بازدید 19764

ابهامات قانون جدید خرید خدمت سربازی

افرادي که از راه هاي به غير از سربازي رفتن، کارتِ حياتي پايان خدمت به دست مي‌آورند اين سوال را ميان دولتمردان مطرح کرد که چرا قانون فروش خدمت سربازي دوباره اجرايي نشود.
کد خبر: ۴۶۱۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰ 29 December 2014
طرح خريد خدمت سربازي اول بار در سال 1370 از سوي شوراي عالي امنيت ملي براي مشمولان غايب داخل و خارج از کشور به تصويب رسيد. با اجراي آن بسياري از جوانان توانستند از اين طرح استفاده کنند و با خريد خدمت مانع سربازي را از زندگي خود بردارند. اما بسياري هم توانايي پرداخت پول در برابر خدمت را نداشتند. اين مسئله چالشي شد براي نظامي که عدالت يکي از شعارهاي اصلي آن است.

به گزارش ابتکار، اين طرح جنجالي در اواخر دهه هفتاد متوقف شد، آخرين سالي که تعدادي توانستند با پرداخت پول کارت پايان خدمت دريافت کنند سال 79 بود. تنها طي سال هاي 78 تا 79، 360 هزار نفر سربازي خود را خريدند.

کساني که دوره سربازي را نگذرانده باشند از حقوقي مانند: گواهينامه، پاسپورت، حق استخدام در مراکز دولتي و کانديد شدن در مجلس و شوراها محروم هستند. داستان کارت هاي پايان خدمت فوتباليست ها بحث کارت پايان خدمت را به صدر اخبار آورد. اين مسئله که درحال حاضر هم هستند افرادي که از راه هاي به غير از سربازي رفتن، کارتِ حياتي پايان خدمت به دست مي‌آورند اين سوال را ميان دولتمردان مطرح کرد که چرا قانون فروش خدمت سربازي دوباره اجرايي نشود. به تازگي اعلام شد که دولت طرحي به مجلس ارائه کرده تا بتواند از طريق فروش سربازي درآمد کسب کند.

اعلام اين خبر که منجر به شايعه طرح فروش دوباره خدمت سربازي شد واکنش هاي مردم را درپي داشت. کساني که توانايي پرداخت پول را دارند خرسند شدند و کساني که بايد به خاطر عدم توانايي مالي دو سال راهي پادگان شوند حسرت خوردند. اما اين طرح شامل افراد محدودي مي‌شود. مشمولاني که دوره فرار از خدمت را تا ده سال طول داده باشند. در اين طرح پيش بيني شده مشمولاني که بيش از ده سال غييبت دارند با پرداخت 20 الي 50 ميليون تومان کارت پايان خدمات دريافت کنند. به گفته جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح،به منظور اجراي عدالت تصميم گرفته شده براساس لايحه بودجه سال 1394 مشموليني که بيش از 8 سال غايب و سن آنها حداقل 27 سال و حداکثر 50 سال است همچنين کارايي لازم را براي نيروهاي مسلح نداشته باشند يا خدمت آنها در کنار ساير سربازان روحيه آنها را خراب مي‌کند با پرداخت جريمه مي‌توانند تعيين تکليف شوند.

براساس حضور در داخل يا خارج از کشور، مدرک تحصيلي، مدت غيبت اين ميزان جريمه تعيين مي‌شود. همچنين مبلغ جريمه و نحوه اجراي اين طرح براساس آيين‌نامه‌اي خواهد بود که از سوي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تهيه و پس از تاييد ستاد کل به تصويب هيات وزيران مي‌رسد ولي در حال حاضر مبلغ 20 تا 50 ميليون توماني در اين زمينه مدنظر است.

کساني که از فرصت فراهم شده استفاده نکنند در سال 94 قانون خدمت وظيفه عمومي، محروميت‌هاي اجتماعي و دستگيري در مورد آنان را اعمال مي‌کند و همچنين کساني که آنها را به کارگيري کنند چه دستگاه‌هاي دولتي، خصوصي، خبرگزاري‌ها، رسانه‌ها و... بايد براي بار اول هزينه يک سرباز در سال و بار دوم و بالاتر هزينه 3 سرباز را پرداخت کنند. وي تصريح کرد: اين مقررات براي سال 94 است لذا به مشمولين غايب تاکيد مي‌شود که نسبت به تعيين تکليف سربازي خود اقدام کنند.

حسينعلي حاجي دليگاني، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس در مخالفت خود با اين قانون مي‌گويد: با اصل حل مشکل غايبان مخالفتي ندارم اما در لايحه دولت ابهامات زيادي هست مثلا بايد مشخص شود هدف از دريافت جريمه از مشمولان 10 سال چيست؟ چرا عدد 10 سال انتخاب شده است و چه فرقي با 8 يا 9 سال دارد؟ اين غايبان آقازادگان هستند يا خارج نشينان؟ آيا هدف درآمدزايي است يا حل مشکل برخي افراد جامعه؟ ملاک مبالغ در نظر گرفته شده چيست؟ اگر سرباز اضافه داريم چرا کسر خدمت‌هاي قانوني را برداشتيم؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل