بازدید 3439

افشای ارتباطات پنهانی تونی بلر با دولت رواندا

روزنامه تایمز روز جمعه با اشاره به ارتباطات پنهانی 'تونی بلر' با دولت 'سرکوبگر' 'پل کاگامه' در کشور رواندا نوشت دولت انگلیس حاضر به ارایه اطلاعات درباره این ارتباطات پنهانی نخست وزیر پیشین این کشور نیست.
کد خبر: ۴۷۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳ 30 January 2015
به گزارش ایرنا، تایمز نوشت: فعالیت های تونی بلر با یکی از ترسناک ترین رژیم های دنیا به این دلیل پنهان نگه داشته می شود که وی پیش از این نخست وزیر انگلیس بوده است.

روزنامه تایمز گفت: دولت انگلیس ارایه هرگونه اطلاعاتی درمورد جزییات فعالیت های بلر در رواندا را رد می کند بخاطر اینکه دیپلمات ها می گویند این جزییات 'بلحاظ اقتصادی حساس' شمرده می شوند.

تایمز نوشت: این در حالی است که انگلیس تا پیش از این هیچگونه تعهدی برای حفظ اطلاعات مربوط به فعالیت های نخست وزیران پیشین این کشور، پس از اتمام دوره نخست وزیرشان و تبدیل آنها به عنوان یک شهروند عادی نداشته است .

این روزنامه درهمین حال افزود: دفتر تونی بلر عنوان می کند که نخست وزیر پیشین انگلیس هیچ منافع اقتصادی در کشور رواندا که پس از کشتار صورت گرفته در جنگ داخلی این کشوردر سال 1994میلادی، هم اینک با اتهام نقض حقوق بشر مواجه می باشد، ندارد .

به نوشته تایمز، دولت کاگامه از سوی سازمان های حقوق بشری متهم به سرکوب مخالفان، محدود کردن آزادی بیان و به زندان افکندن مخالفان سیاسی و روزنامه نگاران به دلیل اتهامات بی پایه مواجه است.

این روزنامه عنوان کرد پلیس اسکاتلندیارد در سال 2011 میلادی هشداری از سوی دو تن از پناهندگان رواندایی دریافت کرده بود که دولت 'کاگامه' آنان را تهدید به مرگ کرده است. اگرچه دولت رواندا هرگونه طرح تروری را رد می کند.

روزنامه تایمز نوشت: موسسه تونی بلر درحال حاضر تحت عنوان 'ابتکار حکومت آفریقایی' در حال دادن خدمت مشاوره ای به رهبران برخی از کشورهای آفریقایی از جمله دولت رواندا است که درآمد آن از این محل در طی یک سال 5 میلیون پوند بوده است.

این روزنامه انگلیسی اضافه کرد: تونی بلر از زمان پایان دوره نخست وزیری اش در سال 2007 میلادی، میلیون ها پوند از راه سخنرانی های عمومی و ارایه مشاوره به کشورهای در حال توسعه از جمله قزاقستان بدست آورده اما تصریح کرده که از راه فعالیت موسسه اش در رواندا، پولی بدست نیاورده است.

تایمز افزود: اما تونی بلر در سال 2011 میلادی در جریان نشست مجمع جهانی اقتصادی در داووس سوییس، ریاست نشست 'سرمایه گذاری در رواندا' که به افتخار' پل کاگامه ' تشکیل شده بود، برعهده داشت.

به نوشته این روزنامه، بلر همچنین به عنوان مشاور ارشد 'جی پی مورگان چاسه ' یک شرکت بین المللی خدمات مالی مستقر در نیویورک خدمت کرده است. این شرکت گفته اقدام به برگزاری یک دوره آموزشی تحلیل های مالی برای طرف های رواندایی کرده است.

تایمز افزود: تونی بلر همچنین در سال 2013 میلادی پس آنکه دولت انگلیس کمک های خود را به رواندا بدنبال گزارش سازمان ملل درخصوص کمک های این کشور به شورشیان جمهوری دمکراتیک کنگو، به حال تعلیق درآورد، با کمک به نوشتن سرمقاله ای به کمک رژیم کاگامه شتافت. در این مقاله اتهامات صورت گرفته علیه کیگالی قویا انکار شده بود.

پل کاگامه در انتخابات ریاست جمهوری رواندا سال 2010 میلادی که دومین انتخابات این کشور پس از نسل کشی سال 1994 میلادی بود به پیروزی رسید و برای هفت سال دیگر به عنوان رئیس جمهور این کشور برگزیده شد.

کاگامه که در سوابقش وزارت دفاع و معاونت ریاست جمهوری به چشم می خورد در اولین دوره ریاست جمهوری اش در سال 2003 میلادی ، با کسب 95 درصد آرا در این سمت برگزیده شده بود.

در نسل کشی رواندا که از هفتم آوریل تا هفدهم ژوئیه 1994 میلادی، به طول انجامید ، 800 هزار رواندایی در برابر دیدگان نیروهای بین المللی کشته شدند. این جنایت هولناک ، در پی سقوط هواپیمای حامل 'جونوال هابیماریا' رئیس جمهوری وقت رواندا از قبیله هوتو، رخ داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار