بازدید 3473

تلاش برای کاهش گمنامی در فضای مجازی

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه‌قضاییه گفت: کمیته پیشگیری از جرایم سایبری دستورالعملی را با هدف کاهش گمنامی در فضای سایبر و رصد دقیق این فضا تدوین و اجرایی کرده است که در پیشگیری از جرایم سایبری تاثیرگذار خواهد بود.
کد خبر: ۴۶۱۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷ 28 December 2014
مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه‌قضاییه گفت: کمیته پیشگیری از جرایم سایبری دستورالعملی را با هدف کاهش گمنامی در فضای سایبر و رصد دقیق این فضا تدوین و اجرایی کرده است که در پیشگیری از جرایم سایبری تاثیرگذار خواهد بود.

علیرضا ساوری در گفت‌وگو با میزان در رابطه با پیشگیری از جرایم سایبری اظهار کرد: کمیته پیشگیری از جرایم سایبری معاونت پیشگیری از وقوع جرم، دستورالعملی‌ را تدوین کرده که بر اساس آن برای 22 سازمان، ارگان و نهاد طبق قانون در پیشگیری از جرایم اولویتی سایبری، وظیفه تعریف شده است.

وی با اشاره به اهداف اصلی این دستورالعمل گفت: هدف اصلی این دستورالعمل که با هماهنگی، همکاری و مشارکت همه دستگاه‌ها تهیه و ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت می‌شود، کاهش گمنامی یا از بین بردن گمنامی در فضای مجازی و رصد دقیق فضای سایبری است و وظایف دستگاه‌ها در چارچوب قانونی در این زمینه طبق دستورالعمل مشخص شده است.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه‌قضاییه با بیان اینکه فضای مجازی و فضای سایبر، فضایی بزرگتر از فضای عینی است، افزود: اکثر جرایم مالی در فضای سایبر با همراهی فرد قربانی صورت می‌گیرد و به همین خاطر بهترین راه پیشگیری از وقوع چنین جرایمی افزایش آگاهی افراد جامعه است که به عنوان یک تکنیک در پیشگیری وضعی تحت عنوان ارتقای آگاهی‌های عمومی و اختصاصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اساسا افراد چه بزهکار و چه بزه‌دیده از جرایم و آسیب‌هایی که برای آن‌ها اتفاق می‌افتد، اطلاعی ندارند و از مجازات‌ها و تبعات جرایم مطلع نیستند و این فقدان اطلاع و آگاهی‌های افراد از آسیب‌‌ها، منجر به این می‌شود که بسیاری از جرایم یا آسیب‌ها در رابطه با فرد اتفاق بیفتد.

ساوری با اشاره به مصادیقی در رابطه با فقدان آگاهی برخی افراد جامعه تصریح کرد: بسیاری از مردم در ابتدا مواد مخدر صنعتی "شیشه" را با عنوان قرص لاغری استفاده می‌کردند و نمی‌دانستند که چه آسیب‌هایی دارد و زوایای این کار برای آن‌ها ناآشنا بود؛ یا فردی که اقدام به اسیدپاشی می‌کند، نمی‌داند که قانونگذار چه مجازات سختی را بر اساس قوانین و مقررات برای آن در نظر گرفته در صورتی که بر اساس قوانین برخی از مجرمان اسیدپاشی به عنوان مفسده فی الارض شناخته می‌شوند و باید محکوم به اعدام می شود.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه‌قضاییه ارتقای آگاه سازی‌های عمومی را به عنوان مهمترین راهبرد در بحث پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی، وضعی امنیتی و حقوقی و قضایی دانست و گفت: اگر آگاهی‌های مردم نسبت به جرایم و آسیب‌ها افزایش یابد به طور قطع شاهد کاهش جرایم خواهیم بود.

وی بیان کرد: خیلی از مواقع افراد فکر می‌کنند که اگر سوئیچ ماشین را 5 دقیقه روی آن بگذارند و بروند آسیبی به آن وارد نمی‌شود در حالی که ماشین در عرض یک دقیقه سرقت می‌شود، یا هنوز هم شاهد نگهداری پول زیاد در برخی از منازل هستیم و یا بسیاری از افراد پول نقد به همراه خود دارند در حالی که با آمدن کارت اعتباری بانکی نیازی نیست که افراد پول نقد با خود حمل کنند و در حال حاضر اگر کسی جیب‌بری کرد نباید بیش از 5 تا 10 هزار تومان به دست آورد؛ چراکه کارت اعتباری به جای پول نقد به بازار آمده است.

ساوری با بیان اینکه پیشگیری‌های وضعی به دنبال این است که این فرهنگسازی را در مردم ایجاد کند که در حفط و صیانت از اموالشان تلاش کنند، تصریح کرد: درست است که تامین امنیت وظیفه اصلی حکومت است؛ اما این به معنای این نیست که مردم در این راستا کمک نکنند و کمک مردم از طریق ارتقای آگاهی‌های عمومی در حفظ و صیانت از اموال خودشان امکان‌پذیر خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر از ظرفیت و قابلیت‌های مردم در زمینه پیشگیری از وقوع جرم استفاده شود، مجرمین نیز احساس خواهند کرد که جامعه در زمینه ارتکاب جرم حساس است و اساسا استفاده از قابلیت‌های مردم در تمام دنیا در امر پیشگیری از آسیب‌ها به عنوان یک اصل اجتناب‌ناپذیر است که به عنوان یک راهبرد در معاونت پیشگیری از وقوع جرم به کار برده خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار