بازدید 5488

حصبه موجب سوراخ شدن روده‌ها می‌شود

کد خبر: ۴۷۰۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳ 26 January 2015
رئیس انجمن عفونی اطفال گفت: حصبه بیماری نسبتاً خطرناکی است که اگر درمان نشود عوارضی مانند سوراخ شدن روده‌ها، مننژیت، مشکلات قلبی، کلیوی، استخوانی و گوارشی را ایجاد و البته شست و شوی مداوم دست‌ها از ابتلا به آن پیشگیری می‌کند.

به گزارش فارس، محمدرضا بلورساز اظهارداشت: حصبه یا تیفوئید توسط میکروبی به نام سالمونلا که در طبیعت به وفور وجود دارد به انسان منتقل می‌شود، انواع سالمونلا وجود دارد که یک نوع آن صرفاً حصبه یا تیفوئید ایجاد می‌کند و نوعی دیگر فقط دستگاه گوارش را درگیر می‌کند.

وی افزود: بیماری حصبه در گذشته به وفور دیده می‌شود و در حال حاضر به دلیل رعایت مصارف بهداشتی کمتر به چشم می‌خورد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: علت اصلی میکروب حصبه بیشتر در غذاهای آلوده، سبزی‌ها و میوه‌ها، سالاد، ماهی، گوشت و ظروف آلوده وجود دارد.

* غذاهای آلوده رستوران‌ها موجب ابتلا به حصبه می‌شود


این فوق تخصص عفونی کودکان اظهار داشت: ورود میکروب باعث التهاب و تورم دستگاه گوارش می‌شود و در نهایت و در نهایت وارد خون می‌شود بنابراین راه ابتلا براثر خوردن مواد غذایی آلوده و بیشتر از همه غذاهایی است که در رستورانها سرو می‌شود.

* مهمترین علامت حصبه تب است


وی با بیان علائم حصبه در بزرگسالان و کودکان گفت: حصبه در افراد بالغ بیشتر با تب و لرز، سردرد و یبوست شدید همراه است و در کودکان نیز با تب و لرز، دل‌درد و اسهال دیده می‌شود اما مهمترین علامت آن در بزرگسالان و کودکان، تب است که به تدریج افزایش پیدا می‌کند و متعاقب آن موجب درگیری دستگاه گوارش با دل‌درد، دل‌پیچه، یبوست و اسهال می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در افراد بالغ نیز سرگیجه، سردرد، گیجی و تشنج به چشم می‌خورد.

* حصبه بیماری نسبتاً خطرناکی است

رئیس انجمن عفونی اطفال اظهار داشت: حصبه بیماری نسبتاً خطرناکی است که اگر درمان نشود عوارضی مانند خونریزی دستگاه گوارش و سوراخ شدن روده‌ها را بر جای می‌گذارد، این عارضه در یک درصد مبتلایان دیده می‌شود، همچنین حصبه می‌تواند در صورت عدم درمان موجب علائم مننژیت، مشکلات قلبی، کلیوی، استخوانی و گوارشی شود.

* تشخیص حصبه با آزمایش خون میسر است

بلورساز گفت: به محض مشاهده علائم بالینی باید آزمایش خون بررسی شود و از طریق آن آنتی‌بادی که میکروب ترشح می‌کند اندازه‌گیری شود بنابراین کشت خون موجب تشخیص بیماری می‌شود. درمان نیز با برخی آنتی‌بیوتیک‌ها است.

وی افزود: دوره درمان حدود 10 روز است و پس از آن بیماری بهبودی کافی پیدا خواهد کرد.

* شست و شوی دست‌ها از ابتلا به حصبه پیشگیری می‌کند

رئیس انجمن عفونی اطفال تصریح کرد: مهمترین مساله در پیشگیری ابتلا به حصبه شستشوی دست‌ها است، این روش تا 98 درصد میکروب‌ها را از بین می‌برد همچنین ضدعفونی سبزی‌ها بویژه کاهو و پرهیز از نزدیک شدن به فردی که تب دارد و مشکوک به بیماری است از ابتلا به حصبه پیشگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: افرادی که به حصبه مبتلا می‌شوند باید استراحت کنند و از حضور در مدرسه و محیط کار بپرهیزند.

وی خاطرنشان کرد: واکسن بیماری حصبه نیز وجود دارد، اما اثر ۱۰۰درصدی ندارد، بنابراین بهترین روش این است که به محض دیدن علائم به پزشک مراجعه شود و برای جلوگیری از ابتلا، دست‌ها را مدام بشوییم، نکته قابل توجه این است که 99 درصد مبتلایان نتایج درمانی خیلی خوبی خواهند گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل