بازدید 2814

سرعت بی‌سابقه ذوب یخ‌های بزرگِ قطب شمال

کد خبر: ۴۶۹۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲ 25 January 2015
تصاویر ماهواره‌ای آشکار ساخته که یک کلاهک یخی عظیم در نقطه دورافتاده‌ای از قطب شمال از سال 2012 تاکنون بیش از 50 متر نازک شده که حدود یک ششم ضخامت اولیه آن است.

به گزارش ایسنا، تصاویر همچنین نشان می‌دهد که سرعت جریان این کلاهک یخی در اقیانوس‌، 25 برابر بیش از گذشته است. کلاهک یخی به پوشش دائمی یخی در دو سو یا دو قطب یک سیاره اطلاق می‌شود.

گروهی از کارشناسان مرکز نظارت و نمونه برداری قطبی (CPOM) در دانشگاه لیدز با ترکیب تصاویر و مشاهدات حاصل از هشت ماموریت ماهواره‌ای و ارزیابی مدل‌های جوی منطقه‌ای متوجه کاهش سریع حجم یخ‌های قطبی در این منطقه شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اخبار محیط زیست، این بررسی تایید می‌کند که طی دو دهه اخیر سرعت ذوب یخ‌ها در این منطقه به میزان چشمگیر افزایش یافته و ضمن کاسته شدن از ضخامت یخ‌ها، سرعت جریان صفحات یخی قطبی در اقیانوس‌ها سالانه نیز تا چندین کیلومتر افزایش یافته است.

به گفته کارشناسان، شواهد نشان می‌دهد که دمای آب اقیانوس‌های اطراف این کلاهک‌های یخی قطبی در سال‌های اخیر افزایش یافته و همین فاکتور می‌تواند عامل اولیه برای نازک شدن صفحات یخی قطبی باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان