بازدید 7999
چرایی حل نشدن آلودگی هوای تهران در گفت‌وگو با حسین طلا؛

متاسفانه از باد و آب و هوا هم برداشت سیاسی می‌شود

باید این واقعیت را بپذیریم که در استان تهران بیش از دوازده میلیون نفر زندگی می‌کنند که باید به سلامتشان پرداخته شود؛ بر این اساس، می‌بایست هم اجرا، هم تقنین و هم قضا باید در کنار هم در این راستا حرکت کنند نه اینکه توقع داشته باشیم چنین مسئولیت خطیری را مجمعی به انجام برساند که ماهیتا چنین توان عملیاتی ای را در اختیار ندارد.
کد خبر: ۴۶۲۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹ 29 December 2014
هر چه در سایه اقداماتی چون توقف تولید بنزین در پتروشیمی ها و بعد واردات بنزین پاک، پایتخت و ساکنان پرشمارش پاک ترین تابستان در سالها و چه بسا ده اخیر را تجربه کردند، مدتی است که با شروع فصل سرما و بروز پدیده وارونگی جوی، میزان آلودگی هوای پایتخت به مرز هشدار رسیده ولی اظهار نظرهای سیاسیون مانع از آن می‌شود که نقد منصفانه ای در این باره بشویم.

به گزارش «تابناک»، حسین طلا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: بنده معتقدم که آلودگی هوا تحت تاثییر فاکتورهای متعددی است و جست‌وجوی ریشه آن در یک مولفه مانند بنزین درست نیست؛ هم حمل و نقل در آن تاثیر دارد، هم شرایط جوی در آن موثر است، هم به سوخت ارتباط دارد، به ساخت و ساز و خیلی چیزهای دیگر و این گونه نیست که تنها از بنزین نشات گرفته باشد که با رفع آلودگی آن بتوان به هوای پاک رسید.

وی می‌افزاید: متاسفانه پاسخگویی به مسائل در مواجهه با رسانه ها سیاسی‌ست و در سایه این سیاست زدگی، برنامه هایی برای رفع آلودگی ارائه می‌شود که شعاری است نه عملیاتی. اینجاست که یکی از خوبی های بنزین وارداتی و بد بودن بنزین تولید داخل می‌گوید و دیگری عکس این موضوع را مدعی می‌شود و متاسفانه شاهدیم که حتی از باد و آب و هوا هم برداشت سیاسی می‌شود.

دبیر مجمع نمایندگان استان تهران در پاسخ به این سوال که چرا در مجمع استانی برای سیاست زدایی از این مقوله ورود نکرده و مستندات طرفین را برای روشن شده حقیقت دریافت و بررسی نمی‌کنید، می‌گوید: هم موضوعات در مجموعه شهر تهران، استان تهران و در کل کشور زیاد است و هم توان بهره برداری، پژوهشی و مطالعاتی مجمع اینقدر نیست که بتوانیم در چنین موضوعاتی ورود کنیم. به عنوان مثال درباره مبارزه با مواد مخدر جلساتی برگزار کردیم که چون مسئولان اجرایی پای کار نیامدند،  توفیق چندانی از آن حاصل نشد.

طلا با تاکید بر اینکه باید این واقعیت را بپذیریم که در استان تهران بیش از دوازده میلیون نفر زندگی می‌کنند که باید به سلامتشان پرداخته شود، می‌افزاید: بر این اساس، می‌بایست هم اجرا، هم تقنین و هم قضا باید در کنار هم در این راستا حرکت کنند نه اینکه توقع داشته باشیم چنین مسئولیت خطیری را مجمعی به انجام برساند که ماهیتا چنین توان عملیاتی ای را در اختیار ندارد و حتی اگر از نهادهایی مانند مرکز پژوهش های مجلس برای این موضوع کمک بگیرد، باز به این دلیل که توان عملیاتی ندارد، نخواهد توانست کاری از پیش ببرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مهم ترین ضعفی که در این راستا به چشم می‌خورد، فقدان نقشه راه برای تهران است، می‌گوید: آیا کسی می‌داند که تهران قرار است تا کجا بزرگ شود و برای این بزرگ شدن چه ملزوماتی دارد و با چه مشکلاتی دست به گریبان است؟ متاسفانه باور عمومی غلطی درباره تهران وجود دارد که این است که «تهران برخوردار است»؛ در حالی که وقتی وارد سرانه ها می‌شوید، با واقعیاتی مواجه می‌شود که نشان می‌دهد این موضوع کاملا اشتباه است.

طلا در پایان در پاسخ با اشاره به بودجه استان تهران در لایحه تقدیمی دولت برای سال آتی می‌گوید: بر اساس لایحه بودجه، سهم مالیاتی استان تهران در بودجه افزایش یافته اما سهم اعتبارات هزینه ای یا تملک استان افزایش بسیار اندکی داشته و رشد آن بسیار ناچیز بوده که این موضوع با توجه به محرومیت هایی که در پایتخت کشور وجود دارد، نشان خواهد داد که مشکلات موجود به زودی رفع شدنی نیستند؛ حالا بخواهد آلودگی هوا باشد یا فقدان فاضلاب، خرابی راه ها و غیره.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار