بازدید 7095

ساز ناکوک چینی‌های برای تجار ایرانی

رفت و آمدهای سیف به سرزمین چشم بادامی ها، اگرچه توانست بخشی از گره فاینانس چینی ها برای ایران را باز کند، اما اکنون چینی ها ساز ناکوکی را برای تجار ایرانی تدارک دیده اند و شروط جدیدی را پیش روی متقاضیان فاینانس قرار می دهند که دست کمی از رویایی شدن دسترسی به این مبالغ فاینانسی ندارد.
کد خبر: ۴۷۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹ 27 January 2015
رفت و آمدهای سیف به سرزمین چشم بادامی ها، اگرچه توانست بخشی از گره فاینانس چینی ها برای ایران را باز کند، اما اکنون چینی ها ساز ناکوکی را برای تجار ایرانی تدارک دیده اند و شروط جدیدی را پیش روی متقاضیان فاینانس قرار می دهند که دست کمی از رویایی شدن دسترسی به این مبالغ فاینانسی ندارد.

به گزارش خبرنگار «تابناک اقتصادی»، همین چند روز پیش بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که 10 میلیارد دلار دیگر منابع فاینانسی از سوی چین برای ایرانی ها اختصاص یافته است، پس از آن هم اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین اعلام کرد که قصد دارد با رایزنی های خود، این رقم را به 40 میلیارد دلار برساند، چراکه از دیدگاه او، رقم اعلامی معاون اول رئیس جمهور چندان چنگی به دل نمی زند.

البته این ارقام فاینانسی، لطفی نیست که چینی ها از منابع و ثروت ملی کشورشان، در حق تجار ایرانی کرده باشند، بلکه همان پول های نفتی است که سالهای سال به دلیل تحریم در بانکهای این کشور باقی مانده بود و حال سرنوشت آنها مشخص نیست که آیا برای ماندن در حساب های چینی ها، سودی به آن تعلق می گیرد یا خیر یا اینکه سودهایی که ممکن است برای ایران در نظر گرفته شده باشد، آیا هیچگاه پرداخت شده است یا خیر؟

واقعیت این است که طی سالهای گذشته به دلیل تحریم نفت و بانک مرکزی ایران، دلارهای بلوکه شده نفتی ایران نزد بانکهای چینی، با شرط و شروط خاصی به منظور تامین کالاهای مورد نیاز ایران اختصاص می یافت و چین در قبال واسطه گری که برای ایران انجام می داد، سودهای کلانی را نصیب خود کرد؛ حال هم که قرار است فاینانس ها را از همان منابع برای ایران گشایش کند، کار را با اما و اگرهای زیادی مواجه کرده است.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، پرده از برخی رفتارهای جدید چینی ها برمی دارد و می گوید که چشم بادامی ها، شروط جدیدی را برای تجار ایرانی در گشایش فاینانس گذاشته اند.

به گفته او، علیرغم اینکه طی سالهای اخیر، منابع غنی دلاری ایران نزد چینی ها قرار داشت، اما همین چینی ها برای نگهداری پول ایران، درخواست 7 تا 7.5 درصد بیمه کرده اند و حال که ممکن است به دلیل رفع برخی تحریم های بانکی، ایران تقاضای دریافت دلارهای نفتی اش را داشته باشد، با اما و اگرهای بسیاری مواجه شده است.

وی می افزاید: در واقع، حق بیمه ای که چینی ها در قبال نگهداری پول ایرانی می کنند، منصفانه نیست و به نظر نمی رسد که سودی هم به منابع ارزی که این سالها از ایران در اختیار این کشور بوده، تعلق داده باشد.

به گفته این فعال اقتصادی، در قراردادهایی که پیش از این، میان ایران و چین منعقد شده بود، قرار بر این بود که 6 ماه پس از پایان پروژه، پرداخت بهره ها آغاز گردد، در حالیکه اکنون چینی ها به مجرد آنکه پول از حساب گشایش شده برای ال سی خارج می شود، بهره محاسبه خواهد شد.

به هرحال، چشم بادامی ها آنگونه که ظاهرشان نشان می دهد، در مراوده با ایران صادق نیستند و این فعالان اقتصادی هستند که باید به هر سازی که آنها کوک می کنند، برقصند، حتی اگر این ساز ناکوک باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار