بازدید 7759
۱

در سال آینده برخی خانوارها تنبیه می شوند!

به گفته یکی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، هزینه ٢۶درصد از افراد جامعه ‌افزایش نخواهد یافت، زیرا ‌آنان می‌توانند خودشان را در چهارچوب الگوی مصرف قرار دهند و تنها ‌درصد باقی‌ مانده افزایش قیمت ‌خواهند داشت.
کد خبر: ۴۶۷۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴ 18 January 2015
سال آینده خانواده‌های پر مصرف‌ آینده تنبیه خواهند شداین ‌روز‌ها کمیسیون تلفیق مجلس در حال ‌بررسی طرحی است که در صورت تصویب آن، هزینه انرژی ٧۴درصد خانواده‌های ایرانی افزایش می‌یابد؛ نام ‌این طرح، طرح ‌مقداری ـ قیمتی‌ است.

به گزارش «تابناک»، به گفته یکی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، هزینه ٢۶درصد از افراد جامعه ‌افزایش نخواهد یافت، زیرا ‌آنان می‌توانند خودشان را در چهارچوب الگوی مصرف قرار دهند و تنها ‌درصد باقی‌ مانده افزایش قیمت ‌خواهند داشت.

بنا بر این گزارش، البته در صورت تصویب این طرح، بنزین نیز با قیمت جهانی عرضه خواهد شد و در صورت کاهش قیمت در جهان، رانندگان ایرانی نیز قیمت پایین‌تر از نرخ فعلی را پرداخت خواهند کرد و بالعکس این مسأله نیز درخصوص افزایش قیمت و گرانی بنزین داخلی صادق است.

همچنین قرار است بر پایه طرح جدید کمیسیون تلفیق، از این پس پرمصرف‌ها قیمت تمام‌شده انرژی مصرفی را به ‌همراه نرخ مالیات پرداخت کنند؛ بنابراین در صورت تصویب چنین طرحی، از سال آینده، هزینه انرژی مصرفی ٧۴درصد خانوارهای کشور ‌افزایش بیش از سه ‌برابری ‌خواهد داشت!

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس می‌گوید: هم‌اکنون طرحی با نام مقداری ـ قیمتی به کمیسیون تلفیق فرستاده شده است؛ یعنی افرادی که بیشتر از الگوی جهانی مصرف داشته باشند، قیمت تمام‌شده را پرداخت می‌کنند و افرادی که در چهارچوب الگو مصرف می‌کنند، تشویق می‌شوند و افزایش قیمتی برایشان‌ نخواهد بود.

ابوترابی در توضیح این طرح گفت: طرح مقداری ـ قیمتی همانند طرح قیمت‌گذاری پلکانی ـ افزایشی (IBT) است، منتها دو پله دارد؛ پله‌ اول افرادی هستند که در چهارچوب الگو مصرف می‌کنند که برای آن‌ها به قیمت سال ٩٣ محاسبه خواهد شد و افزایش قیمتی ‌‌نخواهند داشت. پله دوم افرادی هستند که خارج از الگوی جهانی مصرف می‌کنند که باید قیمت تمام‌شده را به‌ علاوه مالیات مربوطه بدهند.

همچنین غلامعلی جعفر‌زاده ایمن‌آبادی ‌در این باره می‌گوید‌: موضوع‌ مطرح ‌این است که ما بتوانیم مصرف را کنترل و منطقی بکنیم، ولی این زمانی منطقی کنترل می‌شود که پر‌ مصرف‌ها با ‌سیاست‌های تنبیهی، کمتر مصرف کنند و کم مصرف‌ها تشویق شوند برای ادامه روند کاهش مصرف. این در حالی است که‌ این رفتار در سیاست‌هایی که تا کنون اعمال شده، ‌دیده نشده و اتفاقا پر مصرف‌ها هنوز از یارانه بیشتری نسبت به افراد کم مصرف‌ها برخوردارند؛ بنابراین، برای اینکه از این کار جلو‌گیری شود، دولت قبل و در استمرار آن دولت جدید به همه یک عددی را پرداخت می‌کند‌ و ما در عمل‌ چیزی به نام مصرف انرژی ندیدیم؛ بنابراین، نه تنها مصرف انرژی کنترل نشد، بلکه هدایت هم نشد‌ و اصلا استراتژی به سمتی نرفت تا باعث شود مردم کمتر مصرف کنند.

این نماینده همچنین یادآور شد: چون سیاست تشویق و تنبیه برقرار نشد، یارانه باید به عنوان یک ابزار تشویقی باشد. در اینجا نه صحبت از تخریب است و نه ‌بحث وصف این کار‌ برای ثروتمندان است و نه برای فقرا. یعنی چه که ‌می‌گوییم باید یارانه ثروتمندان قطع شود؟ مگر ما ‌دنبال این هستیم که همه ملت را گدا ببینیم؟ ما به دنبال گدا‌پروری نیستیم، بلکه می‌خواهیم الگوی مصرف را اصلاح کنیم و مردم را به سمتی ببریم که از انرژی و ثروت ملی بهینه استفاده کنند.

وی گفت: سیاست‌ها هم باید در راستای تشویق و تنبیه باشد. آنچه ما اکنون به دنبال آنیم، فارغ از اینکه کسی دارد یا ندارد، است. ما نمی‌خواهیم فیلم دارا و ندار بسازیم، بلکه می‌خواهیم کسانی که بر مبنای الگوی مصرف استفاده نمی‌کند، ‌پلکانی و تصاعدی جریمه شوند و ‌کسانی که رعایت کردند، تشویق ‌شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۶
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها