بازدید 10450

دولت و مجلس چه کسانی را واجد دریافت یارانه می‌دانند؟!

از سال‌های پس از دفاع مقدس، هدفمند کردن یارانه‌ها، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های همه دولت‌ها بوده است. دولت‌های آقایان هاشمی و خاتمی تلاش زیادی کردند که موضوع یارانه‌ها را به نحوی سر و سامان بدهند؛ اما این اتفاق نیفتاد تا اینکه سرانجام دولت دهم در سال ۱۳۸۹ تصمیم گرفت، ‌هدفمندی و طرح تحول اقتصادی را کلید بزند.
کد خبر: ۴۶۹۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵ 26 January 2015
از سال‌های پس از دفاع مقدس، هدفمند کردن یارانه‌ها، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های همه دولت‌ها بوده است. دولت‌های آقایان هاشمی و خاتمی تلاش زیادی کردند که موضوع یارانه‌ها را به نحوی سر و سامان بدهند؛ اما این اتفاق نیفتاد تا اینکه سرانجام دولت دهم در سال ۱۳۸۹ تصمیم گرفت، ‌هدفمندی و طرح تحول اقتصادی را کلید بزند.

به گزارش «تابناک»، در سال‌های گذشته، همیشه گفته می‌شد، در صورتی که یارانه‌ها هدفمند شود و قیمت‌ها‌ واقعی دربیاید، به سرعت اقتصاد ایران رو به پشرفت خواهد رفت و مشکلات اقتصادی ایران از بین خواهد رفت.

شاید دولت دهم نیز در مواجه با این تحلیل‌ها بود که پروژه هدفمندی یارانه‌ها را برای پایان مشکلات اقتصادی کشور کلید زد. جالب اینکه در آغاز گفته می‌شد ‌با درآمد یارانه‌ها سالیانه چند مدرسه، کارخانه، شرکت، کار و...‌ ایجاد خواهد شد؛ اما اکنون که بیش از چهار سال از اجرای این طرح می‌گذرد، نه تنها مشکلات اقتصادی کشور حل نشد، بلکه خود هدفمندی نیز به یکی از مشکلات اقتصاد تبدیل شده است و هر روز طرح جدیدی برای هدفمندی هدفمند کردن یارانه‌ها داده می‌شود.

یکی از مشکلات اصلی هدفمندی یارانه‌ها ـ که بیشتر کار‌شناسان منصف اقتصادی نیز از ابتدا به آن اشاره می‌کردند ـ بحث پرداخت نقدی یارانه‌ها به همه مردم کشور ـ چه پردرآمد و چه کم درآمد ـ است، زیرا ‌هدف اصلی هدفمندی، ایجاد عدالت اجتماعی بود که با این شیوه پرداخت هرگز محقق نمی‌شود.

دولت جدید در آغاز اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، شیوه‌های مختلفی را برای حذف پردرآمد‌ها از گرفتن یارانه نقدی اتخاذ کرد؛ از جمله اینکه از مردم خواست داوطلبانه انصراف دهند یا آنکه تهدید کرد، ‌کسانی که پرسش‌نامه را به غلط پر کرده‌اند، جریمه خواهد کرد، ولی هیچ یک از آن‌ها کارساز نبود و همچنان پرداخت نقدی ادامه دارد.

در ادامه آقای روحانی در ‌گفت‌و‌گوی تلویزیونی به صراحت مخالفتش را ‌با سرکشی به حساب‌های مردم اعلام کرد و بدین ترتیب، یکی دیگر از شیوه‌های شناسایی افراد پردرآمد را از میان برد. این وضعیت در حالی است که همچنان دولت و مجلس در پی یافتن راه حلی برای حل این مشکل هستند.

در روزهای اخیر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و کاهش قیمت نفت، موضوع حذف پردرآمد‌ها در بودجه امسال جدی‌تر شده است، به گونه‌ای که هر روز خبری از طرح جدید برای حذف یارانه بگیران مطرح می‌شود.

چندی پیش، عده‌ای در مجلس، سخن از حذف افرادی که در ماه بیش از دو میلیون تومان درآمد دارند، به میان آوردند که به سرعت این خبر تکذیب شد؛ اما دوباره در اقدامی جدید در کمیسیون تلفیق اعلام شد‌، ‌افرادی که بالای ۵ میلیون درآمد دارند، یارانه آن‌ها حذف می‌شود.

این طرح جدید در حالی است که قبلا اعلام شده بود ‌اگر درآمد بیش از سه میلیون برای حذف تصویب شود، در ‌‌نهایت سه میلیون نفر حذف می‌شوند و تأثیری در کسری بودجه دولت در بخش یارانه نمی‌کند. حال اگر ۵ تومان را به عنوان پایه قرار دهند، احتمالا به تعداد انگشتان دست یارانه حذف خواهد شد، زیرا بعید است تعداد زیادی از افراد در پرسش‌نامه درآمد خودشان را بیش از سه میلیون یعنی پنج میلیون اعلام کرده باشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر