بازدید 3868

زخم بستر چیست؟

کد خبر: ۴۶۹۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰ 25 January 2015
کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه، کاهش حرکت در نشستن، خوابیدن طولانی‌ مدت، سوءتغذیه و کاهش حس در صدمات نخاعی و عصبی را از جمله علل ایجاد زخم بستر عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، شهریار نوری‌الاصل تصریح کرد: زخم بستر به آسیب وارد شده به قسمتی از پوست و بافت بدن گفته می‌شود که معمولا در اثر نشستن یا خوابیدن طولانی‌ مدت در یک وضعیت ثابت ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: در این حالت فشار موقتی، جریان خون پوست را متوقف می‌کند و در نتیجه سلول‌های پوستی صدمه دیده، می‌میرند.

به گفته نوری‌الاصل در آغاز ایجاد زخم بستر، ابتدا یک لکه قرمز پوستی ایجاد شده که به سرعت به تاول و زخم باز تبدیل می‌شود.

وی محل شایع ایجاد زخم بستر را قسمت‌های استخوانی بدن عنوان کرد و افوزد: در بیماران بستری در تخت به طور شایع این زخم در لگن، ستون مهره‌ها، قسمت تحتانی کمر، شانه‌ها، آرنج و نشیمن‌گاه دیده می‌شود و در بیمارانی که از ویلچر استفاده می‌کنند زخم بستر بیشتر در پایین کمر و پاها دیده می‌شود.

این کارشناس و مدرس هلال احمر استان کرمانشاه خروج چرک، بوی زخم، احساس درد، گرما، تب و افزایش قرمزی در پوست اطراف زخم را از جمله علائم زخم بستر عنوان کرد.

نوری الاصل همچنین کاهش حرکات در نشستن و خوابیدن طولانی‌مدت در بستر، کاهش حس در صدمات نخاعی و مشکلات عصبی، سوء تغذیه در افرادی که به میزان کافی ویتامین E و C، کلسیم و روی دریافت نمی‌کنند، کم‌خونی و کشیدگی پوست که منجر به گردش ضعیف پوست در ناحیه کمر و انتهای بدن می‌شود را از جمله علل ایجاد زخم بستر عنوان کرد.

وی تصریح کرد: همچنین رطوبت پوست ناشی از تعریق و ادرار و مدفوع که پوست را نازک کرده و مستعد صدمات ناشی از فشار می‌کند از جمله دیگر علل به وجود آورنده زخم بستر است.

این کارشناس هلال احمر، عفونت خونی و استخوانی و التهاب عفونی مفاصل را از جمله عوارض زخم بستر عنوان کرد و افزود: افراد برای پیشگیری از زخم بستر باید سطح‌ پوست و عدم تحریک‌پذیری آن را هر روز بررسی کرده و تغییر وضعیت افراد بستری را هر دو ساعت یکبار انجام دهند.

نوری‌الاصل تصریح کرد: افراد همچنین باید پوست بیمار را خشک نگه داشته و در انجام نرمش، کشش و ورزش روزانه بیمار به او کمک کرده و برنامه غذایی سرشار از پروتئین به همراه ویتامین‌های E و C، کلسیم و روی را برای او تدارک ببینند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار