بازدید 28992
مرور روزنامه‌های سه‌شنبه هفتم بهمن؛

ترس یک روزنامه از برنامه وزیر بهداشت برای ریاست‌جمهوری!

امروز موفقیت‌های اخیر دولت‌های عراق و سوریه در مقابله با داعش با استقبال روزنامه‌ها از موفقیت پیشمرگه‌های کرد در کوبانی همراه شده است. برنامه‌های دو جناح برای انتخابات آتی مجلس، مذاکرات هسته‌ای و سناریوی جدید دولت برای اصلاح نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های سه‌شنبه است.
کد خبر: ۴۷۰۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰ 27 January 2015

ترس یک روزنامه از برنامه وزیر بهداشت برای ریاست‌جمهوری!امروز موفقیت‌های اخیر دولت‌های عراق و سوریه در مقابله با داعش با استقبال روزنامه‌ها از موفقیت پیشمرگه‌های کرد در کوبانی همراه شده است. برنامه‌های دو جناح برای انتخابات آتی مجلس، مذاکرات هسته‌ای و سناریوی جدید دولت برای اصلاح نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های سه‌شنبه است.

ترس یک روزنامه از برنامه وزیر بهداشت برای ریاست‌جمهوری!

آرمان در مطلبی با تیتر «مستقیم‌ پاستور؟» نوشته: در نمایشگاه مطبوعات امسال خبرگزاری تسنیم از تصمیم وزیر بهداشت درباره برنامه‌اش برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری دوازدهم سؤال کرد و او البته این موضوع را رد کرد اما سؤال این خبرگزاری را می‌توان به معنای زمینه‌سازی افکار عمومی برای پذیرش رقابت وزیر بهداشت دولت یازدهم با رئیس این دولت برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ارزیابی کرد؟ چراکه معمولا وزرای سیاسی‌ کابینه بیشتر در معرض سؤالاتی از این قبیل قرار می‌گیرند تا وزرایی مثل بهداشت که عملا حوزه اقداماتشان دور از موضوعات سیاسی است. بنابراین این سؤال نمی‌تواند فی‌البداهه و بدون پیش‌زمینه مطرح شده باشد. از سوی دیگر رویکرد خبرگزاری‌های اصولگرا مثل فارس و تسنیم نوعی استقبال از این موضوع را نشان می‌دهد و اینکه ظاهرا آن‌ها می‌خواهند با ترغیب و تشویق این مساله را حساب شده جلوه دهند تا در نبود گزینه جدی برای رقابت با دکتر روحانی، از وزیر برگزیده او حمایت کنند.

اما امروز... «وضعیت بهداشت در دولت جدید خیلی خوب شده است» این جمله بسیار شنیده می‌شود. اجرای طرح تحول سلامت پیک شادی را به بیماران هدیه داد. دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی زمانی که با رای بالای مجلس بر کرسی وزارت بهداشت تکیه زد وعده دگرگونی در سیستم بهداشت و درمان را داد. امروز او با افتخار می‌گوید که کشور تنها با کمبود ۳۱ پزشک در شهرهایی با جمعیت زیر ۲۰هزار نفر مواجه است و افزایش تعداد بیمارستان‌های تحت پوشش، هتلینگ و ارتقای وضعیت کیفی بیمارستان‌ها با اختصاص اعتبار ۵۰۰میلیارد ریالی از دیگر اقدامات امیدبخش وزارت بهداشت دولت یازدهم است که در کنار آن‌ها نباید از کاهش هزینه‌های کمرشکن درمان عبور کرد که موجبات رضایت جامعه را فراهم کرده است. هاشمی وزیر متبحری است و به خوبی زخم‌های بخش بهداشت و درمان جامعه را می‌شناسد اما بر روی این زخم‌ها چسب زخم نمی‌زند چون می‌گوید موقتی است و باید زخم‌ها را کامل درمان کرد.

از زاویه دیگری هم می‌توان به عملکرد هاشمی نگاه کرد که شاید طعم آن گس باشد. وزیر بهداشت اگر فعال است باید تحسین شود، اگر به مراسم‌های مختلف با عنوان وزیر بهداشت می‌رود هم شایسته تقدیر است. اگر ایازی یعنی دست راست قالیباف را قائم‌مقام خود کرد، حتما به توانایی‌های او آگاه است که حکمی برایش صادر کرد. اگر به مراسم پسر عماد مغینه رفت و شهادت او را تبریک و تسلیت گفت، اقدام ارزشمندی است و اگر به روستا‌ها می‌‌رود و چشم روستاییان را عمل می‌کند، واژه‌ای جز احسنت نمی‌توان بدو گفت اما همه این‌ها یک روی سکه است. آن روی سکه در سایه خدمت‌رسانی قابل تقدیر وزیر بهداشت کمرنگ و در کنار آن سؤالات زیادی در اذهان پررنگ شده است.

دلیل برخی اقدامات وزیر بهداشت چیست؟ حضور ایازی در وزارت بهداشت و آن هم در جایگاه بالا را چه باید تعبیر کرد؟ ایازی احتمالا نقش پل ارتباطی قالیباف با افراد دیگر را بازی کرده است که در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته هم می‌توان نقش پررنگ او را مشاهده کرد. ایازی یعنی‌‌ همان نیروی توانمندی که گرایش اصلاح‌طلبی او بر اصولگرایی می‌چربد، اکنون چه روش مدیریتی در وزارت بهداشت دارد؟ تعاملات او با برخی که نمی‌توان نسبتی میان آن‌ها و بخش درمان جامعه یافت علامتهای سؤال زیاد دیگری در ذهن شکل می‌دهد یا اصرار برخی برای خبری شدن مداوای چشم یک‌کاندیدای در حصر از سوی هاشمی هم نشانه مبهمی از تقویت برخی گمانه‌هاست.

قاضی‌زاده هاشمی می‌خواهد رئیس‌جمهور شود؛ تکذیب شود یا نشود اما برخی مراودات و روش‌های خبری شدن برخی اقدامات وی این شائبه را در ذهن متبادر می‌کند که نکند هدفی بالا‌تر از وظایف وزارتی مدنظر دارد. چه آن زمان که موضع سیاسی خود را در ابهام قرار می‌دهد، چه زمانی که می‌داند برای بهتر دیده شدن چه باید کرد و به کجا باید رفت! بد نیست در این زمینه نگاهی به عملکردهای یکی از رقبای روحانی در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری بیندازیم. او با اقدامات خود در دوره مدیریتش سعی کرد ضمن خدمت‌رسانی، از این اقدامات بهره‌برداری تبلیغاتی و سیاسی لازم را هم بکند اما به هر دلیل نتیجه مثبت و قابل انتظاری نگرفت و حتی در شهری که او این خدمات را ارائه داد میزان رایش نسبت به کاندیداهای مطرح دیگر پایین‌تر بود. حال اگر قاضی‌زاده هاشمی به‌رغم میل باطنی خودش از سوی دوستان یا مشاوران در این مسیر (کاندیداتوری) حرکت کند باید تجربیات کاندیدای شکست‌خورده را مرور کند شاید محبوبیت امروز او در آن زمان پاسخی معکوس دهد. هاشمی تفکری جز خدمت در ذهن ندارد و تردیدی در آن نیست؛ ‌ از سوی دیگر حق هر فردی است که توانایی‌های خود را عرضه نماید اما مهم روش این کار است بطوری که در مظان اتهام قرار نگیرد.

سناریوی جدید دولت برای اصلاح نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی


شرق از «آغاز حذف یارانه پردرآمد‌ها از مقام‌های دولتی» خبر داده و نوشته است: در حالی که بحث‌ها پیرامون حذف یا اصلاح نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی از سوی نمایندگان مجلس ادامه دارد، قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر از آغاز حذف یارانه پردرآمد‌ها از مسئولان دولتی می‌دهد. ابوالحسن فیروزآبادی اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی، حذف یارانه‌ها ابتدا از مقامات و مسئولان کشور که حقوق دولتی دریافت می‌کنند، آغاز خواهد شد و یارانه اقشار ثروتمند به‌تدریج حذف می‌شود. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که دو سؤال اساسی در اذهان شکل می‌گیرد. آیا مقامات ارشد دولتی یارانه دریافت می‌کردند؟ و اگر چنین است تا به‌حال نسبت به حذف یارانه‌های نقدی خود اقدام نکرده‌اند؟ بدون درنظرگرفتن این سؤالات، پرسش دیگری نیز مطرح است. اینکه حذف یارانه این قشر تا چه اندازه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و در ادامه آن جبران کسری بودجه کمک می‌کند؟

قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: منابع حاصل از حذف یارانه اقشار پردرآمد قطعا به صنعت و تولید تزریق می‌شود.

وی افزود: این یارانه‌ها باید به ‌سمت اقشار ضعیف، تولید و صنایع که اشتغال را به‌دنبال دارد تزریق شود، بنابراین با توجه به پیش‌بینی‌ها و بررسی‌هایی که در دولت انجام شده، یارانه ثروتمندان قطع خواهد شد. فیروزآبادی با تأکید بر اینکه در مجلس هم لایحه‌ای با عنوان رفع موانع تولید با پیگیری‌های دولت در حال تصویب است، گفت: این لایحه در زمینه افزایش تولید و اشتغال اثرگذار خواهد بود، از طرفی هم با حذف یارانه اقشار ثروتمند قاعدتا باید این منابع به‌سمت تولید تزریق شود. این در حالی است که با وجود تأکید قانونی برای تخصیص سهم بخش تولید، هنوز این سهم تا امروز پرداخت نشده و به نظر می‌رسد این اظهارات تاثیری دوجانبه داشته باشد و هدفش، ایجاد آرامش در میان فعالان اقتصادی از سویی و مردم از سویی دیگر باشد. مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی در گفت‌وگو با «شرق» گفت: بیان این سخنان به نظر شعارگونه می‌رسد و پرسش اصلی این است که حذف این تعداد اندک که با حداکثر برآورد، هزارنفر را شامل می‌شود، می‌تواند راهکاری مفید باشد یا خیر؟

تقوی در قالب پیشنهادی افزود: دولت می‌تواند اقدام به شناسایی خانوارهای چهارنفره‌ای که زیر خط فقر یک‌میلیون ‌و ٢٠٠هزار تومانی قرار دارند و همچنین بیکار‌ها، کند یا در ادامه با اجرای درست قانون مالیاتی و شفافیت در آن افراد پردرآمد را شناسایی کند، زیرا این یارانه در ‌‌نهایت تنها باید به افرادی که به نان شب محتاجند برسد نه مسئولان و پردرآمد‌ها یا حتی مردم معمولی. از سویی در میان نمایندگان مجلس نیز برای جبران کسری بودجه راهکارهایی در نظر گرفته شده است. یکی از این راهکار‌ها کاهش یارانه نقدی به ۳۰هزارتومان است. رجب رحمانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در این رابطه گفت: پیشنهادهای مختلفی برای هدفمندی یارانه‌ها مطرح شده که از جمله آن‌ها کاهش یارانه نقدی به ۳۰هزارتومان است که بر این اساس فقط خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی از یارانه نقدی بیشتری برخوردار می‌شوند. از سویی یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز اظهار کرد: به‌گفته مسئولان دولتی، همه افراد ثبت‌نامی برای تقاضای دریافت یارانه، حقوق خود را کمتر از ٨٠٠ هزار تومان عنوان کردند.

سیدعبدالکریم هاشمی با اشاره به ورود به بحث راستی‌آزمایی دولت گفت: اکنون افرادی که به خارج رفته‌ و مدتی اقامت داشته‌اند، یارانه‌شان حذف شده است و گفته می‌شود٢٠هزار خانوار در این رابطه حذف شده که اگر سرانه هر خانوار سه‌نفر باشد، ۶٠هزارنفر حدودا حذف می‌شوند که البته بحث جدیدی نیست. عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به اینکه دولت نگران نارضایتی اجتماعی است، ادامه داد: برخی افراد شهرهای مرزی که برای کار به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس رفته‌اند، یارانه نقدی آن‌ها حذف شده است.

از طرفی دولت بار‌ها بیان کرده که سناریوهای مختلفی را در این زمینه تدوین کرده و از این پس تنها اقشار ضعیف یارانه‌بگیران جدید خواهند بود. هرچند دولتمردان خود بار‌ها بر نادرست‌ بودن مسیر و شیوه فعلی پرداخت یارانه‌های نقدی اذعان کرده‌اند، اما مطرح می‌کنند که چاره‌ای جز پرداخت به شیوه فعلی ندارند و پرداخت آن به هر نوع دیگری نارضایتی عده‌ای را به‌دنبال خواهد داشت.

با این وجود اخیرا علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت مستقیم شناسایی افراد و اقشار و دهک‌ها برای اصلاح پرداخت یارانه‌های نقدی را بر عهده دارد، صراحتا اعلام کرده است که دولت سناریوهای مختلفی برای اصلاح پرداخت یارانه‌های نقدی دارد. اما اصلیترین سناریوی دولت برای اصلاح هدفمندی یارانه‌های نقدی، شناسایی اقشار ضعیف است و بر این اساس روی شناسایی دهک‌های پایین جامعه استوار شده است، به این معنا که اگر قرار است از این پس یارانه جدیدی پرداخت شود، فقط به دهک‌های پایین جامعه باشد.

نکته دیگر شناسایی ۱۰‌میلیون خانوار پردرآمد است که وزیر تعاون و وزیر اقتصاد هر دو اعلام کرده‌اند که ۱۰‌میلیون خانوار پردرآمد شناسایی شده‌اند، اما سخنگوی دولت مطرح کرده است که نظام اطلاعاتی دقیقی برای شناسایی خانوارهای پردرآمد نداریم.

با این وجود به نظر می‌رسد دولت باید برای جبران کسری بودجه، اصلاح یا حذف یارانه نقدی را حتما مدنظر داشته باشد زیرا سهم بالایی از بودجه جاری دولت به این بخش اختصاص یافته که کاهش آن می‌تواند بخشی از کمبود درآمد دولت را جبران کند.

اسرائیلیات توافق هسته‌ای


جوان با اشاره به اینکه «نتانیاهو به رغم روند کند مذاکرات، نگران توافق است» نوشته: منابع اسرائیلی می‌گویند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی به این ارزیابی رسیده که ایران و ۱+۵ تا ماه مارس (فروردین ماه ۱۳۹۳) بر سر اصول کلی توافق هسته‌ای به توافق خواهند رسید، به همین خاطر قصد دارد در سخنرانی خود در کنگره امریکا، نمایندگان را علیه این توافق بشوراند.

منابع اسرائیلی می‌گویند، ‌نخست وزیر رژیم صهیونیستی به این ارزیابی رسیده که ایران و ۱+۵ تا ماه مارس (فروردین ماه ۱۳۹۳) بر سر اصول کلی توافق هسته‌ای به توافق خواهند رسید، به همین خاطر قصد دارد در سخنرانی خود در کنگره امریکا، نمایندگان را علیه این توافق بشوراند.

شواهد و قرائن نشان می‌دهند که مذاکرات ایران و امریکا که می‌تواند راهگشای توافق سیاسی با ۱+ ۵ باشد، به خوبی پیش نمی‌رود. این موضوع را عباس عراقچی بعد از دور اخیر مذاکرات با طرف امریکایی بیان کرد و لحن محمد جواد ظریف نیز چنین چیزی را تأیید می‌کند. ظریف روز یک‌شنبه در ملاقات با همتای کروات خود گفت که غرب و اروپا باید اعتماد مردم ایران را به دست آورند. با وجود چنین چشم اندازی از مذاکرات، منابع اسرائیلی می‌گویند که ارزیابی تل آویو این است که طرفین تا ماه مارس به توافق خواهند رسید. برخی منابع در داخل کشور نیز ارزیابی شبیه به همین ارزیابی دارند.

روزنامه الاخبار از قول منابع نزدیک به دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گزارش کرد که حضور نتانیاهو در کنگره «علتش صرفا سیاسی و امنیتی است»، زیرا به گفته این روزنامه ارزیابی طرف اسرائیلی این است که توافق میان ایران و امریکا درباره مسأله هسته‌ای ماه مارس (فروردین) آینده به دست آمده و در ماه ژوئن (خردادماه) امضا خواهد شد. به خاطر همین، منابع اسرائیلی می‌گویند این خیلی مهم است که نخست‌وزیر به کنگره برود. منابع اسرائیلی می‌گویند که «توافق احتمالی با ایران، توافقی بد و خطری برای اسرائیل است‌».

نتانیاهو چند روز قبل در موضع‌گیری‌ کم‌سابقه، چنین توافقی را برای تل‌آویو نابودگر توصیف کرده و گفته که برای جلوگیری از آن امضای آن تعهدی اخلاقی دارد. بر اساس گزارش رویترز، نتانیاهو گفته: «اولویت من، وادار کردن امریکا و دیگر قدرت‌های بین‌المللی به عدم مذاکره با ایران درباره توافق هسته‌ای با این کشور است؛ توافقی که می‌تواند اسرائیل را در معرض خطر قرار دهد‌».

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش بینی کرده که به احتمال زیاد قدرت‌های بزرگ و ایران در هفته‌های آینده به توافقی هسته‌ای می‌رسند و این توافق باعث می‌شود ایران به کشوری قادر به ساخت سلاح هسته‌ای تبدیل شود. به همین خاطر، بنیامین نتانیاهو قصد دارد به هر قیمتی هم که شده، در کنگره امریکا که اکنون تحت کنترل جمهوری خواهان قرار گرفته، سخنرانی و اعضای آن را برای جلوگیری از توافق هسته‌ای با ایران متقاعد کند، موضوعی که به گفته منابع اسرائیلی موضع نهایی کنگره را نیز در باره اعمال یا عدم اعمال تحریم‌های جدید تا حدی مشخص می‌کند.

دیروز سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن نیز ضمن تکرار ادعاهای قبلی درباره برنامه هسته‌ای ایران، توافق با ایران را ‏خطرناک توصیف کرد.‌‏ «ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی با رد انتقادات افرادی که معتقدند نتانیاهو نباید دعوت برای سخنرانی در این نشست را قبول می‌کرد گفت: ‏‏ «ما از تاریخ یاد گرفته‌ایم وقتی که یهودی‌ها ساکت باشند جهان به محل خطرناکی برای آن‌ها تبدیل می‌شود‌». ‏

وی در ادامه این سخنرانی به انتقاد از مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+ ۵ پرداخت و گفت: جامعه بین‌الملل در لبه پرتگاه توافق هسته‌ای با ایران ایستاده است. همچنین باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا نگران است که دعوت نتانیاهو به کنگره «فرصتی برای اسرائیل و جمهوری‌خواهانی باشد که اکثریت کنگره برای ایجاد مخالفت شدید‌تر با توافق با ایران، را در اختیار دارند‌».

قرار نیست در انتخابات آینده اصولگرایان و اصلاح‌طلبان ائتلاف کنند


شهروند نوشته: محمدرضا باهنر گفته است، اصولگرایان هیچگاه نمی‌توانند با اصلاح‌طلبان، حتی معتدلین آن‌ها ائتلاف کنند. او همچنین تأکید کرده است: اصولگرایان تنها باید با خودشان وحدت داشته باشند. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری هنگام بیان این سخنان در کنار همتای خود در جبهه پایداری نشسته بود. مرتضی آقاتهرانی که نخستین بار نامش به‌عنوان معلم اخلاق کابینه محمود احمدی‌نژاد رسانه‌ای شد و این روز‌ها علاوه بر نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، دبیرکلی جبهه پایداری را نیز برعهده دارد. طیف سیاسی‌ای که مدت‌هاست در قالب جلسات همگرایی میان اصولگرایان درحال چانه‌زنی با طیف اصولگرایان سنتی برای انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی است.

اصولگرایان پس از ناکامی در انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال ٩٢ اینک چشم به دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری دوخته‌اند. دو انتخاباتی که همزمان برای اصلاح‌طلبان نیز حایز اهمیت بسیاری است. همایش سراسری هفته‌های گذشته اصلاح‌طلبان نیز درواقع مطلعی برای ورود به این انتخابات بود.

اصولگرایان اما برخلاف اصلاح‌طلبان بیش از آن‌که به برگزاری همایش نیاز داشته باشند محتاج وحدت هستند. شاید به همین دلیل است که بنا به گفته محمدرضا باهنر، حزب موتلفه اسلامی از سوی جمعیت پیروان خط امام و رهبری ماموریت یافته تا با جبهه پایداری، جمعیت رهپویان و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی یعنی سه تشکل اصلی نواصولگرا مذاکره و راه‌های رسیدن به وحدت را بررسی کند.

در جلسه یکشنبه شب شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، مرتضی آقا تهرانی که به‌عنوان میهمان سخن می‌گفت ضمن تأکید بر این‌که اصولگرایان باید ولایتمدار باشند و اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران به نعمت ولایت فقیه است، گفته است: باید روی ولایت به‌عنوان ستون خیمه انقلاب تمرکز کرد چراکه هرکس از آنجایی راه کج رفت و خراب شد که با ولی امر زاویه پیدا کرد و نقطه وحدت اصولگرایان باید تمرکز روی پیروی از مقام ولایت باشد.

آقا تهرانی در عین حال احتمال به ‌وجود آمدن اختلافات جدید میان اصولگرایان را بعید ندانسته و گفته است: ممکن است اختلاف سلیقه بین ما اصولگرایان پیش بیاید اما باید بیان رهبر معظم انقلاب برای همه ما فصل الخطاب باشد و همه باید پشت سرمقام ولایت حرکت کنیم.

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو بنیاد باران در واکنش به اظهارات باهنر به «شهروند» می‌گوید: اصلاح‌طلبان نیز هیچ‌ گاه به دنبال ائتلاف با اصولگرایان نبوده‌اند و تنها به این دلیل که منافع ملی را به منافع جناحی ترجیح می‌دهند در مواردی به سود اصولگرایان معتدل عمل کرده و با آن‌ها همراهی کرده‌اند که این وضع در انتخابات مجلس آینده نیز به‌طور طبیعی پیش می‌آید.

ناصری درباره اصطلاح «اصولگرایان معتدل» نیز می‌گوید: منظور ما از اصولگرایان معتدل آن دسته از سیاستمداران اصولگرایی است که تجربه تلخ حاکمیت یک‌دست و سوء تدبیر آقای احمدی‌نژاد در ٨‌سال ریاست جمهوری‌اش را چشیده باشند و به این نتیجه رسیده‌اند که این اقدامات در چهارچوب منافع ملی نیست.

این عضو بنیاد باران همچنین درباره شخص باهنر و جامعه اسلامی مهندسین و این‌که آیا می‌توان این طیف را در برگیرنده اصولگرایان معتدل دانست گفت: جامعه اسلامی مهندسین طیف گسترده‌ای است و در این تشکل نمی‌توان تعریف مشخصی پیدا کرد زیرا هم افراد تندرو در آن وجود دارند و هم سیاستمداران معتدلی که برای منافع ملی ارجحیت قایلند.

ناصری، محک بارز پایبندی به منافع ملی در جریان اصولگرایی را موضع‌گیری اصولگرایان درباره مذاکرات هسته‌ای می‌داند و می‌گوید: هدایت این مذاکرات در سطح کلان توسط رهبری انجام می‌شود اما هنوز هم مشاهده می‌کنیم که جریان تندروی اصولگرا چه موضعی نسبت به این مذاکرات دارد.

عبدالله ناصری جریان اصولگرایی را دچار یک تشتت بزرگ تاریخی می‌داند که خصوصاً پس از انتخابات‌سال ٩٢ این شکاف عمیق‌تر شده است. به اعتقاد این عضو بنیاد باران با وجود قضایایی مانند پرونده محمدرضا رحیمی این اختلاف شدید‌تر هم خواهد شد و همنشینی محمدرضا باهنر با افرادی نظیر آقا تهرانی که از حامیان سرسخت آقای احمدی‌نژاد و دولت او بوده است نیز می‌تواند در جهت فراهم کردن فضای روانی مثبت برای بخشی از هواداران اصولگرایی باشد. هرچند تفرقه و تشتت آرا در میان اصولگرایان تا اندازه‌ای است که بعید است این جریان حتی در آینده و آستانه انتخابات هم بتواند به وحدت موردنظر خود دست پیدا کند

کوبانی آزاد شد، الرمادی در آستانه آزادی

جوان از تداوم زنجیره شکست‌های داعش خبر داده و نوشته است: دو روز پس از آزادسازی استان دیالی در عراق از دست تروریست‌های داعش، شهر کوبانی هم از چنگ تکفیری‌ها آزاد شد تا ضربه مهلک دیگری بر پیکر تروریست‌ها وارد شود. همچنین با پاکسازی شرق و جنوب الرمادی، این شهر نیز در آستانه آزادسازی قرار دارد.

دو روز پس از آزادسازی استان دیالی در عراق از دست تروریست‌های داعش، شهر کوبانی هم از چنگ تکفیری‌ها آزاد شد تا ضربه مهلک دیگری بر پیکر تروریست‌ها وارد شود. همچنین با پاکسازی شرق و جنوب الرمادی، این شهر نیز در آستانه آزادسازی قرار دارد.

به گزارش «جوان»، این روز‌ها تروریست‌های داعش در سوریه و عراق روزهای سختی را سپری می‌کنند. تروریست‌ها سعی می‌کنند پیشروی‌های سابق خود را باز یابند اما هر چه ابتکار به خرج می‌دهند به در بسته خورده و چیزی که نصیبشان می‌شود از دست دادن شهر‌ها و تقدیم آن‌ها به ارتش‌های سوریه و عراق است. پس از عقب‌نشینی تکفیری‌ها در عراق، نوبت به عقب‌نشینی از شهرهای سوریه نیز فرا رسیده و در این کشور هم داعش هزینه و تلفات سنگینی متحمل شده است. چهار ماه پس از شروع حملات تکفیری‌های داعش به شهر کوبانی در منطقه عین العرب، در شمال سوریه این منطقه روز دوشنبه به تسلط کرد‌ها درآمد تا سرآغازی بر عقب نشینی داعش از شمال سوریه باشد. واحدهای حمایت مردمی کردستان سوریه به همراه نیروهای پیشمرگ کردستان عراق با شکست دادن تکفیری‌های داعش، توانسته‌اند کنترل کامل شهر کوبانی را به دست آورند. کردهای کوبانی با کمترین تجهیزات در مقابل سلاح‌های سنگین داعش ایستادگی کردند و در ‌‌نهایت با اتحاد و همبستگی توانستند از سقوط شهر خود جلوگیری کنند.

اعتماد هم از آزادی کوبانی استقبال کرده و نوشته: کرد‌ها در ادبیات حماسی خود بعد از اینجایگاه ویژه‌ای برای مبارزان زن و مرد کرد در کوبانی بازخواهند کرد. اگر می‌شد تصویری از خواب و رویای دیشب زنان و کودک پناهجوی کرد در اردوگاه‌های سرد و یخ زده در مرزهای برفی ترکیه کشید، شاید بسیاری از آن‌ها بازگشت به خانه و کاشانه را تجسم می‌کردند. خانه‌هایی که هر چند محقر باشند اما مال خودشان خواهد بود که سرپناه‌شان می‌شود از برف و باران‌های آینده. این خبر حتما به آن‌ها رسیده است که پس از حدود چهار ماه درگیری خونین داعش از تپه‌های کوبانی به عقب گریخته است. واحدهای حمایت مردمی کردستان سوریه به همراه نیروهای پیشمرگ کردستان عراق از عقب راندن کامل داعش از شهر کوبانی (عین العرب) سوریه و کنترل کامل خودشان بر منطقه خبر می‌دهند. کردهای کوبانی اعلام کرده‌اند که توانسته‌اند این شهر را به طور کامل تحت کنترل خود درآورند و نیروهای داعش را به نوار شرقی خارج از محدوده شهری کوبانی به عقب برانند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز با تایید این خبر اعلام کرد که کرد‌ها نیروهای داعش را به طور کامل از شهر کوبانی بیرون رانده‌اند.

این پیروزی در حالی رخ می‌دهد که پس از تصرف کامل داعش بر کوبانی، هزاران مرد و زن، پیر و جوان و کودک به مرزهای ترکیه گریخته بودند و جنگ مبارزان کرد از زن و مرد در کوچه‌ها و خیابان‌های کوبانی تن به تن پیش می‌رفت.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان