بازدید 3415

آصفي: معاونان وزير ورزش با فوتبال بيگانه‌اند

از نظر من فساد در فوتبال زياد نيست و به هر حال در همه جا هستند افراد معدودي که ناسالم کار مي‌کنند اما چون فوتبال يک ورزش فراگير به شمار مي‌رود کوچکترين مساله و فسادي در آن بروز و ظهور بيشتري پيدا مي‌کند.
کد خبر: ۴۶۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳ 06 January 2015
عضو سابق هيات مديره باشگاه استيل‌آذين و استقلال و سخنگوي اسبق وزارت امور خارجه ايران همچنان اخبار و مسائل فوتبال را پيگيري مي‌کند و دانش خوبي در اين زمينه دارد.

حميدرضا آصفي در گفت‌وگو با مردم سالاری بسيار هوشمندانه و با حرفه‌اي‌گري عليه کسي صحبت نمي‌کرد و به اشخاص کاري نداشت. با اين حال برخي حرف‌هاي او نشان مي‌داد که ما مي‌توانيم در ورزشمان با مديريت بهتر رشد بيشتري داشته باشيم. او مطمئن و با شناخت کامل حرف مي‌زد و مثل برخي چهره‌ها و مديران نبود که خبرنگار بخواهد جمله يا کلمه‌اي را به او القا کند. اين هفته فرصتي دست داد تا سفير سابق کشورمان در کشورهاي امارات متحده و فرانسه به برخي سوال‌هاي ما پيرامون مسائل ورزشي علي‌الخصوص فوتبال پاسخ بدهد.

آصفي در مورد ناتواني فدراسيون کشورمان در برگزاري بازي‌هاي تدارکاتي با حريفان ملي قدرتمند سخن گفت و از اينکه ما مي‌توانيم با حريفاني قدر مصاف داشته باشيم و...گفت‌وگوي «مردم سالاري» با آصفي پيش روي شماست.

ابتدا از خصوصي‌سازي سرخابي‌ها شروع کنيم و اينکه آيا شما اميدوار هستيد امسال اين دو باشگاه بزرگ و مردمي به بخش خصوصي واگذار شوند؟

شک دارم. به نظر من اصلا لازم نيست خصوصي‌سازي با اين سرعت شکل بگيرد. اگر کارها مرحله به مرحله و با آرامش پيش برود بهتر است. همين الان هم دو باشگاه استقلال و پرسپوليس مشکلات زيادي دارند. من نمي‌دانم چرا وقتي حرف از خصوصي‌سازي مي‌شود مردم و حتي مسوولان به دو باشگاه بزرگ پايتخت اشاره مي‌کنند اين در حالي است که اکثر باشگاه‌هاي ما دولتي هستند. از تيم‌هاي نظامي گرفته تا تيم‌هاي صنعتي بايد در امر خصوصي شدن مورد توجه قرار گيرند. با اين حال بنده فکر نمي‌کنم با اين روند موضوع خصوصي شدن به سرانجام برسد. در مجموع تمرکز مسوولان فقط روي دو باشگاه به مصلحت نيست و حواشي اين تيم‌ها را زياد مي‌کند.

از طرف ديگر اين روزها برخي عليه فوتبال به گونه‌اي موضع‌گيري مي‌کنند که گويا فساد در فوتبال به اوج خود رسيده است و فوتبال فاسدترين نهاد کشور به شمار مي‌رود. آيا شما با اين فرضيه موافق هستيد؟

خير، از نظر من هم فساد در فوتبال زياد نيست و به هر حال در همه جا هستند افراد معدودي که ناسالم کار مي‌کنند اما چون فوتبال يک ورزش فراگير به شمار مي‌رود کوچکترين مساله و فسادي در آن بروز و ظهور بيشتري پيدا مي‌کند. از طرف ديگر چون ورزشکاران الگوسازان جامعه هستند توقع از اين قشر بيشتر از ساير اقشار جامعه است لذا موضوع داشتن مشکل يا حاشيه اي در فوتبال انعکاس بيشتري در جامعه از خود برجاي مي‌گذارد. با اين حال مسوولان هم در برخورد با مفاسد فوتبال بايد فوري برخورد کنند که به شخصيت مديران يا اشخاص سالمي که در يک مجموعه کار مي‌کنند خدشه‌اي وارد نشود.

امير عابديني مي‌گفت وزير ورزش و جوانان ضعيف‌ترين وزير دولت روحاني به شمار مي‌رود. آيا شما با اين حرف موافق هستيد؟

به نظر من وزارت ورزش وارث يک ورزش خوب و موفق بود و ورزش در طول 4، 5 سال گذشته نتايج خوبي نسبت به ساير عرصه‌ها در دنيا گرفت و اصلا هم در اين مبحث به دلايل آن کاري ندارم اما بايد قبول کنيم وزير ورزش وزارتخانه‌اي را تحويل گرفت که در طول چند سال گذشته عملکرد خوبي از خود به نمايش گذاشته بود. فقط آرزو مي‌کنم وزير بتواند اين موفقيت‌ها را نه تنها حفظ کند بلکه آن را گسترش هم بدهد. به نظر من با سرمايه‌گذاري روي جوانان و استفاده از نخبگان و صاحبنظران، وزارت ورزش و جوانان مي‌تواند به سرمنزل مقصود برسد.

وزارت ورزش و جوانان کارش با قشر جوان جامعه است و بايد با روش اقناعي با مردم مواجه شود و با جوانان رفيق و همراه شود. همانطور که ديديم جوانان ما اگر بخواهند، در رسيدن به اهداف و آمالشان جان هم مي‌دهند که نمونه آن را در 8 سال جنگ تحميلي عليه ايران ديديم. اگر در وزارت ورزش و جوانان جوي حاکم شود که احساس کنند منفک از جوانان و جامعه نيستند آنها به موفقيت‌هاي بيشتري مي‌رسند.

در مورد طلب فدراسيون از فيفا که مي‌گويند به حساب فدراسيون کشورمان واريز شده اما قابل برداشت نيست چه نظري داريد؟

اين موضوع را دقيق پيگيري نکرده‌ام. اما اين مشکلي نيست که حل نشود. وقتي پول به حساب واريز شده به راحتي مي‌توان با همکاري سفارت‌خانه‌ها و وزارت امور خارجه آن را حل کرد. از همه مهمتر اينکه پول فيفا پول هنگفتي نيست و مبلغ آن نيز معمولي است.

در مورد مشکلات باشگاه پرسپوليس که قبلا محمد رويانيان دچار مشکل شد و اکنون هم حميد رضا سياسي هم خود دچار مشکلي شده و تيم پرطرفدار پرسپوليس هم به حاشيه رفته است صحبت کنيد. چرا بايد در ورزش ما شاهد چنين مسائلي باشيم؟

در اين خصوص افرادي که پرونده مديران پرسپوليس را بررسي مي‌کنند مي‌دانند چه مشکلات يا مسائلي در پرونده آنها بوده است اما اميدوارم سياسي از اين مشکل رها شود و در مجموع فضاي ورزش ما نبايد به گونه‌اي شود که هيچ مدير يا سرمايه‌گذاري رغبتي براي کارکردن نداشته باشد و اعتماد به نفسش از بين برود. مديراني که در پرسپوليس و استقلال فعاليت مي‌کنند بايد بدانند باشگاه‌هاي فوتبال ما بنگاه‌هاي اقتصادي نيستند.

در ورزش ما برخي فکر مي‌کنند اگر آدم‌هاي سياسي حضور داشته باشند ايراد دارد اما نمي‌خواهم اسم ببرم برخي مديران گذشته پرسپوليس شعور سياسي بالايي داشتند و مي‌توانستند ناجي اين تيم باشند. به هرحال اين بر مي‌گردد به چيدمان افراد و مديراني که بايد در باشگاه‌ها کار کنند. مديري که براي اداره باشگاه‌هاي بزرگي مثل پرسپوليس و استقلال انتخاب مي‌شود بايد در تمامي‌ زمينه‌ها از بعد اجتماعي گرفته تا فرهنگي، اقتصادي، ورزشي و... ظرفيت و دانش بالايي داشته باشد.

نظر شخص شما در مورد کارلوس کي‌روش سرمربي تيم ملي چيست؟

تاکنون که نتايج خوبي گرفته است و همانطور که در قراردادش هم ذکر شده گويا عملکرد او در جام ملت‌هاي استراليا 2015 در ادامه همکاري‌اش مهم است. کي‌روش مربي بزرگ و حرفه‌اي به شمار مي‌رود اما در کشور خودمان نيز مربيان خوبي داريم. در جام جهاني نيز مربيان وطني بودند که مي‌توانستند مثل او نتيجه بگيرند. البته اين نظر من است.

اخبار باشگاه استقلال را هم پيگيري مي‌کنيد؟

بله، خوشبختانه مشکلات استقلال مثل پرسپوليس نيست ضمن اينکه افشارزاده مدير عامل اين باشگاه مديري ورزشي به شمار مي‌رود و با حواشي ورزش بيگانه نيست. در مجموع هيات مديره استقلال ورزشي‌تر است و اي‌کاش فتح‌الله‌زاده را هم به عنوان يک مدير با تجربه در هيات مديره حفظ مي‌کردند. در پرسپوليس ثابت شد آنهايي که براي اين تيم تصميم‌گيري کردند به کارشان آشنا نبودند.

منظورتان اميررضا خادم است؟

نه: من اصلا به شخص يا مدير خاصي کاري ندارم اما معتقدم در نحوه چيدمان مديريتي دو باشگاه بسيار بد عمل کردند و کاملا مشخص است که از افراد صاحب صلاحيت کمتري در ترکيب هيات مديره دو تيم استفاده شده است. پرسپوليس وضعيت بدتري دارد واقعا براي اين تيم دعا مي‌کنم.

وزير ورزش رسما اعلام کرده که بين کارلوس کي‌روش و سرمربي اسکواش فرقي قائل نيست و همين حرف‌ها و برخوردهاي محمود گودرزي باعث شده مردم فکر کنند او با فوتبال ضديت دارد. شما در اين زمينه چه نظري داريد؟

به نظر من گودرزي هم قبلا ورزشکار بوده بعيد مي‌دانم او وزير ضد فوتبالي باشد. سجادي معاون او هم هم زماني فوتبالي بودهه اما ظاهرا برخي از معاونان گودرزي از ورزش شناخت خوبي ندارند.

همه مي‌دانيم فوتبال پرطرفدارترين و فراگيرترين ورزش کشور و حتي دنياست. هرکس بخواهد با فوتبال ضديت کند به خودش ضرر مي‌رساند چون فوتبال در جامعه و خانواده‌ها جا افتاده و هرجا مردم فوتبال و اخبار آن را دنبال مي‌کنند. به نظر من برخي معاونين وزير زياد فوتبال را نمي‌شناسند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار