بازدید 15715
تأملی در دو جوابیه شگفت‌‌انگیز از ناسا و سازمان فضایی ایران و یک سؤال؛

تغییرات در سازمان فضایی ترسناک‌تر است یا مخالفان تغییر؟!

می‌توان دو گروه را برشمرد که یا نگران بد‌تر شدن اوضاع هستند و یا از ابراز نگرانی، انگیزه‌های سیاسی دارند؛ یعنی گروهی از این بابت که دولت یازدهم نتوانسته اعتمادشان را در عرصه علوم فضایی جلب کند یا دلایل مشابه، نگرانند تغییرات در سازمان، به بهبود آن منجر نشود و گروهی دیگر با تغییرات مخالفند، چون منافعشان در این تغییرات به خطر می‌افتد!
کد خبر: ۴۶۸۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵ 25 January 2015
از «برخی قصد دارند جلوی پیشرفت‌های فضایی کشور را بگیرند» تا «انحلال سازمان فضایی کشور قانونی نیست» و تغییراتی که دولتمردان قصد دارند در سازمان فضایی کشور به اجرا درآورند، آنقدر به مذاق برخی تلخ آمده که از وارد کردن هیچ نقدی ـ ولو سیاسی ـ پرهیز نمی‌کنند؛ ماجرا چیست؟ آیا سازمان فضایی کشور اینقدر بی‌عیب و نقص است که تغییری لازم ندارد؟!

نخست: سرقت طرح دانشجوی نخبه و تشکیل پرنده قضایی

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که تصمیم دولتمردان به تغییراتی در عرصه فعالیت‌های فضایی کشور همچون تأسیس مرکز ملی فضایی و انحلال پژوهشگاه هوا فضا، سر و صدای زیادی به راه انداخته و موج موضع‌گیری‌های سیاسی و جناحی را رقم زده، نیم نگاهی به عملکرد سازمان فضایی کشور از بدو تأسیس و حکایت‌های عجیبی که با عملکرد مدیران و تصمیم سازان سازمان گره خورده، نشان می‌دهد ‌نه تنها تغییر در سازمان نگران کننده نیست، بلکه ضرورتی است که باید خیلی پیشتر به وقوع می‌پیوست.

از جمله این مسائل، پرونده‌ای قضایی است که مدت‌هاست عملکرد مسئولان سازمان فضایی و حتی مدیران بالادستی در این عرصه را تحت‌الشعاع قرار داده و بر اساس آن، دانشجوی نخبه‌ای که طرحش برای ارتقا، سازمان فضایی کشور را در اختیار دولت دهم قرار داده بود، وقتی از رد شدن طرح جامع خود به دلایل واهی آگاه شده و در مقام عمل متوجه پیاده شدن آن به صورت مو به مو در سازمان فضایی می‌شود، متعرض ایشان شده است.

بر این اساس هر آنچه موفقیت سازمان فضایی کشور می‌خوانیم، تا حدود زیادی متأثر از طرح این دانشجوی نخبه است که از دید مسئولان مردود شده بود. این گزاره بهترین پاسخ برای چرایی توقف موفقیت‌های سازمان و در سکوت فرو رفتن آن است، گویی آبی که با دست در چشمه ریخته بودند، تمام شده و برای جوشیدن دوباره آن، راهی جز کندن سرچشمه وجود ندارد!

با این تفاسیر، بد نیست نگاهی به جوابیه سازمان به طرحی که تحول سازمان را بنیان نهاده بیندازیم و «فاقد پشتوانه کار‌شناسی» بودن طرحی که اکنون سازمان بر اساس آن بنا شده را از زبان مسئولان سازمان مرور کنیم تا دریابیم ‌چرا باید در چنین سازمانی تحول ایجاد کرد.
بعد: اهمیتِ نامه کودک هفت ساله و جوابیه رسمی

اکنون بد نیست جوابیه‌ای دیگر را هم مرور کنیم که صادر کننده آن یک سازمان فضایی دیگر است؛ مشهورترین سازمان فضایی جهان یا همان ناسا.

تصویر زیر مربوط به نامه یک کودک ۷ ساله به نام دکستر به سازمان فضایی ناساست که علاقه خود را برای فضانوردی نشان داده و در مقابل، سازمان ناسا هم استقبال جالب توجهی از این نامه کرده و در جوابیه ای رسمی به ابراز علاقه این کودک پاسخ گفته است.

تغییرات در کدام سازمان فضایی ترسناک به نظر می‌رسد؟

متن نامه این کودک به این شرح است:

ناسای عزیز؛
اسم من دکستر است، من شنیده‌ام که شما می‌خواهید دو نفر را به مریخ بفرستید، من هم دوست دارم بیایم، اما نمی‌توانم. در آینده دوست دارم بیایم. برای اینکه فضانورد بشوم چه کارهایی باید انجام بدهم؟
با تشکر
دکستر

تغییرات در کدام سازمان فضایی ترسناک به نظر می‌رسد؟

در ادامه روابط عمومی ناسا در پاسخ می‌نویسد: به نیابت از ناسا، ممنونیم که برای ما نامه ارسال کردید. ناسا می‌خواهد ‌بدانید تفکرات و علاقه برای تحقیقات فضایی آینده شما برای ما حائز اهمیت است و امیدواریم تا آنجا که می‌توانید به یادگیری برنامه‌های فضایی، مأموریت‌ها و یافته‌های ناسا ادامه دهید. فکر کن، تا چند سال دیگر شما می‌توانید به عنوان یکی از پیشروان این صنعت به درک بهتر انسان‌ها از سیاره زمین و فضا کمک کنید. در زیر وب سایت‌های ناسا آورده شده ‌که حاوی اطلاعات مفیدی در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های فضایی ناسا می‌باشند. اگر شما یا مدرسه‌تان کامپیوتری که قابلیت اتصال به اینترنت را ندارد می‌توانید به کتابخانه عمومی محلتان رجوع کنید و از کامپیوتر‌های آن‌ها استفاده کنید.

باز هم از نامه شما ممنونیم. علاقهٔ شما به ناسا را ارج می‌نهیم. ناسا موفقیت شما را در کسب نمرات خوب در مدرسه آرزو می‌کند.

فرجام: آیا تغییر در سازمان «ترسناک» است؟


کافی است این دو نامه‌نگاری و دو برخورد متفاوت دو سازمان فضایی با مراجعانشان را کنار هم بگذاریم تا نکات عجیب یک به یک پشت سر هم قطار شوند؛ مگر می‌شود طرح ارتقای سازمان فضایی آن گونه پاسخ بگیرد و نامه یک کودک هفت ساله، این گونه؟ آیا این نکات برای اثبات اینکه اشکالی در سازمان فضایی کشورمان وجود دارد، کافی نیست؟!

اکنون اگر به اشکالاتی که متوجه سازمان فضایی کشورمان شده، تخلفاتی چون ثبت ایده کپسول زیستی حاوی موجود زنده را که پیشتر توسط محمد حسین ذوالفقار، دانشجوی نخبه به ثبت رسیده و رسمیت یافته بود، ‌اضافه کنیم، سخت است که از اصل تغییر در سازمان استقبال نکنیم!

پس چرا برخی از تغییرات رخ داده ابراز نگرانی می‌کنند؟ در پاسخ به این پرسش، می‌توان دو گروه را احصا کرد که یا نگران بد‌تر شدن اوضاع هستند و یا از ابراز نگرانی، انگیزه‌های سیاسی دارند؛ یعنی گروهی از این بابت که دولت یازدهم نتوانسته اعتمادشان را در عرصه علوم فضایی جلب کند یا دلایل مشابه، نگرانند تغییرات در سازمان‌ به بهبود آن منجر نشود و گروهی دیگر با تغییرات مخالفند، چون منافعشان در این تغییرات به خطر می‌افتد؛ منافعی که می‌تواند به هیچ وجه مادی و اقتصادی نبوده بلکه سیاسی باشد.

این در حالی است که وقتی می‌بینیم روند موفقیت‌های سازمان فضایی مدتی است که متوقف شده ـ با توجه به این نکته مهم که تا کنون هیچ تغییری در سازمان رخ نداده بود که بتوان سکوت فضایی حاکم شده را به گردن آن‌ها انداخت ـ و علاوه بر آن، رقبای کشورمان در این عرصه بر سرعت تلاش خود افزوده‌اند، بار دیگر درخواهیم یافت که ناگزیر از تغییر در این زمینه هستیم و اگر قرار باشد در این مسیر از چیزی بترسیم، شاید مخالفان تغییر ترسناک‌تر از خود تغییرات سازمان باشند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۵۴
اصولا من یکنفر که به شخصه به هیچیک از اقدامات انجام شده در دوره هشت ساله گذشته کوچکترین اعتمادی هم ندارم.
بنابراین با تغییر در چینش نیروهای این سازمان کاملا موافقم. ولی با انحلالش موافق نیستم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
شما!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
با سلام
این دو موضوع(دو نامه) هیچ ربطی بهم ندارن و مطرح کردن ان دلیلی جز جو سازی ندارد.
یکنفر ادعایی را مبنی بر اینکه طرح تجمیع پژوهشکده ها را داده ،مطرح کرده و هنوز که هنوز است قرار است این ادعا را اثبات کند.

تابناک برات متاسفم.
ننگ بر کسانی که با جو سازی و دروغ پراکنی سعی در رسیدن به اغراض و هوسهای شخصی خوشون دارند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
آقا جان این جو سازی نیست بلکه کارهای دولت قبل همه جوسازی بود. تحقیر از اصول دولت قبل بود و تحقیر این نخبه نمونه ای از آن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
این دون امه چه ربطی به هم داشت منم ده بار طرح هام رد شده!دلیل به این میشه که طرحم رو دزدین!
amin
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
این قضیه کاملا علمی و فنی است. از این جهت نمیشه با مقایسه و استناد به دو تا نامه این قدر ضعیف موضوع رو تحلیل کرد.
بی سواد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
والا این جوری که من دیدم اینجا یک گروه خاص هستند که بقیه افراد امکان وارد شدن به آن را ندارند!
من که شنیدم بیشتر برا دانشگاه علم و صنعت و تهران هستند و بقیه شانس کمتری دارند!
با این روند فعلی 200 سال طول خواهد کشید به ناسا برسیم

پس به دنبال را حل بهتر و ارزانتر باشیم

یا اینکه اگر ما را راه دهند با ناسا همراه شویم

و گرنه نمیتوانیم این موضوع را حل کنیم
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
با سلام
لطفا توجه بفرمایید توجه توجه ت و ج ه

1- هر کس که علاقه مند به هر رشته علمی و یا اینکه طرحی دارد که به درد پیشرفت کشور میخورد .
وقتی مراجعه به سازمان و یا وزارت مربوطه میکند اول طرحش را میگیرند سپس اگر بدرد بخور باشد شخص را با ترفند هایی تخلیه اطلاعات علمی میکنند
بعد مدتی طرف را سرکار میگذارند و بعد به او میگویند که مشابه این طرح قبلا به ما رسیده است و یا اینکه این طرح بدرد نمیخورد و.........
بلافاصله نیروی سازمان یا وزارت خانه پسر خاله عمو . و ... پیدا میکنند و طرح طراح اصلی با کمی تغییر در سازمان و یا وزارت مربوطه و ثبت ابداع یا اختراع به نام پسر خاله و عمو دایی میشود
با این روند کسی پاسخگو واقعی به این معظل کثیف نمی شود
و باعث فرار مغزها میگردند آیا قانونی است که جلوی این کارها بگیرد ؟؟؟؟
آیا اینها بخاطر منافع شخصی باعث عقب ماندگی کشور میشوند نا حالا حتی یکنفر محاکمه شده است ؟ ؟؟؟؟؟
حتی در وزارت خانه ........
با وقاحت اعلام میکند که فلان شرکت خارجی به من و خانواده ام ویزا هتل و هزینه سفر مرا به هر کشوری که بخواهم میدهد و من کارش را okمیکنم
ولی تو چه ؟؟؟
این برنامه بارها بر سر من آمده است
اول بیایید موضوع پایه را درست کنید

ابداع و اختراع زیاد داریم
که بتونیم بدون نفت و معادن کشور را آباد کنیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
شما ایرانی هستی؟؟؟
بقول مثل خودمون اگه می خوای خفه نشی لقمه اندازه دهنت بردار!....با عسل عسل گفتن دهان کسی شیرین نمی شود حالا صبح تا شب بگوییم پیشرفت پیشرفت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
آیا این اقای نخبه ادعاش رو هم اثبات کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
میلاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
آقای ناشناس این هیچ ربطی به این دانشجوی عزیزمون که از سرشما و ...زیاده نداره حرف ناشناس اول مربوط به خود سازمان هوافضاست که چرخو دوباره داره اختراع میکنه اسمشم گذاشته پیشرفت
تغییر و سازماندهی مجدد سازمان فضایی اجتناب ناپذیره و به نظر میرسه همه حتی بیشتر از اونی که باید می فهمیدن فهمیدن !! بهتره اجازه بدیم این تحول توی آرامش و بدور از سیاسی بازی و دعواهای رسانه ای به نتیجه برسه و سازمان فضایی دوباره شروع به افتخار آفرینی کنه. وگرنه فشارهای سیاسی و رسانه ای فقط باعث تصمیم گیری مصلحتانه میشه که گاهی اون چیزی که از نظر سیاسی مصلته از نظر علمی فاجعه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
این اقای به اصطلاح نخبه طرح دیگه ای هم داشته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یا فقط به سازمان فضایی گیر داده
اوخيييي الان قيافه اون ميمون بدبخت اومد جلو چشمم و قيافه دكتر ...
به نظر من ادبیات هر دو نامه متناسب با سطح مخاطبینش هست؛
ایا یک استاد باید در برخورد با دانشجویانش درباره مسائل علمی از همان ادبیاتی استفاده کند که مثلا وقتی کودکی از همسایگان درباره تخصص ان استاد از او سئوال می کند و ابراز علاقه می کند ؟
شما اگر محصول (ماهواره بر و ماهواره و ...)را در یک مجموعه درست کنید از هزینه های اضافی جلوگیری می شود و اینکه قسمتی با تأخیر قطعه را بسازد و یا بودجه بخشی بیشتر از بخش دیگر باشد و در قسمتی تولید به تعداد بالا انجام شده باشد و در قسمت دیگری بدلیل کمبود بودجه یا نوع مدیریت عقب ماندگی تولید پیش بیاید و یا مواد خام برخی نسبت به برخی قسمت های دیگر بیشتر یا کمتر باشد و ... معمولاً مدیریت از یک محل سرچشمه می گیرد تا چنین مواردی پیش نیاید. در کشور ما ثابت شده تقسیم مدیریت طرح موفقی نیست و سازمانها فرافکنی کرده و تقصیر را به گردن هم می اندازند مانند وزارتخانه ها و سازمانهایی که در خصوص اعتیاد مسئولند و یا وزارتخانه ها و نهادها و سازمانهایی که در خصوص قاچاق یا تکدی گری و ... با هم میخواهند یک وزنه را بلند کنند که سعی می کنند از زیر بار شانه خالی کرده و بار را به دوش دیگری بیاندازند که باعث ابتر بودن امور محوله شان میشود. و تقسیم سازمان فضایی نیز این سازمان را نابود و فلج خواهد کرد. که نمونه بارز آن عدم پرتاب ماهواره در این مدت طولانی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
برادر ارجمند سازمان از سال ۱۳۸۹با این ساختار فعلی در حال فعالیت است و عدم پرتاب ماهواره هم ناشی از تجمیع همه امور برنامه ریزی اجرا و نظارت البته تحت نظر یک تیم بی تجربه در حوزه فضایی بوده است که حاضر به ترک پست خود نیز نیستند.
تابناک این دانشجوی (به اصطلاح) نخبه را خیلی بزرگش کردی و تا حالا چند بار داری از آن دفاع می کنی. در صورتی که کار ایشان قبلا در خارج از کشور هم انجام شده و جدید نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
تابناک از کجا فهمیدی نخبه ست
من میگم پاسخ سازمان فضایی ...خیلی هم خوب بوده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
تابناک شما که سنگ این بابا رو به سینه می زنی لطف کن طرحشو منتشر کن ملت ببینن چه نخبه!!!!!هایی داریم.
تابی ظاهرا فراموش کردی که در ایران زندگی میکنیم کشوری که قراره مدیریت جهان را به عهده بگیرد
یک حدیث از امام علی هستش که میگه نگذارید دشمنانتان در عمل به قرآن و تعالیم اسلامی از شما جلو بیافتند...ما به کجا می رویم؟
حالا اگه من برای سازمان ایرانی نامه بفرستن می گن بشین بغل دست میمونه ...می فرستیمت فضا :)
i am 2030
i will go to faza
but
توجهه کنید
but
i can't money
but i have a perayd


nasa

برو خدا روزی تو جای دیگه بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
خخخخخ
خیلی بیسوادی !!!
زبان تا چه سطحی خوندی؟!
2030
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
خخخخخخخ

ببخشید سرما خورده بودم اشتباه شد
آنقدر به تغییر نیاز داریم که نگو و نپرس ...
آقاي احمدي نژاد وقتي رئيس جمهور شد عزل و نصب هاي گسترده در تمامي دستگاههاي دولتي و در تمامي رده ها اتفاق افتاد به طوري كه در سازمان ما نه تنها همه معاونين و مديران عوض شدند بلكه بسياري از كارشناسان زبده و باتجربه كه سالها قراردادي بودند به بهانه هاي واهي و با وضعيت بسيار بدي اخراج و به جاي آنها فاميلها و دوستان مسئولين جديد كه بسيار از كارشناسان قبلي داراي كارايي كمتر بودند به كار گرفته شدند جالبه اونوقت از هيچ يك از نماينده ها و .... صدايي درنيامد ولي حالا با كوچكترين تغيير و تحول در دولت جديد بانگ وامصيبتا از همه جا و به خصوص مجلس بلند ميشه...!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
یعنی شما مخالف حس قوم و خویش دوستی بعضیها هستی ؟!!
تابناک الکی چرا به این آقا هی میگی نخبه و جو می دی؟
من خودم دانشجوی ارشد مهندسی هوافضای دانشگاه شریف هستم. آخه این دانشمد نخبه یک سندی ارائه بده که چی کار کرده؟ اصلا تحصیلاتش چیه؟
نامه سازمان فضایی هم خیلی بد نیست. اونجور که شما جو می دی.
خدایی قبل از گذاشتن این پست یک مشورتی با اهل فن بکنید. سازمان فضایی هم خیلی از کارکنانش همون بچه دانشگاهی هایی هستن که می تونستن برن خارج. به خاطر وطن نرفتن.
حالا هم این سو مدیریت پیش اومده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
کدوم نخبه؟!!!!!!!!!!!!
هرکی هر ادعایی کرد مگه باید قبول کرد
نامه سازمان فضایی خیلی هم محترمانه بوده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
کدوم سوئ مدیریت یاسر جان
طرف اول برادری شو ثابت کنه بعد ادعای ارث و میراث
این بابا آب رو گل آلود دیده ماهی می خواد بگیره
تابناك جان بدجوري شدي سمپات خودتو جمع كن بابا حالم از وابستگي بدميشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
گل گفتی
دشمن که از یه طف میزنه بعضی از خودی هاهم از یک طرف دیگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
امیر جان اول ببین موضوع ادعا راست بوده بعد فلسفه بافی کن
فعالیتهای سازمان فضایی باید تداوم و گسترش یابد چون در دنیای امروز بستر توسعه و پیشرفت و اقتدار عمدتا در سه عرصه فضا، بیو تکنولوژی و IT است اگرچه همه اینها حاصل نمی شود مگر اینکه بطور جدی و مداوم با مدیران فاسد برخورد شود.
اين سازمان فضايي اصلن مشكوك است .
به مجض اينكه تاسيس شد يك نامه به دستگاههاي اجرايي زد و همه نقشه ها و تصاوير ماهواره اي رو ازشون جمع كرد . بعد از چندوقت يك نامه به نمام دستگاههاي اجرايي زد كه هركي تصوير ماهواره اي ميخواد بياد از ما بخره كسي ديگه هم حق نداره اينكار و بكنه !!! مداركش موجوده يعني يكسري اطلاعات مجاني جمع كرد بعد شروع به فروخت كرد
البته اگر ناسا تعطیل بشه شاید 200 سال دیگر به حد امروز ناسا برسیم
البته شاید.
اگر قیمت نفت بالا برود
اگر تحریم نباشیم
اگر بزرگان به این کار رضایت دهند
....
چه وضعیه واقعا خخخ
کلا به نظر میرسد کلی از طرح های دولت های مظلوم نهم و دهم پر طمطراق و تبلیغاتی بوده و البته عده ای هم از این رهگذر به سور و ساتی رسیده اند. باید همه آنها از جهت اقتصادی بودن بررسی شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
کلا بعضیا تا یه چیزی می شنون کلی گویی میکنن
حالا درست یا غلط
درود بر تابناکککککککک
من با مدرک کارشناسی ارشد، از سال 88 تا 92 افتخار همکاری علمی با سازمان فضایی ایران را داشته ام. بی تردید این سازمان یکی از بی ثمرترین سازمان های دولتی بوده است. سازمانی که تنها هنرش، تعریف یک پروژه، ادامه آن برای مدت محدود، کنسل کردن آن و شروع یک پروژه دیگر است. حرکت در این سیکل معیوب نه تنها هیچ نتیجه ای پس از گذشت سالها نداشته است بلکه مدیران آن سازمان را واداشته است که در مورد دستاوردهای سازمان دروغ بگویند، آنهم نه تنها به افکار عمومی غیرمطلع و غیرفنی، بلکه به کارشناسان و صاحبنظران این حوزه!!! مدیرانی که در یکی از جلسات بهار 92، از یکی از حضار می خواهند که پنجره را باز کند تا "بهار بیاید" ...!
پاسخ ها
اسماعیل
| Brazil |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
من هم خودم باهاشون همکاری داشتم. بهترین نظری که میشه داد همینه. دقیقا سازمان فضایی همین بوده. حیف این بودجه و پول که هدر رفت(البته در قیاس با ارقام نجومی اختلاص ها رقمی نیست!). کاش روی انرژهای نو، سیستمهای آب شیرین کن خورشیدی و از این دست سرمایه گذاری می شد. عمرمون هدر دادن
تابناک وقاحت و جوسازی هم حدی دارد
شرم بر تو
هرچی نظر موافق تابناک باشه تایید میشه.
یکی دوتا هم نظر مخالف آبکی.
چقدر بی طرفه تابناک.

قدیما به اینکار دولت می گفتند درو کردن. الان می گن تغییر. فقط من موندم کجای سازمان منحل شده را میخواهند اصلاح کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
هشت سال هر جور سانسوری دلتون خواست انجام دادین. پس الکی دادو بیداد نکن.
تابناک یکی از بهترین سایتها بوده و هست.
بیچاره این خبرنگاره که می رفت با هیجان گزارش تهیه می کرد... حالا چیکار کنه... یعنی اینم باید بره لندن؟
خوب اگه از نظر تابناک دانشجو مملکت در حد همون کودک و این قیاس مع الفارق نیست،‌ خوب چه میشه گفت، بعضی وقت‌ها لجاجت انسان رو به این سمت میبره که خوش رو ...! کاریش نمیشه کرد. شاید هم بیشتر از یک فرض باشه!
واقعا مقایسه پاسخ ناسا و پاسخ سازمان فضایی ما دلم را به درد آورد.
من کاری به این حرفا که طرف نخبه بوده یا نه ندارم ، فقط یه ماجرا از دوستم که رفت اون ور آب تعریف میکنم ، ایشون رباتیک خونده بودن و تو جشنواره های داخلی به خاطر اختراعات شون جایزه گرفتن ، اما چون هیچ حمایتی ازشون صورت نگرفت با ارایه طرح شون به شرکت گوگل مشغول کار در دفتر لندن این شرکت شدن ـ و متاسفانه ما هنوز نشسته ایم و میگیم باید جلوی فرار مغز ها رو گرفت ـ
واقعیت این است که در دو ساله دولت جدید همه حرکت های سازمان فضایی معلق شده. حداقلش این بود که تعداد زیادی جوان نخبه (که تعداد کمیشون هم دانشجویان من بودند) در این مرکز مشغول فعالیت علمی بودند و در حد خودشون هم کارهای خوب و جالبی می کردند ولی االان همه به فکر خروج از این مجموعه هستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار