بازدید 5578

پیش‌بینی درباره بازار نفت در سال‌2015

ماههای پایانی سال ٢٠١٤ برای تولید کنندگان نفت به سختی گذشت، قیمت نفت از ١١٥ دلار در ماه ژوئن به کمتر از ٦٠ دلار در ماه دسامبر رسید، تا بدین ترتیب خاطره ای تلخ در ذهن آنها در روزهای پایانی سال ٢٠١٤ ثبت شود.
کد خبر: ۴۷۱۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳ 30 January 2015
ماههای پایانی سال ٢٠١٤ برای تولید کنندگان نفت به سختی گذشت، قیمت نفت از ١١٥ دلار در ماه ژوئن به کمتر از ٦٠ دلار در ماه دسامبر رسید، تا بدین ترتیب خاطره ای تلخ در ذهن آنها در روزهای پایانی سال ٢٠١٤ ثبت شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، قیمت نفت در ژانویه ٢٠١٥ به روند کاهشی خود در بازار ادامه داد تا پیش بینی قیمت نفت در سال ٢٠١٥ بیش از پیش سخت باشد، شانا در گفتگویی با کارشناسان نظر آنها را درباره قیمت نفت در طول سال ٢٠١٥ جویا شد.

سقوط آزاد قیمت نفت

کارشناس ارشد انرژی وقتی در مقابل سوالی درباره قیمت نفت در سال ٢٠١٥ قرار گرفت، به سابقه ٣٠ و چند ساله خود در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: پیش بینی درباره بازار نفت براساس مجموعه ای از عوامل صورت می گیرد که اغلب این پیش بینی ها غلط از آب درآمده است.

مهدی حسینی با بیان اینکه بازار نفت ثبات زیادی ندارد و عوامل زیادی در آن دخالت می کند، اظهار داشت: بازار نفت، بازار هیجانی است و تجربه نشان داده است همان گونه که به سرعت بالا می رود با همان سرعت نیز سقوط می کند.

وی به افزایش قیمت نفت درسال ٢٠٠٥ و پس از آن اشاره کرد و افزود: در آن سال قیمت نفت از ٢٧ دلار تا محدوده ٨٠ دلار و سپس به ١٤٠ دلار برای هر بشکه رسید.

کارشناس ارشد انرژی با بیان اینکه به همان سرعتی که قیمت نفت افزایش می یابد با همان سرعت نیز کاهش پیدا می کند، تصریح کرد: زمانی که قیمت نفت کاهش می یابد دیگر نمی توان اسم کاهش را روی آن گذاشت بلکه باید گفت سقوط می کند؛ همان اتفاقی که در یک ماه اخیر افتاد و قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از ١٥ دلار سقوط کرد. در واقع این ویژگی روانی بازار نفت است که هم اکنون با این پدیده روبرو هستیم.

حسینی سپس به تاثیر عوامل و تصمیم های سیاسی بر بازار نفت اشاره کرد و گفت: دخالت عوامل سیاسی همیشه در بازار نفت وجود داشته است و خواهد داشت. تاثیر این عوامل بر بازار نفت در سالهای اخیر به شدت زیاد شده؛ البته این در حالی است که برخی تاثیر این عوامل بر بازار نفت را تایید نمی کنند اما باید پذیرفت عوامل سیاسی تاثیری بسزا بر بازار دارد.

وی افزود: درحالی که بسیاری مدعی هستند تصمیم اوپک در نشست اخیر به دلیل حفظ سهم بازار و خارج کردن شیل اویل بوده، من این موضوع را نمی پذیرم و معتقدم این تصمیم عربستان به دلیل ضربه زدن به ایران بوده است.

حسینی با اشاره به اینکه آمریکا در سالهای اخیر سرمایه گذاری های هنگفتی برای تولید نفت از منابع غیر متعارف انجام داده، تصریح کرد: اگر تولید نفت از منابع غیرمتعارف برای هر بشکه نفت ٥٠ دلار محاسبه شود و شرکتهای سرمایه گذاری پنج درصد سود برای خود لحاظ کنند، بنابراین قیمت نفت حدود ٥٠ تا ٥٥ دلار خواهد بود؛ ضمن این که آمریکا علاقه ای ندارد صنعت نوپای تولید شیل اویل بخوابد.

کارشناس ارشد انررژی گفت: قیمت نفت کف مشخصی دارد و این کف حداقل هزینه ای است که برای تولید یک شبکه نفت شیل به دست می آید.

وی سپس با این توضیح ها نتیجه می گیرد: 'قیمت نفت در سال ٢٠١٥ در محدوده ٥٠ تا ٦٠ دلار خواهد بود؛ البته همانگونه که گفته شد پیش بینی درباره بازار نفت کار دشواری است.'

حسینی با تاکید بر اینکه قیمت نفت به پایین تر از ٥٠ دلار در هر بشکه نمی رسد، حرفهای پایانی اش را این گونه بیان می کند: رخ دادن یک شوک از دیدگاه به طور کامل سیاسی و نه اقتصادی؛ ممکن است قیمت نفت را به پایین تر از این رقم برساند، اما در صورت پایین تر آمدن قیمت نفت به زیر ٥٠ دلار آن قیمت کوتاه مدت خواهد بود.

پیش بینی بازار نفت کار ساده ای نیست

عضو هیات علمی موسسه مطالعات انرژی پیش بینی قیمت نفت در سال ٢٠١٥ را کار ساده ای ندانست: 'پیش بینی قیمت نفت کار ساده ای نیست و به فرضیه های متفاوتی که درباره آن گفته می شود، بستگی دارد.'

مهران امیر معینی با اشاره به اینکه اگر روند تقاضا به همین صورت ادامه داشته باشد و چشم انداز اقتصادی حاصل نشود و رشد تولید غیراوپک از اوپک پیشی گیرد؛ قیمت نفت در همین رنج و حتی پایین تر قرار می گیرد، تصریح کرد: برخی از تحلیگران و کارشناسان معتقدند با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی برخی از تولید کنندگان نفت ظرف ٥ تا ٦ ماه آینده از گردونه تولید نفت خارج می شوند؛ اگرچه در این زمینه گزارشهای ضد و نقیض وجود دارد اما میزان نفتی که از بازار خارج می شود بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه بدون شک با این قیمت نفت بعضی از تولید کنندگان از گردونه تولید نفت خارج می شوند، اظهارداشت: اگر مقدار نفتی که از بازار نفت خارج می شود بیش از یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار بشکه در روز باشد قیمتها به سطح گذشته بر می گردند.

امیر معینی درباره اینکه منظور از سطح قیمتهای گذشته قیمت ٨٠ دلار و بالاتر است، گفت: اینکه قیمت نفت در چه سطحی قرار می گیرد بازهم سخت است و بستگی به تقاضا دارد. اگر عرضه و تقاضا تعادل داشته باشد ممکن است قیمت نفت به بالای ٧٠ یا ٨٠ دلار برسد؛ این موضوع بستگی به رشد تقاضا و کاهش عرضه دارد.

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی با اشاره به این که تعیین کف یا سقف برای قیمت نفت در بازار کار عاقلانه ای نیست، افزود: تاکنون موسسه یا گروهی نتواسته است به درستی قیمت نفت را پیش بینی کند، به طور معمول پیش بینی ها برآوردی است و اگر بعضی اوقات این پیش بینی ها درست از آب در می آید، به طور کامل اتفاقی است.

امیرمعینی با بیان اینکه با توجه به قیمت کنونی امیدی به بهبود قیمت نفت دربازارهای جهانی نیست، اظهار داشت: اگرچه بسیاری از تولیدکنندگان دنبال این هستند که قیمت نفت در محدوده ٧٠ دلار باقی بماند اما میزان عرضه در بازار این خواسته تولید کنندگان را تایید نمی کند.

وی با اشاره به اینکه بررسی عوامل بنیادین در بازار، قیمت نفت را در همین محدوده نشان می دهد، تصریح می کند: عوامل غیر بنیادین و روانی می تواند بر روی بازار نفت تاثیر گذار باشد؛ البته به شرطی که تاثیراین عوامل غیر بنیادین بیشتر از مازاد یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه ای در بازار باشد تا جهشی در قیمتها حاصل شود.

امیر معینی با تاکید بر اینکه در مجموع شرایط برای بهبود قیمت نفت هم اکنون حاصل نیست، افزود: چشم انداز نامناسب تقاضا، مازاد عرضه در بازار، نیامدن سرما و تقویت نرخ دلار مجموع عواملی هستند که دست در دست هم دادند تا شرایط به نفع قیمتهای بالای نفت نباشد.

برکشلی: ٢٠١٥؛ سالی شگفتی ساز برای بازار نفت

مدیر پیشین امور اوپک وزارت نفت اما خیلی خوب بازار نفت را می شناسد و به خوبی با زیر و بم های آن آشناست: 'سال ٢٠١٥ به نظر می آید سالی پراز شگفتی در بخشهای مختلف اقتصاد بویژه بازار نفت باشد.'

فریدون برکشلی درباره پیش بینی قیمت نفت درسال ٢٠١٥ گفت: احتمال این که روند قیمت نفت در نیمه دوم سال ٢٠١٤ در سال ٢٠١٥ تداوم نیز یابد بسیار کم است، سال ٢٠١٥ بدون شک سال متفاوتی برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان نفت خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به انتخابات آبان ماه کنگره آمریکا اشاره کرد و گفت : در سال ٢٠١٥ کنگره آمریکا در اختیار جمهوریخواهان قرارمی گیرد و آنها با تمام توان از شیل اویل حمایت می کنند؛ در واقع شیل، خط قرمز جمهوریخواهان است.

برکشلی با بیان این که خواستگاه جمهوریخواهان، صنعت نفت و حمایت از این صنعت است، تصریح کرد: پنتاگون به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان بدون شک اجازه نمی دهد آینده نفت شیل به خطر بیفتد و جمهوریخواهان پس از تسلط بر کنگره جلوی هر گونه تهدید علیه شیل را می گیرد.

وی با اشاره به اینکه رقمهای ٥٠ تا ٦٠ دلاری تهدیدی برای تولید شیل به شمار نمی رود، اظهار داشت: قیمت نفت در سال ٢٠١٥، به یقین از ٥٠ دلار پایین تر نمی آید.

مدیر پیشین اموراوپک وزارت نفت از زاویه دیگری هم به این موضوع پرداخت و گفت: با توجه به این که مخازن نفت بیشتر کشورهای خاورمیانه به نیمه عمر خود رسیده اند و نیاز به تزریق و بازسازی آنها وجود دارد؛ بنابراین بازسازی این میدانها هزینه بالایی می طلبد که با قیمت نفت کمتر از ٥٠ دلار مقرون به صرفه نخواهد بود.

برکشلی تاکید کرد: سال ٢٠١٥ سال شگفت انگیز برای نفت و بازار نفت خواهد بود و به یقین این شگفتی در نیمه این سال بیشتر خواهد بود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر