بازدید 11966

کوچک‌سازی سریع و تعدیل هزار نیرو، تأثیری بر رادیو دارد؟

تعطیلی رادیو کتاب که از عمرش بیش از دو سال می‌گذشت و ادغام برنامه‌هایش در دیگر شبکه‌ها، تعطیلی شبکه‌های جهانی صدای آشنا، که سه کانال آسیا، اروپا و امریکا و ادغام شبکه رادیویی دانش با رادیو البرز قرار می‌گیرد، رادیو گلچین با رادیو فرهنگ، شبکه رادیویی نوا با شبکه قرآن و شبکه آوا با رادیو پیام نشان داد، در یک ماه، برنامه کوچک‌سازی رسانه ملی تا چه حد جدی گرفته شده است.
کد خبر: ۴۷۰۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۳ 26 January 2015
با گذشت یک ماه از عمر معاونت تازه صدا، تغییرات در این معاونت با شتاب در حال وقوع است و برخی از شبکه‌های رادیویی، تعطیل یا ادغام شده‌اند تا با کاهش شبکه‌های کم‌مخاطب و ادغام به قصد کیفی‌سازی، سیاست کوچک‌سازی صداوسیما در رادیو نیز نمایان شود؛ رویکردی که در حوزه معاونت صدا با اماواگرهایی همراه است و لزوماً تعدیل نیرو به منزله تغییر ساختار کیفی این مجموعه تلقی نمی‌شود.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه محمد سرافراز، نسرین آبروانی را به جای محمدحسین صوفی به معاونت صدای رسانه ملی منصوب کرد، گمان نمی رفت در نخستین ماه مدیریت تازه رادیوی ملی، شاهد این حجم تغییرات باشیم و کوچک‌سازی رسانه ملی به قصد چابک‌سازی و کیفی‌سازی با این سرعت شگفتی آور در شبکه‌های رادیویی تحقق یابد؛ اما این اتفاق رخ داد و مشخص شد، سرافراز بررسی برای تغییرات در رسانه ملی را از مدت‌ها پیش از در اختیار گرفتنِ رسمی عنان مدیریت، انجام داده بوده است.

تعطیلی رادیو کتاب که از عمرش بیش از دو سال می‌گذشت و ادغام برنامه‌هایش در دیگر شبکه‌ها، تعطیلی شبکه‌های جهانی صدای آشنا ـ که سه کانال آسیا، اروپا و امریکا و ادغام شبکه رادیویی دانش با رادیو البرز قرار می‌گیرد ـ رادیو گلچین با رادیو فرهنگ، شبکه رادیویی نوا با شبکه قرآن و شبکه آوا با رادیو پیام نشان داد، برنامه کاهش فرکانس‌های رادیویی و کیفی‌سازی رادیو ـ که طبیعتاً منجر به افزایش نیروی شبکه‌های باقی ‌مانده و حفظ نیروی کیفی و تعدیل سایر نیرو‌ها می‌شود ـ جدی است.

با این حال، آن‌گونه که برخی رسانه‌ها خبر داده بودند، در برخی حوزه‌ها با دخالت کمیسیون‌های مجلس برخی رادیو‌ها نیز ادغام نشده‌اند و فعالان در این رادیو‌ها توانسته‌اند، همچنان فرکانسشان را داشته باشند که در این زمینه مشخصاً به رادیو ورزش و رادیو سلامت اشاره می‌شود؛ رویکردی که در شرایط کنونی جالب توجه است و نشان می‌دهد، مدیران رسانه ملی با چه موانع پیچیده‌ای برای اصلاحات سازمانی شان مواجه هستند.

کوچک‌سازی سریع رادیو و تعدیل هزار نیرو، تاثیری بر رادیو دارد؟

ساختار شبکه‌ و کانال که در تلویزیون اجرا شده بود، در رادیو نیز اجرایی شد و مدیریت رادیو گفت وگو، زیرمجموعه رادیو اقتصاد قرار گرفته است تا از یک سلسله پست‌های مدیریتی به شیوه ماتریسی برای اداره چند مجموعه بهره برداری شود و هزینه‌های مدیریتی که بر دوش رسانه ملی سنگینی می‌کند، بدین شکل کاهش یابد؛ هرچند شاید بار اصلی در حوزه‌های فنی و پشتیبانی باشد، کاهش هزار نیرو در این مدت از مجموعه نیروهای انسانی فعال در رادیو، یک اتفاق خوب به قصد چابک‌سازی این مجموعه عظیم و کم‌بازده است.

البته به نظر می‌رسد باید در بخش برون مرزی رادیو نیز چشم انتظار تغییراتی بود، زیرا در این بخش نیز شاهد بازدهی آنچنان موثری نبوده‌ایم و متأسفانه فرکانس برخی شبکه‌های برون مرزی برای برخی بخش‌های جامعه هدف در نظر گرفته شده نیز قابل دریافت نیست و کیفیت برخی از این شبکه‌ها نیز ماقبل نقد قرار دارد. در همین راستا، احتمالاً دیر یا زود شاهد تغییرات چشمگیری در این بخش نیز خواهیم بود.

در این مدت، تغییراتی در رادیو در سطح مدیریتی نیز رخ داد و علاوه بر انتصاب نورالدین جعفری به قائم مقامی اجرایی معاونت صدا و سپردن مدیریت شبکه رادیویی تهران به سعید معدن‌کن ـ که قائم‌مقام پیشین رادیو فرهنگ بود ـ بهنام احمدپور مبارکه به سمت مدیر شبکه رادیویی ایران، مهرآسا معصومعلی به عنوان سرپرست شبکه رادیویی پیام و آوا، اکبر رضایی به عنوان مدیر شبکه رادیویی اقتصاد، محمدرضا قربانی به سمت مدیر رادیو نمایش، علی سیفی به عنوان مدیر شبکه رادیویی جوان، صدیقه اعتماد سعید به عنوان مدیر رادیو سلامت و محمدصادق رحمانیان به سمت مدیر رادیو فرهنگ منصوب شدند.

آبروانی که سابقه مدیر شبکه رادیویی پیام و مدیریت گروه طرح و برنامه رادیو پیام و مدیریت رادیو آوا را در کارنامه دارد، در این مدت کوتاه، نشان داده یک مجری خوب برای سیاست‌های ابلاغی برای رئیسش خواهد بود؛ اما آیا معاونت صدا متکی به خود نیز ایده‌های مدیریتی و اجرایی برای تحول در این سازمان دارد و در این سازمان به‌‌ همان سرعتی که کوچک‌سازی عملیاتی شد، سایر تحولات نیز اجرایی خواهد شد؟!

ارتقای کیفیت برنامه‌های تولیدی به ویپه برنامه‌های زنده، افزایش ضریب نفوذ در میان گروه‌های اثرگذار و مرجع، ساماندهی استفاده از موسیقی در رادیو و افزایش پخش موسیقی‌های حاوی پیام، ایجاد حق انتخاب برای مخاطبان در هر زمان و مکان از طریق ساماندهی شبکه‌های رادیویی در فضای مجازی و تلفن همراه و تکمیل چرخه اتوماسیون و دیجیتال سازی تولید، پخش و آرشیو صدا، دیگر مأموریت‌هایی است که به معاونت صدا واگذار شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها