بازدید 3022
عارف در دیدار نایب رئیس مجلس آلمان:

موضع‌گیری نهادهای حقوق‌بشری سیاسی‌است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عدم ارائه سوخت به هواپیماهای مسافربری ایران هیچ توجیه حقوق بشری ندارد، گفت: برخی نهادهای حقوق بشری با معیارهای دوگانه مسائل حقوق بشر را دنبال می کنند.
کد خبر: ۴۶۹۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۹ 25 January 2015
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عدم ارائه سوخت به هواپیماهای مسافربری ایران هیچ توجیه حقوق بشری ندارد، گفت: برخی نهادهای حقوق بشری با معیارهای دوگانه مسائل حقوق بشر را دنبال می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار «کلاویا رویت» نایب رئیس مجلس آلمان با بیان اینکه روابط ما با آلمان روابط دیرینه ای است اظهار داشت: امیدواریم گسترش و اهمیت روابط دوجانبه به حل مشکلات منطقه ای کمک کند و از این سفر برای توسعه روابط بین دو کشور استفاده شود.

وی افزود: نمایندگان مردم در کشورهای مختلف با توجه به جایگاه قانونگذاری در تقویت روابط بین کشورها موثر هستند.

عارف تاکید کرد: امیدواریم نایب رئیس مجلس آلمان از سفر خود به ایران راضی و به دستاوردهای خود رسیده باشند.

رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم به راهبرد تقویت دیپلماسی علمی توسط این فرهنگستان اشاره کرد و افزود: ما در فرهنگستان دیپلماسی علمی را دنبال می کنیم و جمهوری آلمان نیز از جمله کشورهایی است که با آن روابط علمی خوبی داریم.

عارف تاکید کرد: امیدوارم سومین حضور شما در ایران به میزبانی بنده صورت گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به دغدغه های همکاری محیط زیستی نایب رئیس مجلس آلمان تصریح کرد: از دغدغه های ایشان برای نجات دریاچه ارومیه تشکر می کنم. فاجعه این دریاچه اگر اتفاق بیفتد منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد اما از حدود دو سال قبل در فرهنگستان علوم کارگروهی را برای حل این بحران منطقه ای تشکیل داده ایم.

وی افزود: دولت آقای روحانی با جدیت بحران ارومیه را دنبال می کند و کارگروهی متشکل از اساتید ایرانی را برای حل این بحران تشکیل داده است.

عارف همچنین به حل موضوع تروریست در منطقه اشاره کرد و افزود: کشور ما بیشترین هزینه را از خشونت و تروریست متحمل شده است. و ما در دولت اصلاحات برای حل این موضوع بحث گفتگوی تمدنها را مطرح کردیم و دولت آقای روحانی در سال گذشته طرح جهان عاری از خشونت افراطی گری را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد که در چند ماه گذشته ۱۸ دسامبر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز بدون خشونت و افراطی گری نامگذاری شد که این تصمیم نگاه جمهوری اسلامی نسبت به خشونت و تروریسم را نشان می دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جمهوری اسلامی در مقابله با تروریست جدی است تاکید کرد:  ما در مبارزه با تروریسم به صورت گزینشی عمل نمی کنیم و انتظارمان از دیگر کشورها نیز این است که در خصوص این موضوع به صورت گزینشی عمل نکنند.

وی  با اشاره به جایگاه آلمان در اروپا و همچنین جایگاه ایران با منطقه خاورمیانه تصریح کرد: ما آماده هستیم در قالب تشکل ها و ان جی او ها در موضوع حل بحران های ناشی از تروریسم با جمهوری آلمان همکاری کنیم.

عارف همچنن با اشاره به سیاست داخلی ایران خطاب به نایب رئیس مجلس آلما ن گفت: قطعا می دانید جایگاه مردم در قانون اساسی ما چیست؟ چرا که همه دست اندرکاران حکومت به طور مستقیم و غیر مستقیم منتخب مردم هستند و علیرغم اختلافات و مشکلاتی که گروههای سیاسی با یکدیگر دارند مردم در انتخابات های مختلف حضور چشمگیری دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ اشاره کرد  و گفت: در انتخابات سال گذشته اصلاح طلبان حضور جدی داشتند که در نهایت در ائتلاف با اعتدالیون توانستند اکثریت را بدست آورند تا آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوند.

عارف با بیان اینکه مردم حضور جدی در انتخابات سال گذشته داشتند و بیش از ۷۳ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرد تاکید کرد: این درصد از مشارکت در مقایسه با انتخابات های بسیاری از کشورهای دنیا نه تنها کم نظیر بلکه بی نظیر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی اشاره و تصریح کرد: ما در ماه مارس سال آینده انتخابات مجلس را داریم و از امروز برنامه ریزی توسط اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات شروع شده است و ما گروهی هستیم که اگر مشارکت در انتخابات مثل سال گذشته باشد می توانیم اکثریت کرسی های مجلس را بدست آوریم.

وی اقزود: آنچه مادنبال می کنیم این است که انتخابات به صورت رقابتی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان برگزار شود اما باید تاکید کنم که حرف مردم را، مردم می زنند و البته مردم به اصلاحات رای خواهند داد اما قطعا رقبای ما هم خود را پیروز انتخابات می دانند.

عارف تاکید کرد: به هر حال باید منتظر ماه مارس سال ۲۰۱۶ ماند و اگر ما در آن انتخابات پیروز شدیم شما را در ماههای ابتدای بعد از پیروزی به ایران دعوت می کنیم و اگر روی کار نیامدیم به عنوان یک ان جی او و تشکل مردمی  شما را مجددا به فرهنگستان علوم دعوت می کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به بحران دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مسائل امروز محیط زیستی ایران اشاره کرد و افزود: ما از شاخه محیط زیستی فرهنگستان علوم که خانم ابتکار معاون رئیس جمهور در امر محیط زیست در این شاخه حضور دارند می خواهیم که در پروژه های مختلف محیط زیستی از جمله حل بحران مسئله دریاچه ارومیه با کشور آلمان همکاری کنند؛ ما امروز توسعه همکاری های علمی را با کشور آلمان آغاز کردیم.

وی همچنین به مسئله هسته ای و مذاکرات ایران با ۱+۵ اشاره کرد و گفت: خوشحالیم که غرب متوجه شد که ما در ار تباط با فناوری های هسته ای بدنبال استفاده غیر صلح آمیز نیستیم و به این باور داریم که جزو نادر کشورهایی هستیم که فعالیت هایمان شفاف بوده و اجازه بازرسان آژانس را در کشورمان از تاسیسات هسته ای به طور کامل داده ایم.

عارف به فتوای مقام معظم رهبری در خصوص تحریم استفاده از سلاح هسته ای اشاره کرد و افزود: ما در عین حال در مسئله هسته ای با فتوا روبرو هستیم و مسلما شما جایگاه فتوا در فقه شیعه را می دانید؛ ما هیچگاه نمی توانیم خلاف فتوای رهبری در این امر عمل کنیم.

وی مبنای مذاکرات ایران با ۱+۵ ر ا توافق ژنو دانست و افزود: امیدواریم آلمان در این زمینه مشارکت فعالی داشته باشد که قطعا به نتیجه رسیدن این مذاکرات به نفع طرف های مذاکره است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به حوادث بعد از انتخابات ۸۸ و مشکلات پدید آمده ناشی از آن اشاره کرد و گفت: در انتخابات ۸۸ مشکلاتی پیش آمد که خوشبختانه بدنبال انتخابات ۸۸، انتخابات ۹۲ برگزار شد که در این انتخابات شکست خوردگان نیز احساس پیروزی کردند و اصلاح طلبان همواره امیدوارند انتخابات سال آینده نیز مشابه انتخابات سال ۹۲ باشد.

وی با تاکید بر جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی به عنوان یک دستگاه نظارتی گفت: ما خوشحال می شویم که هیات های اجرایی شورای نگهبان و کاندیداهای انتخابات اقدامات خود را در چارچوب قانون ساماندهی کنند که در این صورت ما نگران عبور اصلاح طلبان از فیلتر شورای نگهبان نیستیم البته در عمل هم ممکن است با اختلافاتی روبرو شویم که این اختلافات را با تعامل و همکاری حل خواهیم کرد.

عارف با بیان اینکه فعالیت های انتخاباتی امروز آغاز شده است، گفت: اصلاح طلبان برای انتخاباب سال آینده برنامه مشارکت کردن فعال جوانان و زنان در انتخابات را دارند و ما می خواهیم بیشتر روی این دو قشر کار کنیم و با توجه به شادابی و نشاط جوانان امیدواریم که بتوانیم این قشر را به مجلس بفرستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما تلاشمان این است که در انتخابات آینده از متخصصین جناح اصلاح طلب در مجلس استفاده کنیم چرا که نگاه ما به مجلس یک مجلس متخصص و یاور دولت است تا بتواند دولت را در اجرای برنامه ها و توسعه کشور کمک کند و در همین حال از اهرم های قانونی مانند طرح سئوال و استیضاح نیز در موارد ضروری استفاده کنند.

وی همچنین تاکید کرد: مجلس در قانون اساسی جمهوری اسلامی جایگاه ویژه ای دارد و هیچ مقامی نمی تواند مجلس را منحل کند که این اصل در قانون اساسی ما یکی از مترقی ترین اصول نسبت به قوانین سایر کشورها است.

عارف در مورد ترکیب مجلس آینده نیز ابراز امیدواری کرد: امیدواریم ترکیب مجلس آینده تغییراتی داشته باشد و متخصصین و نخبگان با حضور در مجلس بتوانند اثرگذاری خوبی را برای کشور فراهم کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه زنان آمادگی حضور در انتخابات مجلس را به مانند مردان نیز دارند، خاطرنشان کرد: ما تلاش می کنیم زنان را برای شرکت در انتخابات آینده ترغیب کنیم.

وی به موضوع حقوق شهروندی و حقوق زنان اشاره کرد و تصریح کرد: یکی از اولویت های ما نهادینه کردن حقوق شهروندی است که دولت نیز در این زمینه طرحی را ارائه داده است و ما نظرمان را در خصوص آن اعلام کردیم که در صورتی که در مجلس فعلی به ثمر ننشست ما بتوانیم در مجلس آینده، آن را در نتیجه مطلوبی برسانیم.

عارف همچنین در پاسخ به اظهارات نماینده مجلس آلمان نسبت به بازداشت عبدالفتاح سلطانی فعال حقوق بشر به دلیل دریافت جایزه حقوق بشری در آلمان گفت: من در جریان این پرونده نیستم و قطعا دریافت جایزه، دلیل عدم اجازه دستگاههای امنیتی به وی برای خروج از کشور نبوده است که البته می توان این موضوع را از کانالهای قانونی پیگیری کرد تا تغییری در حکم قضایی وی انجام گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما نسبت به مسائل حقوق بشری در کل دنیا حساسیت داریم و ادعا نمی کنیم که ضعفی در این خصوص در داخل کشور خود نداریم و هیچ کشوری هم نمی تواند ادعای نبود ضعف در موضوع حقوق بشری را بکند.

وی با بیان اینکه امیدواریم سطح حقوق بشر را بتوانیم در کل دنیا  ارتقا دهیم گفت: ما خواستار این هستیم که کشورهای پیشرفته دیگر مشکل حقوق بشری در دنیا نداشته باشند.

عارف با بیان اینکه برخی اقدامات کشورهای غربی با هیچ معیار حقوق بشری توجیه ندارد گفت: به عنوان مثال عدم ارائه سوخت به هواپیماهای مسافربری ایران چه توجیه حقوق بشری می تواند داشته باشد. کشورهای غربی باید در این خصوص موضع خود را به صورت شفاف مشخص کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برخی موضع گیری های نهادهای حقوق بشری نسبت به ایران را سیاسی دانست و افزود: این امر به دلیل نفوذ برخی کشورها در این نهادها صورت می گیرد و این نهادها با معیارهای دوگانه مسائل حقوق بشری را دنبال می کنند چرا که بسیاری از مسائل ضد حقوق بشری در کشورهای منطقه صورت می گیرد اما نهادهای حقوق بشری واکنشی از خود نشان نمی دهند.

وی تاکید کرد: امیدواریم با مذاکراتی که با آلمان خواهیم داشت بتوانیم به ارتقای حقوق بشر در دنیا کمک کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر