بازدید 14777

هزینه کوهنوردی تفننی چقدر می‌شود؟

وسیله مهم بعدی کاپشن مخصوص کوه است. استفاده از کاپشن‌های معمولی در کوه دو مشکل اصلی ایجاد می‌کند. اول اینکه بسیاری از کاپشن‌های معمولی در مقابل آب نفوذپذیرند و اگر در کوه بارندگی شود مدت زیادی نمی‌توان با آنها در فضای آزاد دوام آورد. دوم اینکه در کوه به‌خصوص هنگام بالا رفتن بر اثر فعالیت در کاپشن‌های معمولی تعریق بدن بسیار زیاد خواهد بود. این تعریق موجب خیس‌شدن لباس‌ها می‌شود که این خود در هوای سرد می‌تواند یک خطر جدی باشد.
کد خبر: ۴۶۵۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۷ 12 January 2015
حدفاصل خیابان امام خمینی تا میدان منیریه بازار مرکزی لوازم مورد احتیاج کوهنوردان در تهران است. بازار مغازه‌داران این راسته با آغاز فصل سرد سال رونق می‌گیرد. در مغازه‌ها و پاساژهای این محدوده که قدم بزنید جمعیت زیادی را می‌بینید که برای خرید به این بازار آمده‌اند. اما برای کوهنوردی در کوه‌هایی نظیر کوه‌های نزدیک تهران چقدر باید هزینه کرد؟ مسلما برای این سوال یک پاسخ واحد وجود ندارد. هرکسی به تناسب بودجه و میزان علاقه‌ای که به این رشته دارد به‌اندازه‌ای که می‌خواهد، هزینه می‌کند.

به گزارش شرق، اولین و مهم‌ترین هزینه‌ای که باید انجام دهید خرید یک کفش مناسب کوهنوردی است. فروشنده یکی از مغازه‌ها در مورد کفش‌های کوهنوردی می‌گوید: «اگر شما می‌خواهید سالی یکی دو بار کوه بروید و آن هم نه خیلی بالا، شاید بهتر باشد یک کفش ورزشی معمولی داشته باشید. اگر می‌خواهید مرتب کوهنوردی کنید و طوری کوه بروید که واقعا ورزش حساب شود و بدنتان در کوه ساخته شود، کفش، مهم‌ترین وسیله‌ای است که باید بخرید. فرق اصلی کفش کوه با کفش معمولی این است که این کفش‌ها باید مچ پا را محکم بگیرند. مهم‌ترین وظیفه کفش کوه این است که اولا ضمن حفظ گرمای پا، امکان تعریق داشته باشد تا پا بیش از حد عرق نکند و ثانیا مچ پا را محکم بگیرد و از پیچ‌خوردن پا، به‌خصوص هنگام پایین‌آمدن از کوه که عضلات مچ پا خسته‌اند، محافظت کند.»

جنس رویه کفش‌ها با هم متفاوت است. در بین کفش‌های کوه برندهای ایرانی هم وجود دارند. قیمت این کفش‌ها از ١٢٠هزارتومان شروع می‌شود. خریداری که به گفته خود بیش از ١٥سال کوهنوردی می‌کند، می‌گوید: «در خرید لوازم کوه همیشه بهتر است که حتی اگر شده بیشتر هزینه کنید اما چیزی را بخرید که چند سال برایتان کار کند. کفش خیلی وسیله مهمی است. مخصوصا در ارتفاعات بالا اگر آب به داخل کفش نفوذ کند، واقعا کار برای کوهنورد مشکل می‌شود.» در بازار می‌توان با قیمتی بین ٢٥٠ تا ٣٥٠هزارتومان کفش‌هایی مناسب ارتفاعات نه‌چندان بلند را پیدا کرد. چنانچه حرفه‌ای باشید و بخواهید کفش بهتری بخرید باید بیش از ٨٠٠هزارتومان برای خرید تولیدات برندهای معروف مثل «نورث فیس» هزینه کنید.

وسیله مهم بعدی کاپشن مخصوص کوه است. استفاده از کاپشن‌های معمولی در کوه دو مشکل اصلی ایجاد می‌کند. اول اینکه بسیاری از کاپشن‌های معمولی در مقابل آب نفوذپذیرند و اگر در کوه بارندگی شود مدت زیادی نمی‌توان با آنها در فضای آزاد دوام آورد. دوم اینکه در کوه به‌خصوص هنگام بالا رفتن بر اثر فعالیت در کاپشن‌های معمولی تعریق بدن بسیار زیاد خواهد بود. این تعریق موجب خیس‌شدن لباس‌ها می‌شود که این خود در هوای سرد می‌تواند یک خطر جدی باشد. برای همین در کاپشن‌های مخصوص کوه از جنسی به نام گورتکس استفاده می‌شود که در عین اینکه در برابر نفوذ آب مقاوم است، امکان نفوذ هوا و تعریق بدن را فراهم می‌کند. مسوول یکی از فروشگاه‌ها می‌گوید: «اگر بخواهید کاپشن گورتکس اصل بخرید باید بیش از یک‌میلیون‌و٨٠٠هزارتومان هزینه کنید. تجربه واقعی گورتکس فقط در این قیمت‌ها ممکن است، اما این کاپشن‌ها نیاز افراد معمولی و غیرحرفه‌ای نیست. برای افراد معمولی گورتکس‌های باکیفیت پایین‌تر کفایت می‌کند.»

قیمت کاپشن‌های ارزان‌تر بین ١٤٠ تا ٣٥٠هزار تومان است. کاپشن‌ها در دو نوع دو پوش و تک‌پوش عرضه می‌شوند. کاپشن‌های دوپوش این مزیت را دارند که از دو لایه مجزا بهره می‌برند که با یک زیپ به هم وصل شده‌اند. کوهنورد می‌تواند اگر احساس گرما کرد لایه رویی را دربیاورد. در خرید این کاپشن‌ها باید دقت کرد که دوخت این کاپشن‌ها با نخ و سوزن انجام نگرفته باشد بلکه پارچه‌ها اصطلاحا به هم پرس شده باشند. دوخت با سوزن در پارچه سوراخ‌هایی ایجاد می‌کند که در بارندگی‌های طولانی‌مدت باعث نفوذ آب به داخل می‌شود. در این رده کاپشن‌ها، جای دوخت پارچه‌های آنهایی که قیمت نسبتا بالاتری دارند با چسب ضد آب، آب‌بندی شده است. در تعیین قیمت این رده از کاپشن‌ها که بیشتر به کار کوهنوردان نیمه‌حرفه‌ای می‌آید، جنس لایه داخلی نقش مهمی ایفا می‌کند. جنس لایه داخلی عموما از پارچه‌ای است که به «پولار» معروف است و جنسی شبیه به ژاکت دارد. جنس لایه داخلی کاپشن‌هایی که قیمتی حدود ٢٠٠هزار تومان به بالا دارند به گونه‌ای است که می‌توان آن را به‌صورت جدا پوشید. با قیمت بالای ٢٥٠هزارتومان لایه داخلی به یک پوشش ضد باد هم مجهز می‌شود که در استفاده جداگانه آن بسیار مفید و کارا خواهد بود. در خرید این کاپشن‌ها باید دقت کرد که در ناحیه پهلوها و زیر بغل‌ها زیپ‌هایی تعبیه شده باشد که در هنگام بالا رفتن با باز شدنشان توسط کوهنورد، هوا به داخل هدایت شود و از عرق‌کردن بیشتر بدن جلوگیری شود.

شاید تا اینجا حد و اندازه قیمت‌ها دلسردتان کرده باشد اما این دو هزینه تقریبا تنها هزینه‌های سنگین شما برای شروع کوهنوردی است. از لحاظ اهمیت سومین وسیله‌ای که یک کوهنورد نیاز دارد، یک باتوم یا عصای کوهنوردی است. در این ورزش بیشترین فشار روی مفاصل زانوها است و در حقیقت نقش عصا کم کردن این فشار است. استفاده صحیح از عصا تا ٣٠درصد از فشار روی زانو و عضلات کناری پا می‌کاهد و باعث خستگی کمتر عضلات پا می‌شود. همچنین این عصاها در هنگام خطر و سر خوردن، می‌توانند به عنوان تکیه‌گاه امنیت بیشتری را برای کوهنورد فراهم کنند. برای استفاده صحیح یک عصا کفایت نمی‌کند و باید یک جفت عصا داشته باشید. یک عصای خوب باید هم سبک باشد و هم محکم و مقاوم. ارزان‌ترین عصاها که ساخت چین هستند ١٥هزارتومان قیمت دارند، اما خود فروشندگان می‌گویند که این عصاها به‌راحتی خم می‌شوند و ارزش خریدن ندارند. در زمینه عصا و یخ‌شکن برندهای ایرانی محصولات خوبی را ارایه داده‌اند که در بازار طرفداران زیادی دارند. یک عدد عصای ایرانی باکیفیت را با قیمت ٤٠هزارتومان می‌توان خرید. برخی از عصاها دارای یک فنر ضربه‌گیر هستند که فشار ضربه روی مچ‌ها را کم می‌کنند. این امکان تا حدود ١٠هزارتومان بر قیمت عصاها می‌افزاید. وسیله بعدی از لحاظ میزان اهمیت، یخ‌شکن است که به‌صورت جفت فروخته می‌شود. یخ‌شکن بیشتر در جاهایی که برف کوبیده شده یا آب یخ زده است، کاربرد دارد. قیمت یک یخ‌شکن وابسته به جنس و تعداد شاخ‌هایی است که دارد. ارزان‌ترین یخ‌شکن‌ها با قیمت پنج‌هزارتومانی از جنس آهن و چهار شاخ‌اند. برای کوهنوردی‌های عادی نیازی به یخ‌شکن‌های با تعداد شاخ بالا نیست. یک جفت یخ‌شکن ایرانی چدنی خوب، حدود ٤٠هزار تومان فروخته می‌شود.

خرید یک کوله‌پشتی خوب آخرین هزینه سنگین شما برای کوهنوردی‌های حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای یک‌روزه است. لزومی ندارد که برای یک کوهنوردی کوتاه یک کوله مخصوص داشته باشید. امکان استفاده از کوله‌های معمولی وجود دارد اما برای یک کوهنوردی آسان و طولانی‌تر، داشتن یک کوله مناسب بسیار مفید است. قیمت کوله‌پشتی را علاوه بر برند و کشور محل ساخت آن، حجم آن مشخص می‌کند. کوله‌های کوه در قسمت پهلو و پایین، کمر‌بندی دارند که با بستن آن کوله به پشت چسبیده و قسمتی از وزن آن به‌جای شانه‌ها به پایین بدن منتقل می‌شود. قیمت کوله‌های مناسب ٣٠لیتری به بالا از صدهزارتومان شروع می‌شود.

داشتن یک عینک دودی مناسب یکی از ملزومات کوهنوردی در مناطق برفی است. انعکاس نور خورشید بر برف در یک روز آفتابی چنان قوی است که می‌تواند طی چند ساعت به چشمان شما آسیبی جدی برساند. قیمت عینک‌های حرفه‌ای بالاتر از ٥٠٠هزارتومان است اما همراه‌داشتن یک عینک تیره دودی که شیشه بزرگی داشته باشد و کاملا اطراف چشمتان را بپوشاند، کافی است. «گتر» نام پوششی است که مخصوص پوشاندن ساق پا تا روی پوتین کوهنوردی است. کاربرد مهم این پوشش، حفاظت بیشتر از پا در مقابل سرما و رطوبت است. در هنگام قدم‌گذاشتن در برف اگر گتر نپوشیده باشید مقداری برف از کنار پا وارد کفش می‌شود که موجب خیس‌شدن و حتی در هوای سرد، یخ‌زدن پا می‌شود. همچنین در هوای سرد استفاده از دستکش مناسب ضروری است. دستکش‌های حرفه‌ای، دو لایه هستند که این باعث گرمای بیشتر و نفوذپذیری کمتر آنها می‌شود. لایه رویی دستکش‌ها و گترهای باکیفیت از جنس گورتکس است که جلوی عرق کردن دست و پا را می‌گیرد.

تا اینجای کار، اگر وسایلی که گفته شد را خریداری کرده باشید، برای یک کوهنوردی نیمه‌حرفه‌ای نیاز دیگری ندارید. واقعیت این است که برای کسی که بخواهد بدون هزینه و البته با سختی بیشتر کوهنوردی کند صرف داشتن یک کفش مناسب کافی است اما فهرست لوازم همراه کوهنوردان طولانی‌تر از اینهاست. در ادامه این فهرست، می‌توان به اجاق و ظروف کوهنوردی اشاره کرد. یک کوهنوردی سنگین بیش از هشت‌ساعت زمان و میزان بالایی انرژی می‌برد. صرف یک‌وعده غذای گرم در کوه علاوه بر لذت وصف‌ناشدنی، برای تجدیدقوا بسیار مفید است. اجاق‌های مخصوص کوه از دو بخش تشکیل شده‌اند که شامل یک‌سَری و یک کپسول قابل‌تعویض است. قیمت اجاق‌ها از ٣٥هزارتومان شروع می‌شود. همچنین ظروف آشپزی با وزن پایین هم با قیمت‌های ١٥ تا ٣٠هزار تومان به فروش می‌رسند. همچنین برای پوشاندن سر در مقابل آفتاب و سرما، انواع کلاه‌ها و سربندها وجود دارد. پایه‌ای‌ترین این پوشش‌ها سربندهای کشی هستند که بیشتر کوهنوردان برای عرق‌نکردن سر و همچنین زیبایی ظاهری از آنها استفاده می‌کنند. قیمت این سربندها ١٠هزار تومان است. در کلاه‌های نقابی مخصوص کوه علاوه بر نقاب، یک پارچه نازک به عنوان سایه‌بان، برای محافظت از صورت و گردن در دور کلاه طراحی شده است.

قیمت این کلاه‌ها از ١٥ تا ٣٠هزار تومان متغیر است. علاوه بر این وسایل، شلوارها و جوراب‌های مخصوص کوهنوردی نیز در این بازار فروخته می‌شود. قیمت شلوارهای گورتکس ضدآب از حدود ١٥٠هزارتومان شروع می‌شود. البته این شلوارها بیشتر مورد استفاده آنهاست که اسکی می‌کنند اما برای کوهنوردی حرفه‌ای لازم است.

اگر قصد این را داشته باشید که شب را در طبیعت بگذرانید به‌علاوه آنچه گفته شد نیاز به چادر و کیسه‌خواب هم دارید. چادر و کیسه‌خواب دو خرج کاملا سنگین حساب می‌شوند که باید برای آنها حساب جداگانه‌ای باز کنید. قیمت کیسه‌خواب را یکی وزن آن و دیگری درجه هوای مناسب آن تعیین می‌کند. برای استفاده معمولی خرید یک کیسه‌خواب با درجه تحمل منفی٢٠درجه کافی است. جنس خوب این نوع کیسه‌خواب بیش از ٥٠٠هزارتومان قیمت دارد. همچنین خرید یک چادر دونفره خوب با وزن‌کم نیز در همین حدود هزینه دارد.

در خرید لوازم کوه رنج قیمت‌ها بسیار وسیع است. در کل در بازار منیریه تهران هرچقدر بیشتر بگردید ضرر نمی‌کنید. قیمت مغازه‌ها تا حد زیادی به هم نزدیک است اما معمولا می‌توان یک جنس را در برخی مغازه‌ها با قیمت پایین‌تری پیدا کرد. برخی از عمده‌فروشان و پخش‌کنندگان هم اقدام به تک‌فروشی در بازار می‌کنند که اگر بتوانید آنها را پیدا کنید، پول کمتری برای خرید وسایلتان پرداخت خواهید کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها