بازدید 79846
رویکرد تازه و قابل تقدیر رسانه ملی در قبال حوادث ۸۸؛

بالاخره تلویزیون خودش و احمدی نژاد را هم مقصر دانست

شب گذشته، صدا و سیما در مستندی که برای بازخوانی حوادث ۱۳۸۸ تولید کرده بود، رئیس جمهور سابق، رفتار و الفاظ وی را در آن شرایط بحرانی، کمک کردن به شعله‌ور‌تر شدن بحران تلقی کرد. شاید برای اولین بار بود که رسانه ملی، بخشی از کوتاهی و قصور را متوجه رئیس جمهور سابق می‌کرد!
کد خبر: ۴۶۱۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹ 29 December 2014
آنچه ‌در سال ۱۳۸۸ و پس از انتخابات ریاست جمهوری رخ داد، ناشی از سهل انگاری بسیاری از مسئولان و شخصیت‌های سیاسی کشور از جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا بود؛ حوادثی که در این میان، رویکرد نادرست رسانه ملی هم در آن زمان، بر آتش آن دمید؛ رسانه‌ای که باید نقش آرام کننده داشته باشد، خود بر آتش آن اتفاقات دمید.

به گزارش «تابناک»، در ماه‌های پس از آن انتخابات و در آسیب‌شناسی آن وقایع، برخی از دلسوزان کشور، بار‌ها هشدار دادند‌ برای آسیب‌شناسی آن بحران، باید نقش همه کسانی را که به نوعی در آن قائله نقش داشتند، بررسی کرد و با هر کسی به تناسب نقشی که داشته ـ و اگر جرمی ‌مرتکب شده ـ برخورد کرد.

متأسفانه اما این رویکرد حتی سال‌ها پس از وقایع سال ۱۳۸۸ مورد توجه قرار نگرفت و به ویژه رسانه ملی در بررسی حوادث آن سال‌ها، با چشم پوشی از نقش برخی از افراد صاحب نفوذ و قدرت و حتی جانبداری از آنان، نقش بایسته‌ای را که باید برای اقناع افکار عمومی ایفا می‌کرد، انجام نداد و خود به دو شقه شدن جامعه ایرانی کمک کرد.

حتی از این بیشتر، دلسوزانی را که معتقد بودند رسانه ملی، باید نقش همه را ‌بررسی کند‌ نیز ‌سرزنش می‌کرد و گهگاه مورد هجمه تبلیغاتی قرار می‌داد؛ رویکردی که برای همه عقلای قوم، ناکارآمدی آن برای اقناع افکار عمومی و ایجاد اجماع ملی روشن می‌نمود. با ‌وجود این، مدیریت حاکم بر صدا و سیما بی‌توجه به انتقادات و دلسوزی‌ها، راه خود را می‌رفت و باکی ‌از پراکنده شدن مردم و گوش سپردن آنان به اخباری که از خارج کشور برای مردم تولید و پخش می‌شد، نداشت.

با تغییر دولت و به دنبال آن تغییر مدیریت رسانه ملی، همه منتظر تغییر و تحولی در نوع نگاه رسانه ملی به حوادثی ‌چون حوادث پس از انتخابات ۸۸ بودند؛ حوادثی که بالطبع اگر مدیریت صحیح رسانه‌ای با آن می‌شد، نباید به سال ۱۳۹۲ هم کشیده می‌شد؛ اما به هر حال به ‌هر دلیلی، حوادث آن سال‌ها هنوز دغدغه مردم است و افکار عمومی عموما تغییر در دیدگاه‌های رسانه ملی را در نسبت با رفتار رسانه ملی به آن حوادث ارزیابی می‌کند.

به همین دلیل در روزهای اخیر و ‌در روزهای منتهی به نهم دی، طبیعی بود که رسانه ملی به خاطر چنین مناسبتی، حوادث سال ۱۳۸۸ را ‌بازخوانی کند و افکار عمومی هم کنجکاو که تغییر و تحول در رویکرد جدید رسانه ملی را مشاهده کنند. ذکر این نکته نیز ضروری است که حتی تغییر و تحول در نگاه مدیریت رسانه ملی، نمی‌تواند حوادث و بلاهایی را که بر سر نظام و مردم رفت، جبران کند؛ اما تحول در نگاه رسانه ملی در راستای اقناع افکار عمومی و ایجاد اجماع حول اصول نظام و انقلاب برای آینده است که حائز اهمیت است.

در همین راستا، شب گذشته صدا و سیما در مستندی که برای بازخوانی حوادث ۱۳۸۸ تولید کرده بود، برای معدود دفعات، رئیس جمهور سابق، رفتار و الفاظ وی را در آن شرایط بحرانی، کمک کردن به شعله ور‌ شدن بحران تلقی کرد. شاید برای اولین بار بود که رسانه ملی، بخشی از کوتاهی و قصور را متوجه رئیس سابق می‌کرد‌.

در مستند شب گذشته، رسانه ملی هر چند‌ مختصر، اما به برخی ‌عملکردهای خود نیز انتقاد وارد کرد و اظهار داشت که شاید رسانه ملی ‌نباید به پخش مستقیم برخی از حوادث اقدام می‌کرد.

اما مهم‌تر از این اتفاقات، لحن گزارش حوادث بعد از انتخابات در مستند شب گذشته رسانه ملی بود. لحن گزارش این مستند، مؤدبانه و به دور از توهین به اشخاص و گروه‌های خاص بود. این برای رسانه ملی، بسیار مهم است که بداند حتی در گزارشی که جهت گیری خاص دارد، لزوما نباید به افراد ‌یا جریانات مورد گزارش توهین کند؛ این مطلبی بود که در مستند شب گذشته رعایت شده بود که جای تشکر و قدردانی دارد.

اما مهم‌تر از واکاوی وقایع گذشته، این امیدواری وجود دارد که رسانه ملی در آوردگاه‌های سیاسی آینده، در انتخابات‌های پیش رو، از خبرگان تا مجلس گرفته، همین رویکرد را دنبال کند و با نگاهی همه‌جانبه، منصفانه و بدون جانبداری از اشخاص و جریانات جناحی، با لحنی مؤدبانه، حوادث سیاسی را برای مردم گزارش و تحلیل کند، زیرا در پیش گرفتن چنین رویکردی در آینده است که می‌تواند مجددا جای رسانه ملی را در بین همه ایرانیان باز کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۷۱۰
انتشار یافته: ۶۶
انصافن جبهه گیری رسانه ملی تو اون سالها باعث شد جوون ناپخته ای مثل من از روی عصبانیت دور منطق رو خط بکشم و خیلی مواقع حق رو به افراد ناحق میدادم. آدمیزاده . . همه که تقواشون در یک حد نیست. اشتباهات رسانه ملی به نظر من تاثیرگذارترین بودش تو اون تحولات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
همون موقع هم اگر واحد مرکزي خبر نبود تو دوست خوب من الان بايد در يک کشور تجزيه شده به گذشته و اشتباهاتت نگاه مي کردي
خیلی دیره برای این حرفا... هر روز از در دیوار توهین کردن در طول 5 سال حالا یک کلمه مثبت گفتن تیتر زدین؟!!
پاسخ ها
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
اگر برخورد منطقی میشد این همه حاشیه ایجاد نمیشد.این همه دو دستگی و ...امیدوارم با ادامه این روند باعث ایجاد اطمینان در مردم شوید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
حالا فرض که توهین کرن چی کار داره به خیانت و وطن فروشی اون 3 نفر ؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
دمت گرم تابناک.حرف حق زدي.کار عالي بود
بله بالاخره!! واقعا تعجب کردم. ای کاش سال 88 این اعتراف صورت می گرفت این همه ماجرا ایجاد نمیشد!! یعنی به خاطر رفتن ضرغامی بود؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
نه بابا جون رئیس جدید داره همون کاریو میکنه که وقتی ضرغامی اومد درباره لاریجانی انجام داد. به خیال خودشون اعتماد سازی. جوجه رو باید آخر پاییز شمرد. ( تابی جون بر تو گفتم چون می دونم چاپ نمی کنی)
لطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
بیا حالا . اینا طلبکار هم شدن.
مرد حسابی کشور رو زدین به آشوب کشیدین و اون همه دروغ و تهمت زدین، بدون هیچ دلیلی گفتین تقلب شده و بعد میگفتین ابطال انتخابات. حالا کسی بهتون چیزی نمیگه طلبکار نشین.
اینکه یه عده ای شما ها رو الت دست خودشون کردن و مثلا گفتن محمود به شما گفت خس و خاشاک و شماها ریختین توی خیابون و نرفتین ببینین واقعا چی گفته، خودتون رو بی تقصیر نبینید. مصر اصلی شما هستید که واقعا نخواستین تحقیق کنید و حرف بزنید.
اون مجری که فکر کنم یامین پور بود خیلی عملکرد بدی تو رسانه داشت
توهین چیه عزیز . واقعیت را گفته اند . باز برگردیم عقب باز مقصر اون سه نفر هستند

خا... مو... کر..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
یه نگاهی به مثبت ومنفی ها بندازی میفهمی چه خبره جیگر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
مشکل اینجاست نسبت ما به شما مثل همین نسبت منفی به مثبت هاست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
رسانه ملي ،شريعتمداري و احمدي نژاد هم مقصر بودند . الان ديگه خيلي ديره الان ديگه نميشه جبران كرد به نظر شما احمدي نژاد به ضرر كشور كار كرد يا موسوي؟ جامعه نظرش اينه احمدي نژاد متاسفانه مديريت درستي نشدحوادث انتخابات. اصولگرايان ترس برشون داشت و جامعه رو به اين روز انداخت.متاسفم الن هم تا زماني كه ميرحسين و كروبي ازاد نشن اعتماد نداره مرتضوي گناهش بيشتر بود يا كروبي؟
اسماعیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
منفی ها نشون میدن مردم چقدر با نظر شما موافق هستند...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
این توهم بیشماری از همین منفی و مثبت ها برای جماعت بیشمار بوجود آمد دیگه همه ایران رو تو 4 تا سایت میبینن .
بایستی مواردی مثل اینکه افرادی چون الهام که در شورای نگهبان بودند برای احمدی نژاد تبیلغ کردند نیز نشان داده میشد یا اینکه به هیچیک از این دو نفر متهم فرصت حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی بعد از انتخابات داده نشد. ولی در هر حال من نیز امیدوارم صداوسیما با ایجاد یک روش درست آب رفته را به جوی برگرداند و کم کم اعتماد مردم را بدست آورد.
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
در سال 84 در دور دوم -ريس جمهور وقت آقاي خاتمي و وزير كشور كه برگزار كننده انتخابات بودند بيانيه دادند كه به تحجر راي ندهيد و به آقاي هاشمي راي دهيد -آيا اين نشانه تقلب بود-هركس علاوه بر جايگاه حقوقي ميتواند به عنوان شخص حقيقي در انتخابات فعاليت كند و نبايد تهمت تقلب زد يا بهانه تراشي كرد مانند الهام
ناشناس
| United States |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
اب رفته به جوی باز نمیگرده انتخابات مجلس به صدا و سیما حالی میکنیم
چه عجب بالا خره رسانه ملی در یک مورد هم که شده قبول کرد اشتباه کرده است.!!!!!!
پاسخ ها
کوروش درخشان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
فردا 2030 _ دیروز ، امروز و فردا و شبکه خبر هی تو بوق و کرنا می کنن : نه اشتباه کردیم که گفیتم که اشتباه کردیم !!!!.....
راستی از گزارش های 10 روزه رئیس جمهور چه خبر .
اين حرفها دراين رسانه جزو معجزات است كه طرح آن دراين زمان كمكي به اين چندشقه نمي كندازخداوندباريتعالي ميخواهم كه همه مارابراه راست هدايت فرمايدوهيچگاه مارابه حال خود رها نفرمايد
5سال از فتنه 88 میگذرد حالا شما کیف کردید که رسانه ملی مطلبی عنوان یا اعترا کرده
تابناک جان در دعوا حلوا پخش نمی کنند که اشتباه اصلی از عوامل فتنه بود که این اوضاع را بنا گذاشتند که موجب ......
این گونه ذوق زده نشوید که انگار همه ی تقصیرها با صدل وسیمااست....
نوش دارو بعد از پوسیدن کفن سهراب !!
عجب هنر نمایی . مثل همه عملکردهای دیگرشان چندین سال از قافله عقب هستند .
مجری قبلی دیروز، امروز، فردا آقای یامین پور خیلی افراطی بود خوب شد که عوضش کردن. افرادی مثل ایشون نه تنها باعث مشخص شدن حقیقیت نمیشن بلکه آتش افراط را نیز شعله ور میکنن..
آقا من مستند رو دیدم ،فقط در مورد اینکه اگر سخنرانی احمدی نژاد رو مستقیم پخش نمی کرد به گفته بعضی ها بهتر بود. که به نظر من تنها کار درست صدا و سیما همین بود که مستقیم پخش کرد تا همه واقعیت رو بفهمن ،اگه غیر از این بود باید مثل همیشه فیلتر انجام میداد.
برنامه دیشب رو دیدم. خیلی جالب بود همین که می گفت آقای میر حسین موسوی جالب بود. تو این چند سال انگار گفتن اسم میر حسین جرم بود. به هر حال منطقی بود باید از صدا و سیما تشکر کرد.
ما از این دید نگاه می کنیم که رسانه ملی متوجه جانبداری یکطرفش شده,امید که آینده عملکرد بهتری داشته باشه پس نقطه سر خط.
...
اگر صداوسيما حرفهاي دو طرف را منتشر وبازتاب دهد شايد كمي قضيه حل شود. تا وقتي تفسيرها از حوادث 88 كاملا يك طرف است واجازه نمي دهند طرف مقابل هم حرف بزند وضعيت همين است همين است
بد نبود مي زاشتن مثل اسناد فوق سري مدارك سفارتخانه هاي خارجي پس از نيم قرن اين حقايق را مي شكافتند ؛ آخه مدت زمان ده سال براي اين افشاگري كم است ؛ پس جواب وجدان بيدار مردم چي ميشه !!!!!!!!!!
صداوسیما وشورای نگهبان ووزارت کشور وشخص احمدی نژاد در دامن زدن به ماجرا مقصر بودند. موسوی وکروبی هم نباید با دیدن جماعت طرف دار خود جوگیر می شدند وسریع باید خطشان را از رسانه ای بیگانه جدا می کردند. ولی لزومی ندارد که اشتباه را با توهین وتحقیر پر رنگ کنیم .راه لصلاح وباز گشت را نبندیم وودرس ماندگاری از گذشت در صفحات تاریخ به جا بگذاریم. کاسبان فتنه دشنه ی خود را با اتهام به فرزندان انقلاب تیز می کنند ولی با تحلیل منصفانه می توان این سلاح تفرقه افکنانه را کند کرد .ما برای پیشرفت به همه ی نیروهای درون نظام نیاز داریم لطفا همه مراقب باشیم که آب به آسیاب بیگانه نریزیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
احسنت. حرف حق
این حرفها همه کشکند با دوباره به فکر ساختن ایران باشیم
یکی از الفاظ بد آن زمان عنوان جمله خس و خاشاک از طرف آقای احمدی نژاد بود که مردم را تحریک کرد .
تو این مستند فقط یک بار از احمدی نژاد انتقاد شد و من انتقادی از خود صداوسیما در آن ندیدم...مثل سایر مستندها 99 درصد تقصیرها را به گردن موسوی انداختند و از تخلفات انتخاباتی احمدی نژاد هیچ نگفتند، از سخنرانی وی بعد پیروزی که مخالفین خود را خس و خاشاک خواند و جرقه درگیری ها را رقم زد نیز چیزی نگفتند.
بعد از این همه سال دنبال مقصر می گردید ،اگر شما در یک اتفاق ساده (یک جایزه صد هزار تومنی) برنده شوید ،و به ناحق بگویند متقلب چه می کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
مگر فرقی هم می کند که ما چه می کنیم؟؟
اگر رسانه ملی بیطرفی و جبهه گیری را کنار بذاره جوونهای مملکت سراغ رسانه های غربی و واکنش های احتمالی بعدی نمیرن. مردم همه چی را متوجه میشن...

با تشکر تابناک جان
تعداد مثبتهای اعلامی میتواند نشانگر نظر عمومی ونه نظری افرادی که خود را نماینده همگان میدانند باشد
پاسخ ها
کاشکی...
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
اشتباه می کنی عزیزم عموم مردم که نمیان همه سایت ها اونم همه ی کامنت ها رو بخونن و بعدش مثبت و منفی بدن
اشتباهات احمدی نژاد و رسانه و ... همه اش قبوله ولی این فکر غلط هم خیلی از جوونها از جمله من رو به اشتباه انداخت.
تابناک عزیز نظرمو منتشر نکنی بهت شک می کنم!
در این سالها یک طرفه عده ای هرچه حواسته اند گفته اند کاش مجال پاسخگویی فراهم می شد تا حقایق روشن می شد تا سیه رو شود هرکه در او غش باشد
بعضی وقتا دیر فهمیدن از نفهمیدن بدتره.
مو ضع گیری نابجا بعضی از اعضا ی شورای نگهبان از یاد ها نرود
شايد درست باشه كه كمي تا حدودي! تغييرات ايجاد شده باشد. اما چه فايده كه در زمان اصلي مساله و سال ٨٨ روش درست را اتخاذ نكردند.
اصلا هم رسانه ملی خود انتقادی نکرده و بعید میدانم چنین رویکردی اتخاذ کند چون مدبران ما اصلا با این واژه بیگانه اند .
بلکه باید گفت مثل همیشه رییس جدید یک نهاد (سرافراز) از اقدامات رییس قبلی(ضرغامی) انتقاد کرد .
چیزی که در همه ادارات ما رسم است
همین !
اينكه عجيب نيست ،چون مديريت صدا سيما عوض شده
به جلو رفتن فكر كنيد گدشته اي كه نتونستيم براش جرم ببريم ديگه فايده اي نداره.
مستند واحد مرکزي خبر انصافا کم نظير بود و منطقي
یکی از عوامل فتنه خود رسانه ملی بوده ! نمیشه حبسش کرد؟!!
بدمت گرم تابي.مطلب درستي بود.منم ديشب ديدم به نظرم عالي بود.با بک زدن هاي دقيق و وقايع نگاري تاريخي.احسنت به واحدمرکزي خبر
متاسفانه ضرغامی کارنامه بسیار بدی از خود به جا گذاشت. برا خوشایند عده ای اخرتش را به دنیا فروخت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
چه ربطي داره عزيزم.الان ميگم مستنده خوب شده بود.انصافا البته در فتنه 88 اصلاح طلبان بد خيانتي کردند اما سرافراز معلومه دنبال گفتن حرف راست و مستند سازيه.الکي شعار نميده
مستند ديشب واحدمرکزي حرفه اي بود.معلومه آقايون کار رو دادن دست کاردون.خوشمان آمد.در عين اينکه از دروغ تقلب گفت و خيانت به راي مردم اما عادلانه قضاوت کرد
چقدر سبزکی میاد تو این سایت
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
سبزکی ها شرفشون بیشتر از انحرافی ها هستند
اولين بار بود حرف هاي احمدي نژاد رو درباره خس و خاشاک کامل گوش کردم.تازه فهميدم به همه نگفته بود.در هيجان اون روزها خيلي از اين حرفش شاکي بودم.
اگر رسانه ملی هوشیارانه عمل میکرد و چهار سال تمام یکطرفه جوانان این مملکت را که عاشقانه در انتخابات شرکت کرده بودند را به سخره نمی گرفت و مدام آنها را تحقیر نمیکرد و حد انصاف را در برنامه ها رعایت میکرد یقینا جریان انتخابات تاکنون حل فصل شده بود و طرفین با گذشت از همدیگر سوتفاهمات باقی مانده را برطرف کرده اکنون ملت یکپارچه می بود
چرا در همان زمان به طرف دیگر فرصت پاسخگوی داده نشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
طرف دیگر فرصت پاسخگویی کف خیابونا داد
حرف دو طرف رو زد.ولي با زيرکي به بيننده رسوند که چه جفايي در حق جمهوري اسلامي کردند...و آب از لب و لوچه غربي ها مي ريخت.
نمي دونم کي ساخته بود اين برنامه رو ولي دمش گرم سرافراز.من احمدي نژادي ام اما خوشم اومد از نقد سازمان به خودش و به محمود.بايد درباره فتنه صريح تر حرف بزنه و محکم مشت بزنه .اميدوارم اينکار رو بکنن.چون براي سبزهاي عزيز بي بي سي ويژه برنامه داره اين روزها.اين رسانه جمهوري اسلامي است و براي معتقدان و تابعان نظام جمهوري اسلامي.والسلام.
ساعت خواب رسانه ملی !!
کسی دقت نکرده که رئیس سازمان صدا و سیما عوض شده!
در سخنرانی احمدی نژاد در میدان ولیعصر ما تازه فهمیدیم ایشان سید بوده (احمدی نژاد:اصلا من خودم سیدم- سعید حدادیان : حاج آقا بگین مادرم سیده)!!!!.
اين اعتراف دير هنگام را به فال نيك مي گيريم واميد است ديگر بزرگواران نيز به اشتباهات خود معترف باشند تا زمينه ساز و استحكام وحدت جامعه خود باشيم و بايد در نظر داشت كه انسان امكان الخطاست ونه جايزالخطا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل