بازدید 13860
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

ادعای موافقت اوباما با ۸۰ درصد درخواست‌های ایران در مذاکرات هسته‌ای

ادامه انتقاد دموکرات‌ها از نتانیاهو به دلیل تصمیمش برای سخنرانی در کنگره و دفاع سفیر رژیم اسرائیل در آمریکا از اقدام نتانیاهو، ادعای مقامات اسرائیلی درباره رویکرد اوباما نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران، بازتاب سخنان علاءالدین بروجردی درباره روابط با عربستان و بحث درباره افزایش نفوذ ایران در یمن، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۷۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸ 31 January 2015
ادعای موافقت اوباما با 80 درصد درخواست‌های ایران در مذاکرات هسته‌ایادامه انتقاد دموکرات‌ها از نتانیاهو به دلیل تصمیمش برای سخنرانی در کنگره و دفاع سفیر رژیم اسرائیل در آمریکا از اقدام نتانیاهو، ادعای مقامات اسرائیلی درباره رویکرد اوباما نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران، بازتاب سخنان علاءالدین بروجردی درباره روابط با عربستان و بحث درباره افزایش نفوذ ایران در یمن، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بحث‌ها در میان سیاستمداران آمریکایی بر سر تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره درباره ایران همچنان ادامه دارد. به نوشته «آسوشیتدپرس»، نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، یکی از افرادی است که همچنان به انتقاد خود از این موضوع ادامه می‌دهد.

پلوسی با اشاره به اینکه نخست وزیر رژیم اسرائیل می‌تواند در جایی به جز کنگره نیز درباره موضوع تشدید تحریم‌ها علیه ایران سخنرانی کند‌ گفته، موقعیت برای وی در این زمینه بسیار است؛ از جمله برنامه‌های تلویزیونی روز یکشنبه شبکه‌های آمریکایی که نتانیاهو اغلب در آن‌ها حاضر می‌شود. پلوسی همچنین گفته نمی‌داند ‌آیا نمایندگان دموکرات در جلسه سخنرانی نتانیاهو حاضر خواهند شد یا خیر!

در همین حال، سفیر رژیم اسرائیل در آمریکا، بار دیگر از تصمیم نتانیاهو برای سفر به آمریکا و سخنرانی در کنگره دفاع کرده است. روزنامه «تایمز اسرائیل» می‌نویسد، ران درمر، سفیر اسرائیل در واشنگتن گفته، با وجود اختلاف‌نظر اوباما و نتانیاهو بر سر موضوع ایران، تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره اقدامی علیه رئیس جمهور آمریکا نیست.

وی مدعی شده، نتانیاهو هرگز قصد نداشته با پذیرش دعوت جمهوری خواهان برای حضور در کنگره، به اوباما بی‌احترامی کند؛ با این حال، نخست وزیر رژیم اسرائیل احساس وظیفه کرده که نمایندگان کنگره آمریکا را به تصویب طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران قانع کند.

از سوی دیگر، چند مقام اسرائیلی مدعی شده‌اند، رئیس جمهور آمریکا با اکثر درخواست‌های ایران در مذاکرات هسته‌ای موافقت کرده است. به نوشته «جروزالم پست»، مقامات اسرائیلی در گفت‌و‌گو با کانال ۱۰ تلویزیون این رژیم مدعی شده‌اند، اوباما با حدود ۸۰ درصد درخواست‌های مطرح ‌از سوی ایران در جریان مذاکرات ایران و گروه ۱+ ۵ موافقت کرده است.

به گفته آن‌ها، در صورت ‌توافق نهایی با شرایط کنونی، ایران ‌خواهد تواسنت تا ‌چند ماه به بمب هسته‌ای دست پیدا کند. با این حال، یک مقام دولت آمریکا، این ادعا را رد کرده و آن را «کاملاً بی‌معنا» خوانده است.

در میان دیگر مطالب، سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره روابط ایران و عربستان، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

روزنامه «گالف تودی» ضمن پرداختن به این موضوع می‌نویسد، علاءالدین بروجردی در جریان سفر به بیروت گفته، ایران خواستار برقراری روابط خوب با همسایگان خود در منطقه، به ویژه عربستان سعودی است.

وی گفته: «سیاست بلندمدت ایران، اساساً بر مبنای برقراری بهترین روابط برادرانه با کشورهای منطقه، به ویژه عربستان سعودی استوار است». به گفته وی، تقویت روابط میان کشورهای خاورمیانه، می‌تواند سبب برقراری ثبات و امنیت بیشتر در منطقه شود.

در ‌‌نهایت‌ سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» در مطلبی درباره اوضاع جاری در یمن، از افزایش نفوذ ایران در این کشور در پی استعفای رئیس جمهور و دولت سخن گفته است. این سایت ضمن انتقاد از سیاست آمریکا در قبال یمن می‌نویسد، اگر ایالات متحده ‌کامل از هادی، رئیس جمهور این کشور حمایت کرده بود، اوضاع در یمن به وضعیت فعلی نمی‌رسید.

به عقیده فاکس نیوز، نفوذ ایران در یمن که از طریق حوثی‌ها برقرار شده، دیگر قابل بازگشت نیست و با توجه به رویکرد ضد آمریکایی حوثی‌ها، برای ایالات متحده دشوار است که بتواند بر روند جاری اوضاع در یمن تأثیر بگذارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار