بازدید 15247

افراد با درآمد بالای ۳۰ میلیون در سال از دریافت یارانه حذف می‌شوند؟

از زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها، همواره بحث حذف یارانه افرادی که درآمد بالایی دارند، مطرح بوده است؛ البته در دولت قبل، برخی اقدامات از جمله دهک بندی خانوار‌ها مطرح شد، ولی هرگز بحث حذف یارانه به مرحله اجرا نرسید.
کد خبر: ۴۷۰۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷ 28 January 2015
۱۵۰ نماینده از روی رودربایسی امضا کرده‌انداز زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها، همواره بحث حذف یارانه افرادی که درآمد بالایی دارند، مطرح بوده است؛ البته در دولت قبل، برخی اقدامات از جمله دهک بندی خانوار‌ها مطرح شد، ولی هرگز بحث حذف یارانه به مرحله اجرا نرسید.

به گزارش «تابناک»، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، این موضوع همچنان به یکی از چالش‌های دولت تبدیل شد و حتی مجلس شورای اسلامی نیز در این موضوع ورود کرد و در اواخر سال گذشته و در حین بررسی قانون بودجه، اختیار حذف یارانه برخی قشرهای برخوردار به دولت داده شد.

بنا بر این گزارش، در دولت روحانی، برخی اقدامات همچون درخواست برای انصراف داوطلبانه و یا سناریو سرشماری افراد کم درآمد به جای شناسایی افراد پر درآمد مطرح شده است؛ اما تا کنون هیچ اقدامی که نشان از اجرای این قانون باشد، دیده نشده است.

اما گویا مجلس که در اجرایی شدن این قانون پافشاری می‌کند و می‌خواهد در هر شرایطی این قانون توسط دولت به مرحله اجرا برسد، تا کنون نیز مباحث مختلفی در این ارتباط در کمیسیون تلفیق مطرح کرده است، به گونه‌ای که در هفته‌های گذشته، حتی سقف درآمد ۲ میلیون تومان برای هر خانواده، در برخی کمیسیون‌ها مطرح شد.

اما آخرین اطلاعاتی که از مجلس شورای اسلامی به گوش می‌رسد، این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال تهیه طرحی هستند که دولت را ملزم می‌کند، درآمد خانوارهای بالای ۳۰ میلیون تومان در سال را از دریافت یارانه نقدی حذف کند.

احمد امیرآبادی فراهانی در این باره به تابناک گفته است: امروز طرحی را به مجلس داده‌اند که اگر هر خانوار در سال، ۳۰ میلیون تومان (حدود ۲. ۵ میلیون تومان) درآمد داشته باشد، از دریافت یارانه حذف می‌شود؛ البته این طرح است و قرار است در کمیسیون تلفیق مطرح شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا درآمد بالای ۲. ۵ میلیون تومان برای یک خانوار کافی خواهد بود و کفاف زندگی روزمره را می‌دهد، گفت: این موضوعی است که دولت باید اعلام کند و هزینه خانوار‌ها را نسبت به کلان شهر‌ها، شهر‌ها و روستا‌ها ـ بنا بر شاخص‌های رکود و تورم ـ بررسی و اعلام کند؛ اما عددی که هم اکنون بر سر آن بحث است، عدد ۲. ۵ میلیون در ماه است.

وی در پاسخ به این پرسش که منظور از خانوار چیست و آیا فقط درآمد سرپرست خانواده مطرح است یا اعضای دیگر خانواده هم در درآمد خانواده سهم دارند، گفت: هنوز این موارد بحث نشده و قرار است پس از بررسی‌های لازم تصمیم گیری شود.

اما این نماینده امروز بعد از جلسه کمیسیون تلفیق در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد: کمیسیون تلفیق از روز گذشته تاکنون، سه مصوبه داشته که یکی از این مباحث، مصوبات مربوط به هدفمندی یارانه بود.

وی تأکید کرد: نمایندگان در مباحث درآمدی تصمیم گرفتند، بر اساس پیشنهاد دولت درآمد هدفمندی یارانه‌ها برای سال آینده تغییری نداشته باشد. همچنین با توجه به بحث شناسایی و یا حذف پردرآمد‌ها که در منابع درآمدی تأثیرگذار است، احتمالاً تغییری ایجاد نشود. بحث شناسایی پردرآمد‌ها در بخش هزینه‌ای بوده و البته هنوز برای آن تصمیم‌گیری قطعی نشده و احتمالاً یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در سال آینده نیز برای همه ادامه خواهد یافت.

به هر حال هنوز مشخص نشده که بالاخره عزمی برای حذف یارانه نقدی قشرهای پر درآمد وجود دارد یا نه؟ اما آن گونه که از گفته‌های نمایندگان برمی‌آید، سال آینده نیز همه کسانی که یارانه دریافت می‌کرده‌اند، همچنان از دولت یارانه نقدی خواهند گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار