بازدید 2939

15 شرط برای ثبت‌نام در انتخابات شورایاری‌ها

کد خبر: ۴۷۰۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴ 28 January 2015
ثبت نام انتخابات شورایاری‌ها حالا بعد از سال‌ها فراز و فرود از روز پنجشنبه گذشته کلید خورد، انتخاباتی که ماه‌هاست به یکی از چالش‌های شورای شهر بدل شده است، چراکه برگزاری این انتخابات بین دو راهی برگزاری و عدم انجام آن مانده بود.

به گزارش ایسنا، با تمام اختلاف نظرهایی که بارها به تیتر رسانه‌ها بدل شد و به درج نامه‌های مختلف مقامات بالا، رسید، ثبت نام انتخابات شورایاری‌ها آغاز شده است و شاید همین بحث‌ها و اختلاف نظرها باعث شده بازار ثبت نام برای کاندیداتوری آن داغ‌تر شود و سخنان اللهیاری، سخنگوی انتخابات شورایاری مبنی بر اینکه تنها در سه روز، 370 نفر ثبت نام قطعی داشته‌اند، گواه این سخنان است.

مرتضی طلایی در مورد روند ثبت نام و برگزاری انتخابات،‌ با بیان اینکه یکی از نشانه‌های توسعه در هر جامعه‌ای این است که مدیران دستگاه‌ها و سیاست‌گذاران جامعه بتوانند منابع انسانی که در واقع یک یک، شهروندان جامعه هستند را تبدیل به سرمایه اجتماعی کنند، گفت: بدون شک پیش‌برد برنامه‌های شهر و کشور بدون این سرمایه‌های اجتماعی امکان پذیر نیست و این سرمایه‌های اجتماعی نیز به میدان نمی‌آیند مگر با اعتماد به مدیران و سیاستگذاران جامعه؛ و این اعتماد میان مردم و مدیران تنها در صورتی حاصل می‌شود که مردم ببیند، مدیران به چه میزان به تعهداتشان پایبند هستند.

طلایی ادامه داد: متاسفانه امروز در جامعه حتی خود ما دست اندرکاران در سطوح مختلف به این راهبرد اساسی، تبدیل سرمایه‌های انسانی به سرمایه اجتماعی باور نداریم و طبیعی است که مردم نیز آن را باور نکنند.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاران محلات تهران تاکید کرد: ما در سه دوره فعالیت شورایاران دستاوردهای فراوانی بدست آورده‌ایم و از روزی که جلسات در خانه‌ها شکل می‌گرفت تا امروز که برخی شورایاران علاوه بر ساختمان و تجهیزات، گردش مالی میلیاردی دارند، به نتایج خوبی رسیده‌ایم و این مسیر طی شده مسیر مناسبی بوده است، اما علیرغم پیشرفت‌های فیزیکی و کمی باید بگویم که از نظر نرم افزاری پیشرفت قابل قبول و مورد نظر را نداشته‌ایم چراکه ما در محلات هفت عضو شورایاری داریم که متاسفانه اکثرا تعامل میان دبیر محلات و اعضا کامل و پیوسته نبوده است. بدون شک ارتباط مستمر با مردم اعتماد و مشارکت مردمی را به دنبال خواهد داشت اما ما در این بخش حتی در ارتباط با خودمان نیز دچار مشکل بوده‌ایم.

حل مشکلات دوره‌های قبل در انتخابات آتی

این عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم سعی داریم تا این ضعف بزرگ را در دوره چهارم شورایاران به حداقل برسانیم. در دوره جدید، روال انتخاب اعضای هیئت امنای شورایاری‌های محلات را تغییر داده‌ایم و در این دوره باید یک نفر از روحانیون محل، یک نفر از اعضای بسیج و هیات مذهبی، یک نفر از اعضای فرهنگی و معلمان دبیرستان‌ها و یک نفر از اصناف محل عضو هیئت امنای شورایاران محلات باشند.

طلایی گفت: ماعتقاد داریم که فعالیت این گونه مجموعه‌ها باید ذیل مساجد به عنوان مهمترین رکن فرهنگی جامعه اسلامی باشد و بر سر این اعتقاد خود با هیچ کس معامله نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم میزان ثبت نام کنندگان نسبت به دوره گذشته دو برابر شده و نزدیک به ۲۰ هزار نفر برای حضور در انتخابات ثبت نام کنند گفت: تاخیر در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به علت عدم تدوین آیین نامه شورایاری‌ها بود که برهمین اساس پیگیری‌های ما توافقی میان وزارت کشور، مجمع نمایندگان مردم تهران در مجلس و شورای شهر انجام شد که در آن مجمع، نمایندگان تهران را به عنوان ناظر برگزید.

همچنین مرتضی طلایی، زمان برگزاری انتخابات را روز هشتم اسفندماه سال جاری اعلام کرد وگفت: پس از بررسی مدارک ارسالی ثبت نام کنندگان و انجام مراحل پیش بینی شده در برنامه انتخابات با جانمایی حداقل پنج صندوق اخذ رای در هر محله انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، متقاضیان پیش از آغاز ثبت‌نام باید اسکن عکس پرسنلی (حجم حداکثر 80KB)، عکس ارسالی به صورت تمام رخ، زمینه سفید و با رعایت شئونات اسلامی و حداکثر برای یک سال اخیر، اسکن کارت ملی (پشت و روی کارت هر کدام حجم حداکثر 120KB)، اسکن همه صفحات شناسنامه (تصویر هر برگ شناسنامه در یک فایل قرار گیرد - هر کدام با حجم حداکثر 150KB)، اسکن مدرک نظام وظیفه (حجم حداکثر 120KB)، ارسال مدرک نظام وظیفه برای برادران الزامی است (بجز متولدین سال 1355 و قبل از آن)، اسکن آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی موقت تحصیلی (با حجم حداکثر 200KB)، اسکن مدرک شاهد، جانباز با آزاده (حجم حداکثر 200KB)، اسکن استعفا نامه برای مشمولین ماده 45 آیین نامه اجرایی انتخابات چهارمین دوره شورایاری های شهر تهران (با حجم حداکثر 200KB) را همراه داشته باشند.

براین اساس، در شورای اسلامی شهر تهران 5 نفر از اعضای شورای شهر به عنوان اعضای ستاد هماهنگی شورایاری‌ها مسئولیت سیاستگذاری، برنامه ریزی، نظارت و هدایت امور شورایاری‌ها را بر عهده دارند.

اعضای شورایاری هر محله پس از انتخاب، از بین خود یک نفر را به عنوان دبیر، یک نفر به عنوان جانشین و یک نفر را به عنوان منشی محله انتخاب می‌کنند.

چه کسانی نمی‌توانند ثبت نام کنند؟

شرایط کلی کاندیداهای عضویت در شورایاری محله به شرح ذیل اعلام شده است:

1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران

2- تعهد و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت فقیه

3- داشتن حداقل سن 25 سال تمام در روز ثبت نام

4- داشتن حداقل مدرک تحصیلی فوق دیپلم

5- داشتن حداقل 1 سال سابقه سکونت در محل

6- نداشتن سابقه محکومیت کیفری موثر به تایید مراجع ذی صلاح

7- نداشتن سابقه سلب عضویت از شورایاری

8- داشتن حسن شهرت در محل

9- داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

10-افرادی که در دوره‌های قبل در شورایاری‌ها عضویت داشته‌اند ملاک مدرک تحصیلی، سواد خواندن و نوشتن است.

11-کسانی که سابقه پنج سال فعالیت مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و صنفی در محلی غیر از محل سکونت خود دارند به تشخیص ستاد از بند (ه) مستثنی خواهند بود.

12-اقلیتهای دینی شناخته شده باید ملتزم به قانون اساسی باشد.

13-اعضای شورایاری‌ها باید در محدوده محله نمایندگی خود سکونت یا اشتغال داشته باشند. تغییر محل سکونت هر یک از اعضای شورایاری‌ها به خارج از محدوده محله موجب سلب عضویت خواهد شد.

14-اشخاص زیر به واسطه شغل خود از داوطلب شدن برای شورایاری‌ها محرومند مگر آنکه در زمان تعیین شده از سمت خود استعفا داده و مورد موافقت قرار گیرد:

الف) اعضای ستادهای اجرایی و نظارت انتخابات شورایاری ها

ب)شهرداران مناطق، نواحی و معاونین آنها

ج)کلیه کارکنان شهرداری اعم از مرکز، مناطق و نواحی، موسسات و شرکت‌های وابسته به آن (در منطقه یا محله‌ای که شاغل هستند نمی‌توانند داوطلب شوند.)

15-هیچ یک از داوطلبان عضویت در شورایاری‌ها نمی‌توانند همزمان در بیش از یک محله به عنوان داوطلب ثبت نام کنند در غیر این صورت نام آنان از فهرست داوطلبان حذف و از شرکت در انتخابات دوره بعد نیز محروم خواهند شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان