بازدید 6971
در گفتگو با یک کارشناس بررسی شد؛

9 عاملی که بورس ایران را بهم ریخت/ چرا کسی به داد بازار سرمایه نمی‌رسد؟

فرسایش، رکود و دردسرهای سهامداری در بازار سرمایه. هیچ یک از سرمایه گذاران تالار شیشه‌ای حافظ این روزها از این سه ویژگی نامطلوب خلاصی ندارند. بورس از دی ماه پارسال تا به امروز در خلسه‌ای فرو رفته که معلوم نیست چه زمانی از آن بیرون خواهد آمد.
کد خبر: ۴۶۲۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶ 30 December 2014

فرسایش، رکود و دردسرهای سهامداری در بازار سرمایه. هیچ یک از سرمایه گذاران تالار شیشه‌ای حافظ این روزها از این سه ویژگی نامطلوب خلاصی ندارند. بورس از دی ماه پارسال تا به امروز در خلسه ای فرو رفته که معلوم نیست چه زمانی از آن بیرون خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، فرسایشی شدن روند معاملات بازار سهام و تداوم آن تا به امروز حتی با جابه جایی ریاست سازمان بورس هم متوقف نشده است.

بورس تهران این روزها با ضعف اعتماد از سوی سرمایه گذاران مواجه شده و معلوم نیست چه زمانی به این وضعیت پایان داده می شود.

در این میان، فطانت فرد نیز با وجود سپری شدن حدود 2 هفته از تکیه او بر صندلی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، هنوز برای بازار سرمایه ایران هیچ برنامه مدون و عملی ارایه نکرده و تنها به تداوم راه مدیریت پیش از ریاست خود اکتفا کرده است.

اما تداوم روند فرسایشی بازار سرمایه تا چه زمانی ادامه دارد و چرا هنوز هیچ استراتژی برای توقف آن اعلام نمی شود؟ چه اتفاقی در بازار سرمایه رخ داده که همچنان سهام شرکت‌ها با درجا زدن قیمت ها مواجه هستند؟

برای یافتن پاسخ به پرسش‌های فوق به سراغ مهدی کساییان، کارشناس و تحلیلگر خبره بازار سرمایه رفته ایم. گفتگوی تابناک اقتصادی با وی را در ادامه بخوانید:

-به عنوان نخستین پرسش ، تعریف شما از استراتژی چیست؟

استراتژی فن و علم توسعه و به کارگیری قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی ملت، هنگام جنگ و صلح، به منظور تأمین حداکثر پشتیبانی از سیاستهای ملی و افزایش احتمال دستیابی به نتایج مطلوب برای کسب حداکثر پیروزی و حداقل شکست است.

- بسیار خوب، اما بهترین استراتژی در بازار سرمایه فرسایشی کنونی چگونه تعریف می شود؟ از نظر شما چه عواملی باعث شده که بورس با درجا زدن قیمت سهام در یک سال اخیر مواجه شود؟

متاسفانه بازار مدتی است که وضعیت بحرانی را طی می کند. تجربه 10 سال گذشته و دیدن شرایط بسیار بد و ریزش‌های بسیار سنگین در بازار بورس این چنین بازاری اصلا سابقه نداشته است.

مشابه این بازار و فرسایش تا این حد تاکنون دیده نشده است. شاید بسیاری از دوستان بگویند که بازارهای ریزشی یکی دو سال گذشته و یا ریزش چند سال پیش خیلی سنگین تر از وضعیت فعلی بود، درست است آن بازار ها بسیار سنگین ریختند اما آنچه که مسلم است تکلیف همه روشن بود. در این بازار هیچ خبر و شایعه ای دیگر رخ نشان نمی دهد، بازار به نهایت قهقرای خود فرو رفته است و وضعیت سنگینی برای بازار به وجود آمده است؛ عواملی که باعث چنین وضعیتی شده اند شامل:

-عدم مشخص بودن وضعیت مذاکرات

- بالا رفتن قیمت دلار و انواع ارزها نزدیک به 15 تا 20 درصد در یک ماه اخیر

- نداشتن یا اعلام نکردن هیچ گونه برنامه مدون و جدید برای بازار توسط رئیس جدید

- عدم حمایت دولت از بازار ولو به صورت لفضی و حمایت روانی

- بخشنامه های ضد و نقیض بانک مرکزی و ایجاد قوانین و بخشنامه ها به صورت روزانه در این بانک

- بد بینی اهالی بازار به وضعیت فعلی بورس

-عدم حمایت حقوقی ها به جهت مشخص نبودن برنامه ریاست جدید سازمان و دولت در قبال سازمان

- افت ناگهانی و به شدت قیمت نفت در بازارهای جهانی و شائبه کمبودشدید منابع در بودجه

- مشخص نبودن وضعیت بودجه در سال آینده و بسیاری دلایل ریز و درشت دیگر

اینها نمونه هایی از وضعیت‌هایی بود که بازار را به اینجا کشاند در این نوع بازارها که به نام فرسایشی معروف است، هیچ برنامه و استراتژی مشخصی را نمی توان معرفی کرد شاید بهترین استراتژی در این بازارها فروش سهام و خرید در وضعیت مطلوب بازار باشد اما این هم استراتژی محسوب نمی شود این فقط یک برنامه نخ نمایی است که توسط بسیاری از تحلیلگران گفته میشود.

با این وضعیت ، دورنمای بازار سرمایه به کدام سو خواهد رفت؟

باید دانست بازار فرسایشی قابل پیش بینی نیست اما امیدوارم شاخص در جهت تحلیلهای یک سال و نیم گذشته در حرکت نباشد، آن زمان حد روانی جمع شدن فنر حرکتی شاخص برای رشد خوب بازار را ریزش تا حد 65000 واحدی دانستم که براساس تحلیل‌های تکنیکال رسیدن به این سطح ممکن بود اما بازار در شاخص 70000 واحد واکنش خوبی نشان داد و خود را بالا کشید تا به نوعی این تحلیل را نقض کرده باشد.

همانطور که چند وقتی است که در بازار شاهد تحرکات خاصی از جانب حقوقی ها هستیم که نشان از ایجاد کندل‌های کاذبی دارد که تحلیلگران را به اشتباه پیش بینی می رساند. احتمال می رود که رشد بازار در چند هفته گذشته به سبب ایجاد این گونه کندل‌های کاذب بوده باشد تا بتوانند در شرایط مساعد اقدام به خروج از سهم های خود نمایند و در قیمت‌های پایین تر اقدام به خرید کنند.

- با این اوصاف، چه انتظاری از رئیس جدید سازمان بورس برای بهبود وضعیت بازار سهام می رود؟

به هر جهت از دولت در جهت انتخاب ریاست جدید سازمان انتظاراتی می رفت که با این همه انتقادی که به دولت قبل در جهت انتخاب‌های روسای سازمانی داشت، حداقل خودش این اشتباه را انجام ندهد و رئیسی بر مهمترین سازمان اقتصادی کشور بگمارد که از چند و چون بازار سر رشته ای طولانی داشته باشد و به نوعی خبره بازار باشد.

معمولا وقتی رئیس جدیدی برای یک سازمان و آن هم این سازمان مهم انتخاب می شود از چندین ماه قبل با او صحبت‌هایی شده است و مردم با معارفه رئیس جدید انتظار دارند تا برنامه هایی سازنده حداقل در حد حرف از او بشنوند اما رئیس جدید هیچ برنامه جدیدی برای بازار سرمایه اعلام نکرده و همین موضوع تاثیرات خاصی خود را هم در بازار داشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار