بازدید 2801

صرع یک بیماری خانوادگی است

کد خبر: ۴۶۱۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۲ 29 December 2014
رییس یازدهمین کنگره بین‌المللی صرع با عنوان اینکه صرع یک بیماری خانوادگی است و همه اعضا را درگیر می‌کند، افزود: هرگز یک بیمار مصروع نباید تنها بماند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین پاکدامن، متخصص مغز و اعصاب درباره مشکلاتی که یک بیمار مبتلا به صرع به آن دچار است، گفت: صرع یک بیماری خانوادگی است؛ چراکه همه اعضا را درگیر می‌کند، علاوه بر خانواده جامعه هم درگیر یک بیمار مصروع است؛ چرا که بیمار مصروع اگر تشنج کند برای مدتی از کار کردن خارج می‌شود طبیعتا به جامعه لطمه می‌زند و یا اگر بدون اجازه رانندگی کند نه تنها برای خودش بلکه برای افراد دیگر هم ایجاد خطرمی‌کند.

وی ادامه داد: بیماران مصروع باید کاملا مورد نگهداری قرار گیرند، چرا که بیماری آنها به گونه‌ای است که آگاهانه سراغ‌شان نمی‌آید مثلا یک مادر مبتلا به صرع در حالی که کودکش را در آغوش دارد دچار حمله شود، هم به خودش و هم به آن کودک اسیب می‌رساند.

این متخصص مغز و اعصاب درباره عمده اقداماتی که اطرافیان بیمار مصروع باید انجام دهند، گفت: بیمار مصروع را باید از بی‌خوابی و گرسنگی و استرس‌های شدید جسمی و روحی منع کنند. اطرافیان هم در زمان حمله مواظب باشند که اقداماتی که نسبتا شایع است را حواسشان باشد، ممکن است مریض زبانش را گاز بگیرد و به تبع آن خونریزی اتفاق بیافتد، مریض هوشیار نیست و این اطرافیان هستند که باید مراقب باشند که مریض زبانش را گاز نگیرد. سر مریض را به یک طرف بچرخانند که اگر استفراغ کرد مواد به ریه‌ها بازنگردد و برای مریض ایجاد مشکل کند.

وی درباره متوسط هزینه‌ای که یک بیمار صرعی باید بپردازد، افزود: مشخص نیست و آماری در این زمینه وجود ندارد. صرع علامت یک بیماری است. یک بیمار ممکن است در سال یک حمله داشته باشد و دیگری در ماه ممکن است به دفعات برایش اتفاق بیافتد. اینها شرایطشان فرق می کند.

رئیس یازدهمین کنگره بین المللی صرع با بیان اینکه بی‌خوابی، گرسنگی، استرس و فشار عصبی احتمال بروز حمله در بیماران مبتلا به صرع را افزایش می‌دهد، گفت: مصرف برخی داروهای آرامبخش و انرژی‌زا نیز احتمال بروز این حملات را افزایش می‌دهد.

پاکدامن ادامه داد: افزایش غیرطبیعی امواج در قسمتی از مغز موجب بروز بیماری صرع می‌شود که در این میان مصرف برخی از داروهای انرژی‌زا از جمله ترامادول در بیماران مبتلا به این بیماری احتمال تشدید و عود مجدد حمله را افزایش می‌دهد. مصرف این داروها آستانه تحریک را کاهش می‌دهد و در نتیجه فرد مبتلا به بیماری صرع دچار حمله مغزی می‌شود.

پاکدامن درباره عواملی که موجب تشدید بیماری در افراد مبتلا به صرع می‌شود گفت: بی‌خوابی، گرسنگی، استرس و فشار عصبی احتمال بروز عوارض و حملات بیماری صرع را در مبتلایان به این بیماری افزایش می‌دهد.

پاکدامن در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: حدود ۵۲ میلیون نفر در جهان به بیماری صرع مبتلا هستند که بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد حدود ۶۰۰ هزار نفر نیز در کشور ما درگیر این بیماری هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مصرف برخی داروهای آرامبخش ماژور مانند لارگاکتیل، اسکازینا، هالوپریدول و پرفنازین و...، احتمال ایجاد حمله در بیماران صرعی را افزایش می‌دهد.

یازدهمین کنگره بین‌المللی انجمن صرع ایران 8 و 10 بهمن 93 در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل