدید تمدید  تفاهم نامه ژنو را نخواهد پذیرفت و تعیین تکلیف پرونده جعلی علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای باید تعیین تکلیف شود.

اعضای گروه 5+1 باید بدانند که مجلس شورای اسلامی به عنوان عالی ترین نهاد نظارتی و تصمیم گیر در نظام جمهوری اسلامی عزم خود را جزم کرده است که پیگیر مذاکرات جامع هسته ای و لغو کامل تحریم ها باشد. نمایندگان ملت خود را آماده کرده اند که در صورت شکست مذاکرات و فسخ تعهدات ایران ، دولت یازدهم را مکلف به غنی سازی صنعتی 60 درصد کرده و احداث نیروگاه‌های جدید اتمی را با قدرت بیشتری دنبال کند.   این طرح با امضای 205 تن از نمایندگان مجلس درحال پیگیری است.
طرف های مذاکره کننده این را هم باید بدانند که جمهوری اسلامی با تدوین برنامه های اقتصاد مقاومتی و تجربه مواجه با تحریم های خصمانه غرب خود را آماده هرگونه توطئه و برنامه جدید غرب علیه منافع ملی ایران و برنامه اتمی کرده است و هیچ نگرانی از رویارویی مستقیم با آنها ندارد اما تهران همچنان مصرانه خواهان حل و فصل مسالمت آمیز موضوعات مطرح است .
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل