بازدید 8504

جزئیات توافق اولیه درباره مزد ۹۴

پس از چند جلسه مذاکره کارگران و کارفرمایان درباره افزایش حداقل مزد سال ۹۴ مشمولان قانون کار، حالا خبر می رسد کارفرمایان افزایش ۲۵درصدی حقوق ها را پذیرفته و مذاکرات درباره درصد سایر مزایا ادامه دارد.
کد خبر: ۴۶۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳ 14 January 2015
پس از چند جلسه مذاکره کارگران و کارفرمایان درباره افزایش حداقل مزد سال ۹۴ مشمولان قانون کار، حالا خبر می رسد کارفرمایان افزایش ۲۵درصدی حقوق ها را پذیرفته و مذاکرات درباره درصد سایر مزایا ادامه دارد.
 
به گزارش مهر طی یکماه گذشته نشست ها و مذاکرات اولیه ای بین نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت درباره تعیین حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار صورت گرفت و قرار است از هفته آینده نیز این گفتگوها ادامه یابد.

آنچه که نمایندگان کارگران و کارفرمایان تاکنون اعلام کرده اند، این جلسات بیشتر حول محور گفتگوها درباره افت قدرت خرید و معیشت کارگران و همچنین ناتوانی بنگاه ها در تامین مالی تولید بوده و دو گروه به دنبال راهکارهایی عملیاتی برای بهبود این شرایط هستند.

قرار است در هفته آینده دو نشست با موضوع تعیین حداقل دستمزد سال ۹۴ کارگران و مشمولان قانون کار برگزار شود و دوباره نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت دور یک میز جمع شوند. گفته می شود یکی از مسائلی که در سال جاری پیرامون تعیین میزان افزایش حقوق سال آینده کارگران مطرح است، کاهش نرخ تورم و چگونگی تاثیرگذاری آن بر افزایش دستمزد است.

دولت در ماه های گذشته مرتبا گزارشاتی از کاهش نرخ تورم ارائه کرده، اما کارگران می گویند تغییری در قدرت خرید آنها ایجاد نشده و با حقوق های فعلی بیش از ۱۰ روز از ماه را نمی توان تامین کرد.

شنیده ها حاکی از آن است که کارفرمایان پیشنهاداتی را برای افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی حداقل دستمزد مشمولان قانون کار در سال آینده ارائه کرده اند. در صورتی که کارگران نیز بر سر این میزان افزایش توافق کنند، حداقل دستمزد سال آینده کارگران از ۶۰۹ هزارتومان به میزان ۱۵۲ هزارتومان افزایش خواهد یافت و به ۷۶۱ هزارتومان می رسد.

البته افزایش هایی نیز در مورد حق مسکن، حق اولاد، حق بن نقدی و سایر مزایای شغلی اعمال خواهد شد. از سویی، حقوق افرادی که از حداقل دستمزد بیشتری برخورداند نیز طبق عرف هر ساله با درصد کمتری از حداقل بگیران، افزایش می یابد.

بر پایه اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در پایان آذرماه امسال به ۱۶.۸ درصد کاهش یافته و طبق ماده ۴۱ قانون کار، نرخ تورم به عنوان یکی از پایه های اصلی در تعیین مزد سالیانه مشمولان قانون کار مورد استناد شورای عالی کار قرار می گیرد.

کارگران به دنبال این هستند که برای افزایش حداقل دستمزد سال آینده، بند دوم ماده ۴۱ قانون کار که به تعیین حقوقی تامین کننده معیشت نیروی کار توجه دارد نیز پرداخته شود و از اینرو معتقدند افزایش دستمزدها نمی تواند دقیقا بر اساس نرخ تورم باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۴
یعنی 25% حقوقها رو زیاد میکنن؟! فکر نکنم.
خدا رو شکر ، با 762 هزار تومان همه مشکلات و نیازهای مادی و معنوی کارگران برطرف خواهد شد
والله من نمی دانم چرا اینقدر سر افزایش حقوق ما کارگرها چک و چونه میزنن . بابا کی گفته ما کارگرها در سختی بسر میبریم . اتفاقاً اینقدر خوشی داریم که زیر دلمون زده . نماینده کارگری و نماینده کارفرما با هم میشینن اونوقت یه چیزی تصویب میکنن که ما از تعجب شاخ در میاریم . بابا ما اگه دلسوز نخوایم کی رو باید بگیم . لیسانس داریم ، توی مخابراتیم اونوقت میخوایم از گرسنگی بمیریم .

خدایا خودت فرجی کن .....
پاسخ ها
عابد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
چک وچونه به دلیل پرداخت حق بیمه است که بعضی کارفرماها نمی توانند پرداخت کنند و در نتیجه کارگر بیکار می شود.
حالا که تورم کم شده ملاک اینه زمانی که 30 تا 40 درصد بود پس ابتدا معوقه اونا رو بدین بعد قانون رو اجرا کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
لایک داره اونم لایک 70میلونی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
توقع کم شده دادش نه تورم
برخی چیزها را باید از کفار یاد بگیریم! در کشور کانادا اختلاف حداقل در آمد دستمزدی و حد اکثر آن در عمل میزان مشخصی است . در حالی که در کشور ما اغلب ملت حداقل حقوق را میگیرند که به زحمت میتوانند حداقل نیازهای خود را برطرف کنند
همینه دیگه! عدد از 25 درصد شروع میشه ومیگن ومیگن وجلسه میذارن تا آخرش درمیادش که همون عددی که دولت خواسته بهر طریقی مبنا قرار بگیره...
25 درصد؟!شوخی می کنین؟ببخشید دوست دارم حقوق اون آدمهایی که اینا چیزا رو تصویب می کنن رو ببینم.
به خدا ما کارگرا تو بدترین شرایط داریم زندگی می کنیم.درک کنین
ان عزيزان پشت يك ميز ميشينند ازهمه چيز حرف ميزنند جزئ از حق وحقوق كارگر كه همه ساله اينطوري بوده اولش مي گويند بايد حقوق كارگر 40يا50درصد اضافه بشود روزهاي اخرسال مي گويند اين بندگان خدا گناه دارند 10يا15درصد حقوقشان را اضاف كني مگر ما كارگرها چه ظلمي كرديم كارفرما هرطوردلش مي خواهد رفتار مي كند نه استخدامي نه حقي پيامبر (ص)بردست كارگر بوسه مي زد همين روزها را مي ديد كه يك روزي حق كارگر پايمال مي شود
خیلی زحمت میکشند . من بابت پولی که به صاحبخانه دادم یعنی مبلغ سی میلیون تومان بعنوان رهن دارم مبلغ 800 هزار تومن فقط قسط میدهم ( با هزار بدبختی وام گرفتم آنوقت رسمیها انواع و اقسام وام با کارمزدهای پایین دارند)خدا شاهد است که کل حقوق بنده با اضافه کاری و ... با توجه به اینکه بصورت قراردادی در یک اداره دولتی کار میکنم حدود 970 هزار تومن میشود و به اضافه یارانه خودم و همسرم . توروخدا بمن بگیذ با این وضعیت چه خاکی تو سرم بریزم فکر کنید با 270 تومن باید خرج رفت و آمد به سر کار ، خورد و خوراک ، شارز ماهانه خانه و ...پرداخت نمایم فقط نمیدانم چطوری زنده ام !!
منم
انشاالله دولت تدبير واميد هم پيرو تصميمات قانون كار براي كارمندان دولت هم باشند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر