بازدید 2761
گزارش تابناک اقتصادی از نتایج نظرسنجی اتاق ایران؛

72 درصد فعالان اقتصادی می‌گویند رکود پابرجاست/ دولت: اقتصاد ایران از رکود خارج شده

مدت‌ها است که فعالان اقتصادی علیرغم گفته‌های دولت مبنی بر اینکه اقتصاد ایران از رکود خارج شده و در ابتدای ریل رونق اقتصادی قرار گرفته است، عنوان می‌کنند که رکود همچنان پابرجاست و به همین دلیل هم نظرسنجی از آن‌ها نشانگر این است که آنها رکود را با گوشت و پوست خود احساس می‌کنند.
کد خبر: ۴۶۸۲۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱ 20 January 2015
مدت‌ها است که فعالان اقتصادی علیرغم گفته‌های دولت مبنی بر اینکه کشور از رکود خارج شده و در ابتدای ریل رونق اقتصادی قرار گرفته است، عنوان می‌کنند که رکود همچنان پابرجاست و به همین دلیل هم نظرسنجی از آن‌ها نشانگر این است که آنها رکود را با گوشت و پوست خود احساس می‌کنند.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، رکود خیال ندارد از اقتصاد ایران رخت بربندد، این را فعالان اقتصادی می‌گویند و معتقدند که متر دولت در سنجش خروج اقتصاد از رکود، تنها دولتی‌ها را می‌‎سنجد و سنجش او چندان با واقعیت‌های بخش‌خصوصی سازگار نیست، به همین دلیل در نظرسنجی‌هایی که مرکز بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از فعالان اقتصادی صورت داده است، احساس خروج از رکود را نمی‌توان فهمید.

در این نظرسنجی از میان گزینه‌هایی که پیش روی فعالان اقتصادی قرار گرفته بود، 72 درصد شرکت کنندگان در این رای گیری به این گزینه رای داده بودند که کشور هنوز از رکود خارج نشده و همچنان درگیر رکود است.

به اعتقاد آنان، تنها صنایع بزرگ از رکود خارج شده‎‌اند و آنها آثار خروج از رکود را ملموس نمی‌بینند، این در حالی است که همچنان دولت بر این ایده پافشاری می‌کند که رکود دیگر در اقتصاد ایران جایی ندارد و از این اقتصاد رخت بر بسته است در حالی که به نظر می رسد فعالان اقتصادی حرف معتبرتری را می‌زنند و آنها هستند که همه جانبه در اقتصاد ایران حضور دارند.

نظرسنجی دیگری که فعالان اقتصادی انجام داده اند، موضوع کاهش درآمدهای نفتی است؛ به این معنا که کاهش درآمدهای نفتی دغدغه های بسیاری را برای آنها به وجود آورده که دولت کاهش قیمت نفت را ممکن است از افزایش مالیاتها جبران کند.

در این نظرسنجی سه گزینه پیش روی فعالان اقتصادی قرار گرفته است، سئوال این است که به نظر شما، برای مقابله با تاثیر کاهش قیمت نفت در بودجه، چه راهکاری مناسب تر است؟ گزینه اول پاسخ ها هم به ترتیب، افزایش مالیات، کوچک کردن دولت و کاهش بودجه عمرانی است در حالی که تاکنون 12 درصد از فعالان اقتصادی شرکت کننده در این نظرسنجی بر این باورند که افزایش مالیات‌ها راهکاری موثر است. 80 درصد می گویند که دولت باید خود را کوچک کند و 8 درصد هم می‌گویند که بودجه های عمرانی باید کاهش یابد.

به هرحال، کاهش درآمدهای نفتی، دولت را ناگزیر از انتخاب یکی از این سه گزینه می کند، اگر او بخواهد که این کاهش درآمد را از طریق مالیات جبران کند، به طور قطع باید به تولیدی پویا در اقتصاد دست یابد تا تولیدکننده هم یارای پرداخت مالیات داشته باشد، اما اگر بخواهد که آسانترین روش را انتخاب کند، کاهش بودجه های عمرانی است، چراکه آثار آن به صورت زودگذر در اقتصاد مشخص نمی شود، اگرچه ممکن است به رکود هم دامن زند.

اما به نظر می رسد که کوچک کردن دولت، خود راهکاری باشد که بتواند کم هزینه تر از بقیه روش ها، کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند، البته اگر حقوق و مزایای کارمندان و سیستم های عریض و طویل دولتی این اجازه را بدهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی