بازدید 2753
تابناک اقتصادی گزارش می دهد؛

موسساتی که از بانک مرکزی حساب نمی برند/ تعلیق ۲ سال و نیمه دستور تغییر نام موسسات

با گذشت بیش از دو سال از اخطار بانک مرکزی به موسساتی که نام ائمه را برای خود برگزیدند، هنوز به جز یکی از موسسات، تغییری در نام آنها صورت نگرفته است؛ اتفاقی که کارشناسان از آن با عنوان ضعف نظارتی بانک مرکزی نام می‌برند. جالب آنکه در لیست موسسات تایید شده از سوی این بانک، دو موسسه که همچنان از نام ائمه اطهار استفاده می‌کنند، به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۴۷۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰ 27 January 2015
با گذشت بیش از دو سال از اخطار بانک مرکزی به موسساتی که نام ائمه اطهار را برای خود برگزیدند، هنوز به جز یکی از موسسات، تغییری در نام آنها صورت نگرفته است؛ اتفاقی که کارشناسان از آن با عنوان ضعف نظارتی بانک مرکزی نام می‌برند.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی،  در لیست موسسات تایید شده از سوی بانک مرکزی، دو موسسه که همچنان از نام ائمه اطهار استفاده می‌کنند، به چشم می‌خورد. 

ضعف نظارتی بانک مرکزی

فرید ضیاءالملکی کارشناس بانکی در گفت و گو با تابناک اقتصادی از جمله افرادی است که ضعف نظارتی بانک مرکزی را علت اصلی این عدم توجه می‌داند.

به گفته او اگر بانک مرکزی قدرت نظارتی لازم را داشت با گذشت دو سال از این اولتیماتوم بانک مرکزی، نام ائمه اطهار را بر سر در این بنگاه‌ها نمی دیدیم.

این در شرایطی است که بانک مرکزی در اخطار خود تاکید کرده بود در صورتی که آنها نام موسسه خود را تغییر ندهند، بانک مرکزی با همکاری نیروهای انتظامی و قضایی، تابلوهای آنها را جمع‌آوری خواهد کرد.

سوءاستفاده از اعتماد مردم

اما چرا بانک مرکزی نسبت به این تغییر نام اخطار داد؟ ایراد استفاده از نام ائمه اطهار به عنوان اسم موسسات چیست؟ در پاسخ به این پرسش به اطمینانی که مردم به نام ائمه اطهار داشته و بر همان اساس نسبت به سپرده‌گذاری اقدام می‌کنند به عنوان اصلی‌ترین عامل می‌رسیم.

مردم در حالی به دلیل ارادت ویژه‌ای که به ائمه دارند در این موسسات سپرد‌گذاری می‌کنند که بعضا این موسسه‌ها نیز بدون مجوز بوده و احتمال هرگونه تخلف از قوانین در آنها وجود دارد. 

دو سال و نیم گذشت

اولین بار رئیس کل بانک مرکزی در 19 شهریور سال 91 بر لزوم حذف نام ائمه از موسسات مالی و اعتباری، تعاونی‌های اعتبار و صندوق‌های قرض‌الحسنه تاکید و به به آنها اولتیماتوم داد.

مدتی بعد بانک مرکزی در بخشنامه‌‌ای تاکید کرد: شرکت های تعاونی اعتبار و صندوق‌های قرض الحسنه‌ای که از اسامی مقدس 14 معصوم (علیهم السلام) استفاده کرده‌اند، باید هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح تابلوی خود اقدام کنند در غیر این صورت از ادامه فعالیت آن جلوگیری خواهد شد.

چندی قبل نیز برخی اتحادیه های اصناف دستور العملی را صادر کردند که در آن امده است : مغازه داران باید از نامگذاری اسامی مقدس بر محل کسب خود خودداری کنند. 

ابزار نظارتی در دست نیست

رجایی سلماسی کارشناس بانکی در این باره به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: اینکه موسسات به دستور بانک مرکزی در این مدت جامه عمل نپوشاندند به دلیل نبود ابزارهای نظارتی کافی در دست بانک مرکزی است.

وی توضیح داد: بانک مرکزی نه تنها در این مدت نتوانسته نسبت به تغییر نام این موسسات اقدام کند بلکه از ادامه فعالیت فاقد مجوزها که اثرات منفی فعالیت آنها در فضای اقتصاد بارها هشدار داده شده را نیز نتوانسته است جلوگیری کند.  باید به این موضوع توجه داشت که بانک مرکزی در سال‌های پیش از قدرت لازم برخوردار نبوده و اکنون نیز اقدامی در جهت اثبات استقلال و قدرتش انجام نداده است. 

در همین حال، معاون نظارتی بانک مرکزی هم اخیرا در این باره موضع گیری کرده و درباره اخطار به موسساتی که از نام ائمه اطهار استفاده می کنند، گفته است متاسفانه باوجود اخطارهای فراوان به این موسسات، هنوز برخی از آنها تخلف کرده و از مصوبه بانک مرکزی درباره عدم استفاده از اسامی ائمه اطهار در نام موسسات خود، سرباز می زنند و  به همین دلیل ما این موارد را از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری هستیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار