بازدید 19151

تجارت گوشت شکار در دنا

اوايل دهه 80 سازمان محيط زيست، در دنا بيش از 3 هزار راس کل و بز را شمارش کرد.به گفته فعالان محيط زيست دنا، اين تعداد به علت شکار به زير 2000 راس رسيده است.
کد خبر: ۴۶۳۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹ 04 January 2015
خريد و فروش گوشت حيات وحش منطقه حفاظت شده دنا، در شهرهاي سي سخت و ياسوج به صورت علني صورت مي‌گيرد، قيمت هر کيلو گوشت از 40 تا 60 هزار تومان بنا به سن شکار در نوسان است. منطقه حفاظت شده دنا که در چند استان پراکنده است، محل زيست گونه‌هاي متنوع وحوش بوده و در سال‌هاي اخير به دليل سوء مديريت، مورد هجوم شکارچيان زيادي بوده و همين هجوم مسلحانه به دنا سبب بروز چنديدن حادثه منجر به قتل در سال‌هاي گذشته شده و جمعيت حيات وحش را بنا به اظهارات محيط‌بانان دنا به زير 1500 راس رسانده است.

به گزارش آنا، قتل چند شکارچي به دست محيط‌بانان و مجروح شدن چند محيط‌بان به دست شکارچيان، از سال 86 تاکنون پرونده منطقه حفاظت شده دنا را به دادسراهاي جنايي کشور وارد کرد و همين موضوع سبب شده کشتار حيات وحش در دنا با آسودگي بيشتري صورت بگيرد.

اکنون حکم اعدام دو محيط بان منطقه حفاظت شده دنا (اسعد تقي‌زاده و غلامحسين خالدي) قطعي و بر اساس آخرين اطلاعات آنها در انتظار حکم استيذان رئيس قوه قضاييه هستند. با اين حال سازمان محيط زيست و گروه‌هاي غير دولتي نتوانسته‌اند رضايت خانواده مقتولان را بگيرند.يک فعال اجتماعي و از مديران پيشين شهرستان سي سخت مي‌گويد: در سفري که هفته پيش به شهر ياسوج داشتم به شکل عجيب و به طور مکرر تماس‌هايي داشتم که خواهان فروش گوشت تازه شکار به من بودند. دليل اينکه مرا براي تماس انتخاب کرده بودند، شايد اين بود که زماني در اين شهر مسئوليت داشتم و دلالان فروش گوشت شکار به من گفتند، گوشت تازه کل و بز دنا به قيمت 40 تا 60 هزار تومان قابل خريد و فروش است. من هنوز در شوک هستم که چند نفر در چند روز پشت سر هم، اينقدر آزادانه تماس داشتند که اگر گوشت شکار نياز داري خريداري کنيم. براي من که در سي سخت به طبيعت علاقمند شده بودم آزاردهنده است و آنطور که با مردم محلي صحبت مي‌کردم ارتباط عجيبي بين بي‌انگيزگي محيط‌بانان و دست باز شکارچيان وجود دارد. شکارچي ها ديگر از محيط زيست نمي‌ترسند و آزادانه شکار مي‌کنند.

وي با تاکيد بر اينکه در سال 83 که در دنا بودم، با چشم غير مسلح به فاصله نزديکي از شهر سي سخت مي‌توانستيم حيات وحش را ببينيم گفت: بارها در مسير‌هاي کوهپيمايي گونه هاي بز و پازن(بز پير شده) را مشاهده مي‌کرديم که غروب‌ها تا نزديکي باغ‌هاي شهر سي‌سخت که در دامنه دنا است، پايين مي‌آمدند. آن زمان شکار هم بود اما خيلي کم بود و البته خانم ابتکار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست بود و ما شاهد پيگيري هاي جدي مسئولان محيط زيست وقت بوديم و نمي‌دانم دليل اين بي‌انگيزگي چه مي‌تواند باشد.وي اظهار کرد: در اوايل دهه 80 مسئولان محيط زيست اذعان داشتند که بيش از 3 هزار راس کل و بز در دنا شمارش شده است. در حالي که اگر نيمي از آنها ماده باشد و اگر در طول يکسال شکار صورت نگيرد مي‌توانست يکساله به 6 هزار راس افزايش يابد، در حالي که آمارهاي فعلي آمار نگران کننده و هشدار دهنده است و بعضا شنيده مي‌شود اين آمار تا 1500 و زير 1000 رسيده است.

روزانه در دنا شکار صورت مي‌گيرد،اين را دلال هاي گوشت شکار مي‌گويند آنها براي تاييد تازه بودن گوشت ضمانت هايي مي‌دادند.ميان اولين و آخرين تماس با يکي از فروشندگان گوشت شکار در دنا، 5 روز فاصله بوده است که فروشنده ضمن تاکيد بر اينکه «در صورتي شما مشتري باشيد و من مطمئن باشم، براي شما ثابت مي‌کنم که اين گوشت خريداري شده متعلق به چند روز اخير است.»

يکي از کساني که با فروشندگان شکار ارتباط دارد به آنا مي‌گويد: سفارش بسياري به واسطه شکارچيان داده مي‌شود و آنها روزانه شکار مي‌کنند، حتي اين سفارش از سوي مديران استاني نيز بوده است و شکارچيان علاوه بر شکار در دنا در مناطق حيات وحش خيز استان‌هاي اصفهان، يزد و فارس و... نيز شکار مي‌کنند. وي تاکيد کرد: شکار آنها غير قانوني است و به دليل آشنايي دقيق به منطقه قادر به استتار طي سه شبانه روز در دنا هستند و در يکي از تعقيب و گريزها گويا آنها سه شبانه روز در منطقه‌اي‌ پنهان شدند که محيط زيست نتوانست آنها را پيدا کند.

واکنش سازمان محيط زيست

در اين ميان محمد مجابي، قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست در مورد نحوه رسيدگي به چنين تخلفات آشکاري که حيات وحش کشور را تهديد مي‌کند، گفت: امسال در رابطه با صيد و شکار در دنا چه به صورت قانوني چه غير قانوني شکايتي را دريافت نکرده ايم و صرفا زماني اين موضوع به ما مربوط مي‌شود که شکايت نامه اي به دست سازمان برسد تا ما از طريق معاونت حقوقي پيگيري کنيم.با اين حال علي تيموري مديرکل دفتر حفاظت و مديريت شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست در واکنش به خبر خريد و فروش گوشت شکار گفت: اين پرونده بايد در داسراي ويژه بررسي شود و اگر اتفاقي افتاده باشد بايد يگان حفاظت محيط زيست در اين باره نظر بدهد.

همچنين سرهنگ حميدرضا خيل‌دار فرمانده يگان حفاظت سازمان محيط زيست گفت: تخلف در همه جاي کشور به وقوع مي‌پيوندد و يکي از معضلات ما کمبود نيروي انساني در محيط زيست است چرا که ساختار ما ظرفيت 10 هزار و 500 نيروي حفاظتي را دارد در حاليکه ما تنها 2500 نفر نيروي محيط بان داريم.وقتي کمبود نيرو داريم و منطقه‌اي مانند پارک ملي دنا که بايد روزانه با 50 محيط‌بان اداره شود، تنها با 4 محيط بان اداره مي‌شود که يکي از دلايل بروز تخلف گسترده در اين منطقه نبود نيروي انساني است که شبيه به ديگر مناطق کشور است.وي تاکيد کرد: گزارش مکتوب خريد و فروش گوشت شکار بايد به دفتر حفاظت سازمان محيط زيست ارسال شود تا بعد از بررسي به دفتر عمليات اطلاعات ناجا سپرده و سپس همکاران ما در ياسوج عمليات پيگيري را آغاز کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی