بازدید 20595
در واکنش به حوادث فرانسه؛

«نه به نام من»، جنبش اعتراضی جوانان مسلمان اروپا

گروهی از جوانان با انتشار کلیپی نسبت به حوادث اینچنینی واکنش نشان داده‌اند و دیگران نیز با در دست گرفتن پلاکاردهایی با عنوان در نظر گرفته شده برای همین حرکت و انتشار تصاویرشان، مظلومیت مسلمانان جهان و به ویژه اقلیت مسلمان در کشورهای اروپایی را در چنین مقاطع زمانی یادآور شده‌اند.
کد خبر: ۴۶۵۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹ 09 January 2015
با وقوع حوادث تروریستی فرانسه و مرگ گروهی از روزنامه‌نگاران و چندین پلیس، واکنش‌های جهانی نسبت به این اتفاق رخ داده و همچنان این واکنش‌ها به شدت ادامه دارد و مطابق با پیش‌بینی‌ها، برخی از این واکنش‌ها همراه با کنایه‌هایی به مسلمانان بود؛ اتفاقی که واکنش مسلمانان اروپا را در پی داشت و منجر به گسترش حرکتی تازه در اعتراض به این رویکرد شد.

به گزارش «تابناک»، گلوله‌ها پیاپی از خشاب کلاشینکف در جان لوله قرار می‌گرفت و جان‌ها را به سرعت قبضه می‌کرد. با همین سرعت، گروهی از روزنامه نگاران و کاریکاتوریست‌های فرانسوی و چند پلیس توسط تروریست‌هایی که ظاهراً جزو اعضای القاعده یمن هستند، کشته شدند تا یکی از بزرگ‌ترین حوادث تروریستی دهه‌های اخیر فرانسه رخ دهد و مردم این کشور در مواجهه با این اتفاق قابل پیش‌بینی در بهت و حیرت فرو روند.

«نه به نام من»، جنبش اعتراضی جوانان مسلمان اروپا

همزمان با امنیتی شدن فضای پاریس، واکنش‌های کم‌سابقه‌ای نسبت به این حادثه رخ داد و حتی این واقعه را یازده سپتامبر فرانسه لقب دادند. در همین راستا، تجمعات وسیع و حتی جنبش‌های در فرانسه‌‌ شکل گرفت که یکی از این واکنش‌ها، حرکت کارتونیست‌های جهان برای «شارلی ابدو» بود که با انتشار صدها کاریکاتور در مدت کوتاهی آغاز شد و با گذشت سه روز از این حادثه همچنان استمرار دارد؛ همان طور که تظاهرات در فرانسه در محکومیت حادثه اخیر و همراهی با کشته‌شدگان ادامه دارد.

با این حال، واکنش به حوادث فرانسه با طعنه‌هایی به مسلمانان همراه بود و مشخصاً در تعدادی از کاریکاتورها نیز این طعنه‌ها زده شده بود، حال آنکه جامعه مسلمان فرانسه و رهبرانشان که ۱۰ درصد کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، به محض وقوع این حادثه، موضع‌گیری شفاف و تندی در قبال این حادثه داشتند و عاملان وقوع این حوادث را به شدت محکوم کردند و امروز نیز در تجمعی که با حضور رهبران سایر اقلیت‌های مذهبی برگزار شد، اقدام مشابهی انجام دادند.

«نه به نام من»، جنبش اعتراضی جوانان مسلمان اروپا

این کنایه‌ها و همچنین جو سنگینی که شکل گرفته، واکنش مسلمان‌های اروپا را در پی داشت و گروهی از جوانان مسلمان این کشور‌ها با محوریت جوانان مسلمان انگلیس، حرکتی را آغاز کردند که به نام «نه به نام من / Not in my name» شناخته شد و با همین هشتگ در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد تا مهر باطلی بر ارتباط دادن میان حوادث تروریستی و دین اسلام باشد و حرکتی تازه در مقابل اسلام‌هراسی در اروپای غربی شکل بگیرد.

جوانان اروپایی ضمن محکوم کردن هر نوع جنایتی‌ تأکید دارند، ‌نسبت دادن این جنایات‌‌ به اسلام و مسلمین، بی‌انصافی است. آنها با یادآوری مواردی همچون تحرکات تروریستی «اندرس برینگ برویک» نروژی که با دو حمله وحشیانه 77 تن را در اسلو کشته بود، یادآوری کردند که هیچ‌کس این تروریست را یک «مسیحی» خطاب نکرد و بر دین او تأکید نننمود و طبیعتاً این رویه باید درباره همه ادیان الهی در پیش گرفته شود.


موضوع دیگری که در بسیاری از پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود، درباره انجام چنین اعمالی به نام مسلمانان است و ‌تأکید می‌شود، ‌اگر جنجالی به پا می‌شود، با هر تابلویی انجام شود، ولی نه به نام ما مسلمان. علاوه بر این، شعارهایی درباره وحدت مسلمانان و سایر ادیان مطرح شده و‌ بدین ترتیب، تلاش شده بدین ترتیب، التهابات مقطعی اجتماعی اروپا که ممکن است با رفتارهای احساسی نسبت به مسلمانان گره بخورد، مهار شود.

هشتگ Notinmyname# نماد یکی از معدود حرکت‌های بین‌المللی سال‌های اخیر با تکیه بر رسانه‌های اجتماعی علیه اسلام‌هراسی است که می‌توان برای توسعه‌اش کوشید. بدین ترتیب، ضمن محکوم کردن هر حادثه تروریستی و کشتار در هر نقطه از کره خاکی از جمله پاریس، واکنشی متناسب پیرامون نسبت دادن خشونت به مسلمانان داشت و صراحتاً این نسبت دادن اشتباه را رد کنند. البته این هشتگ پیش از این نیز کارکرد داشت، ولی نتوانسته بود فراگیر شود و با اتفاق اخیر به سرعت گسترش یافت و شناخته شد.


در این حرکت، طرح‌ها و اطلاعات متفاوتی برای غیرمسلمانان ارائه شده که یکی از این نکات درباره پلیسی است که به دست این تروریست‌ها از فاصله نزدیک ‌به سر او شلیک و کشته شد که فیلم این حرکت جنایتکارانه نیز انتشار یافته و البته بخشی از بهت مردم فرانسه به دلیل انتشار همین فیلم بود. این پلیس یک مسلمان است و در همین راستا، برخی با انتشار تصویری با اشاره به مسلمان بودن این پلیس قربانی حادثه اخیر فرانسه، عامل جنایت را نه یک مسلمان، بلکه یک تروریست خوانده است.

همچنین در طرحی با اشاره به جمعیت یک میلیارد و پانصد و هفتاد میلیونی مسلمانان جهان و جمعیت چندده هزار نفری تروریست‌ها، برابر دانستن این ترور‌ها به مسلمانان رشده و در کاریکاتوری دیگر، جلادان داعش از اسیرانشان ‌می‌پرسند: ‌«مسلمان می‌شوید یا کشته می‌شوید؟» که در مقابل اسرا می‌گویند: «اول تو» و در واقع تأکید ظریفی دارد که این تروریست‌ها اصلاً مسلمان واقعی نیستند.

گروهی از جوانانی که جزو آغازگران این حرکت هستند، با انتشار کلیپی برای این حرکت تازه، نسبت به آنچه رخ داده و حوادث اینچنینی واکنش نشان داده‌اند و دیگران نیز با در دست گرفتن پلاکاردهایی با عنوان در نظر گرفته شده برای همین حرکت و انتشار تصاویرشان، مظلومیت مسلمانان جهان و به ویژه اقلیت مسلمان در کشورهای اروپایی را در چنین مقاطع زمانی یادآور شده‌اند.

این کلیپ را در «تابناک» مشاهده می‌کنید.


تعداد بازدید : 48
دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان