بازدید 3737

دستور قاضی برای بازپس‌گیری ۷۰ هزار هکتار اراضی از کاربران غیرمجاز

رئیس سازمان اراضی با اشاره به اینکه از سال ۷۴ تاکنون ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تغییر کاربری غیرمجاز داده شده است، گفت: برای بیش از ۷۰ هزار هکتار از این اراضی ، احکام قضایی صادر و تعیین تکلیف و بخش عمده از این احکام نیز اجرا شده است.
کد خبر: ۴۷۰۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳ 26 January 2015
رئیس سازمان اراضی با اشاره به اینکه از سال ۷۴ تاکنون ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تغییر کاربری غیرمجاز داده شده، گفت: برای بیش از ۷۰ هزار هکتار از این اراضی ، احکام قضایی صادر و تعیین تکلیف و بخش عمده از این احکام نیز اجرا شده است.

به گزارش واحدمرکزی خبر، قباد افشار گفت :‌ در یک سال و نیم گذشته پس از تشکیل گشت های ویژه حفاظت اراضی کشاورزی و همکاری و هماهنگی دستگاه قضایی با این سازمان برای بیش از 6 هزار هکتار از اراضی زراعی که به طور غیرقانونی تغییر کاربری داده شده ، حکم قضایی صادر شده است .

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود : احکام قضایی در بیش از 4 هزار هکتار از این اراضی اجرا و اقدامات لازم برای بازگشت ان به چرخه تولید کشاورزی انجام شده است.

افشار همچنین از تعیین تکلیف اراضی و اگذار شده خبر داد و گفت : 2 هزار کارشناس هیئت نظارت در واگذاری اراضی ملی به داوطلبان و فعالان عرضه کشاورزی ، پس از ارزیابی این زمین ها که 4 میلیون و 200 هزار هکمتار وسعت دارد ، برای تعیین تکلیف 600 هزار هکتار حکم صادر کردند.

وی افزود : قراردادهای مربوط به حدود 40 هزار هکتار از اراضی واگذار شده به علت بایر ماندن اراضی فسخ شده و 60 هزار هکتار دیگر نیز اخطار دریافت کرده است که در صورت اجرا نکردن طرح های کشاورزی قرارداد این افراد نیز باطل خواهد شد.


رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت : برای بقیه افرادی که در این مدت مطالبات و اجاره بهای اراضی را به دولت پرداخت نکردند ، برای پرداخت اجاره بها مهلت تعیین شده است.


افشار افزود : 2 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی که برای اجرای طرح های کشت موقت به افراد واگذار شده بود ، نیز بزودی تعیین تکلیف می شود و برای اجرای طرح های توسعه بخش کشاورزی در چرخه تولید قرار خواهد گرفت.


وی درباره توسعه فعالیت گشت های ویژه حفظ کاربری اراضی کشاورزی گفت:‌ یگان های حفاظت از اراضی کشاورزی از سال گذشته تاکنون در بیش از 130 شهرستان فعال شدند که با تامین تجهیزات و خودرو این طرح سال آینده در 200 شهرستان اجرا می شود.


رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: در پی فعالیت و نظارت مستقیم گشت های ویژه حفظ کاربری اراضی ، امسال میزان تخریب و تغییر کاربری در اراضی کشاورزی 4 هزار هکتار کمتر از سالهای گذشته بوده است.


افشار از سنددار کردن اراضی کشاورزی خبر داد و گفت: بر اساس طرح آمایش جغرافیایی از 18 میلیون و 700 هزار هکتار اراضی کشاورزی 14 میلیون هکتار سند مالکیت ندارد و کشاورزان با مشکلات متعددی برای دریافت تسهیلات مواجهند.


افشار گفت : سازمان امور اراضی با همکاری و همکاهنگی سازمان ثبت اسناد کشور در 5 تا 7 سال آینده این اراضی را سنددار خواهد کرد.


وی الکترونیکی کردن خدمات مربوط به واگذاری ها و تمدید قراردادهای اراضی کشاورزی را از دیگر اقدامات برای نظارت دقیق تر بر حفظ کاربری ها ی کشاورزی دانست و افزود‌: این طرح در 5 استان تهران ،‌قزوین ، فارس ، مازندران و گلستان اجرا می شود.


رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: این طرح علاوه بر کاهش مراجعات مستقیم کشاورزان به ادارات کل کشاورزی شهرستانها و دفاتر امور اراضی می تواند بانک اطلاعاتی جدیدی را برای مدیریت بخش کشاورزی در اختیار مسئولان قرار دهد.


افشار اجرای طرح پایش و نقشه برداری جدید از اراضی کشاورزی را از دیگر اقدامات برای جمع آوری اطلاعات دقیق بخش کشاورزی دانست و افزود: این طرح در 12 استان و در سطح 5 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی از دهه فجر آغاز می شود.


وی گفت: مسئولان بخش کشاورزی می توانند با استفاده از نقشه های جدید ، طرح تعیین الگوی کشت و مدیریت منابع آب و خاک را در اراضی کشاورزی اجرا کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر