بازدید 2901
تابناک اقتصادی گزارش می‌دهد؛

نيمي از كالاهاي ايران را چين و امارات تامين كردند

امارات متحده عربي، چين، جمهوري كره، تركيه و هند پنج كشور عمده واردكننده كالا به ايران هستند كه توانسته‌اند در 9 ماهه امسال 70 درصد كالاهاي مورد نياز ايران را تامين كنند.
کد خبر: ۴۷۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۹ 31 January 2015

امارات متحده عربي، چين، جمهوري كره، تركيه و هند پنج كشور عمده واردكننده كالا به ايران هستند كه توانسته‌اند در 9 ماهه امسال 70 درصد كالاهاي مورد نياز ايران را تامين كنند.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، در بين اين پنج كشور هم سهم امارات متحده عربي و چين از همه پررنگ‌تر بوده است. اين دو كشور به تنهايي نيمي از نياز ايران به واردات را تامين كرده‌اند.

امارات متحده عربي با صدور شش ميليون و 289 هزار تن كالا به ارزش 9 ميليارد و 189 ميليون دلار به ايران 23.8 درصد از سهم واردات كالا به كشورمان را از آن خود كرد.

چين نيز اگرچه از نظر وزني تقريبا نصف واردات امارات به ايران را داشته و سه ميليون و 903 هزار تن كالا را در ليست خروجي خود به ايران ثبت كرده است اما از نظر ارزش هشت ميليار دو 978 ميليون دلار ورودي كالا به ايران را داشته كه سهم اين كشور نيز از مجموع واردات انجام شده با ايران به 23.3 درصد مي‌رسد. سهم جمهوري كره، تركيه و هند نيز به ترتيب 8، 7.3 و 7 درصد محاسبه شده است.

پيامدهاي چرخش معاملات

چرخش تعاملات تجاری ایران به سمت کشورهایی همچون چین، امارات و هند ظاهر آن چیزی است که تحریم‌ها برای ایران به ارمغان آورده است اما در باطن تحلیل این اتفاق سه پیامد عمده را بر اقتصاد ایران گواهی می دهد.

انحصار تجارت و محدود شدن آن به چند کشور آسیایی نخستین عاقبتی است که به آن دچار شده ایم. این اتفاق باعث می شود نبض معاملات ایران در دست این کشورها قرار گیرد و از این پس کشورهای چین، عراق، افغانستان، امارات و ترکیه هر طور که می خواهند بازرگانی ایران را بازی دهند.

كيفيت‌ها نزولي شد

محصولات وارداتی که پیش از این مرغوب ترین کالاهای اروپایی را شامل می شد هم با خرید محصولات چینی، افغانی و هندی دچار افت کیفیت شدید شده و این نتیجه دومی است که اتفاقات دو سال اخیر عایدمان کرده است و اما سومین اثر تغییر کشورهای طرف مبادله ایران، هدر رفتن منابع ملی ایران به دلیل کاهش ارزش پول رایج کشورهای مزبور است.

از آنجا که تحریم دلار، ایران را ناگزیر به خرید و فروش کالا با روپیه و یوآن کرده است، لذا هر تغییری در پول ملی کشورهای طرف مبادله بر اقتصاد ایران هم تاثیرگذار است. زیان هر یک از پیامدهای نام برده شده به قدری است که می تواند در بلند مدت آسیب های جدی به اقتصاد وارد آورد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر