بازدید 9227
۱
تحلیل روزنامه «السفیر»؛

اشتراکات تأمل‌برانگیزی که میان داعش و رژیم صهیونیستی وجود دارد

به موازات اوج‌گیری فعالیت تروریست‌های تکفیری در عراق و سوریه و برآمدن گروه داعش، بحث‌های گوناگونی درباره رویکرد رژیم صهیونیستی نسبت به این تروریست‌ها و همچنین دلیل رویکرد مصالحه‌جویانه تکفیری‌ها در مقابل این رژیم مطرح شده است. اکنون یک تحلیلگر عرب در تحلیلی جالب توجه، به بررسی مشابهت‌های موجود میان داعش و رژیم صهیونیستی پرداخته است.
کد خبر: ۴۶۱۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱ 28 December 2014
اشتراکات تأمل‌برانگیز میان داعش و رژیم صهیونیستیبه موازات اوج‌گیری فعالیت تروریست‌های تکفیری در عراق و سوریه و برآمدن گروه داعش، بحث‌های گوناگونی درباره رویکرد رژیم صهیونیستی نسبت به این تروریست‌ها و همچنین دلیل رویکرد مصالحه‌جویانه تکفیری‌ها در مقابل این رژیم مطرح شده است. اکنون یک تحلیلگر عرب در تحلیلی جالب توجه، به بررسی مشابهت‌های موجود میان داعش و رژیم صهیونیستی پرداخته است.

به گزارش «تابناک»، ریتا فرج، تحلیلگر روزنامه لبنانی «السفیر» در مطلبی که به تازگی در سایت این روزنامه منتشر کرده، به بررسی مشابهت‌های موجود میان گروه تروریستی داعش و رژیم صهیونیستی پرداخته و در ادامه، از وجود رویکرد خاصی در میان صهیونیست‌ها و همچنین آمریکایی‌ها نسبت به داعش سخن گفته است.

فرج در مطلب خود اشاره می‌کند، با وجود تفاوت‌های تاریخی، رژیم صهیونیستی و داعش در موارد متعدد و قابل توجهی دارای اشتراک هستند که محور اساسی این اشتراکات، برداشت خاص هر دو از مقوله دین و مذهب و همچنین اعمال خشونت آشکار و شدید است.

در بحث زمینه تاریخی، این تحلیلگر اشاره می‌کند که دوره پیش از اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، دوره‌ای بود که در آن، جهان عرب مجموعه‌ای از بی‌ثباتی‌ها و آشفتگی‌ها را تجربه می‌کرد. به همین منوال، داعش نیز ‌یکباره و از عدم، ظهور نکرد.

اما فارغ از اوضاع خاص سیاسی موجود در عراق، عامل مهمی که زمینه برآمدن داعش را مهیا کرد، جنایاتی بود که پیش از آن گروه القاعده در قبال گروه‌های مختلف مسلمانان مرتکب می‌شد؛ به گونه‌ای که اکنون می‌توان داعش را نسخه افراطی‌تری از القاعده دانست.

از سوی دیگر، آنچه ‌صهیونیست‌ها به عنوان زمینه مذهبی اقدامات و رویکردهای خود ذکر می‌کنند، اسطوره‌ای به نام «سرزمین موعود» است که بر اساس آن، صهیونیست‌ها مدعی حق خود بر سرزمین‌های عربی می‌شوند و ادعا می‌کنند، بر اساس دین، هر ‌که به مخالفت با این ایده بپردازد، مورد غضب خداوند واقع خواهد شد که این سرزمین را به ابراهیم و فرزندانش وعده داده است.

این ایده سرزمین موعود، مشابه‌‌ همان ایده‌ای است که اکنون از سوی گروه داعش به عنوان «خلافت اسلامی» مطرح می‌شود و سرزمین‌های مشخصی را شامل می‌شود؛ بنابراین، می‌توان گفت بنیادگرایی افراطی یهودی دقیقاً با افراط گرایی جهادی سلفی انطباق پیدا می‌کند. معتقدین به هر دو این ایده‌ها نیز به حق خود برای پاکسازی قومی و مذهبی هر کسی که مخالفشان باشد، تأکید می‌کنند.

پروژه توسعه طلبانه صهیونیستی، خود را به‌ مرزهای جغرافیایی موجود محدود نکرده و ایده تشکیل پادشاهی یهودی از نیل تا فرات را مطرح می‌کند. به همین ترتیب، داعش نیز محدوده خلافت مدنظر خود را فرا‌تر از مرز‌ها قرار داده و عراق و سوریه را محدوده خود می‌داند.

تئودور هرتزل، نظریه‌پرداز صهیونیسم، در ایده‌های خود ضمن اشاره به تأسیس یک وطن ملی برای یهودیان، بر ضرورت مهاجرت پیروان دین یهود به سرزمین موعود تأکید می‌کرد. به همین ترتیب، ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده داعش نیز خواستار مهاجرت پیروان خود به سرزمین خلافت است. در همین راستا، داعش اقدام به کشتار و آواره کردن صد‌ها تن از مردم مناطق مدنظر خود می‌کند و مدعی انطباق این عمل با قوانین شریعت است. به همین منوال، صهیونیست‌ها نیز با استناد به مفاهیم ایدئولوژیک، قتل و غارت و آواره کردن فلسطینی‌ها را توجیه می‌کنند.

یکی دیگر از اقدامات صهیونیست‌ها، تلاش در راستای ارعاب و ایجاد وحشت در میان فلسطینی‌ها بوده است. اکنون و در شرایطی که گذشت زمان و پیشرفت فن‌آوری، سبب ایجاد ابزارهای ارتباطی و رسانه‌ای جدیدی شده، تروریست‌های داعش نیز با استفاده از رسانه‌های خود و به ویژه امکانات موجود در اینترنت، تصاویر و فیلم‌های جنایات خود را منتشر کرده و به این ترتیب، در راستای ایجاد جو رعب و وحشت فعالیت می‌کنند.
 
علاوه بر بحث ارعاب و تهدید، داعش سعی دارد خود را بر پایه‌های ایدئولوژیک و دینی توجیه کرده و مدعی شکل دادن به جامعه‌ای است که اعضای آن بر اساس ایمان به یکدیگر متصل شده‌اند. به همین شکل، رژیم صهیونیستی نیز با بهره‌گیری از ابزارهای تبلیغاتی، مدعی است که تنها دولت دموکراتیک در منطقه‌ای است که دولت‌های عربی ـ اسلامی استبدادی آن را فرا گرفته‌اند.

با توجه به همین مشابهت‌هاست که فاضل الربیعی، تحلیلگر عراقی، در مقاله‌ای که به بررسی ملازمت‌های داعش با صهیونیسم پرداخته، بیان می‌کند که موضوع توسعه و بقای داعش، دیگر بحثی نیست که صرفاً به مبارزه دولت عراق با یک گروه تروریستی مرتبط باشد، بلکه مستقیم‌ با پروژه «دولت یهودی» گره خورده است؛ به عبارت دیگر، وجود «دولت اسلامی عراق و شام»، زمینه‌ای است که آمریکا و اسرائیل برای توجیه وجود یک «دولت یهودی» به آن نیاز دارند.

الربیعی همچنین به خشونت وحشیانه‌ای که در آغاز تشکیل رژیم اسرائیل از سوی صهیونیست‌ها از سوی مردم عادی اعمال می‌شد، پرداخته و اشاره می‌کند که اکنون مشابه همین خشونت وحشیانه از سوی داعش علیه همه اقوام و مذاهب اعمال می‌شود. این تحلیلگر در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که خروج انگلیسی‌ها از فلسطین، شکل‌گیری رژیم صهیونیستی را در پی داشت و اکنون، خروج آمریکا از عراق ظهور و توسعه فعالیت داعش را در پی داشته است.
 
در ‌‌نهایت، باید به این نکته اشاره کرد که صهیونیست‌ها با تفسیری که از متون مذهبی یهودی دارند، بیرون راندن همه غیر یهودیان از سرزمین‌های مدنظر خود را توجیه می‌کنند و داعش نیز با بهره گرفتن از همین ابزار، اجازه حضور هیچ مخالفی را در محدوده تحت کنترل خود نمی‌دهد. البته باید اشاره کرد که با وجود همه مشابهت‌ها، یک تفاوت عمده میان رژیم صهیونیستی و داعش وجود دارد: تجاوز صهونیست‌ها به فلسطین، شناسایی بین‌المللی آن‌ها به عنوان دولت اسرائیل را در پی داشت!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
داعش و رژیم صهیونیستی یکی هستند وداعش فرزند ناخلف اسرائیل و عربستان است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار