بازدید 3112

به هیچ بهانه ای به حریم تالاب ها تجاوز نشود

کد خبر: ۴۶۹۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳ 25 January 2015
مدیر کل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت تالاب ها گفت: مسئولین و مردم تلاش کنند که به هیچ بهانه ای حریم تالاب ها تجاوز نشود.

به گزارش ایسنا، محمد درویش با اشاره به ثبت به 24 تالاب کشور در کنوانسیون بین المللی رامسر گفت: مجموع مساحت تالاب ها در کشور یک درصد خاک ایران را در بر می گیرد، که با توجه به اینکه ایران یک درصد کل خشکی های زمین را به خود اختصاص داده است؛ نسبت متعادل و منطقی وجود دارد.

وی ادامه داد : از طرف دیگر مجموع مساحت تالاب های ثبت شده در کنوانسیون رامسر تقریباً1.1 درصد کل خشکی های کره زمین است.

درویش با تاکید بر اینکه تعداد تالاب های ارزشمند ایران به مراتب بیشتر از 24 تالاب ثبت شده در کنوانسیون رامسر است، اظهار داشت: مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش اند با معرفی تالاب های دیگر تعداد این لیست را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ایران در شمار بنیان گذاران کنوانسیون رامسر و نخستین رییس سازمان حفاظت محیط زیست بنیانگذار و عضو اصلی کنوانسیون رامسر بوده است ؛ وظیفه ایران را دو چندان می کند که در کنوانسیون رامسر نقش بیشتری ایفا کند.

تالاب ها؛ نگین اکوسیستم زمین


به گفته درویش، از تالاب ها به عنوان نگین اکوسیستم زمین یاد می شود و بیشترین واحد تولید در سطح را به خود اختصاص می دهد

وی با بیان اینکه تالاب ها در مجموع تلفیق دو اکوسیستم آبی و خشکی در خود جای داده است و اکوتون محسوب می شود، افزود: اهیمت تالاب ها که در مناطق خشک مستقر شدند خیلی بیشتر است .

درویش ادامه داد: تالاب های باعث افزایش ظرفیت گرمایی منطقه ، کاهش تفاوت دمای شب و روز می شود .

به هیچ بهانه ای حریم تالاب ها تجاوز نشود


وی با بیان اینکه تالاب ها مانند یک جاروبرقی در طبیعت عمل می کنند و باعث کاهش ریزگرد ها ، تصفیه آب، منبع تامین آب های زیرمینی و ظرفیت بوم گردی دارد، تصریح کرد: همین مزیت ها سبب شده محیط های تالابی از منظر های مختلف ارزشمند باشد و می طلبد مسئولان با روشنگری مسئولین و مردم تلاش کنند که به هیچ بهانه ای حریم تالاب ها تجاوز نشود.

درویش خاطر نشان کرد: زمین های تالابی ده ها برابر مرغوبتر از زمین های کشاورزی است و خردمندانه نیست به بهانه توسعه کشاورزی ، توسعه صنعتی و مسکونی به محیط های آبی تجاوز کنیم و دچار خدشه شوند.

وی ادامه داد : به کمک تشکل های زیست محیطی نی‌توان شرایط برخی از تالاب ها از جمله کانی برازجان در جنوب آذربایجان غربی، گندمان در استان چهار محال بختیاری ، کمجان در استان فارس به سمت بهبود پیش برود .

تالاب گندمان در لیست پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست به کنوانسیون رامسر

وی با تاکید بر اینکه این تالاب ها که اگر همت مردم محلی و سازمان حفاظت محیط زیست نبود شاید هرگز احیا نمی شدند، اظهار داشت: تالاب کانی برازجان و تالاب کمجان در لیست کنوانسیون رامسر ثبت شده است و تالاب گندمان در لیست پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست به کنوانسیون رامسر قراردارد و بعنوان سایت پرنده نگری در در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است .
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر