بازدید 14383

مرورگر آینده مایکروسافت با نام Spartan و تفاوت های آن با IE

حتما این خبر به گوش شما نیز رسیده است که مایکروسافت در حال طراحی و تولید مرورگر جدیدی است که قرار است در نسخه 10 ویندوز جایگزین مرورگر فعلی و با سابقه IE شود. نام این مرورگر جدید Spartan گذاشته شده است و تفاوت هایی ذاتی با مرورگر پیشین خواهد داشت. بگذارید نگاهی به تفاوت های این مرورگر جدید با IE داشته باشیم.
کد خبر: ۴۶۲۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰ 31 December 2014
مرورگر آینده مایکروسافت با نام Spartan و تفاوت های آن با IEحتما این خبر به گوش شما نیز رسیده است که مایکروسافت در حال طراحی و تولید مرورگر جدیدی است که قرار است در نسخه 10 ویندوز جایگزین مرورگر فعلی و با سابقه IE شود. نام این مرورگر جدید Spartan گذاشته شده است و تفاوت هایی ذاتی با مرورگر پیشین خواهد داشت. بگذارید نگاهی به تفاوت های این مرورگر جدید با IE داشته باشیم.

به گزارش «تابناک» هرچند وب سایت ZDNet روز گذشته این مطلب را عنوان کرده است که مرورگر جدید مایکروسافت قرار است با نام اسپارتان جایگزین اینترنت اکسپلورر شود، اما موضوع تدوین و طراحی مرورگر جدید برای ویندوز از چندی پیش مطرح است و تیم تولید و توسعه این مرورگر در چند نوبت پیش از این در خصوص طراحی و تدوین مرورگر جدید با نام کد اسپارتان مطالبی را منتشر کرده بودند.

به شکل خلاصه این مرورگر جدید قرار است همچنان از موتور رندر قبلی مایکروسافت یعنی Trident در برابر موتور Webkit گوگل کروم و Gecko در فایرفاکس استفاده کند. همچنین پردازشهای جاوا اسکریپت در این مرورگر همانند سابق بر عهده موتور Chakra خواهد بود.

در خصوص شکل و شمایل ظاهری این مرورگر نیز هیچ کس تا کنون هیچ ایده ای نداده است و هیچ تصویر نمونه یا مفهومی از این مرورگر جدید در فضای نت به شکل رسمی منتشر نشده است. همچنین نام اسپارتان تا کنون یک نام کد است و دقیقا مشخص نیست که آیا در آینده این مرورگر جدید با همین نام منتشر شود یا خیر.

مرورگر آینده مایکروسافت با نام Spartan و تفاوت های آن با IE

تفاوت های مرورگر اسپارتان با IE در چیست؟

اگر در پشت صحنه قرار نیست اتفاق خاصی برای مرورگر جدید مایکروسافت رخ دهد و موتورهای پردازشی و رندر همان موتورهای سابق باشند، پس تفاوت اصلی مرورگر اسپارتان با IE در چه خواهد بود؟

در ماه سپتامبر، وب سایت Neowin در گزارشی پرده از راز اسپارتان و مرورگر جدید برداشت. البته در آن زمان هنوز هیچ نامی از کد اسپارتان برده نشده بود و هنوز مرورگر جدید با نام IE خطاب میشد البته در نسخه 12 – اینجا. در این گزارش یاد شده که مرورگر آینده در ظاهر بسیار شبیه به مرورگر های فایرفاکس و گوگل کروم خواهد بود و مهمترین نکته در خصوص آن این است که از افزونه ها پشتی بانی خواهد کرد:

واسط کاربری کاملا Flat بوده و تلفیقی از کروم و فایرفاکس است. تب ها مستطیل شکل بوده و از منتها الیه سمت چپ و بالای مرورگر آغاز میشوند و در بالای نوار آدرس قرار دارند. این طرح شباهت بسیار زیادی به گوگل کروم دارد اما همچنان آرایش Flat مایکروسافت در آن به چشم میخورد. دکمه های Back، Refresh و Home در کنار نوار آدرس و دقیقا مشابه جای گیری آنها در گوگل کروم قرار دارند.

این توصیفی است که Neowin از واسط کاربری اسپارتان – که در آن زمان IE 12 خطاب میشد – بدست داده است. ضمن آنکه گفته شد که مهمترین نکته در این مرورگر اضافه شدن پلاگین ها یا افزونه ها به آن است.

اما سوای واسط کاربری آنچه به لحاظ فنی قرار است در مرورگر آینده مایکروسافت شاهد تغییر آن باشیم پیش از این در پستی که در وبلاگ تیم IE در ماه مه منتشر شده قابل دریافت است – اینجا. البته در این پست هیچ اشاره ای نشده است که همه این تغییرات در نسخه آینده IE یا همان اسپارتان فعلی وجود خواهد داشت. اما گفته شده که این امکانات در حال تدوین و توسعه میباشد.

این امکانات جدید عبارتند از پشتیبانی از HTTP/2 که نسل بعدی پروتکل HTTP است، کدهای جاوا اسکریپت مربوط به Web Audio، امکان Media Capture برای استریم های محلی Audio/Video و ES6 برای برنامه نویسی غیر همزمان یا اسینکرون. همچنین در این پست اشاره شده است که امکانات بسیاری نیز در نسخه آینده وجود خواهد داشت که تا کنون اشاره ای به آنها نشده است.

مرورگر آینده مایکروسافت با نام Spartan و تفاوت های آن با IE

دلایل تدوین و طراحی یک مرورگر جدید

به نظر میرسد که مایکروسافت همزمان با فلسفه جدیدی که در نسخه آتی ویندوز یعنی 10 در پی گرفته است نیاز اساسی به تغییر و تحولات جدید در مرورگر تاریخی خود دارد. به ویژه آنکه سرعت رشد مرورگرهای کروم و فایرفاکس در بازار مرورگرها به شدت درحال افزایش است.

به ویژه آنکه اغلب امکانات جدید در مرورگر اسپارتان مربوط به واسط کاربری آن و اضافه شدن امکان تقویت مرورگر و عملکرد آن با پلاگین ها و افزونه ها، میباشد، و در پس زمینه همچنان موتورهای قبلی به کار خود ادامه میدهند، میتوان گفت که مایکروسافت قصد دارد علیرغم قدم در مسیر جدید، همچنان داشته های سابق خود را حفظ و آنها را به گونه ای متفاوت توسعه و ترقی دهد.

با همه این احوال به نظر میرسد که اسپارتان یکی از مواردی است که مایکروسافت قصد دارد به وسیله آن ویندوز 10 را برای مخاطبان خود جذاب تر از همه نسخه های دیگر ویندوز سازد. گفته میشود که IE و اسپارتان هر دو بر روی این ویندوز در دسترس خواهند بود و هیچ بعید نیست که اسپارتان علاوه بر ویندوز 10 برای استفاده بر روی سایر سیستم عامل های دسکتاپ و موبایل دیگر از جمله اندروید نیز منتشر شود. باید منتظر ماند و در آینده تحولات را پیگیری کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
اونوقت نرم افزارهای اتوماسیونن اداری ایرانی مثل فرزین آیکن و چارگون و همکاران سیستم و برید که بر پایه IE هستند باید بروند بوق بزنند.
پاسخ ها
مهدی
| United States |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
همه چیمون به همه چیمون میاد دیگه. صنعت نرم افزارمونم مستثنی نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
نسخه جديد اتوماسيون اداري همكاران سيستم رو نديديد! وابسته به هيچ مرورگري نيست و روي تمام مرورگرها كار ميكنه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
شرکتهای بزرگی همچون مایکروسافت وقتی محصول جدیدی طراحی میکنند، حتما پشتیبانی محصولات قبلی را در آن لحاظ میکنند.
در ضمن وقتی که برنامه نویسی بر اساس پلتفرم دات نت باشد، حتما با تمامی تولیدات مایکروسافت همخوانی دارد.
بله چون خیلی زود جو گیر میشیم باید هم همه چیزمون به همه چیزمون بیاد آقا مهدی! تا طرف بوق زد شما دستپاچه شدی.
یکی از فعالان عرصه اتوماسیون
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
بوووق بووووووق بوق بوق بووووووووووووووووووووووووق
به نمایندگی از همکاران
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
با تشکر از همکاران سیستم محترم !!
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
انوماسیون همکاران سیستم و فرزین و همه اینها یه چرندن! همه شون بیخودن فقط ملتو دارن میچاپن
ما از اسپارتان و 300 متنفریم. این مرورگر رو تحریم میکنیم. مرگ بر امریکا
پاسخ ها
عرفان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
حاجی فازت چیه؟
سیاوش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
خوبه ایرانی نیستی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
باحال بود عرفان :-D
دستیار صوتی کورتانا (Cortana).....اکسپلورر اسپارتان......یوزر اکانتم بزارن (مستر چیف Master Chif) اسم ویندوزم بزارن هیلو (Halo) کار تمومه....تلفیق محصولات و تبلیغات با هم عالیه .......مایکرو حرف نداره....
پاسخ ها
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
ناشناس عزیر
شما که چنین عقیده ای دارید ، به نظر بهتر است کلیه نرم افزار های میکروسافت رو تحریم کنید
فارسي را پاس بداريم. لطفا اصلاح نماييد: "...بگذارید نگاهی به تفاوت های این مرورگر جدید با IE داشته باشیم."
را اصلاح نماييد. پيشنهاد مي شود از اين جمله استفاده كنيد:
به تفاوت های این مرورگر جدید با IE نگاهی مي اندازيم.
پاسخ ها
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
همين تعصب بيجاتون هست كه بعد از چند سال تحصيل دانشجو يك جمله انگليسي بلد نيست
فكرمونو داديم به ايميل بگيو رايان نامه و...
اینجوری بشه که سیستم جامع دانشگاهی گلستان که فقط با IE باز میشه، به متروکه تبدیل میشه :)))))))
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
دانشگاه ها چند ده میلیون پول بی زبون دادن بابت این نرم افزار واقعا مزخرف عصر حجری!
behnam
| Sweden |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
درود بر تو دوست خوب.
خواهش می کنم از واژه " پارسی" استفاده کنید.چرا که واژه "فارسی" ریشه عربی دارد.پس اگر میخواهید در گفتار خود بدرستی واژه برسید بیشتر توجه کنید.سپاس
آشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
سیستم گلستان روی کروم هم قابل دسترسیه ، کافیه افزونه IE TAB رو نصب کنید و صفحه گلستان یا هر سایت دیگه ای که نیاز به IE داره با کمک این افزونه اجرا کنید . هرچند منم موافق درپیت بودن این تکنولوژی در ایران هستم .
من یه برنامه نویس ام این IE ما رو بیچاره کرده یه کد می نویسیم در همه مرورگرها به یک شکل اجرا میشه با IE یه شکل دیگه
اگه قراره موتورش باز همون قبلی باشه که همون بهتر نیاد
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
واقعا همینطوره، اصلا آی ای دیوانه هست.
یه توسعه دهنده وب
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
منظورتون کدوم نسخه است؟
در نسخه 11 این مشکلات وجود ندارد
اگه منظورتون نسخه های 9،8 و 6 هست باید خدمت شما عرض شود که نسخه های قدیمی تر کروم و موزیلا هم همینطوری هستند، مثلا کروم 3.50
مشکل از این چیزا نیست ، کاربران باید از ابزار بروز استفاده کنند
اجرای تکنولوژی های 2014 روی ابزار هایی که به سال های 2005 و2008 برمیگرده ، نتیجه اش میشه بیچارگی توسعه دهندگان
مثل ترمز ABS و کیسه هوا روی پراید می مونه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
موافقم، به همین خاطر هست که نمیشه یه سایت کاملا شکیل و جذاب طراحی کرد.
متاسفانه خیلی ها اون علامت آبی رنگ معروف رو به معنی اینترنت می دونن و اصلا با کروم و فایرفاکس آشنایی ندارن. درضمن IE نسخه 9 به قبلش رو برای طراحی وب کلاً باید فراموش کرد (یا اینکه طراحی ساده انجام داد)
اسپارتان انگار میدون جنگه ! احمقا !
مرورگر اینترنت ویندوز خیلی پیشرفت کرده ولی چون با نام قبلی منتشر شده، از نظر افکار عمومی همون کیفیت مرورگر 8 یا 7 رو داراست، تغییر نام حرکت مناسبی است.
پاسخ ها
قطره
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
بله درسته
نسخه 11 مشکلات قبلی رو رفع کرده
خب ما ایرانی هستیم و این اسم را خیلی دوست نداریم.
از سایت وزین تابناک خواهش میکنم لااقل برای یکبار هم که شده کاری کنه که قبل از اومدن یک تکنولوژی خودمون باشیم که براش اسم میگذاریم.
پیشنهاد میکنم در یک نظر سنجی یک اسم جدید ایرانی برای این مرورگر انتخاب کنیم. تا لااقل در ایران اسم خودمونو برای این مرورگر داشته باشم.
یه جورایی هم به گوش اونایی که این اسم رو گذاشتن میرسه تا بدونن که مردم ایران سیب زمینی نیستند!
اسپارتان دسیسه جدید استکباره باید مسولان به فکر مقابله به مثل باشند.
در چند سال اخیر سرعت مرورگر IE شدیدا افزایش پیدا کرده و ضمن زیبایی بیشتر ، دیگه خبری از کندی نیست . تنها مشکل دائمی IE از نظر کاربران نداشتن تنوع افزونه ای هستش . برای مثال با نصب افزونه ی poper blocker ( که به همه ی دوستان شدیدا توصیه میکنم )در کروم میشه جلوی تبلیغات اینترنتی به صورت پاپ آپ ( صفحه هایی که ناخواسته باز مشن ) رو گرفت اما IE به هیچ وجه نمیتونه از این قابلیت استفاده کنه .از افزونه های دیگه ی کروم که خیلی کاربردی هستن میشه به AdBlock و Adblock Plus و Allow Right-Click و FlashBlock و Google Mail Checker و Google Translate و Hover Zoom و IE Tab و JavaScript Popup Blocker و Poper Blocker و IE Tab نام برد که توضیح در مورد هر کدوم نیاز به یک پست کلی از طرف تابناک داره .
ببینم کسی هم هنوز با اکسپلورر کار میکنه؟
پیشبینی میشد این جابجایی انجام بشه
امیدوارم این خوب باشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار